språkutveckling

Barnbarnen Tyra 4 år och Adrian 2 år utvecklas i alla avseenden i en rasande fart, också på språkets område. De två var hos oss för en tid sedan och när jag för någon dag sedan bläddrade i ett litet anteckningsblock fann jag ett belägg för saken. Den lilla tösen som pratat som en hel bok ganska länge ger sig nu även på skrivandets konst. I alla fall rita bokstäverna i sitt namn. Tjusigt!
 
Lillebrodern är inte lika tidig i talet men verkar fatta det mesta av vad man säger. Och nog kan han fullt begripligt ge besked om både vad han tycker och vad han vill. Man lär sig vad han surrar om. I lördags när jag var där och vi efter lunch skulle gå ut gav han besked om vad han skulle göra. Han kortar av sitt förnamn till Dann och om utevistelsen sade han: Dann båbba daddbåbba! 
 
Jag fattade direkt: Adrian ska hoppa studsmatta!
Snacka om språksinne – hos farfar alltså!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0