livskraft polar - lite till

Jag har skrivit tidigare om det stora ungdomslägret på folkhögskolan med cirka 120 ungdomar och ledare. Jag testade tesen att konceptet verkade duktigt evangelikalt och jag har nog fått det bekräftat. Onekligen verkar man enligt min mening jobba på mer på att människor skall känna sig upp-peppade än från grunden upp-byggda.

Det verkar som ventilationen i folkhögskolans kapell inte riktigt fixar att hålla luften syremättad och sval för över 100 personer mer än dryga timmen. Då första kvällens möte blev 2 timmar långt inklusive mässan och andra kvällens möte blev 1.50 utan mässa blev många trötta bara av det.

Musiken beståt av mycket team-ledd sång som för mer än halva gänget inte blir gemensam utan i praktiken till största delen sång från podiet för andra. Förkunnelseinslagen är på 30-35 minuter och söker på ett lättsamt sätt vara medryckande. Mestadels tar den - som jag uppfattar det - sikte på att deltagarna skall ha sin egen andliga situation i sikte och folket uppmanas att göra, utvecklas, brinna, vinna osv. Detta är ju nu inte helt fel eftersom den sortens förmaningar behövs. Den slagsida som jag skrev i mitt tidigare inlägg är dock ändå där. Jag skrev att det är alltså ganska mycket hur man skall bära sig åt för att tro och ganska lite om vad vi faktiskt får tro på och jag tycker jag fortfarande kan stå för den beskrivningen.

Också andra kvällen firades en mässa men denna gång inte som en del av kvällsmötet utan i stället som en separat veckmässa kl 23. Det betonades att den var frivillig och möjlig för den som ville delta. Detta kunde ge intrycket att den så att säga egentligen inte tillhörde livskrafts-konceptet utan var något extra. Ungefär halva lägret deltog - faktiskt fler än jag väntade mig. Den andra halvan var troligen för trötta eller avstod av andra skäl och det är OK efter en så lång späckad dag. Tyvärr deltog inte flera av dem som håller i lägret i mässan och jag undrar vilken signal man då - säkert otänkt - sänder till dem som deltog. Vad visar man gentligen - otänkt.

Det kan verka som jag bara gnäll-spikar men det är inte min mening. Lägrets huvudintryck är ändå att en massa härliga ungdomar möts för att hjälpas åt att vara lärjungar. Jag tycker bara att den coatch-ning de får från de ansvariga skulle kunna sikta djupare och vara tänkt på ett lite annorlunda sätt. Det är bra men skulle kunna vara bättre.
Lägret fortsätter ytterligare ett par dagar men jag skall inte delta mer.

mellankyrklig kyla

Enligt nyhetsbyrån Interfax avbryter Moskva-patriarketet sina förbindelser med Svenska kyrkan. Man kan läsa mer om detta i pressen - först Kyrkans tidning:
http://www.kyrkanstidning.se/ArticlePages/200512/28/20051228094222_Headline316/20051228094222_Headline316.dbp.asp
Piteåtidningen rapporterar också: http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=9888
En något affekterad reaktion men dock inte helt utan poänger finns på en numera inte längre elevs blogg: http://fredriknorberg.blogg.se/ 

PS: Apropå kyla så har jag ju gjort en del väderkommentarer den sista tiden. Idag är det bara minus 16,5 grader. Rena shorts-vädret enligt dottern - stollan med körkortet. DS

livskraft polar

Igår startade ett stort ungdomsläger på folkhögskolan. Cirka 120 ungdomar och ledare är där för att delta i seminarier, lyssna till korta föredrag, samtala i smågrupper och fira gudstjänst - eller ha möten som de själva kallar det - året ut för att sedan resa hem första januari.

Konceptet verkar duktigt evangelikalt i vart fall att döma av den första kvällen. Exempel på duktigt evangelikalt är - mina fördomar - att stor uppmärksamhet läggs på skapa stämning och att förmedla starka känsloupplevelser. Det innebär att altaret i skolans kapell var lyft åt sidan för att ge dess centrala plats i kyrkorummet åt en sånggrupp med mikrofoner, högtalare och ärtsoppa så det bara drösar om det.
Sånggruppen - lovsångsteam kallas det - är skicklig, spelar och sjunger bra. Ingen skugga skall falla över dem. Själva upplägget - och tanken bakom - fundrar jag dock över. Är konsert-stuket det goda sättet att hjälpa människor att be? Det blir lätt något av konsert när alla till att börja med uppmanas att stå och sedan får ta del av något som i praktiken är ett uppträdande med applåder och allt.
Ljudet framifrån är stark. Man hör inte om man själv sjunger eller om grannen bredvid tar en ton. Och jag funderar: Kan verkligen hjärtan öppnas när man behöver stänga öronen med hörsel-skydd? Talar Herren i stormen - typ? Jag är säkert ett inbitet dinosariefossil men jag faller inte i farstun för detta som faktiskt icke-stimulerar lovsång, i vart fall inte vad jag fattat lovsång vara. Men det är klart att stämning skapas, rentav frammanas, och stämning och känsla är viktigt för ungdomar - sägs det.
Men som sagt: Ingen skugga skall falla över teamet.

Förkunnelsen lägrets första kväll handlade mycket om vad vi skall göra för att Gud och Jesus skall bli och vara centrum i våra liv. Det är väl OK men det kom nästan ingenting om det märkliga och fantastiska att Gud satte oss människor så i centrum för sitt liv att han - jag skriver han mest av konventionella skäl - valde att bli människa och ge sitt liv för oss. Det är alltså ganska mycket hur man skall bära sig åt för att tro och ganska lite om vad vi faktiskt får tro på. Och jag undrar om inte det är ganska evangelikalt, kanske rentav lagiskt för en del. Men jag kan ha fel här...

Vi firade också mässa men den kom som i bakvagnen - och det är ganska evangelikalt. Först var ju altaret satt åt sidan för att ge plats åt ljudtekniken. Sedan hade gruppens sång och predikan tagit rejält med tid. Så när Jesus själv, i brödet och vinet, konkret mötte sitt folk var folket redan någon annanstans i tanken, helt tröttkört. Tur är att mötet med Jesus i mässan inte beror på graden av alert och koncentration hos mottagarna men jag tycker nog att Jesu Kristi lekamens och blods sakrament förtjänar en centralare plats när Gudsfolket firar gudstjänst - typ.

Är jag för kritisk? Kanske. Lägret fortsätter som sagt några dagar så vi får se hur det blir.

svinkallare

iskylaVill bara tala om att nu - strax efter 11 på förmiddagen den 28/12 - är det minus 30,1 och dottern, hon med körkort, har åkt med en av bilarna till Luleå. Stolla!!! Tokstolla!!!

svinkallt

termometerNär julen gick i snöstormandets tecken innebär det samtidigt att kylan var lindrig. Det var ungefär minus fem hela tiden. Att det slutat snöa sedan något dygn betydde att idag flydde kvicksilvret ner i kulan på vilken termometer som helst.
Detta med kvicksilver är numera ett bildligt sätt att uttrycka saken eftersom nästan ingen har gamla sortens termometer med kvicksilverpelare längre. Nu är det digitala grejer som gäller, temperatutmätare som mäter utomhustemperatur med angivna tiondelar av grader, en exakthet som kan vara vettig om det gäller feber i kroppen. Att det nu är -25,2 grader till skillnad mot -25,4 för en stund sedan saknar ju faktiskt praktisk innebörd eftersom det är lika förgjordat svinkallt i alla fall. Bilarna kvider ju i alla fall vid varje rörelse på sina fyrkantiga hjul. Man vill bara sitta inne hursomhelst. Då vi har direktverkande eluppvärmning snurrar elmätaren så att den duger till att slipa skridskor på. Tanken på vad sedan ockrar-vattenfall kommer att debitera får också hjärtat att frysa till is. Så kyla är inge kul - tro mig!
PS. För att motverka kylan for jag till badhuset och där somnade jag i bastun. DS.

bakijultankar

Familjen har firat jul utan tomte. Orsaken till att tomten fick förhinder syns på vistående bild. Andra orsaker är väl att antalet snälla barn krymp i familjen jämfört med för ungefär tio år sedan. Snälla vuxna brukar ju tomtar inte vara så jätte-inriktade på.

Nåväl - julaftonen avlöpte i full rykande snöstorm ungefär efter den tidsplan som angavs i inlägget julstök III. Tillsammans med ca 130 personer firades julbön i kyrkan men sedan inträdde en viss förskjutning av schemat eftersom det varken fanns små barn eller gamla vilkas mat- och sov-klocka julaftonen behövde formas efter.  Därför fick jag för första gången på jag vet inte hur många år se Kalle Ankas Jul på TV. Givetvis somnade jag i soffan.
När det sedan bjöds till bords var klockan femton minuter i sex och reflexmässigt kungjorde jag "nu får vi äta fort som rackarn för om en kvart kommer tomten!". Julklapparna delades så småningom ut och allt blev bra. En ny vemodig bas-sträng i jul-ackordet var givetvis att jag nu för första gången inte hade varken mamma eller pappa med. Känslan ny men naturlig.

Juldagen forttsatte snöstormen. Julottan hoppades över men jag såg reprissändningen i TV på förmiddagen. Det blev en lugn dag med den extra tillfredsställelse det innebär att inte vara tvungen att resa i snöyran.

Annandagen går i samma tecken. Gudstjänsten samlade 4 personer förutom de 5 - vaktmästare, två kyrkvärdar, musiker och präst - som utgjorde betjäningen i kyrkan. I förbigaående kan nämnas att Julottan samlat ca 120 deltagare. Just nu är jag faktiskt på jobbet som är en lugnare bloggar- och studiemiljö än en eftermiddag hemma där alla vill vara på nätet samtidigt och det hela tiden låter någonstans.

I morgon är det vardag igen.

julstök III

Så har det då blivit natt mot julafton. Barnen - 22, 21, 17 och 14 år - sover och bara föräldrarna är vakna och pysslar. Dagen före julafton har alltså förlöpt som den alltid har gjort efter detta fasta mönster:

  • Slutstädning.
  • Sluthandlande av julklappar.
  • Fixandet av skinkan - köttbullar, knäck, revbensspjäll osv har fixats tidigare under veckan.
  • Skrovmål från grillen - familjens mest absurda jultradition som innebär att då huset är fullt av mat tas ändå junk-food hem och middagen den 23:e december äts med plast-bestick ur frigolitboxar.
  • Granen tas in och fås att stå hjälpligt rakt samt kläs av barnen.
  • Massor med tomtar och annat placeras ut överallt.
  • De sista paketen slås in - dit har vi ännu inte hunnit eftersom klockan bara är 00.50.
Allt är alltså precis som det brukar vara utom att vi är någon färre denna jul. Farfar och farmor är nu bägge borta och det ger lite fram-och-tillbaka-känslor. Men jul blir det i alla fall.

I morgon blir det väckning ca 9.00, gröt ca 9.30, julgudstjänst 11.00 prick, promenad till graven och till bekanta med liten klapp med start ca 12.00, fika ca 13.30, Kalle Anka 15.00 prick, julmiddag ca 16.30, paketbyten ca 19 samt utpustning efter 23.00. Skulle strömmen vara borta en ½timme kvaddas schemat.

Läser nu någon detta vill jag och min familj önska en Gud Jul till läsaren.


julstök II

Vi är många i familjen. Flera är faktiskt ganska stora vilket betyder att vi är en massa som kan hjälpas åt så att julen inte blir som denna andra bild på utpumpningstemat visar. Särskilt viktigt eftersom makan jobbar till och med fredag eftermiddag.


julstök I

Så rusar tiden vidare. Denna vecka har jag inte haft några lektioner så jag startade mitt jullov redan igår tisdag. Jag valde dessutom bort en stor personalsamling idag med rådslag om skolans, främst allmänna linjens, framtida utseende. Det hade i och för sig varit viktigt men man måste prioritera. Eftersom jag skall in och arbeta under mellandagarna i samband med ett stort ungdomsläger valde jag att vara ledig nu.

Förmiddagen innebar sammanträde med det nyvalda kyrkorådet. Jag är ersättare i själva rådet, och i två utskott. Egentligen är det inte superbetalt med tanke på att väljarna kryssade fram mig till andra plats på listan men det var ur S-synpunkt det smidigaste arrangemanget.

Eftermiddagen gick i köttbullarnas tecken. Eftersom den rätten av åtminstone delar av familjen får näst intill total julbords-uppmärksamhet trillade jag bullar av av två sorter - nöt-kött-bullar av 1,4 kg färs och ren-kött-bullar av ett kilo. Kvällen har sedan gått i knäckkokeriets tecken samtidigt som hustrun bakat matbröd.

Dottern skall snart åka för att vid midnatt plocka upp systern på flyget i Luleå. Ganska skönt att hon vill köra i denna sena timma. Lite utpumpad känner jag mig men det är inte knäcken som knäckt mig eller färsen som malt ner mig. Det handlar mer om avslappningen efter arbetsterminens slut.

julhandel

Nu är det tisdag i julveckan och en hel del inköp är gjorda. Det har skett i måttfullhetens tecken men ändå - när klappar, mat och allt är skaffat har man som skaffat undan en del av den ekonomiska bufferten.
Fyra barn - gissa vilka de är på bilden - innebär fast de är vuxna och ½vuxna att man flåsas lite i nacken ekonomiskt. Men snart kommer lönen.
Och i morgon natt kommer äldsta dottern hem till Sverige från London för gott. SKÖNT!

har SSU nycklarna till himmelen?

...man borde utgå från att alla får syndernas förlåtelse och att alla också kommer till himlen.

På  http://www.ssu.se/index.php?p=2 kan detta påstående läsas som en del i ett öppet brev som uppmanar över 800 präster att avgå. De man avser är dem/vi som undertecknat det jag tidigare på denna blogg kallat Kalin-deklarationen.
Det är fantastiskt - jag hoppas ironin syns mellan raderna - att att det största partiets ungdomsförbund i den stora frågan om evigheten och hur den blir kan ge så tydliga anvisningar och jag undrar vilken ny uppenbarelse man nu stödjer sig på. I och för sig vill också jag innerst inne att alla skall komma till himlen men jag tror inte frågan avgörs av ett gemensamt uttalande från landets SSU-distrikts-ordföranden. Jag måste nog fortsätta att utgå från att de som tar emot syndernas förlåtelse i tro på Kristus som kommer till himlen. Så lär nämnligen både Bibel och kyrka och det känns tryggare att i evighetsfrågorna luta sig på de auktoriteterna än på ett religiöst neutralt politiskt partis ungdomsrörelse. Det kommer att bli kul, eller åtminstone intressant, att bli att se hur den socialdemokratiska partidelen Broderskap reagerar på SSU-utspelet.

Att sedan brevförfattarna dessutom totalt och hopplöst missförstått innebörden av kyrkomötets beslut är enormt pinsamt. Vad beslutet innebär är ju helt begripligt för var och en som är elementärt läskunnig. Majoriteten i kyrkomötet, inklusive den socialdemokratiska gruppen, tog ju i demokratisk ordning beslutet att det är helt korrekt att avstå från att medverka vid välsignelse av samkönade partnerskapsrelationer. Och i ett demokratiskt samhälle och en demokratisk kyrka är det givetvis helt tillåtet, till och med önskvärt, att människor gör sin uppfattning hörd. Detta gör ju att det är helt och fullt politiskt korrekt att vara "Kalin-deklarant". Detta gör att SSU ljuger som hästar travar när de försöker inbilla sig själva och andra att de som signerat Kalis deklaration håller på med något slags odemokratiskt fuffens. I stället är det SSU som beskär demokratin genom att inte kunna läsa beslutsprotokoll, genom att fara med lögn om dem som har annan mening och genom att driva en åsikts-utrensnings-linje.

Som socialdemokrat är jag bekymrad över denna enfald. Det skall bli intressant/kul att se hur/om kyrkomötets socialdemokratiska ledamöter med Burell i spetsen kommer att räta ut missförstånden och lurva till SSU. Det vore onekligen på sin plats! Gör man inte det är man ju medlöpare till svamlet och respekterar inte de beslut man själv varit med om att fatta.

Läs också Kyrkans Tidnings artikel om detta på
http://www.kyrkanstidning.com/ArticlePages/200512/16/20051216110910_Headline357/20051216110910_Headline357.dbp.asp


motorfolk i fotboll och annat

I dagens nummer av Kyrkans tidning finns en tänkvärd artikel.
http://www.kyrkanstidning.com/opinion/debatt/2005/debatt50/debatt50_01.asp
Undrar hur den kan komma att bemötas.

Ändring 16 dec 2005:
Här har det tidigare funnits annan text. Den har handlat om något som inte längre känns aktuellt att ha på bloggen. Ni som eventuellt läst den - det kan inte vara många eftersom denna blogg bara besöks av ett dussin personer varje dygn - ber jag glömma vad ni läste. Åsikten jag antydde har jag kvar men platsen för åsikten är inte längre aktuell.

job på sin askhög - extended version

Ibland upplever man nyheter som dåliga. Bud med dåliga nyheter sägs leverera Jobs-post, alltså meddelanden om elände, av den typ Job i Gamla Testamentet fick. Bilden till vänster visar Job sittandes på sin askhög. Full så illa är det väl inte. Men...


På folkhögskolan har vi fått nu Jobs-post. Den levererades av två utsända från kyrkokansliet i Uppsala. Deras uppgift vara att samtala med elever och lärare på Grundkursen om hur verksamheten går. Dett brukar ske varje år. En bit i i samtalet levererades försändelsen:
Ett utrednings- och planeringsarbete som Riks-kyrkan bedrivt har lett fram till förslag som om de genomförs, vilket är sannolikt, innebär slutet för Svenska kyrkans grundkurs på tretton folkhögskolor i landet, däribland er. Exakt så var det givetvis inte formulerat men i sak var det innehållet i Jobs-posten onsdagen den 7:e december 2005.

Vad handlar detta om? Först en bakgrund.

För sådär snart 15 år sedan startade Svenska kyrkans grundkurs på ett antal kyrkliga skolor över landet. Bakgrunden till detta var bland annat att man hade upplevt en förskjutning i vad för slags människor som sökte sig till utbildningar för tjänst i kyrkan. Tidigae var den vanligaste bilden att den som funderade på att bli präster, diakoner, pedagoger och musiker i kyrkan redan funnits i kyrkan innan yrkesfunderingarna dök upp. Personerna fanns, om de var unga människor, oftast i ett par vitala ungdomsorganisationer som i sina församlingar utgjorde den kallelse-miljö som skapade längtan efter att arbeta i kyrkan. Det var till exempel Riksförbundet Kyrkans Ungdom (RKU) och Kyrkliga Gymnasistförbundet (KGF). Dessa två organisationer var min väg. Kör och musikverksamheten var också betydelsefulla men blev på grund av min mindre akustiska lämplighet inte vägen för mig.

De medelålders som funderade på ett andra eller tredje yrkesval var som regel också fast förankrade i gudstjänst- och församlingsliv och kunde sägas kunna gudstjänsten från kyrkbänken innan det var frågan om att leda den från altaret.

Denna bild kom att förändras under främst 1980-talet så att fler och fler som funderade på yrke i kyrka så att säga "kom att komma uifrån". Det var inget fel i det men en del av bakgrunden kom att saknas.

Denna situation var en orsak till att en 16 veckors Grundkurs startade som obligatorisk för dem som ville bli pedagoger, diakoner, musiker eller präster. Avsikten var att under en termin försöka ge "kyrk-kännedom" inifrån, skapa en miljö att reflektera över sin egen tro, sin kallelse och olika yrken i kyrkan. Kursen skulle ge folk möjlighet att pröva kyrkan innan kyrkan skulle börja pröva dem.
En annan orsak var att man såg behovet av att präster, musiker, diakoner och pedagoger som senare skulle verka i arbetslag åtminstone skulle göra en del av sin utbildning tillsammans. Samverkan var ett av nyckelorden. Kallelse, Personlighetsutveckling och Tro var andra nyckelord för den 16 veckors obligatoriska gemensamma grundkurs som då skapades på så småningom 13 folkhögskolor.

Musikerna kom aldrig riktigt med i svängen och de som blev präster genom att utbilda sig på Johannelunds teologiska institut var också grundkursbefriade. Men alla andra skulle gå för att få pröva utan att prövar, möta utan att mätas. Att detta ansågs viktigt visade sig också av att kyrkan från början gav stipendier till dem som gick kursen så att de skulle slippa låna eller tära på det egna kapitalet. Efter några år försvann dock stipendierna av ekonomiska skäl. Vad orsaken var vet jag inte men i tiden sammanföll det med att kyrkan förlorat massor med slantar på aktiehandel.

Dispanser beviljades då och då av stiften men o stort skulle alltså blivande präster, diakoner och pedagoger gå kursen. Även den som var osäker fick gå den för att utforska om kyrkan är något att fundera vidare kring.

Gårdagens Jobs-post var meddelandet om ett förslag (som troligast går igenom) att de som skall bli präster befrias från grundkursen som obligatorium. Det grundkursen ger innan studierna börjar på allvar tänker man sig skall vävas in företrädesvis under andra studieåret och då genom universitetens och pastoralinstitutens försorg.

  • Det innbär givetvis att grundkursen är borta om tre år eftersom underlaget i praktiken reduceras till dem som planerar att utbilda sig till diakoner - och några till.
  • Det innebär att när man prövar om kyrkan är den rätta yrkesvägen sker det så sent och så utspätt att det blir först termin 3 eller 4 man börjar ana om man håller på att hamna i galen tunna, inte under vecka 10-12 en termin innan studierna börjar på allvar. Vad det leder till vet jag inte men jag gissar till exempel att känslan av bortkastade studielån kan bli starkare hos en del.
  • Det innebär ett exempel på en återförstärkning av prästkyrkan. De blivande prästerna och deras studiesituation löses på ett sätt som gör att alla andra situationer måste förändras genom en serie följdbeslut. Prästerna ges alltså på nytt den upphöjda position och det tolkningsföreträde de hade för 20 år sedan och som bland annat innebar att villkoren för alla andra yrkeskategorier i kyrkan sågs som andrahandsfunktioner - något som vad jag fattat man velat komma bort från.
  • Det innebär att kyrkan befriar sig från en pedagogisk och teologisk decentraliserad kompetens att del-utbilda för kyrklig tjänst på 13 folkhögskolor.
  • Det innebär att man gör sig av med ännu mer. Skolor som har grundkurs har den kompetens som också används för annan kursverksamhet i kyrkan, fortbildningar osv. Den kompetensen kommer skolorna att förlora och givetvis förlorar kyrkan då en möjlighet att fortbilda sin personal på ett relativt billigt men ändå bra sätt spritt till ungefär en skola per stift.
  • Det innebär att folkbildningstanken inom kyrkan försvagas, något som enligt min mening är till men för kyrkan som folkrörelse. Den dominerande akademiska tankevärlden blir allenarådande.
Och såhär skulle jag kunna räkna upp faktor efter faktor som gör att förslaget är dumt - för skolorna, för människorna, för kyrkan. Som den eventuelle läsaran ser är det främst negativa saker för de människor som funderar samt för kyrkan som sådan jag berört. Givetvis är det negativt också för Älvsby Folkhögskola men det snäva perspektivet ligger inte bakom min klagan. Skolan har så mycket på gång att den givetvis kommer att fixa dethär. Givetvis är det också negativt för mig själv fast det vore ju ett ännu snävare, rent löjligt, perspektiv på saken. Gud föder höken sa Kjell-Olof Feldt när han slutade som finansminister och med det i ryggen tror jag också att jag för egen del kommer ner på fötterna - även om kyrkan på nationellt plan och på stiftsnivå tar beslut som gör att skolan inte längre har ett rimligt behov av en heltidsteolog som ingår i ett kyrk-arbets-lag.

Men onekligen känns Jobs-posten trist, påtagligt trist.


intressanta länkar

genetikkartaI kväll har jag bläddrat igenom Illustrerad Vetenskap 17/2005. 
Jag fann (minst) två mycket intressanta saker.
Bilden bredvid är en PrintScreen-bild från en hemsida som handlar om hur människan spred sig över världen. Vandringarna kan spåras genom genetiska markörer i olika folkgrupper. Gå in på hemsidan och bli fascineras!!
https://www5.nationalgeographic.com/genographic/atlas.html .

En annan intressant länk verkar vara http://worldwind.arc.nasa.gov där man kan ladda ner ett program från NASA och med hjälp av det få tillgång till 3Dkartor över hela världen söder om 60 grader nordlig bredd. För ca 1000 spänn kan man få sin egen genetiska förfädershistoria. Fast detta har jag inte kollat än.

ska Laila gå?

51% av svenska folket tycker att utrikesministern skall packa ihop sin ränsel och lämna departementat. Det tycker nog jag också. Detta efter att en kommission utvärderat myndigheters agerande i samband med tsunamikatastrofen i julas. Kommissionen har visat på allvarliga systemfel i landets beredskap och det viktiga är ju givetvis att de felen rättas till - något som gå långt utöver att kicka en minister. Ändå finns några med ansvar för att organisationen var dålig och att flera dessutom bar sig taffligt år . Därför behöver nog ett huvud rulla för att på det sättet visa att de som bekläder de högsta samhällsfunktionerna har ett personligt ansvar och kan ställas till svars också mellan valen. Bondoffret för att skapa förtroende tycker jag skall vara utrikesministern Laila, väl vetandes att det just blir ett bondoffer, inte en vedergällning.

Lokaltidningen hade en bra ledare i ämnet idag. Tankarna bygger på en intervu med en präst. Länken är: http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=6647&arkiv=False

afrika i blodet - eller på hjärnan?

Den som läser mitt sporadiska bloggande kanske kommer ihåg inlägget intensiva Gudstjatsdygn - eller?? av den 24:e november. Jag vill bara som hastigast nämna att det verkar som om det fortsatt med något som kan vara ytterligare en påminnelse.

Väl hemma från retreaten på Munkviken och onsdagskvällens avsnitt av LOST och vemodet efter programmets avannonsering planerade jag för en komp-ledig torsdag. Så blev det nu inte. Från skolan telefonerades behovet av en bärbar dator och snäll som jag är for jag dit med en sådan. Behovet var påkallat av att han som skulle berätta på tema½dagen planerade att visa några bilder han hade på en CDskiva och för att få dem på väggen behövdes en bärbar dator att ansluta till kanonen som är kopplad till en VHS och en DVD fast alla dehär teknikaliteterna är ju egentligen onödiga. I sak handlade det om att en granne som familjen kallar Pelle-gubben - namnet har sin egen historia - vid ett otal tillfällen tjänat som valövervakare i olika länder. Nu skulle han berätt om det demokratiarbetet och valde att illustrera alltsammans med bilder från... just precis: ETIOPIEN. Och arbetskamraten på skolan som tidigare varit i missionens tjänst där vibrerade av lycka. Och jag får tanken på något kursigt med inriktning på Afrika än mer på hjärnan. Faktiskt är det lite typ irriterande typ.

Fredagseftermiddagen besöktes skolan av en representant för organisationen CREDO. Förr i världen hette rörelsen SESG (Sveriges Evangeliska Student. och Gymnasiströrelse) och jag var med i den under studietiden samt några år efterår. CREDO har tagit fram ett koncept för att presentera kristen tro på gymnasieskolor och det skulle persenteras för mig och representanter för något som kallas Predikantförbundet. Predikantförbundet är det enda ekumeniska sam-arbetsorgan som finns lokalt och består av präster och pastorer i de på orten verksamma församlingarna. Materialet och konceptet verkar vettigt och jag tror det kommer att kunna användas här. Det var en vettig endagskurs.

Fredagskvällen gick i personalfestens tecken. På grund av den ovan nämnda kursdagen missade jag den gemensamma matlagningen - tyvärr eftersom det är kul att laga mat ihop - och kom just när krubbet var färdigt och vi skulle äta. Det blev tre trevliga timmar x knappt tjugo personer.

Och så blev det lördag...

RSS 2.0