έν Έφέσω 7 – fler intryck

Fullt upptagen med den andra omgången ungdomar stjäl jag mig ytterligare lite tid att skriva om händelser och tankar kopplade till den första gruppen.

 

På måndagen efter besöket i Marias hus bar det av till en keramikfabrik och sedan till där man grävt ut huvudgatan i Efesos. Som besökare kommer man in ungefär där Paulus bör ha kommit den gång han anlände landvägen för att sedan vistas där några år. Av hans kraftfulla verksamhet växte församlingen för att vad det led upplevas som ett hot av företrädare för den religiösa ekonomin kopplad till Artemis-templet. Om allt detta kan läsas i Apostlagärningarna kapitel 19.

 

Så här långt komna under dagen var ungdomarna ganska trötta och det var varmt. Guiden var ganska osäker och inte vidare påläst men alltsammans gjorde ändå intryck, inte minst utifrån sin storslagenhet. Vi medföljande ledare lade till en del information men till syvende och sist blev det i år som förra året: Marias hus var det som fascinerade mest.

Tillbaka vid hotellet middag och en del andra aktiviteter innan aftonbön.

 

Det händer mycket i en grupp, mellan deltagarna och mellan deltagare och ledare. Inte minst det sista fick jag erfara dagen efter under turen till Samos. Där är programmet enkelt till sitt innehåll. Hämtning vid hotellet 08.00, passkontroll och avgång med båt 09.00. En del väljer soldäck, andra salongen under tak. Gruppen väcker uppmärksamhet – positiv sådan – och som prästskjorteförsedd* ledare fick jag berätta för flera medpassagerare vilka vi var, varför vi var där osv. Positivt. Värrry lövvly kids! Värry lövvly! mässade några äldre irländska damer på både dit- och returresan. Och sånt är kul att höra.

 

Det blev samtal på båten mellan några av ungdomarna och mig. Innehållet skall jag naturligtvis inte berätta här men det kan jag säga att det var samtal och förtrolighet som gör att jag vill stå till förfogande som deras och andras präst ett år till. They made my day! Och jag lånar gärna de irländska tanternas mantra: Värrry lövvly kids! Värry lövvly!

 

På kvällen aftonbön som vanligt och sedan, 20 minuter senare, en möjlig mässa nere nära stranden för dem som ville. Bröd nallat ur matsalen, vin ett speciellt ”kyrk-vin” köpt på Samos. Några konfirmander valde att delta – samt ledarna.

 


*  Detta att vara prästskjorteförsedd är ganska kul. Irländare, belgare och andra fanns på båten liksom i stort antal på hotellet där också gruppen svenska tonåringar väckt positiv nyfikenhet. Att efter det att jag berättat att jag är präst i förbigående nämna att jag hemma i Sverige har en fru, fyra vuxna barn och två barnbarn får liksom ögonen att poppa ut ur skallarna på den som av vana tänker romerskt-katolskt. Och det ger anledning till mer prat.


halvblind på dödens väg

Titeln låter mer dramatiskt än verkligheten och är definitivt ett avsteg från den serie inlägg jag skriver från min vistelse i Turkiet tillsammans med ett par hopar tonåringar från Älvsbyn.

 

Jag har tappat mina glasögon.

Förlagt dem. Någonstans. Någongång.

 

Det är ett mer irriterande än allvarligt problem. Jag har vad man kallar progressiva glas som konpenserar för en liten närsynthet vad gäller tingen i fjärran men det är inget problem. Utan glasögon blir jag i den aspekten bara fortare trött om jag kör bil eller tittar på TV – vilket jag inte gör här. Värre är det att sakna glasögonens verkan i förhållande till den med åren tilltagande framsyntheten som gör att armarna vid läsning blivit för korta. Det är samt och synnerligen irriterande att inte kunna läsa.

Idag inne i Kusadasi köpte jag läsglasögon. 20 uro-pengar. Det var säkert en dålig affär men nödvändig ändå. Märklig design. Hel runtskallenbåge med magnetsammanhållen fog på näsroten.

 

Jag räknar steg. Varje dag.

 

Arbetsplatsen deltar i en fem veckors stegtävling. Rent individuellt har jag sedan starten traskat i en omfattning som översatt i konkret vägsträcka startar i vår egenägandes fastighet i Älvsbyn och nu nått sjön Madejärvi vid ”Dödens väg” mellan Gällivaare och Kiruna.

Att bo på åttonde våningen ger 200 steg bara att ta sig ner till frukost. Hotellet stranden tur och retur är 500 steg – ca. Att bara strosa här blir betydligt mer än en mil om dagen – faktiskt. 

 

Jag har inte bloggskrivit färdigt om den första lägeromgångens eskapader och intryck. Mycket återstår att berätta och nu har ju dessutom andra varvet börjat. Lite av ett dilemma – men litet.


έν Έφέσω 6 – troligt?

På måndagseftermiddagen fokuserade gruppen på Marias hus och Efesos. Vi hakade vi på resebolagets tripp till huvudmålen för hela vår resa: Efesos där Paulus verkade med Marias hus en bit därifrån. Men i omvänd ordning och ett besök i en keramikfabrik emellan.
 
Hur troligt är det att en nunna i Tyskland på 1800-talet får Maria-uppenbarelser som gör att några helt andra senare utanför ruinerna efter Efesos hittar en plats nunnan noga beskrivit? Vad är sannolikheten för det?
Så går i alla fall storyn. Flera i vår grupp har uttryckt förundran över detta. Fascination – typ.
Hela berättelsen är faktiskt ganska fantastisk och så mycket kan – enligt litteraturen – definitivt sägas att utgrävningar och annan vetenskaplighet ger klara belägg för att det oerhört tidigt i den kristna historien har byggts och agerats på platsen på det sätt man brukar bygga och agera när man vetat att platsen är speciell. Sådant tyder på att det faktiskt är Marias hus man fann och sedan byggt upp till en turist- och pilgrimsplats.
 
Vi plockades upp på hotellet och vid ett annat boende kom fem medborgare i republiken Finland med. Tre av dem var unga grabbar som tydde sig till en finsktalande guide men ett jämfört med dem (och mig) äldre par växlade i uppmärksamhet. De var alltså tvåspråkiga.
 
20 ungdomar i grupp på ett sådant ställe är lite speciellt också när de som vårt gäng ”sköter sig” exemplariskt och visar allt och alla respekt. Gruppen väcker nyfikenhet hos de andra som är där, vuxna i olika åldrar och av en massa nationaliteter.
 
Då jag bar prästskjorta vid tillfället drog det tvåspråkiga paret snabbt slutsatsen att jag var en av ledarna för gruppen. De frågade varifrån dessa seriösa och skötsamma ungdomar var och naturligtvis svarade vi: Älvsbyn i norra Sverige.
Där har vår son jobbat. På Älvsbyhus. Förr. Spelade också fotboll där.
Sammanträffande! Och mer blir det.
Varifrån är ni? frågade jag och fick som svar ett ortnamn i Österbotten – som jag nu glömt.
Och jag fortsatte: Vi har i vår församling en kyrkvärd som jobbar på ritkontoret på Älvsbyhus och är från Österbotten. Han sitter också i församlingens styrelse och heter...
Det är vår sons bästa kompis!
 
Hur troligt är det? Alltså att vi från Älvsbyn på resa i Turkiet stöter ihop med ett par från Finland som känner en som vi känner* och som också alla Älvsbykonfirmander på grund av flitigt kyrkogångande vet vem det är. Och som förhoppningsvis när han reser till Österbotten på semester av sin Facebookvän ”Nisse” IRL får veta vilka fina ungdomar han mött och vilken bra verksamhet styrelsen han ingår i valt att prioritera. Och som jag på detta sätt hälsar till från ”Nisse"
 
Hälsa, Kärlek eller Pengar?
 
Det finns tre flöden att dricka ur vid Marias hus strax innan man kommer till väggen där man kan lämna skrivna böner. Ett flöde ger Kärlek, ett Hälsa och det tredje Pengar. Tanken är att man skall välja ett, inte bälga i sig från alla.
Om vad man väljer mellan sakerna pratade en del av oss om. Ingen valde Pengar men någon satte Hälsa före att vara älskad, någon annan tvärt om. I sanning något alla kan fundera kring.
 
Bilderna? Marias hus och två av de våra” vid böneväggen
 

* När han ibland kommenterar här på bloggen gör han det under signaturen Kyrkvärd och ett tillägg av någon sort.

έν Έφέσω 5 – pausdag?

Ungefär ½9 lokal tid i morse skrev jag denna text på Facebook.

 

Sitter ensam kvar på ett hotell i Kusadasi, Turkiet. Alla ungdomarna och de andra ledarna (20+2) for strax efter två i natt och befinner sig nu i luften på väg mot Arlanda. På Arlanda landar just nu - om allt gått väl - ett nytt 20-tal ungdomar och tre ledare på väg hit. De två grupperna kommer att se varandra genom ett fönster när hemresenärerna kliver av det plan de som skall hit väntar på att få kliva ombord på. I eftermiddag kommer de nya fram för sin lägervecka som jag också får vara med på.

 

Jag vaknade kvart över 6 och detta alldeles av mig själv. Faktum är att det var exakt den tidpunkt då de som är på väg hem skulle starta från Izmir och samtidigt som incheckningen skulle pågå för fulla muggar på Kallax i Luleå. Var det därför jag vaknat? Är jag så – för att uttrycka det modernt – inloggad på andra människors göranden och låtanden att jag också passar deras tider? I vart fall klev jag upp och åt frukost före sju.

 

En sak är uppenbar: Jag ligger efter med Efesos-skrivandet. Igår förmiddag skrev jag på bloggen men mest om något annat. Innan dess berättade jag måndag förmiddag vad som hänt dagen innan. Måndag eftermiddag, tisdag och onsdag är obebloggat såhär ett par timmar innan nya gänget väller in.

Nu sitter jag i alla fall vid tangenterna efter att på förmiddagen tagit en promenad, blivit klippt och badat i havet. Det var någonstans runt 33 grader före lunch, vindstilla och sol. Nu mulnar det och vindar på en del. Ganska skönt faktiskt.

 

Men jag är trött. Natten blev ju kort. Stillhet och ensamhet är sövande. Skrivandet blir ineffektivt så jag kommer nog att förbli efter. Men det är klart att jag avser berätta om måndags-eftermiddagens besök vid Marias hus och i Efesos. Liksom tisdagens dagstripp Samos tur och retur. Och onsdagens inlämnade skrivna alster och eftersnack till alltsammans. Allt viktigt att ges skriven form för att stanna i minnet.

 

Såhär långt säger jag bara: flera av dem som konfirmerades för ett par veckor sedan uttrycker i skrift och i muntlig form saker som gör att jag lätt torrögd orkar ett år till. Men till allt sådant återkommer jag.

 

Bilden? I bägge konfirmationerna – Älvsbyn och Vidsel – döptes två. Ett dop på bild.


mellanspel

Ur en synvinkel skulle detta inlägg kunna ha rubriken έν Έφέσω 5 men jag väljer att inte låta det bli så. Visserligen befinner jag mig fortfarande med ungdomarna i Turkiet och det är därifrån jag skriver men inlägget kommer i huvudsak att handla om något annat. Dock – inledningsvis ändå litet som är Έφέσω-anknutet.

 

Jag är glatt godmodig

 

Jag befinner mig i en period av glad godmodighet som kommer sig av att dagligt och halvt nattligt ha att göra med 20 nykonfirmerade ungdomar och ett par andra ledare. Inte mycket kan få mig på dåligt humör. Jag menar i grunden på dåligt humör. Visst! Jag suckar uppgivet när tre ungdomar – märkligt nog alltid samma individer – direkt efter att det noga angetts klockslag och plats för en kommande aktivitet ställer frågan: Är vi ledig till middagen? Det är bara att dra allt en gång till. Eller två. Och visst kliar det i hårbotten när de flesta på satt tidpunkt befinner på den angivna platsen men det saknas fyra – också alltid samma individer varav minst en från dem som fick den nyss nämnda extrainformationen. När man då frågar varför de är sena kommer svaret: Vadå! Inte visste vi det! Min känsla blir: Vaddå? Dom har IQ fiskmåsar och minne som guldfiskar! Jag biter snart skallen av någon! Men på dåligt humör blir jag inte*.

 

Jag är småilsk

 

Men andra saker irriterar mitt sinne – olika slags styrpersoners attityd till exempel. En sak som finns i kyrka såväl som i samhälle, i debatter och på arbetsplatser. Jag är permanent småilsk över fasonerna ifråga och just nu är det tydligt för mig genom ett inlägg på tobbe lindahls blogg. Inlägget har titeln Avståndstagande och kan läsas här. Gör det!

 

Det bloggkompisen gör är att han vänder sig mot vad han anser vara en felaktig hållning och orätt agerande hos sin arbetsgivare i samband med Pride-festivalen i Luleå en bit in i juni. Blogginlägget påstår att kyrkan skall dela ut ballonger och kondomer under parollen Störst av allt är kärleken. Om det är texten på både blåsor och gummin framgår dock inte tydligt på Domkyrkoförsamlingens hemsida – här.

 

Nu står det ju folk fritt att tycka kring dessa ting. Det är inte det jag vill åt. Det jag funderar över är hur de som valt vägar och gjort ställningstaganden hanterar andras avståndstaganden. Alltså hur det upplysta etablissemanget i Svenska kyrkan i Luleå hanterar att en bloggs läsekrets får del av en medarbetares avståndstagande.

 

För mig är det osannolikt att tänka sig att tobbe lindahl inte innan han bloggat sin uppfattning i saken inte gjort den känd för chefer och andra på arbetsplatsen. Jag förutsätter att blogginlägget ger för en viss läsekrets offentlighet åt något som innan är internt känt, alltså ingen nyhet. Så fungerar bloggar och andra sociala medier som ju representanter för kyrkan uppmuntras att agera via.

 

Det är också för mig helt osannolikt att inte någon av dem som står för den officiella hållningen fått kännedom om Hertsö-prästens avvikande mening. Även om de inte gillar hans blogg och kanske näst intill föraktar vad som skrivs där gör den klåfingriga nyfikenheten att åtminstone någon av dem ändå gluttar. Jag räknar kallt med att de som genom sitt val av paroll och utdelande av kondomer valt att ge Luleåborna intrycket att Paulus i Första brevet till Korinth kapitel 13 talar om kärlekens sexuella del vet att tobbe för sina läsare (och meningsfränder) på internet proklamerat ett Avstaåndstagande.

 

Och jag frågar mig:

Varför har inlägget då bara fått en kommentar?

Varför tar inte ”de upplysta” som nyligen fått klart för sig att Gud skapat människan på ett annat sätt än man tidigare trott nu chansen att för tobbes presentera läsare sina djupsinniga och övertygande argument för ny-tron i dessa ting?

Varför väljer man ”tystnad på nätet” när man i andra lägen uppmuntrar ageranden?

Varför?

 

Eller är det ett maktmönster man ser?

Ett mönster bara vanligt i hierarkier. Mönstret att de som sitter över andra väljer att hantera frågor, protester, åsikter, behov hos dem som sitter under med aktiv tystnad. Den aktiva beslutade tystnadens ovilja att förklara, att berätta, att samtala, att ens försöka om inte övertyga så i alla fall ge argument, blir till en tystnadens terror från dem makten hafver vare sig det är chefer, arbetsledare, trendtolkare eller andra som formellt eller informellt sitter över, översittarna.

 

Så funderar jag lätt småilsk i Turkiet.

Nu skall jag återvända till mina ”undersåtar” – ungdomarna på stranden.

 


*  En kväll trodde nog några ändå det. Det var lite stimmigt i korridoren en tid efter det att alla skulle vara på sina rum. Någon ledare äskade tystnad och påtalade att det fanns andra hotellgäster som stördes. Tillfällig dämpning – tillfällig betyder här 3 minuter och 42,7 sekunder. Ny tillsägelse. Visst blev det en liten svacka i larmet men höjningen kom tillbaka likt Medelhavets vågor som hela tiden slår mot stranden. I insikten att om en ½timme kommer jag att vara sur och arg störtade jag in i tonårshögen och väsnades på ett språk de absolut inte förväntade sig. Tyst blev det. Tvärtyst. Om det betydde att de i förskräckelsen flydde till sina rum eller rätt och slätt gick ut skall jag hålla osagt. I vart fall flydde jag och de andra ledarna in på mitt rum för att skratta där. Jag var ju inte arg. Spelade bara innan ilskan kom. Det betydde att jag dagen därpå kunde berätta att jag ändå hela tiden behållit min glada godmodighet.

Men en av gossarna hade kommenterat mitt ”raseriutbrott” för en annan ledare med tanken: Jag undrar om han inte var lite full.

Jag försäkrar: Det var jag inte!


έν Έφέσω 4 – söndag

Vad är skillnaden mellan andakt och gudstjänst?

Det var första diskussionsämnet igår. Nere i amfiteatern som vi funnit vara en bra och skuggig plats för Tankeaktivitetstimmen* efter frukost. 

Gudstjänst har Nattvard! sa en. Briljant! Så är det naturligtvis. Om rätt ska va rätt. Inte alltid! sa en annan. Sant. Också när det inte är Mässa kan det räknas som gudstjänst. Man predikar inte i andakt. I alla fall inte lika länge! Onekligen en synpunkt.

 

Och då det var söndag – Bönsöndagen – byggde vi ut morgonbönen något.

 

Alla ungdomarna hade dagen innan skaffat sig rejäla erfarenheter av prutandets ädla konst. Därför bliv valet av Bibelavsnitt enkelt. En av Bönsöndagens texter är ur Första Mosebok kapitel 18 och handlar om när Abraham prutar med Gud om hur Sodom skall hanteras. Jag läste den texten och ”predikade” om hur det utifrån en första ”prisuppgift” om att det behövdes 50 rättfärdiga att Gud i sin kärlek skulle hålla tillbaka sitt ur samma kärlek komna hat mot ondskan. Abraham förhandlar och ackorderar ner priset till 10 – ett antal som ändå inte fanns i Sodom. Senare i Gamla testamentet (men jag minns inte på rak arm exakt var) förhandlas det ner till 3 rättfärdiga för att alla skall kunna erbjudas annat än sin egen kärlekslöshets gudomliga konsekvenser.

Så fortsatte jag: I, med och genom Jesus totalprutas det. Och då är det Gud som i sin kärlek blivit människa och prutar med sig själv. Till en enda. One. Uno. Det står ju: Så älskade Gud världen att han gav den sin ende Son för att var och en som tror på honom – singular, ental, Jesus – inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.

 

Sedan blev söndagen – som inte är helgdag här – en Kill&Tjej-dag då vi separerade könen en del. Jag hoppade introt av det arbetet och traskade in till centrum för att slutfixa biljetter till Samos på tisdag. Att gå knappa timmen hemma i Älvsbyskogarna är en sak, att på stenlagd väg omgiven av stenhus i + 30 i skuggan (som inte finns) är en annan. Borde räknas dubbelt i en stegräknare.

 

Tillbaka till gänget vid lunch och Kill-snack bland grabbarna. Om allt möjligt. Mansroll, ideal, könsroller och en massa annat. Tjejerna hade gjort samma sak med sina ledare tidigare på dagen och sedan dragit in till stan för att handla. Detta gav i sin tur oss män i varierande åldrar ett tydligt exempel på kvinnlig hänsynslöshet. Avtalad tid för att alla skulle återsamlas var 17.00. Vid tidpunkteninte ett kjoltyg i närheten. Vad det led kom de till de den miljö av diverse aktiviteter och tävlingar som planerats och som bilderna ger en glimt av.

 

Vi blev försenade! Vi handlade ju! sades med ett leende som den alldagligaste sak i världen. Som om tillgången på skor bryter alla ramar och avtal och att man som väntande pojke/man inte alls skall känna irritation. Men jag undrar hur många kvinnor – ålder är här ingen viktig faktor – som om de fått vänta i tre kvart på en mansperson som förirrat sig in på Biltema eller Claes Ohlsson bara stillatigande förväntas ta emot orden: Men jag var ju tvungen att titta. Det fanns ju bara många muttrar.

Jämlikhet? Knäppeligen!

 

Halva vistelsetiden har gått – för ungdomarna alltså. En fjärdedel för mig. Det blir mer och mer av kontakt, prat och diskussioner. Liksom trötthet – främst av värmen – och en och annan irritation. Men kul är det. Vi bor på 8:e våningen där vi är näst intill ensamma. Stör inga. Att då sitta på korridorgolvet och prata – det tycker åtminstone jag är meningsfullt och kul.

 

Jag skriver detta måndag förmiddag. Morgonbön och Tankeaktivitetstimme har passerat. Fri tid till lunch och sedan resa till Marias hus och ruinerna av Efesos. Inför det – främst Marias hus och hur man fann det – pratade vi om i en ”lektion” i morse.

 

Varför bloggar jag i stället för att sola och bada? Svar: Ryggen!

När man är i vinterfjällmiljö kan man ibland på kvällen och dagen efter en finvädersdag uppleva att ens ansiktes hy strålar som för Moses när han kom ner från Sinai. För mig är hela ryggen idag ett sådant ansikte. Sparar mig därför till eftermiddagen. Sitter på rummet och skriver nära en tavla som i avfotograferad form pryder detta inlägg. Vinterbäck i +30-miljö. Definitivt en paradox!

 

 


*  Det är egentligen ett farligt ord – Tankeaktivitetstimme. Kan hos e del vara knappt i alla tre leden. Under den så kallade ”när-man-skall-vara-i-säng-å-hålla-käften-för-att-sova-timmen” är en del ohejdat aktiva både till fots och till rösts. Men på morgonen står många tankar och stämmor stilla. Och man sitter still. Kanske.


έν Έφέσω 3 – stadsdag

Klockan är strax efter 18 på lördagen. Vi har varit här i två dygn och jag är redan efter vad gäller skriverier i min blogg. Förra inlägget έν Έφέσω 2 – snuttsurf började jag på i går kväll men vad det led blev det dags att sova. Denna dag har fyllts med innehåll men det kan jag ju inte berätta innan jag berättat färdigt vad jag skulle berätta i förra inlägget. Alltså stoppar jag tillfälligt detta tredje inlägg för att skriva nummer två klart.

 

Paus

 

Nu har jag skrivit det förra inlägget klart men publiceringen går jättetrögt. Segt internet.

 

Idag – lördag – startade vi med lektioner efter frukost och morgonbön. Bibelordsbyte – alltså att de med varandra böt – eller skulle byta – de bibelhänvisningar vi ledare skrev in i deras Biblar vid konfirmationen . Sedan en del om Paulus och Paulusbreven med utgångspunkt i Efesos.

 

Lite bad och fritid hanns med innan vi efter lunch for in till centrum med de små dolmus-bussarna. Vi körde i princip samma sak som förra året – en spårbana med saker att fundera över, uppgifter att fråga lokalfolk om och ett studiebesök i en moské. Bilden är på en av ”våra” ungdomar klädd för studiebesöket i moskén – publicerad med tillstånd av tösen ifråga. Efteråt – det tog ett tag – fri shopping och tillbakaresa efter behag – detta utan övervakning av oss ledare.

 

Vi såg dem i samspråk på engelska med försäljare. Vi fick referat av affärer där de och med triumf i ögonen berättade att de prutat en fjärdedel av priset. Att han som sålde hade kunnat gå ner ännu mer och även såg sig som segrare innebar ju att alla var glada. Hemresa i egen regi till hotellet var också ett äventyr och summa summarum har flera fixat mer än de trodde de skulle fixa.

 

Men en sorgsen sak präglade dagen. Den drabbade en av arbetskamraterna – en av fritids- och aktivitetsledarna. Han förlorade sin nästan 80 år gamle far i morse – efter en tids sjukdom. Den arbetskamraten åker hem i morgon.


έν Έφέσω 2 – snuttsurf

Finns det WiFi?

Hur kommer man åt nätet?

 

Detta är existentiella frågar av rang. Vad som än händer är uppkopplingen för nätsurf ett ständigt samtalsämne bland ungdomarna på lägret.

 

Och jag blir mer och mer förundrad och säger:

Måste ni ha telefonerna med när ni badar?

Lämna dem på rummet och lek med de andra barnen!

Sådana ord möter bara lätt nedlåtande blickar. Som om de tänker:

Ge upp! Det är ingen idé att vi förklarar. Du är en neandertalare som inte fattar hur vi i det nya släktet Homo Ajfånis fungerar.

 

Det är nog sant i viss mån. Att jag inte hänger med i hur stor del av fokus och tid nätsurfande tar när man är 14-15 år. Att spörja Vad letar ni för uppgifter? ger inga bestämda svar. På frågor typ Varför skriver ni till andra när ni kan prata med dom som är här? kommer inte heller några svar utom ett jag fick för en tid sedan i ett annat sammanhang: Det är ju dom här jag skriver till.

 

Vidare: Intrycket jag får är att surfandet är snuttigt. Korta snabba meddelanden och kollningar. Själv är jag ju av ett helt annat slag. Artiklar och information i diverse ting. Samt givetvis viss kontakthållning med andra och lite notisjakt. Men inte jämt.

 

Fredagen var första dagen helt här på plats. Hotellet är fint. Egentligen mer än fint. Överfint. Men samtidigt är det bra. Gästgruppen är förutom ungdomarna från Älvsbyn mestadels par i min ålder eller par ungefär trettio år yngre. Andra ungdomsgrupper intresserade av våra eller som våra kan betitta och betutta sig i saknas. Vi är ganska ”ostörda” och stör ingen.

 

Vad gäller samlingar och lektioner sysselsatte sig fredagens 2 gånger 1 timme med två saker.

1: Lite info om Turkiet av idag och en uppgift att själva genom att prata med folk – personal på hotellet, ungdomar i stan etc – ta reda på så mycket som möjligt.

2: Ett tema ungefär Ung i Efesos med inblick i hur det skulle ha kunnat vara att vara 15 på 0050-talet när Paulus var där – alltså inblick i antiken, Artemiskulten med åtföljande tumult skildrat i Apostlagärningarna mm mm.

Och så morgon- och aftonbön givetvis. Och mycket prat och umgänge.

 

Nät-tokiga är dom men ack så charmiga. Retas på ett vänligt sätt både med varandra och oss ledare och går att skoja med. Sådana som i höstas när de ville en något stod 1,2 m bort och flackade med blicken tar nu upp samtal och frågor – om än ofta av praktisk natur – på 60 cm avstånd och med klar ögonkontakt. Sådant kan verka banalt i sig men är tecken på att kommunikation och förtroende finns – och det är en viktig sak att odla.

 

Till sist: För den icke nät-snuttige vill jag rekommendera – detta är ett helt annat ämne – två långa artiklar som ger var sin bild av orsakerna till att den nyligen avslutade nio månader långa förhandlingsperioden mellan Israel och Palestina inte ledde någon vart.

Om en intervju med Israels premiärminister kan man läsa här.

Vad amerikanska medlare anser kan man läsa här.

Och sedan kan man fundera över vem man litar på...


έν Έφέσω 1 – framme

 
Det gick som på räls! Fast i luften och på landsväg. Resan alltså.
Redan innan tuppen skott sig satt vi vid 4-tiden i morse i bilen på väg till flyget. Alla på plats vid 5 och klockan sex gick planet. Lagom med tid på Arlanda men lite försenad avgång men det mesta av den förseningen kördes in innan det blev en stökig landning i Izmir.
 
Efterdryga timmen i buss var vi framme vid hotellet. Inkvarterade, i några fall premiärdoppade, middagade och en del organiserade fritidsaktiviteter summerade vi den långa dagen med lite lägersnack och en aftonbön. I den betonade jag ett Bibelställe att begrunda under veckan, det Paukus skrev till församlingen i Rom i kapitel 10 verserna 9-10 :
 
Om du med din mun bekänner Jesus vara Herre
och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda
skall du bli räddad.
 
Jag tycker det är värt att fundera över och samtala kring vare sig man är nykonfirmerad och på läger eller bara är läsare av denna min blogg.

έν Έφέσω 0

 
Nu är jag packad och klar med undantag för tandborsten och läpptippen, familjens lilla dator som jag skriver på nu. Jag är beredd att i morgon bitti-bitti ge mig av. Klockan 05.00 är det samling på Kallax, Luleå flygfält, varifrån halva styrkan av dem som konfirmerades för en kort tid sedan skall resa tillsammans med några ledare. Vi flyger till Arlanda, byter till plan till Izmir och därifrån med buss till Kusadasi.
 
Med ett hotell som bas skall vi där umgås på stranden och annat sätt, prata och tillsammans reflektera kring tro och liv samt besöka ruinerna efter den antika storstaden Efesos.
Vi tar oss liksom fram i aposteln Paulus fotspår. Han levde ju där några år och skrev sedan ett brev till de kristna där (eller i närheten). Det brevet finns i Nya testamentet i Bibeln och är därför adresserat också till oss.
Eller så är det i lärjungen Johannes spår vi går. Han blev med tiden ledare, biskop, för de kristna där men det var sedan Paulus både rest vidare och avrättats i Rom. Johannes skrev när han var i området sin Jesus-berättelse, tre brev och de uppenbarelser han fick när han satt på fångön Patmos en bit ut till havs. Alla de skrifterna finns i Bibeln.
Och med Johannes fanns Jesus mamma Maria så man kan också säga att vi också trippar i hennes steg.
 
Någon direkt resfeber känner jag inte. Det är ju så definitivt nu att det bär iväg. Alla pusselbitar är på plats – tror jag. Gissar att jag ändå kommer att ligga på ohåga inat – vakna titt och ofta av nervositet. Vi måste ju fara vid fyra för att vara framme vid fem. Natten mot måndag denna vecka var ohågan där. Ganska korkat faktiskt. Nog så tidigt att gruva sig över att försova mig torsdag morgon. Dock repade jag mig till normalsömn de sista två nätterna.
 
Under min vistelse där nere – två veckor då jag blir kvar när de som åker i morgon far hem och nästa gäng kommer ner – avser jag att då och då skriva om vad som händer och vad jag tänker. Det handlar inte om en lägrens officiella dokumentation utan som alltid här på bloggen är det frågan om det som står överst i titelhuvudet: En alltigenom privat och personlig blogg för åsikter, tyckerier och exponerad kreativitet. Kategorin kommer (oftast) att vara Speciella resor. Bilden i detta inlägg använde jag förra året och väljer att resajkla den trots att det är förra årets konfirmander som är med i kanten. Rubriken ovan med ett nummer återkommer. De grekiska orden έν Έφέσω betyder i Efesos.

språkutveckling

Barnbarnen Tyra 4 år och Adrian 2 år utvecklas i alla avseenden i en rasande fart, också på språkets område. De två var hos oss för en tid sedan och när jag för någon dag sedan bläddrade i ett litet anteckningsblock fann jag ett belägg för saken. Den lilla tösen som pratat som en hel bok ganska länge ger sig nu även på skrivandets konst. I alla fall rita bokstäverna i sitt namn. Tjusigt!
 
Lillebrodern är inte lika tidig i talet men verkar fatta det mesta av vad man säger. Och nog kan han fullt begripligt ge besked om både vad han tycker och vad han vill. Man lär sig vad han surrar om. I lördags när jag var där och vi efter lunch skulle gå ut gav han besked om vad han skulle göra. Han kortar av sitt förnamn till Dann och om utevistelsen sade han: Dann båbba daddbåbba! 
 
Jag fattade direkt: Adrian ska hoppa studsmatta!
Snacka om språksinne – hos farfar alltså!

manifestationstid 2

Farfar vaktar!
Barnbarnen sover!
Farfar skriver blogg!
 
I förmiddags när jag började skriva detta blogginlägg sov den tvåårige sonsonen utmattningens tunga sömn. Igår ramlade han på dagis och slog ut en mjölktand. Glugg vid tidiga år. Under min tillsyn och vårdnad tumlade han idag över soffans ryggstöd pang ned i parketten. Landade på läppen. Hoppas att det var därifrån blodet flöt och inte skadat en tand till. Händelsen gjorde honom trött och farfars näsduk blodig.
Storasyster fyra år knoppde också in men det är hemkommen till Älvsbyn som jag skriver färdigt vad jag tycker är en manifestation jag tror gläder Jesus och himmelens änglar.
 
 
Det var i onsdags det var manifestation i Älvsbyn.
Inte mot utan för något. Och några.
 
Onsdag den 7 maj fanns i Lokala Väldsbladet ett helt uppslag om att en familj som i sju år befunnit sig i Sverige och Älvsbyn förpassats tillbaka till det numera säkra och stabila Irak. Jag hoppas läsaren fattar ironin i orden säkra och stabila. Det är precis så säkert och stabilt att svenska Utrikesdepartementet uppmanar svenskar som jag själv att inte fara dit. Samtidigt verkar andra statliga myndigheter anse att det är ett vettigt resmål med enkel biljett för barn och ungdom av icke-svensk härkomst.
 
Artikeln kom ungefär en vecka efter avvisningen. Tydligen ansågs det viktigt att lyfta ut dem just då. Den 5 maj hade en tidsgräns nåtts så att deras ärende kunnat öppnas på nytt så vid månadsskiftet kom i arla morgonväkten 15 poliser för att verkställa transporten.
 
Många Älvsbybor blev bestörta. De utvisades klass-, förenings- och lagkamrater blev förtvivlade, besvikna och arga. Personer de lärt sig älska var bara borta.
En mamma till en sorgsen flicka tog initiativ till en manifestation. Hon kontaktade en lärare som hakade på och tillsammans hakade de två på Kyrkan. De två äldre av de utvisade barnen brukade – fast de är muslimer – vara med på onsdagskvällarna när Kyrkans Unga träffas i Johannesgården. Så jag och en av diakonerna lät oss påhakas – som privatpersoner och som representanter för arbetslaget.
 
Ungefär 150 personer mötte upp till manifestationen i Lomtjärnsparken.
Inte bara ungdomar. Också mindre barn fanns där. Klasskamrater till familjens lilla flicka som näppeligen har ens en enda minnesbild av Bagdad. En klasskamrat med Downs syndrom sa med bestämd röst till mig att hon ville att hennes kompis skulle komma tillbaka igen. Och det brukar bli som jag vill! om jag hörde rätt.
 
Jag som tillbringat hela mitt vuxna liv bakom en mikrofon och inte är rädd att prata inför folk blev ombedd att leda det hela och säga något vettigt. Jag ledde. Som en konferencier ungefär. Varvade sångtjejernas insats med telefonkontakt med familjen i Irak och eget prat då jag försökte säga vad jag hörde andra skulle vilja säga om de vågat stå framför folk – och en del eget.
 
En egen sak jag berättade var att jag på Kyrkans Unga drygt en vecka innan utvisningen pratat med en av grabbarna och då frågat honom vad han tyckte Frihet var. Många svenska ungdomar brukar då svara ungefär Att få göra som man vill, att slippa skolan, att kunna resa, att ha pengar. Efter lite eftertanke svarade han ungefär: Trygghet. Som här. Att man inte behöver vara rädd fast man är olika, ser olika ut, har olika tro. Som här.
Nu är han otrygg i Bagdad.
 
Jag försökte också säga något om sorg, ilska, besvikelse och hur vi framöver ska använda sådana känslor. Jag sa ungefär att den nu aktuella familjen är viktig och det finns all anledning och goda möjligheter via telefon och internet att hålla kontakten och bevara vänskapen med dem. Sedan finns det flera familjen Anwor – typ. Det finns flera Taha, Nabaa och Hassan. Flera som fruktar för sin framtid och av humanitära skäl skulle få stanna – tycker jag.
 
Att vara arg på polisen är ingen idé. Det är inte alls säkert de gillar den här sortens jobb.
Att vara arg på enskilda handläggare på Migrationsverket är inte heller riktigt någon poäng även om det nog ibland kan vara på sin plats.
Att vara arg på regelverket finns det all anledning att vara – det kan man förändra.
 
Och med det sagt uppmanade jag alla att skaffa sig fler vänner, att fördjupa vänskap med dem man redan har. Och att i organisationer, lag, Röda Korset, kyrkor eller på annat sätt arbeta för att vi ska bli mer humana än vi redan är. Och att de lyssnare som i höst har rösträtt skall använda den – det är ju Riksdagen som skapar regelverken. Och att de som inte ännu har rösträtt inför valet går på de familjemedlemmar som har. Det är vägar för att vi skall bli bättre människor, i ett bättre samhälle, i en bättre värld.
 
Några tjejer sjöng – det har jag nämnt. Sista låten var We are the world och då gick en massa Älvsbyungdomar upp på scen för att delta – och visa familjen som var med på Skype att vi var många som manifesterade med anledning av att de utvisats.
 
Jag är stolt över Älvsbyungdomarna!
Jag är tacksam för att jag fick förtroendet att vara med när de saknade sina kamrater.
Och jag tycker att fast Jesus inte ens nämndes var det en manifestation i hans anda – till förmån för den i Bibeln ofta nämnda trippeln invandraren, den faderlöse och änkan.
 
Piteå-Tidningen har liknande avgiftspolicy som tidningen Dagen – är man inte prenumerant kan man inte läsa hela tidningen på nätet. På alvsbynews kan man här läsa mer om manifestationen och se på fler bilder. Bilden i detta inlägg på ungdomarna tog jag själv, den av tidningssidorna snodde jag från en Facebookvän alias den kontaktade, engagerade och förmedlande läraren.

manifestationstid 1

Surfar man lite på nätet finner man sig vara i manifestationstider.
Överallt och om allt möligt.
 
I Jönköping klämtades för en tid i kyrkklockorna i två timmar – som markering mot en nazi-demonstration. Förutom att saken massmedialt hördes ända till Istanbul nådde klangen ända till Domkapitlet Växsjö i form av en anmälan dit. Skall bli intressant att se hur kapitlet ”dömer”. Gissningsvis inte alls – vilket vore rätt.
 
Jimmy Åkesson reser land och rike runt. Överallt funderar man på hur man skall manifestera mot honom och de värderingar hans parti står för. För någon vecka sedan när jag iklädd prästskjorta (och för att lugna läsaren: en del övriga kläder) strosade runt på samhället stannade en bil, föraren klev ur och ropade på mig. Personen hade då hört att Åkesson var på gång till Älvsbyn och ville dela sin undran över vad som vore lämpligt att göra. Ett förslag han/hon hade var att i stället för att gå dit och bråka – att bråka fanns inte en tanke på – eller att stumt vända ryggen till så skulle kyrkorna tillsammans inbjuda till en alternativ samling av någon sort.
Det var ju en tanke sa jag. Och fortsatte:
Inbjudan blir om man gillar spetsiga formuleringar: ”Ge f-n i Åkesson! Gå i kyrkan!
I det fortsatta samtalet om värderingar och annat kom vi dock gemensamt ändå fram till att hur tokigt SD än resonerar så är det inte samma sak som utomparlamentariska fascist- och nazistgruppen. SD finns (tyvärr) i Riksdagen och i valrörelsetider hör det till demokratins spelregler att också parlamentets tokerier måste få framföras.
Jag tror det är till veckan han kommer, den där Åkesson. Om det blir något manifesterande vet jag inte. Jag är dessutom inte hemma då. Befinner mig närmare Istanbul – eller på väg åt det hållet.
 
Manifesteras om Jesus görs i Stockholm detta veckoslut. Tidningen Dagen berättar om saken. När jag klickade på den intressanta rubriken Så konkurrerar kyrkorna med manifestationen blev det stopp. Jag kom till Pärleporten där det krävs betalning för att komma vidare. I tidningen Dagens värld är den tvärt emot vad sången säger stängd. Oerhört larvigt. Osmakligt. Inte att tidningen tar betalt av ickepremenuranter – det får man väl likt många andra instanser på webben göra om man vill vara ogin och snål. Det är namnet på spärren jag tycker är löjligt vald. Jag vägrar betala för att komma in – typ. Därför blev artikeln oläst.
 
Men jag undrar vad som finns bakom Så konkurrerar kyrkorna med manifestationen.
Ser man det som ett problem om det i storstaden Stockholm finns kyrkor som har något parallellt med en enstaka händelse någonstans i City?
Är inte annat också Jesus-manifestationer?
Eller är alternativen skapade för att vara just avledande alternativ? Och om så – Varför? Vad i den stora manifestationen och/eller i de alternativskapade sammanhangen gör att det görs.
Men Pärleporten var stängd så jag kunde inte komma in.

frifredag & släkt

Jag är ingen konsekvent opinionsbloggare som med skriverier söker påverka opinioner, följa debatter osv vare sig i samhälle, värld eller kyrka. Jag är en hobbybloggare som skriver för mitt eget nöjes skull om ditt och datt och allt möjligt som jag får i huvudet. Allt jag har i skallen kommer naturligtvis inte med. Lite hänsyn måste man ju visa sig själv och sina medmänniskor.
 
Som hobbybloggare på diversemarknaden kan jag ju inte blogga på arbetstid – annat än undantagsvis. En hobby är ju en fritidssysselsättning – typ. Men då mycket värt att beblogga är mer eller mindre knutet till att jag 1: är kristen och 2: är präst kommer fritidsbloggandet ändå ganska ofta att beröra ”jobbet”. Och detta också när jag är ledig! Blir lite grand av ett dilemma. Inte ett olidligt sådant men i alla fall ett märkligt sakernas tillstånd.
 
Idag är det fredag och jag har min ordinarie arbetsuppgiftsfria dag. Så också i morgon och på söndag enär kollegor då är i selen med gudstjänster och annat. Madammen i mitt liv är på kurs eller nåt liknande sedan i onsdags. Då den lokaliserats till någonstans i trakten av kungliga huvudkommunen har hon valt att sedan kursen/konferensen avslutas idag förbli där nere i södern, besöka sin mor och träffa syskon. Konsekvensen av detta är att jag är gräsänkling – med en annan vokalisering: grisynkling* – hela helgen. Yngste sonen som om helgerna ofta kommer hem från studenteriet i Luleå förblir i stan. Å andra sidan har hans bror rekryterat mig som barnbarnstillsyningsfarfar i morgon. Ostörd kan han då fördriva tiden med en skojig tentamen samtidigt som de små barnens moder kan arbeta. Det ser jag fram emot.
 
lite släktnytt
 
Erfor i morse via personligt Facebookmeddelande från en kusin att min faster Göta har avlidit i hög ålder. Ärligt talat vet jag inte på rak arm hur många år hon blev men har naturligtvis uppgifter även om jag inte letar fram dem nu. Hon var i alla fall äldre än mina egna föräldrar och gift med min pappas äldre bror Knut.
 
På pappas sida är vi 12 kusiner med mig som näst näst yngst. Jag är lillen med propeller under hakan till vänster i bilden – klicka på den blir den större, bilden alltså, inte killen eller propellern. Fotot togs i samband med ett släktpartaj i Kåge 1960 då min farbror från Chicago kom hem för första gången på 30 år. En del dussinet saknas. Amerikanarna Chuck och Bob – farmors äldsta barnbarn som hon aldrig fick träffa – var hemma i Staterna. Det två äldsta svenska kusinerna Margareta och Berit var vuxna redan då men finns inte på några bilder från kalaset och jag undrar om de över huvud taget var med. Tar jag inte alldeles fel hade de nog relativt nyligen fått sorg då pappas äldre syster dött men jag vet inte. Jag var då för liten för att ha koll på sånt och nu är det mer än 50 år sedan. Kerstin – eller är det systern Karin? – som står i bakgrunden är lillasyster till Lars-Erik som håller minstingen Ulla i knäet. Den andra av systrarna är inte med på bilden. Ullas storebror Ulf finns till höger bakom Kristina som nu förlorat sin mamma och meddelade mig det via Facebook. Hennes storebror Hans sitter mellan mig och farmor Helma – en i sanning vid tillfället mallig gumma.
 
Av denna uppräkning, möjligen intressant endast för närstående, kan man förstå att generationerna nästan kom att gå omlott och de äldstas äldsta barn i ålder kom att hamna närmare deyngsta far- och morbröderna än mig och andra småglin som blev sist i heile ra´a**.
 
Min farmor födde 11 barn på drygt 20 år. Tre av dem dog som småbarn. En storasyster till pappa – Anna-Stina – drunknade i 20-årsåldern och runt 1960 dog faster Greta. En hög med pojkar var kvar – den andra bilden – som tillsammans med den ingifte farbror Viktor – som ju inte var med – ganska bra stämde in på de sju dvärgarna i sagan om Snövit. Pappa var Blyger.
 
På bilden är det stående från vänster: Knut, Börje, Sven och Torsten – min pappa. Spexboxarna är Karl och Folke. Åldersordningen – om det nu intresserar någon – är först Sven, sedan Börje och så tror jag Knut och Folke eller tvärtom. Det var tätt där. Pappa var näst yngst och Karl minst.
 
Min nu avlidna ingifta faster Göta var gift med farbror Knut och det blev meddelandet om hennes bortgång som triggade igång denna lilla släktutredning. Nu är alla som var med den gången ur den äldre generationen borta. Men alla kusinerna är kvar - vad jag vet. jag är näst näst yngst och fyller 61 i år.
 

*  Detta med vokalisering, alltså att ge samma konsonantkombination olika vokaler är en biverkan av att i unga år studerat Bibelhebreiska på universitet. I den rotvälskan, liksom i semitiska språk över huvud taget, finns ordets betydelse i en rad om tre konsonanter och varieras bara något med olika vokaler, något prefix och en och annan ändelse. Ett exempel på detta på svenska skulle kunna vara konsonantraden s-t-g som med olika vokaler blir steg, stega, stege, stag, staga, stig – allt som har med ben att göra. Sotig och sattyg har samma konsonanter (om än i ena fallet dubbeltecknat) och får av det faktum att vokalerna i vårt språk är mer betydelsebärande helt andra innebörder – även om jag hört att en del menar att sattyg och Stig mycket väl kan associeras samman.
En gräsänkling och en grisynkling blir nästan helt olika saker även om det är samma konsonanter. Likaså är det med vettvilling och vattvälling. Att de bildliga uttrycken skjuten ur en kanon och skiten ur en kanin har samma metaforiska betydelse är mer av en slump.
**  Det kursiverade uttrycket kommer sig av vad min farmor lär ha sagt en gång då flera av sönerna med respektive var på sommarbesök i Kåge och följde gumman till kyrkan. Hon gjorde det lätt för sig när hon för prästen skulle presentera de fjärrboende semesterfirarna som vid tillfället upptog en hel kyrkbänk: Hä jär Strömbärschon heile ra´a.

uppspelt trött

 
I morse vid 9-tiden skrev jag på Facebook sålunda:
 
Petar i mig förstärk frukost. Korv å ägg å grejer.
Strax till Församlingsgård och kyrka. Närförberedelser väntar. 1100 "Mässa med dop och konfirmation". 32 stycken, två som döps. Sedan fika.
Resa ½2 till Vidsel för liknande. 1600 motsvarande gudstjänst där. 9 ungdomar varav två döps. Åsså tårta där åxå.
Mat? Vid 19-tiden i kväll.
 
Det var mer än 14 timmar sedan. Nu strax före midnatt kan jag intyga att dagen blev fullmatad. Jag känner mig just nu rejält uppspelt trött.
 
Med trött menar jag slut i huvudet och tom i bollen efter ett par intensiva mentala fokuseringar. Mässa med dop och konfirmation handlar om just det med en massa personer som medagerar, frågar, känner. Och är viktiga. Kul, intensivt, energiskt och lite av Ju fler kockar... Med andra ord ett stimulerande kaos där alla bitar ändå faller på plats även om ingen riktigt fattar hur.
 
Jag tror att de fick göra en fin erfarenhet – ungdomarna alltså. Jag har just tittat igenom bilderna i församlingens digitalkamera och alla verkar positiva och glada. Eller så blir konfirmanderna bara så när man låter kameran cirkulera bland dem och de tar bilder på varandra. Fast bilderna förutan tyckte jag de verkade tycka det var fint, kul, bra och meningsfullt. Både gudstjänsterna och fikat efteråt. På bägge ställena*.
 
När jag kom hem efter andra omgången, den i Vidsel, väntade en sen middag och efter den avätits tog jag och madammen i mitt liv en längre promenad. Solen bröt igenom och vi njöt av fulla drag av den natur, de berg, den skog och den älv vi haft inpå knutarna i snart 36 år. Bra att också göra kroppen lite trött. Balans liksom.
 
Och under promenaden slog det mig: Jag är uppspelt. Den är ju bara SÅ meningsfull, kontakten med konfirmanderna. Och med flera av deras föräldrar, mostrar och likande som jag också hade som konfirmander men på 1980-talet. Jag sliter på andra generationen. Eller så är det andra generationen som sliter på mig.
 
För mitt liv kan jag inte i mig hitta den känsla jag genom åren då och då kunnat märka hos en del – men långt ifrån alla – präster: Så skönt det är över! Nu är vi fria från konfirmander ända tills vi måste ta tag i nästa årskull. En sådan resignerad hållning förstår jag mig inte på. Min känsla är snarare – för att låna ord av Winston Churchill:: This is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. 
 
På kvällen efter det att 41 ungdomar konfirmerats finner jag mig således uppspelt inför de kommande återträffsresorna till Efesos om ett par veckor, höstens nya tag med arbete med Kyrkans Unga och andra former av fortsättning när de går i 9-an och mycket annat.
 
Uppspelt trött...
 
Är det fel på mig? Vilket?
 

*  Någon av de bilderna får komplettera detta inlägg i morgon när vi hittat sladden som gör att kamerans innehåll kan flyttas till en dator. Nu gjort måndag förmiddag.

fåfängans vinst

Människor är olika. Det är jag också!

 

Jag minns för en del år sedan medan min hulde fader ännu var i livet att jag vid hans köksbord kvad en klagan över att jag aldrig förmådde logga ut. Den gången använde jag inte begreppet logga ut enär den gamle var till 100% befriad från en dataassocierad världsbild innehållande meggabajter, ram-minnen, hårddiskar och internetuppkopplingar – men saken går ju att beskriva med andra ord: slå av, stänga ner, kasta handskarna, låsa skåpet.

 

Vad det handlade om var att jag som vid den tiden hade mitt uppdrag vid Älvsby folkhögskola både i ryggsäck och i tanke bar med mig arbete hem. Inte alltid packades säcken upp. Jag kunde mycket väl dagen därpå konka tillbaka den till skolan exakt i det skick den bars därifrån men det kan sägas att huvudskalleknoppen som mest hela tiden delvis i sitt tankeflöde var kvar på jobbet. Arbetets natur – att forma och dela med sig av tankar, idéer, budskap, kunskap i relation till människor  osv – gjorde att det var så. Det var OK då och är OK idag om än i annan befattning. Men ibland kunde jag känna och fortfarande känna det jag då sa till pappa:

Om jag dög till det, om jag visste mer om snickeri än en tveksam insikt i vilken ände av hammaren man håller, skulle jag vilja jobba på Älvsbyhus! Då skulle jag när fabriksvisslan ljuder kunna lägga från mig alltihop och gå hem!

 

Jag vet inte om det är en rättvis bild av arbetet i Älvsbyhusfabriken och definitivt anser jag inte att sådana uppgifter är sämre eller har mindre värde än sådana uppgifter jag står i. Men det jag kände var en längtan efter att kunna tagga ner, slå av, koppla bort – eller på datorsvenska: logga ut.

 

Pappa hade erfarenheter både från manuellt arbete i Valsverket på NJA/SSAB och med tiden manschettuppgifter i produktionsplaneringen på samma företag. Stilla såg han över bordet på sin enfödde son, öppnade sin mun, talade och sade:

Jag förstår vad du menar. Efter tre veckor skulle du illtrivas.

 

Min pappa var en klok pappa. I flera avseenden. Att inte behöva grubbla, fundera, planera, söka utveckla, formulera tankar, brottas hit och dit med visioner och viljor, mål och metoder, drömmar och iskall verklighet – det vore inte hans son. Alltså jag.

 

Men den här veckan...

Den här perioden av året....

 

I övermorgon konfirmeras 41 ungdomar i Älvsby församling. I två gudstjänster rubricerade Mässa med dop och konfirmation. 32 ungdomar (av vilka två döps) i Älvsby kyrka 11.00. 9 stycken (också två som döps) i Vidsel. Veckan har inneburit mycket tid till förberedelser och planering av detta.

 

Innan är det i morgon en Familjegudstjänst med terminsavslutning i Vidsel 16.00 efter det att det varit en Vigsel och ett Dop i Storforsens kapell tidigare under eftermiddagen.

Två Mässor hade jag ansvar för i onsdags. Och en Ungdomssamling som inte blev av då alla gått på fotboll i stället.

 

Förutom dylika operativa uppgifter en massa administration. Huvva! Verksamhetsplan för 2015 som...

 

Här slutar jag förmiddagsskriva på min lediga fredag. Ett par väntade telefonsamtal rörande helgen är nu under skrivandet inkomna. Tur till Återvinningsstationen väntar. Jag återkommer.

 

Nu är det lördag efter lunch och jag återupptar det avbrutna skrivandet.

 

Det blev två svängar till Återvinningen – vi har ju inget släp, inte ens dragkrok – och en tripp till ett förråd för magasinering av vinterdäcken. För att undvika det jag nämnt som mitt problem – att jag aldrig släpper tankar och funderingar – undvek jag medvetet också resten av gårdagen att grubbla ner mig i funderingar av skilda slag. Dålig science-fiction på TV, ett töntigt dataspel, helghandla ost och en del andra livsuppehållande produkter, mer TV blev alltsammans verktyg för att hålla huvudet från arbetsuppgifter eller annat begrubblansvärt.

 

Idag om lördagen kom då mitt återfall. Det betydde gång till Pastorsexp på förmiddagen i akt och mening att förbereda helgens insatser. Vilket gjordes. Ett telefonsamtal kom som flyttade tankarna till en alldeles nyligen till Irak utvisad familj som bott i samhället i sju år – blir anledning att återkomma i den saken! Sedan diverse plock kring framtida uppgifter samt färdigskrivning av detta blogginlägg – som definitivt fick en annan riktning och ett helt annat innehåll än vad jag hade i åtanke när jag inledningsvis satte rubriken.


matad helg – kalas

Tre blogginlägg denna dag. Det är mycket. Och ändå har jag sparat det bästa till sist, det som verkligen gjorde helgen fullmatad – kalaset.
 
Det var lite av ett förtidskalas. På tisdag är det som storfursten Hadrianus af Björkskatan alias sonsonen Adrian fyller två år. Då tisdagar är jättedåliga dagar att samla studerande och yrkesarbetande anförvanter firades gossen med näst intill full släktbravur lördagen innan i stället – alltså igår.
 
Mormor och morfar var på plats. Och morbror. Gammelmorfar och gammelmormor likaså. Och farbrodern. Och en av fastrarna, hon från Björkliden. Och vi – farmor och farfar. Samt naturligtvis föräldrar och storasyster. Bara en faster på annat håll. Egentligen är det märkligt att en sådan liten kille kan dra ihop så mycket folk.
 
När vi kom mötte han oss i hallen snobbigt klädd i ny slipover. Såg verkligen ut som en liten gubbe. På frågan Vem är det som fyller år? svarade han Dyyra! vilket inte var helt exakt. Samtidigt naturligt. Hans minns ju Tyras bägge kalas för ett par månader sedan så rent logiskt är det ju hon som intecknat födelsedags- och kalasnischen. Det hindrade honom inte att med glatt mod öppna alla paket – och de var många – utom ett som verkligen var till storasystern. Dessutom räckte han upp bägge händerna när vi frågade hur många år han nu blivit.
 
Vi som rest av varierande grad lite längre – Adrians pappa-sida – blev kvar också för middag så vi fick umgås med de små och varandra lite extra. Sammantaget en mycket god dag och kulmen på en välmatad helg.
 
Bilderna?
Den ena talar väl sitt tydliga språk: Jubilaren själv.
Den andra visar hur det Brio-tåg han fick ter sig i rallat skick. Det saknas en sträcka på ena kanten – en lucka som får beteckna Norrbottniabanan som i vart fall den nuvarande regeringen inte vill bygga.
 
Kategori?
Behöver inte besvaras!

matad helg – bok

Förra inlägget om en film placerade jag i kategorin Predikaren 12:12. Där sorterar jag oftast in bloggposter som handlar om böcker jag läst men också om en och annan film. Det här inlägget om en bok jag läst under de sista dagarnas långledighet skulle naturligtvis också höra hemma i samma kategori men hamnar i en annan: Exe-geten bräker.
  
En del böcker jag läser får mig att känna mig oändligt smart. Med en del andra är det givetvis tvärtom – jag fattar inte ett lingon. Men Ola Wikanders bok Gud är ett verb – tankar om Gamla testamentet och dess idéhistoria får mig att känna mig listig. De 200 sidorna fyller gång på gång mitt sinne med: Så bra sagt! Precis som jag ser det! Skulle inte kunna uttrycka det bättre själv! Helt rätt!
Litteratur som gör att man känner sig smart fungerar så, säger sånt som är i linje med det man redan har, vet och/eller anser men bygger på det med mer och säger det ännu bättre än man själv har kunnat formulera det.
 
Ola Wikander är språkforskare och Exe-get – alltså vetenskaplig Bibelexpert.
Det märks i boken. Här och var far han ut i fantasieggande beskrivningar av hur ett enstaka gammalhebreisk verb hänger ihop med någon glosa på ugaritiska, akkadiska eller något annat semitiskt språk som ingen pratat på 2-3000 år. Han gör stundom fiffiga och detaljerade jämförelser med hur det var i det gammaltestamentliga israelitiska folkets grannfolk och omgivning och vad arkeologi och annan historisk vetenskap kommit fram till både vad gäller likheter och skillnader. Han sätter in författare av böckerna i Den hebreiska Bibeln – alltså nästan hela den kristna Kyrkans Gamla testamente – i sina respektive historiska sammanhang och berättar hur både enskilda texter och hela textsamlingen formats. Han gör det vetenskapligt!
 
Ola Wikander är språkforskare och Exe-get som skriver populärvetenskap – den här gången.
De eggande detaljerna jag nämnde ovan är just detaljer som jag tycker är kul då jag läst en hel del liknande jox förr. Andra läsare som inte har mitt batteri av förförståelse kan kanske när de tar del av Wikanders bok uppleva just de avsnitten tunga men i så fall är det bara att läsa dem slarvigt eller hoppa över dem helt. De fungerar endast som illustrationer till en huvudtankegång som på ett fyndigt och pedagogiskt sätt blir tydlig utan de insnöade fack-exemplen. Boken är skriven av en expert men inte med andra experter som målgrupp utan för var och en som på ett småslugt vetgirigt halvintellektuellt sätt är intresserad av antiken, av religion och av tro.
 
Kategorin Exe-geten bräker brukar jag använda för böcker och arbete och tankar som är ganska så Bibelvetenskapligt expertinriktade och har mycket hög nördfaktor. I Predikaren 12:12 är det mer frågan om en mer allmän nivå och skulle rätt vara rätt är det där Gud är ett verb skulle sorteras in. Innehållets art och att det var länge sedan jag exegetade mig plus kategoriseringen av förra inlägget gör att jag ändå låter den vara ett bräk.
 
Jag tycker den var väl värd att köpa! Och att läsa.
Mer officiellt om boken kan du, noble Bloggläsius, läsa här.

matad helg – film

Fredag kväll var vi på bio, madammen i mitt liv och jag. Bio betyder oftast resa till Luleå. Vill man se en speciell film på Forum-biografen i Älvsbyn gäller det att passa det datum och det klockslag filmen visas. Har man förhinder vid ett sådant celebrert tillfälle blir det att resa.
 
Med bagaget specialinköpta kaffebönor, en beställd bok och en påse frusna lingon ämnade att bli sylt stack vi till stan. In till yngste sonen – förkyld – med varorna och sedan efter en stund in till centrum för krubb och film – Noah med Russel Crowe i huvudrollen.
Varför den filmen? Svar: När det görs storfilm som tydligt anknyter till ett Bibeltema är det som präst näst intill ett tjänstefel att inte se filmen – hurudan den än är.
 
Jag fann filmen intressant.
 
Det är inte mycket material filmmakarna har att gå på när man ska göra mer än två timmar av bara ungefär fem kapitel i Första Mosebok plus en liten snegling till det som berättats innan. En del koka-soppa-på-en-spik blir det men ändå är det intressant trots att man hemfaller åt ett par sentida Hollywoodschabloner. En sådan är när de kryptiska jättarna – som berättas om i början av Första Mosebokens sjätte kapitel och som man egentligen inte vet vad som åsyftas i texten – blir någon sorts sten-transformers. En annan är en utdragen stridsscen som blir bara så lik slaget på Pelennor i tredje Sagan-om-ringen-filmen.
 
Men jag fann som sagt ändå filmen intressant i sitt sätt att behandla vad man kallar en myt. En myt är just vad berättelsen om Noa är på religionsvetenskapliska. En myt betyder då inte som i dagligt tal lögn eller svammel eller betydelselöst påhitt utan värde utan tvärtom: en oerhört betydelsefyll berättelse – fiktiv eller verklig – som berättar hur det är när det är som det är. Mytens intresse ligger inte primärt i vad som faktiskt ägt rum, alltså hur det kom sig att det blev som det blivit, utan är just en story om hur det är.
 
I Bibelns berättelse om Noa, arken och floden visar författarna på hur Gud ser på sin skapelse och på människans ondska – samt ger en betydelse till regnbågen. Det är mytens innehåll. I filmen finns detta med i en för vår tid ekologiskt miljöanpassad form. För mig gjorde filmen brottningen mellan rättvisa och barmhärtighet väldigt tydlig – i sanning ett teologiskt och existentiellt ämnesblock av rang och centrum i många myter.
 
Research hade gjorts. Om de ovan nämnda jättarna har man till exempel valt namn och beteckningar från Första Henoksboken. Den är – läste jag i en bok – en apokryfisk judisk text som troligen skrevs runt år 110 före Kristus. Den har inte status som helig text vare sig inom judendom eller kristendom (utom i Etiopien) men i filmen är material därifrån med. Sådant tycker jag är kul.
 
Visst kan man reta sig på ändringar jämfört med Bibeltexten. Av Noas söner är det bara Sem som förses med kvinna att eventuellt fortplanta sig vidare genom. Händelserna kring detta förstärker dock filmens brottning och visar hur den å Guds vägnar fanatiske rättvisenitiske gubben Noak till syvende och sist måste kapitulera inför sin egen – och Guds – barmhärtighet.
 
En sevärd film – men ingen statyett-samlare. Sems fru alias trolleri-tjejen i Harry Potter var den sötaste av de få kvinnliga aktörerna och får därför bildpryda inlägget. Alternativet hade varit Sir Anthony Hopkins som Noas farfar Methusalem – han som i den mogna åldern av 969 år ändå inte fick dö i stilla ro utan blev dränkt. Valet var enkelt.

matad helg

Valborgsmässoafton är dag före röd dag och i viss mån arbetstidsförkortad. Det medförde att jag gled in i en längre arbetsledighets dimma. Torsdag var ju 1 maj, fredag ordinarie ledig dag och utifrån den övliga lottdragningen om hur vi präster skulle bemanna templen denna helg hade uppgifterna hamnat på någon annan och jag fick ett tjänstefritt veckoslut.
 
Jag är ganska ambivalent till sådant – ledighet alltså.
 
Jag vet att det finns folk som går formligen i vibrato kring – naturligtvis inom överenskomna avtal och regelverk – att vara ledig och slippa jobbet och koppla av. För mig har det aldrig varit så. Attityden att arbetet är en stor börda och ett stort jämmer som det gäller att finna så många anledningar som möjligt att komma bort från känner jag inte för egen del. Det betyder givetvis inte att jag inte kan uppskatta fritid och semester – jag är ju ingen streber och inte helt arbetsnarkomaniserad – men jag har i alla år haft flaxen att befinna mig i uppdrag jag på det stora hela taget upplevt meningsfulla, intressanta och viktiga. Det är naturligtvis en viktig faktor. En rastlöshet att vilja utveckla och komma vidare i nya steg är en annan. Kanske finns det fler. Vinna världen för Jesus – typ.
 
Vad fylls då fyra fridagar på raken av?
 
Svar: En film, en bok och ett kalas.
Tre ämnen för blogginlägg att skriva en blåsig och snöfallig söndagseftermiddag.
Men nu är det förmiddag och strax dax att ta ett trask till kyrkan.
 
Var du inte ledig? kanske någon frågar.
Vad har det med saken att göra? blir mitt svar.
Arbetsfri söndag har vi ju fått för att kunna fira gudstjänst.
Eller känner någon till någon annan anledning att söndagen är röd dag.

högkyrkling i kyla

Bloggarkompisen tillika barn- och ungdomskumpanen tillika prästkollegan tobbe lindahl filosoferar på sin blogg – här – kring vad som får en del att uppfatta vissa saker på vissa platser och vid vissa tillfällen som högkyrkligt samtidigt som samma saker på andra platser vid andra tillfällen av andra inte alls uppfattas så. Han har en del teorier som jag inte avser att rida spärr mot speciellt men jag tror att han glömmer eller utelämnar ett par viktiga faktorer.

 

Fördom är en viktig faktor. Med bindestreck: alltså för-dom. Jag menar den åsikt eller förförståelse bedömaren har innan. Om man till exempel menar sig veta att en präst kallas eller kallar sig högkyrklig uppfattar man det han eller hon gör – det finns också hon-or – som högkyrkligt vad han eller hon än gör. På samma vis uppfattas den som är känd för att vara lågkyrklig. En sådan kan bära sig åt exakt som den högkyrklige men uppfattas ändå som låg. Vad man tycker är positivt respektive negativt är i detta avseende irrelevant. Det är den dom man avgett i förväg som styr.

 

Men sedan finns det nog en glidning också. Jag tror man numer tenderar att uppfatta präster som underordnar sig den tro och ordning som uttrycks i Kyrkohandboken – manualen för Svenska kyrkans gudstjänstliv – som högkyrkliga och det mer än förr. Präster som ger sitt eget tycke och sin egen smak rejält med livsrum tycker man är friare, lågkyrkliga och rentav folkliga.

 

Egentligen är detta en mycket märklig paradox. I högkyrklighetens teologi är ju prästämbetet viktigt och principiellt något som näst intill konstituerar kyrkan men låg- och folkkyrkligheten – som inte är samma sak – har en mer funktionell syn där ämbetet inte är lika omistligt. Inte sällan agerar man dock som om det vore tvärt om. Högkyrkoämbetsbärarna kliver ner från piedestalen och underordnar sig den gudstjänstfirande kyrkans ordningar – är alltså kyrkliga. Låg- och folkkyrkofunktionärerna å sin sida styr och ställer, uppfinner, hittar på och varierar efter eget fritt taget tycke och smak – något som i praktiken faktiskt innebär att de ger sig själva en individuellt stor kyrkofrämmande betydelse där de sätter sig på ganska höga hästar.

 

Bloggarkompisen tillika barn- och ungdomskumpanen tillika prästkollegan tobbe lindahl skaffade sig för ett antal år sedan vad jag kallar en anabol moped. Gubben började köra MC. Idag körde han i kyla, snålblåst och snöbyar den så kallade Maj-rundan. När de 600 knarrarna stannade till på Storgatan här i byn var jag där och vi fick ett kort snack. Det är han som är knutten i den vita hjälmen.


nymånadsnyläsning

En del tidningar – alltså papperstidningar – har infört avgifter om man vill läsa blaskan i digital form på nätet. Lokala Världsbladet alias Piteå-Tidningen har gjort så. I det fallet är det lätt förbigånget då jag bara behöver skriva in vårt papperstidningsprenumerationsnummer så öppnar sig webben. Hos tidningen Dagen som jag ibland läser på skärm men aldrig på papper finns – eller fanns – något som hette Pärleporten vid vilken det blev stopp om man inte betalade en avgift. Den israeliska oppositionstidningen Haaretz har en liknande funktion som efter 10 artiklar på en månad stänger sig för så vida jag inte betalar en om än liten avgift. Jag ogillar denna nätsnålhet och betalar inte! Sådetså! En av mina principer – typ.
 
Idag är det första maj och en ny månad. Haaretz ligger vidöppet och efter en morgonpromenad och sedan frukost ilade jag till datorn för att hitta något att läsa om det läge som nu uppkommit då den nio månader långa perioden av förhandlingar mellan Israel och den Palestinska myndigheten nått sitt slut.
 
Kolumnisten och debattören Gideon Levy står bakom en artikel jag fann värd att till bloggläsarens fromma ge en av mig gjord svensk form – initialt hjälpt av Google. Jag vet att en del ogillar Levy och stämplar honom som förrädare och hatare av sitt eget land, vänsterextremist och allt möjligt annat man tycker är gräsligt. Jag känner inte honom mer än via det han skriver och det har jag ofta funnit argumenterande och tänkvärt. Det han skriver om är av sådan vikt att de förtjänar sakliga diskussioner. Menar man att han har fel i argument och analys kan man påtala sådant i stället för att tvåla till honom – och med honom ibland mig – med diverse ogillande epitet. Med det har jag sagt i vilken riktning jag önskar att eventuella kommentarer till detta blogginlägg skall gå – analys och argument, inte agitation och personangrepp sprunget ur egen frustration.
 
Vill man läsa min engelska grundtext finns den här.
 
 
ÄR INTE DETTA APARTHEID?
 
Med vänner som John Kerry, som efter påtryckningar från den amerikanska judiska lobbyn, tog tillbaka sin sanna och välmenande varning behöver inte Israel några fiender.
 
Riskerar Israel att bli en apartheidstat, som John Kerry sade på fredagen, eller inte, som han sade på tisdagen? Vem vet? Med tanke på hans svaga insats som USA: s utrikesminister och hans skamliga ursäkt, spelar det kanske inte längre någon roll vad Kerry tänker eller säger. Med tanke på aggressiviteten hos den judiska lobbyn och den svaga Obama-administrationen som kapitulerar för inför varje "pro-Israel-nyck" behöver Israel med vänner som dessa inte några fiender. Se bara vad som hände med dess äkta vän som bara försökte varna det från sig självt.
 
Vilken miserabel utrikesminister upp till halsen i förnekelse. Och hur ovänligt mot Israel är han inte när han enbart av rädsla för lobbyn drar tillbaka sin uppriktiga, äkta och vänliga varning. Nu vet miljontals okunniga amerikaner som ser på Fox News och dess likar att Israel inte på något sätt riskerar att bli en apartheidstat. De tror att styrkan hos Hamas och förfiningen av Qassam-raketerna utgör ett existentiellt hot mot Israel.
 
Men Kerrys vacklande ändrar inte den verklighet som ropar från varje vägg, fFrån varje palestinsk by på Västbanken, från varje vattenreservoar och elnät som är endast för judar. Apartheid skriker från varje rivet tältläger och varje utslag från militärdomstolen; från alla nattliga gripanden, varje vägspärr, varje vräkningsorder och varje bosättarhem. Nej, Israel är inte en apartheidstat men i nästan 50 år har en apartheidregim styrt sina ockuperade områden. De som vill fortsätta att leva i lögnen, undertrycka och förneka är välkomna att besöka Hebron. Ingen ärlig , anständig person kan återvända därifrån utan att erkänna existensen av apartheid. De som fruktar det politiskt inkorrekta ordet behöver bara gå några minuter längs Shuhada Streets segregerade vägar och trottoarer så kommer deras rädsla för att använda det förbjudna ordet att försvinna spårlöst.
 
Konfliktens historia är fylld med förbjudna ord. En gång i tiden var det förbjudet att säga " palestinier". Därefter blev det förbud mot att säga "ockupation", "krigsförbrytelse", "kolonialism" eller "binationell stat”. Nu är det "apartheid" som är förbjudet.
 
De förbjudna orden förlamar debatten. Undslipper du dig ordet "apartheid"? Då blir är sanningen inte längre viktigt. Men ingen politisk korrekthet eller bortklippning, om än skenheliga, kan dölja verkligheten för alltid den verkligheten är en ockupationsregim med apartheid.
 
Nejsägare kan hitta många skillnader mellan apartheid i Pretoria och i Jerusalem. Pretorias var öppet rasistiskt och förankrat i lag medan Jerusalems förnekas och förträngs dold under en tung mantel av propaganda och messiansk religiös tro. Men resultatet är detsamma. En del sydafrikaner som levde under systemet med segregation säger att deras apartheid var värre. Jag vet också sydafrikaner som säger att versionen i territorierna är värre. Men ingendera gruppen kan hitta en signifikant skillnad vad gäller roten: När två nationer delar samma bit mark och en har fulla rättigheter medan den andra inga är det apartheid. Om det ser ut som apartheid, går som apartheid och kvackar som apartheid är det apartheid. 
 
Israel är en begynnande apartheidstat precis som Kerry 1 sa i fredags. Kerry 2 gjorde på tisdagen av rädsla för lobbyn bara ett försök att sudda och dölja sanningen. Men apartheid finns i vår framtid. Om det inte kommer att finnas två stater kommer det att finnas endast en. Om det inte blir en demokratisk jämlik stat, en stat för alla sina medborgare, så blir det en apartheidstat. Det finns inget annat alternativ. Med sina handlingar säger Israel säger ett bestämt "nej" till en tvåstatslösning. Med sin rädsla för en icke- judisk stat säger Israel nej till en demokratisk binationell stat. Var hamnar vi? I en apartheidstat – som Naomi Shemer säger i sin optimistiska låt "Mahar" ("I morgon”) : Om inte idag så imorgon, och om inte i morgon så dagen efter.

RSS 2.0