folkan gasar
Det är inte lika ofta som förr som jag skriver inlägg som placeras i kategorien Folkhögskola. Inte så konstigt egentligen. Jag har sedan drygt ett år inte jobbat vid Älvsby folkhögskola annat än lite sporadiskt under hösten då jag i samband med Svenska kyrkans grundkurs på halv fart och modifierad distans fick vikariera lite på den tjänst jag lämnat och som då inte fått någon ersättare. Under vårterminen har skolan en fastare lösning då en pensionerad kollega hoppat in på ½-tid.
Jag har alltså inte så mycket att göra med skolan numera och kan inte inifrån berätta om verksamheten. Jag har dock i de två senaste inläggen i den aktuella kategorin sökt peppa läsare att för egen del söka den ledigförklarade tjänsten som skolpräst eller tipsa andra att göra det. Vad jag vet gick ansökningstiden ut för ett par dagar sedan men har ingen aning om det finns sökande den här gången. Jag hoppas det! Jag tror skolan behöver en skolpräst likväl som jag vet att det finns många präster som skulle – likt jag – ha stor nytta av att arbeta i det uppdraget.
Var ut på hemsidan och ser två, kanske tre, kurser jag rekommenderar å det allra varmaste för dem som läser min blogg och sådana som de känner och kan tipsa om saken. Bägge kurserna har breda och flera målgrupper. En sådan är unga vuxna som strax tar studenten och kan ta sig ett halvt eller ett år att fundera på vad de skall bli när de blir stora – eller bara vill ta en sabbatsperiod med något helt annat innan de ger sig in på framtida planerade studier eller arbete. Inte lika unga vuxna som vill ta ett break eller funderar på att sadla om är en annan grupp. Nyfikna pensionerade en tredje. Kurserna kan enligt min erfarenhet fungera för var och en som är intresserad.
Om den ny-startade ettåriga Volontärlinjen med internationell inriktning kan man läsa här. En liknande linje fanns för ett par år sedan och nu gör skolan en nystart med ett koncept som liknar men inte är identiskt med det som var då. Nystarten av Volontärlinjen innebär mer än favorit i repris. Man har inrättat en ny tjänst som linjeföreståndare och rekryterar för det ändamålet. Det, noble Bloggläsius, innebär att folkan gasar.
Svenska kyrkans grundkurs erbjuder man i två former som bägge är meningsfulla och bra – men den ena varianten är enligt min mening ändå något bättre än den andra.
Svenska kyrkans grundkurs på helfart – här – innebär med sina 16 veckor en intensiv brottning med kristen tro, Gud, Bibel, kyrka, egna tankar osv. Bor man på internatet blir det ännu mer och passar som hand i handske för den som kan vika fyra månader för saken.
Svenska kyrkans grundkurs på halvfart under två terminer – här – är också OK och passar nog bättre om man vill kombinera den med arbete man kan ta en viss ledighet från eller av andra skäl bara kan vara hemifrån vid 6-7 tillfällen ungefär en vecka i sänder. Den blir av naturliga skäl inte lika intensivt genomgripande men är bra i alla fall.
Förutom dessa två/tre nämnda kurser finns mycket annat intressant på Älvsby folkhögskola. Botanisera på hemsidan - länk finns nere till höger! Vet att miljön innebär en mycket intressant mix av människor av olika slag, ursprung, erfarenheter och förutsättningar och att skolan fyller en mycket viktig funktion för människorna, lokalsamhället och Svenska kyrkan – större än vad många tror.
Jag har vad gäller anställning lämnat skolan och befinner mig i andra uppgifter som även de är meningsfulla. Hjärta och tro på folkbildningens ideal, pedagogiska syn och arbetsformer har jag inte släppt. Absolut inte!
snuspengar
Ikväll har jag äcklarerat*. Jag ogillar det starkt men det hör till varje år. Jag envisas med att göra det med manuellt ifyllda papper sända till Skattekontoret i Skellefteå. Där kommer någon att öppna brevet, kolla justeringarna och godkänna hela den vattentäta härligheten. Det är min insats för att en robot inte ska ta en människas arbetsuppgift.
I äcklarrationstider tänker man på pengar och det brukar leda till att en del människor väljer att lämna Svenska kyrkan. Tyvärr. Undersökningar visar att det är främst unga män med höga juppi-löner som väljer att fast de har råd anse att de inte har det och begär utträde.
Äldre med låga inkomster och pensioner med skral budget klarar dock av att fortsätta att solidariskt värna om kyrkan, hennes verksamhet och plats i den svenska kulturen. Madammen och jag är inte yngre. Vi är inte ens i mitt fall särskilt manliga. Vi har medelmåttiga tjänste-mannalöner i offentlig sektor. Det gör att vi blir kvar. Drygt 100 kr i månaden betalar vi i Begravningsavgift och ser jag till själva Kyrkoavgiften är summan per vecka i mitt fall lägre än den jag lägger på snus – och jag snusar ändå inte så väldigt mycket. Snuspengar till kyrkan alltså. Räknar man på ett annat vis kostar den jacka som om lördagen med 20% i rabatt spontanköptes lika mycket som min kyrkosponsring hela första halvåret – och hur ofta köper man inte grejer bara för att.
Apropå pengar rann en del iväg igår när vi bokade en resa för två.
Förra året på försommaren när vi var med de nykonfirmerade till närheten av Efesos i Turkiet gjorde vi en dagsutflykt till den grekiska ön Samos**. Dagen där gav mersmak och i slutet av augusti reste jag och madammen i mitt liv dit på en veckas sen semester***. Den trippen var i sin tur så rekreerande och trevlig att vi valt att att återvända dit ungefär motsvarande vecka senare i år. Men lite vajldankräjsi är vi minsann! Hotellet blir inte samma utan ett annat men inom synhåll från det i fjol sommar.
Sådant reseplanerande tar inte bara sin ekonomiska tribut utan påverkar även sömnen. Drömde om Samos natten som var och särskilt om deras problem med snöröjningen. Det var så absurt att jag vaknade.
Förresten kan jag nämna att det planeras fler Samos-turer i år. För de som om ett par veckor blir konfirmerade blir det möjligt att efteråt göra en resa till Kusadasi nära Efesos och då de är så många i år blir det i två omgångar om en vecka vardera. Jag är en av de ledare som blir på bägge lägren och därmed får två chanser till dagstrippen till vad som också kallas den gröna ön.
Turkiet har ändrat passregler lite så att man inte får ha pass som slutar gälla inom ett halvår. Mitt pass har sista förbrukningsdag i september och behöver alltså förnyas. Resa till Luleå-polisen denna lediga måndag för snabb expediering till en kostnad av 350 kronor – motsvarar en månads kyrkoavgift.
Efter polisen gjorde jag en överraskningsförbititt på barnbarnens dagis. Stor kram av Tyra och ett glädjerop Aarvaar! från lille Adrian. Jag var där en knapp ½timme. Reste sedan hem väl kramad av två sandiga barn som med sina lekar och omfamningar sett till att farfars nyinköpta jacka såg ut som den hängt med ett bra tag.
* Alltså deklarerat.
** Om den speciella resan kan man läsa i en serie inlägg skrivna i juni förra året. De har alla rubriken efesierbrev 13 och sedan en siffra som visar vilken bloggpost i ordningen det är frågan om. Det blev faktiskt 13 stycken. Under resan i år blir det väl inläggsnamnen efesierbrev 14 plus ett nummer. Eller kanske έν Έφέσω – grekiska för i Efesos.
*** Jag skrev 6 blogginlägg om den resan i augusti förra året och ett i september. De har alla titeln samos med en romersk siffra. Σάμος får nog bli titeln på sensommarens reseskildring i år.
post-påsk
Förr i världen betydde ordet post något riktigt och reellt.
Det var till Posten jag som liten gick för att få mitt brev till farbror Sven i Chicago vägt och rätt frankerat. Senare var det där man hämtade från Försvarsmakten sända rekommenderade brev innehållande hemligheter som vilken enhet jag ingick i, var jag skulle infinna mig vid mobilisering samt att jag skulle ta med mig en motorsåg*. På posten kunde man också betala räkningar, hämta ut pengar från andra samt prata med folk. Posten kom dessutom hem till dörren/brevlådan, om än ibland sent, lite postumt om man vill vitsa till det.
Den gamla riktiga Posten finns inte mer. Idag betyder ordet post något helt annat. Knyckt från latinets postum betyder det efter, senare – typ. Man kan prata om det post-moderna och post-industriella samhället där till exempel post-apokalyptiska filmer i den post-kristna västerländska kulturen tagit de medeltida kyrkmålningarnas helvetesskildringars plats. Postumt – alltså i efterskott – tilldelas utmärkelser och i barbariska länder som har dödsstraff kan till och med dödsdömda som redan avrättats bli postumt benådade – även om ingen riktigt fattar vilken glädje den till döden elektrifierade personen har av det frikännandet.
I den meningen är det nu post-påsk – tiden efter påsk.
I min förra blogg-post** (som jag publicerar innan denna för att den skall läsas nedan och sedan man läst detta) delar jag med mig av manus till den förkunnelse jag yttrade på Annandag Påsk i Älvsby kyrka. Den publiceringen är en del av summeringen och städningen post påsk.
Ett annat post-påskigt inslag var gårdagens fastighetsstädning. Då alla som besökt oss under storhelgen farit på Påskdagen krattade vi samman lejonparten vad gäller pusselbitar, Brio-tåg, klipp-och-pyssel-spill, barnstolar, sagoböcker och annat samt sopade ihop det värsta smuleriet. Den genomgripande snabeldrakningen lät vi dock bero***.
Igår när det till sist blev dags för den aktiviteten under soffor och fåtöljer rasslade det betänkligt i slangen! Det var på nedervåningen det hände.
Va! tänkte jag.
Det lät som Lego! Det har jag inte hört på mer än 10 år!
Titt i påsen gav syn för sägen. Lego-klossar igen. Små rackare. Definitivt för små för att ha varit leksaker för Tyra (4år) och Adrian (2). De skulle dessutom absolut inte plocka eller tillåtas plocka bland pyttesmå axlar och andra teknik-lego-detaljer. De högt älskade och enormt beundrade barnbarnen är helt höjda över alla misstankar!
Men med egna vuxna barn är det en helt annan sak. Hypotesen är att barnbarnens fader (26) och hans lillebror (22½****) tagit ett återfall i Legobygge men fortfarande inte helt och fullt behärskar den fullständiga hopplockningens ädla konst. Ett måga-ämne (27) finns också på listan över misstänkta.
Post-påsk har bilen fått sommardäck på. Isen på Piteälven har släppt och flyter nu flakvis nedströms. Detta är två säkra vårtecken detta lediga, varma och soliga veckoslut. Ett tredje är att snön nu helt försvunnit från hemmanets moss- och gräsytor. Bilden från förra helgen visar på årstidsväxlingen men också att sonsonen Adrian är en äkta BD-pojke som när det blir barmark helt sonika låter skotern stå kvar som trädgårdsmöbel.
* Detta var mycket märkligt och då min militära befattning var sjukvårdare medförde det allvarliga funderingar över hur Fältskärens berättelse skulle te sig i ett modern krig.
** Här har nog orden sin gamla postala betydelse – typ försändelse.
*** När de egna barnen var små fanns i fastigheten en med tiden helt sönderläst enkel sagobok som jag vill minnas hade titeln Ludde Lump och Snabeldraken eller nåt liknande. Snabeldrake var i den boken namnet på dammsugaren, alla luddtussars skräck.
**** Redan när han i ålder var mitt mellan den Tyra och Adrian nu har var det noga också med ½åren.
klart och start
Annandag Påsk har i Svenska kyrkan rubriken Möte med den uppståndne. Texterna är valda med tanke på det ämnet- eller så har temat satt utifrån att åtminstone en del av just de texterna av hävd använts den dagen. Vad som i just detta fall är hönan och vad som är ägget vet jag inte – och egentligen är det inte viktigt.
Det var Högmässogudstjänst i Älvsby kyrka på Annandagen. Det var alltså inte Mässa utan en avskalad historia med Bibelns texter och människornas bön i fokus. Jag hade fått förtroendet att leda den gudstjänsten och då dela med mig av tankar utifrån de upplästa textavsnitten. Det är mitt ”predikomanus” jag här publicerar. Det muntliga blir aldrig helt exakt enligt manus huvudtankegången i det skrivna följde jag.
Som Episteltext hade Första Petrus brev kapitel 1 verserna 18-23 lästs. Läs gärna den texten i en Bibel, i en Psalmbok eller på bibeln.se på nätet. Efter jag läst Johannesevangeliet kapitel 20 verserna 19-23 sjöng kören och sedan pratade jag enligt följande:
1: Annandagen – en avslutning
I morgon är det vanlig-dag med arbete, skola – lovet var innan Påsk – dagis och allt.
Idag, Annandagen, blir en extradag, verkligen en annan dag som gör helgerna större. På nåt sätt.
En sådan annan dag, extradag, blir som en avslutning, en summering.
Annandagen sätter punkt och vi ser det i texterna som lästes – framför allt Episteln ur Första Petrus brev och Evangelietexten från Johannes. De summerar, sammanfattar, betydelsen av vad vi firat, betydelsen av Jesus död och uppståndelse.
Petrus talar om att Jesus friköpte oss. Som man betalar för gisslan. Som man köper en slav fri. Och han säger att det var planerat sedan skapelsen – och att vi därför kan ha ett hopp.
Men vi är väl inte slavar! Typ!
Vi är väl fria, självständiga, moderna, kunniga!
Vi är väl inte gisslan!
Tål att fundera på...
- Bestäm dig för att älska dina medmänniskor.
- Bestäm dig för att du skall låta dem vara lika viktiga som du själv.
- Kan du det? Om inte – varför?
- Vill du ens det? Om inte – varför?
Det är den oförmågan, oviljan, som liknas vid gisslan, slaveri, fångenskap.
Den människosynen är ganska negativ – egentligen. Men realistisk.
Den kärlek till andra Gud vill och Jesus predikade om räcker inte ända fram. Om man tar det Gud säger i sitt ord på allvar.
Det bästa vi förmår räcker inte. Är vi seriösa finner vi oss själva kidnappade av det onda, slavar under synden – som Bibeln uttrycker det.
Det är vad Jesus friköpt oss från. Med sitt lidande, sin död och sin uppståndelse.
Det vi liksom spelat upp under några dagar.
Berättelsen ur Johannes-evangeliet säger samma sak men på sitt eget sätt.
Med en enkel Jesus-replik: Frid åt er alla.
Det är på kvällen samma dag som kvinnorna på morgonen hittat den tomma graven. Jesus möter dem. Med de orden, ord som sammanfattar hur det nu blivit: Frid åt alla.
Eller Fred – fred med Gud.
Vi har två ord för grekiskans enda, liksom engelskans.
Fred är bättre än Frid för det säger hur det är, inte hur det upplevs.
Efter Jesus död och uppståndelse råder Fred med Gud – och ibland känns den freden som frid. Men kan finnas ändå utan att det känns.
Det är alltså resultaten: Du är friköpt, utlöst, har Fred med Gud.
Trots att du inte älskar dina medmänniskor som dig själva och inte Gud över allting – vilket var meningen.
Det är något att vila i, njuta av, tro på. Att allt är ordnat. Klart. Fullbordat som Johannes skrivit tidigare då han låter Jesus sista ord på korset vara just Det är fullbordat.
Här finns en risk för passivitet – faktiskt. Att vi bara låter det vara så.
Bara njuter i godan ro utifrån det Jesus gjort. Tänker: När han gjort allt behöver vi inte göra något.
Och på ett sätt är det sant. Vi behöver ju inte prestera för att kvalificera oss till Gud och Annandagen blir en annan dag för att så att säga avsluta och runda av detta faktum, sammanfatta vad Jesus gjort.
Men...
2: Annandagen – också en start Bibeltexterna visar det.
I Petrusbrevet kommer uppmaningen: Älska då varandra!
I Evangelietexten jag läste beskrivs det mer ingående. Där ger Jesus verkligen ord åt vad det är frågan om, vad fortsättningen blir efter hans död och uppståndelse: Som Fadern har sänt mig sänder jag er!
En kedja alltså. Eller en slags stafett där Jesus sprungit en avgörande sträcka och vi har att kuta nästa. Leva och vara som han i förhållande till varandra och andra, i förhållande till världen.
Just det är den Kristna kyrkans uppgift. Varje kristens uppgift. Min. Din.
Det började med dem som var samlade på Uppståndelsedagens kväll med att Jesus andades på dem och på det sättet gav dem Helig Ande, del i det gudomliga. För det är det det handlar om. Anden är inte en kick, inte ett känslosvall – bara. Anden är del i det gudomliga.
I Johannesevangeliet kommer den Anden på Påskdagens kväll.
I Lukas berättelser i evangeliet och Apostlagärningarna dröjer det 50 dagar.
Och sedan i Apostlagärningarna på lite olika sätt men också med ett huvudsätt: I Dopet.
Allt det är olika sätt att berätta samma sak: Efter Jesus är det de som anförtror sig till honom som har uppdraget att vikariera för honom, vara Jesus i världen, vara de som förlåter, helar och befriar andra.
Har du den Anden och det uppdraget? Och kan man veta sånt?
Ja – man kan veta!
Om man är döpt är det så. Krångligare är det inte. Det är dopets mening och effekt.
I slutet av Apostlagärningarnas andra kapitel säger Jesus-ersättaren Petrus: Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva.
Och för att vi barndöpta inte skall tvivla på att det gäller också oss fast vi inte var medvetna om det när det hände fortsätter han:Ty löftet gäller för er och era barn och alla dem långt borta som Herren, vår Gud, vill kalla.
Det är dopet som ger Anden, förlåtelsen, befrielsen, nystarten som gör att allt inte stannar i själva högtidsdagen – Påsken med Jesus uppståndelse.
Dopet ger liv och uppgiften att förlåta, visa på Guds förlåtelse, också efter den stora helgens händelser – varje annan dag.
Amen.
De psalmer som sjöngs var 805, 695:4, 801, 470, 46, 155.
28 personer firade gudstjänsten – var fjärde var konfirmand.
singla slant
Blir det krona vinner jag, klave förlorar du!
Om några dagar skulle den förhandlingsperiod man kommit överens om mellan Israel och Palestina ta slut. Tanken var att man under 9 månader skulle samtala med sikte på en fred och en framtida lösning med två suveräna stater. De förhandlingarna har gått i stå – lindrigt uttryckt. Trots den amerikanska utrikesministerns idoga strävan har man inte kunnat komma överens den här gången heller.
I startfasen var saker som 1967 års stilleståndslinje med vissa landbyten som utgångspunkt vad gäller framtida gränser, ömsesidig säkerhet, flyktingarnas situation, östra Jerusalem och säkert en del andra saker på agendan – i sanning en påse svåra nötter att knäcka.
Under gång införde Israel ett nytt krav: att landet inte bara som det är skulle vara erkänt som en suverän stat utan dessutom som en specifikt religiös judisk stat. Det skulle dels definierat alla icke judar som andra klassens medborgare, dels och framför allt definitivt stänga möjligheterna för att ens en liten ström av de arabiska flyktingarnas skulle kunna återvända. Naturligtvis var en sådan sak omöjligt för palestinierna att tillmötesgå. Det vore ju att helt ge upp det faktum att en stor del av deras folk är över- och efterlevande till dem som tvingades lämna sina hem av kriget 1948.
Vad de förhandlingar som förts konkret innehållit känner jag inte till. Jag tror man valde att tiga om saken till periodens slut. Vad jag läst har den palestinska sidan överlämnat kartor med gränsdragningsförslag men Israel har inte gjort det. Hur de palestinska kartorna ser ut känner jag inte till. Vad jag också förstått har USA:s utrikesminister Kerry som lagt ned stor energi för att coacha fram en lösning visat irritation över båda sidor – alltså också den Israeliska vilket amerikanska utrikesministrar inte brukar göra.
Att Israel med USA och EU i ryggen är den starkare parten är ett faktum. Med styrka kommer ansvar och jag undrar verkligen om man på den sidan på allvar vill fred. Regeringen Nethanyahu är splittrat i saken och hans inrikespolitiska situation är svår. Dock finner jag det värt att notera är att i det osäkra läget palestinierna inte lämnat bordet med motiveringen: Nethanyahu måste välja mellan fred med palestina eller fred med bosättarextermisterna. Man har låtit israelisk inrikespolitik vara israelisk och samtalat/grälat med den motpart man fått.
Så gör inte Israel. I dagarna har de palestinska ”partierna” Fatah och Hamas kommit överens om att söka försoning och framöver söka komma överens. Den palestinska inrikespolitiska utvecklingen har lett till att Israel lämnat förhandlingarna sägandes: Abbas måste välja mellan fred med Hamas eller fred med Israel.
Och jag finner detta mycket märkligt. Som om en förbundskapten i ett hockeylandslag vill bestämma inte bara det egna lagets utseende och spelsystem utan också motståndarlagets. I idrottssammanhang skulle det inte anses seriöst.
Men hållningen känns igen. Nethanyahu har tidigare haft linjen: Det går inte att sluta fred eftersom palestinierna är splittrade. Nu är linjen: Det kan inte bli fred eftersom de är enade.
Är hållningen – Blir det krona vinner jag, klave förlorar du! - seriös?
ny påskbild
Som illustration till förrförra inlägget med versalrubriken
PÅSK!! valde jag en bild som har några år på nacken. Jag har nu ersatt den med en annan i storformat och reducerats den tidigare till en miniatyr. Ändringen är väl på ett sätt onödig men jag valde ändå att göra den.
Bägge bilderna är tagna på mamma och pappas grav. Vi brukar sätta dit påskliljor just på Påskdagen – ofta de blommor som delats ut till dem som firat gudstjänst i Älvsby kyrka. Påskliljorna i snön är från ett sådant år.
Men i år var det ju ingen Högmässa i kyrkan. Gudstjänsten var gemensam för alla samfund i Korskyrkan. Och jag var inte dit. Efter Påsknattsmässan valde jag att på söndagen leka med barnbarnen.
Så i år tänkte vi köpa blommorna. Men hos alla blomförsäljare var det helt utfiskat. Lika tomt på liljor som graven i Jerusalem var tom på Jesus – typ.
Och i år är det ju dessutom ingen snö kvar.
Fast jag löste det på annat vis – fiffig som jag är.
Gula påskvippor ståltrådsfästa på en björkkvist nedstucken i myllan fick bli uppståndelseprydnad på graven, den grav som förutom mina föräldrars födelse och dödsdatum har den psalmvers pappa valde:
När, Herre, du oss väcker
den sista morgonväkt
och du din hand utsträcker
att döma jordens släkt,
ljuvt skall din stämma klinga
och oss det budskap bringa
att ingen död mer är.
(Psalmboken nr 150 vers 5)
påsk-plask
Så skrev jag tisdag förmiddag då jag satt samman till en de tre bilderna av sonsonen Adrian som ovan pryder inlägget. Nu är det ½midnatt och det är dags att sätta hit mer text.
Pojken på bilden kom på Skärtorsdagen och for Påskdagens kväll. Inte ensam. Den lille tvååringens 4åriga storasyster och föräldrar var med. Redan på onsdagen hade barnens onkel, den yngre av våra söner, anlänt och på Påskafton kom – fortfarande sett ur de smås synvinkel – den äldre av fastrarna med sambo. Vi blev ganska mycket folk i kåken alltså. Endast den yngre av fastrarna med sambo saknades.
Fast man är så många är det de två yngsta som vill till att dominera. De avgör när och vad som skall ses på TV. Deras hungerbehov styr mattider och i viss mån också vad som äts de olika tiderna. Bra är att de käkar i princip allt så menyn blir inte bara makaroner, plättar och falikorv. Pussel, spel, leksaker finns överallt. Skenor till brio-tåget i farfars finskor till exempel.
Den idoga läsaren av min blogg har nog noterat att jag var i arbetsselen både Skärtorsdag och Långfredag. Förkunnelsen från Långfredagen har jag publicerat liksom en snabbrapport från Påsknattsmässan. Lördagen hade jag inga arbetsuppgifter och det var då de två små med farföräldrar gick till lekparken där det bland annat påskplaskades som bilden visar.
Givetvis togs fler bilder med ganska enahanda motiv – barnen som verkligen satte färg på helgerna. Då alla rest Påskdagens kväll slog tystnaden till som en bomb i villan. Alldeles öde – och därmed en utmärkt miljö att förbereda Annandagens förkunnelse om vilken man bland annat kan läsa
här – återkommer nog med manus.
Efter Annandagens gudstjänst idkades friluftsliv medelst promenad hemifrån upp till toppstugan på Rackberget och tillbaka. Fantastiskt väder, fruktstund, smörgås och termoskaffe samt hemma i tid för att se Skellefteå göra det alla väntade: Vinna i fyra raka! Igen!
Om en månad reser vi med ungdomarna till Efesos i Turkiet. Sådant skall planeras i detalj vilket tillsammans med en del annat upptog arbetsdagen mellan 7.30 och 16.30. I morgon blir det kollegium, planeringar, en filminspelning, konfirmander, Veckomässa (18.30) och Ungdoms-grupp. Full dag alltså.
Och på torsdag grovplanering av Ungdoms-, konfirmand- och doppastoralarbetet arbetsåret 2014-15. En ganska byråkratisk vecka faktiskt. Känns lite som ett påsk-pladask.
PÅSK!!
Såhär skrev jag alldeles nyss på Facebook:
Hemma i huset efter Påsknattsmässa i Älvsby kyrka.
Var inte "i tjänst", firade bara gudstjänsten i församlingen. Tändning av Påskljus. Böner. Rökelse (som drog igång det avstängda brandlarmet), Texter om Påsken i både Gamla och Nya testamentet, Påskevangeliet på tre språk, predikan, ortodoxa böner, dopförnyelse och Mässa.
60 personer. Ungefär ½ invandrare, ett halvdussin konfirmander, flera som inte vanligen finns i gudstjänsten, kanske 10 så kallat "etablerat kyrkfolk". Oväntat spontant munspelspel som förstärkning av orgeln.
En fantastisk gudstjänst!
Så nu säger jag: GLAD PÅSK!!
den goda fredagen
Vi firade Långfredagsgudstjänst i Älvsby och ett 90-tal personer deltog. Kyrkokören sjöng. Jag hade fått förtroendet att förkunna. Mitt skrivna manus är stommen till detta blogginlägg.
Textläsning Luk 23:26-49.
Det var en lång text vi hörde. Ändå kort med tanke på att det är sex timmars händelse det handlar om. I och för sig säger inte Lukas när på dagen Jesus gick till Golgota och man rekryterade Simon som hjälpkorsbärare – det ögonblick altartavlan avbildar – men i Markus´ berättelse som Lukas har som utgångspunkt och bearbetar står det att det var vid tredje timmen efter det att solen gått upp. Alltså vid niotiden. Och vid tretiden dör Jesus. Sex timmars händelse blir en sida i Psalmboken.
Det beskrivs vad som händer – i korta drag. Och fyra saker Jesus säger.
Då – till folk som var där.
Sen – till honom/de Lukas berättar för. Theofilos som betyder Gudsvän. Den Gud ser som sin vän och den som ser Gud som sin vän. Lukas berättar inte bara om något som hände 40 år innan utifrån ett historiskt intresse. Lukas menar att Jesus-orden då också sen är ord till honom själv och till honom/dem Lukas skriver till
Därför också Nu orden till oss. Vi som likt Theofilos Gud vill ha som sina vänner. Och som önskar vara vänner med Gud. Jesus säger också till oss det han sa under de sex timmarna han led på korset för vår och alla människors, hela skapelsens skull.
1: Gråt inte över mig! Gråt över er själva!
Han sa så till de kvinnor som klagade och beklagade sig, de som kände med honom, sörjde.
Det är lätt hänt på Lånfredagen att man blir rörd, att man tycker synd om Jesus. Kan ibland urarta till ren sentimentalitet. I och för sig finns det något vettigt i det, i att så leva med i Jesus lidande för vår skull att man medsörjer – fast vi vet hur det kommer att gå.
Eller så funderar man på Långfredagen: Borde jag inte känna mer? Bli mer berörd? Egentligen?
Då säger Jesus till oss: Gråt inte över mig! Gråt över er själva! Sörj inte över hur det går för mig, att jag drabbas. Sörj över det i och hos er som gör att jag låter detta drabba mig.
Var ni med där? Sörj över det i er som gör att jag låter detta drabba mig.
Dels finns det en diagnos i detta. Ni/vi/du/jag är så att Jesus behövde drabbas av det han lät sig drabbas av för att vi skulle bli Theofilosar och Theofilosor – Gudsvänner.
Och det finns en kärlek i detta Gråt över er själva. Samma kärlek som gjorde att han själv grät över människorna, det Lukas berättat ett par kapitel tidigare. Gråten över människorna är Guds gråt. Gråt den!
2: Fader, förlåt dem. De vet inte vad de gör.
De orden är inte till oss. Men om oss. Då gällde de han som höll i hammaren, soldaterna, de upphetsade åskådarna, de som dömt honom, Pilatus, Stora rådet – alla.
Och de visar vad Guds son Jesus främst gör – skapar förlåtelse! Och hur Gud är, vad Gud vill med oss Förlåta! Till och med den som inte bryr sig. Så total är Guds förlåtelse! Som gäller alla! Allt! Du, dig, han, hon, jag, mig.
Det är Långfredagens stora gåva till oss som firar gudstjänst i Älvsby kyrka. Det att Jesus ber för oss: Fader, förlåt dem. De vet inte vad de gör.
3: Idag skall du vara med mig i paradiset.
Orden till en av de äkta brottslingarna. Som är den enda människa i Lukasevangeliet som tilltalar Jesus med enbart ”förnamnet”, utan titel.
Idag skall du vara med mig i paradiset. Det säger Jesus också till oss. Dig. Mig. Nu. Idag!
Två betydelser:
Det var just den dagen, den dag Jesus dog, som vägen till paradiset, vägen till Gud öppnades.
Det är betydelsen av Jesus död. Då försvann hindret. Just den dagen och på den platsen, genom Jesus död, hans betalning, hans kamp, hans offer, hans kors skapades ett med mig i paradiset.
Men det handlar också om den 18 april 2014. Idag är det idag Jesus säger till dig och mig: Idag är du med mig i paradiset.
Fast vi är ju här? Och det är ju minsann inte paradiset! Det är sant.
Men ändå är vi samtidigt där. Vi hör dit. Vi är ”folkbokförda” där. Medborgare där. I paradiset. I himlen. Hos Gud. Det är effekten av Jesus död och uppståndelse – vi vet ju om den. Det säger han oss i sitt ord, i löftet.
Tre repliker av Jesus som visar oss Vägen, som visar oss Guds kärlek.
1. Gråt inte över mig! Gråt över er själva!
2. Fader, förlåt dem. De vet inte vad de gör.
3. Idag skall du vara med mig i paradiset.
Jesus säger en sak till. Till Gud: Fader, i dina händer lämnar jag min ande.
När Jesus säger det är det klart. Då har han utfört sitt uppdrag och han ber den fromme judens aftonbön. Psaltaren 31. Be/läs hela den hemma.
Gör Jesus bön Fader, i dina händer lämnar jag min ande till din egen! Där du sitter. Och om en stund – sedan kören strax sjungit – då man här framme kan bli stilla inför korset. Och kan tända ljus. Inte som vi mest brukar ljus ”för egen del” utan för Jesus – han som genom sin död ger oss livet.
Lånar vi Jesus bön Fader, i dina händer lämnar jag min ande blir den till en ”omvändelsebön”.
Kanske har du vänt dig till och beslutat dig för Jesus många gånger. Gör då med orden Fader, i dina händer lämnar jag min ande det en gång till. Kanske har du inte tidigare ”ordentligt” tagit det beslutet. Gör då det!
Jesus ord Fader, i dina händer lämnar jag min ande är bra ord att använda när man omvänder sig till Gud som på det sättet älskade världen att han sände sin egen son så att var och en som tror på Honom inte skall gå under utan ha evigt liv.
Amen.
Om gudstjänsten kan vidare sägas att den började utan klockringning med att kören sjöng Ave verum Corpus. Psalmen 137 sjöngs gemensamt innan vi bad en Botpsalm/Syndabekännelse och fick förlåtelsen. Textläsningar av Jes 53:1-12 och Fil 2:6-8 varvades med psalmerna 144:1-3 och 442. Efter evangeliet från Lukas sjöng kören Var du där, jag predikade och kören sjöng Jag gick idag. Som gensvar på det Jesus gjort följde Trosbekännelsen och Bön inför korset med möjlighet till ljuständning under det att kören sjöng O Guds lamm. Vi bad en Förbön, Fader vår och gavs Välsignelsen innan slutpsalmen 38 och körens sista säng Jesus för världen.
Efter gudstjänsten gick ca 35 personer den Korsvandring jag nämnde i förra inlägget och via en rejäl omväg avslutades den på EFS. Där sjöng vi psalm 358 och lyssnade till slutet av Långfredagsberättelsen i Luk 23:50-56. Jag delgav några tankar innan vi bad och avslutade med psalm 38 på nytt. Det jag sa på EFS var:
Nu är Jesus begravd. Det berättade texten.
Vi har vandrat genom händelserna två varv. Kyrkan. Promenaden. Här.
Om kvinnorna sas att de tillbringade tiden i stillhet. Så stod det. Så gör lärjungar.
Gör så. Sök att under resten av denna dag, rentav i morgon, vika tid till att fundera kring Jesus, Guds kärlek. Fördjupa dig i händelserna. Igen. Gråt gärna lite över dig själv. Vila i förlåtelsen och förlåt andra. Var trygg i att du hör till paradiset.
Och bär korset. I kyrkan började texten med att nämna Simon från Kyrene, medkorsbäraren som gick efter Jesus. Försoningsmedhjälparen om man så vill. I Jesus spår.
Så gör också lärjungar. De följer, försonar, helar den värld Gud älskar, den värld Jesus bar korset för.
bää bää ita tamm
Barnbarnet Adrian – ännu inte två år – är med storasyster Tyra – fyra – och föräldrar – vars ålder inte behöver nämnas – dessa helger hos farfar och farmor – alltså jag och madammen i mitt liv. Han är inte så vältalig den lille men det hindrar honom inte från att låta nästan hela tiden. Utom när han leker med sin pappas gamla trätåg. Allt efter som timmarna går blir det han ”säger” mer och mer begriplig. Man vänjer ju sig.
Han gnolar och ältar rubrikens bää bää ita tamm som är inledningsraden på en med barn ofta sjungen sång. Med den bidrar den lille helt ovetandes inte bara till allmän glädje och förnöjelse utan också med en i och för sig kanske krystad överförd aspekt av denna dags tema: O Guds Lamm som tar bort världens synder. I vart fall uppfattar hans präst-farfar det så.
Egentligen handlar mycket om att uppfatta och associera, att se och höra saker och kanske se innebörder – om än krystade – i det hela. Så kan man göra på Långfredagen som förändrats enorm på en mansålder.
I min späda ungdom var den dagen en tyst dag i hela samhället. Inte ens kiosken i uppväxtstadesdelen Örnäset i Luleå var öppen. Allt stängt. Nu är det inte så. Då ett 35-tal av de ca 90 som firat Långfredagsgudstjänst i Älvsby kyrka efteråt gick en så kallad Korsvandring* genom samhället märkte vi att det var full fart. Alla parkeringsplatser vid Cooperativabutiken var fyllda. Folk var i rörelse. Kommers as usual.
Vid en av de hållpunkter vi stannade till vid för begrundan hördes från sidan en rejäl duns. Pang – typ. Från en kran. Det var ett återvinningsföretag som vid ICA hämtade pressade kartonger. Sophämtning på Långfredag! Som det var vilken vanlig arbetsdag som helst!
Lite inställer sig tanken: Att det inte längre är någon ordning!
Men samtidigt kommer en annan tanke: Skaffa undan skräp – är det inte Långfredagens innersta och totala innbörd? Alltså att det var det Jesus gjorde med sitt lidande och sin död? Skaffade undan syndens och skuldens skräp en gång för alla. Och för alla.
I dessa lägen väljer jag att se anknytningen, associationen, även om jag gissar att sopkusken troligen inte ser den. Jag väljer att se möjligheten och avstår från att harmas över vad som skulle kunna anses som "spilld mjölk. Och på samma sätt väljer jag att uppfatta lille Adrians sång bää bää ita tamm som – förutom att den är allmänt gullig och farfars-charmerande – något som jag på Långfredagen kan koppla ihop med O Guds lamm som tar bort väldens synder. Fast grabben nog inte vet det. Än.
Kategori för detta inlägg? Barnbarn slår allt! Det blir farfar funderar.
*Se gärna här för text, bild och film från vandringen.
biskopsbeslut styr!
Vid kyrkomötet i Nicea år 325 möttes omkring 250 biskopar från hela den kristna kyrkan till överläggningar i viktiga ting. Något årtionde innan hade förföljelserna avblåsts och att vara kristen var nu tolererat i det romerska imperiet – vars främst västra halva började bli stadd i upplösning. Huvudfrågan vid mötet var hur man skulle uppfatta att Fadern, Sonen och Anden förhöll sig till varandra i en enda Gud men det sägs att man beslöt också om annat – bland annat när man skulle fira Påsk.
Första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen.
Det är alltså månens faser som gör att Påsken glider omkring i kalendern. Ibland kommer den tidigt redan i slutet av mars, ibland en månad senare. De luggslitna förföljelsemärkta kyrkogubbarnas ståndpunkt för mer än ett och ett halvt årtusende sedan styr alltså fortfarande när den sekulariserade svenskens under våren/vårvintern skall vara ledig, ha skollov, köpa extra mat, träffa sin släkt, göra resor och annat. Och svenska folket lyder biskoparna! Glatt och villigt! Varje år!
När jag måndag vid 19.30-tiden promenerade hem efter ett planeringsmöte hade den där månen som reglerar allt just gått upp. Full som bilden visar. Därför är det Påskdag på söndag, påsklov denna vecka och av den anledningen inga konfirmandträffar.
Till att vara konfirmand i Älvsby församling hör att förutom en samling varje vecka och ett kort läger också att fira ett antal gudstjänster. Jag vet inte hur just det betinget ser ut i andra församlingar men hos oss har vi sagt: Två söndagar i månaden men tre i December och April. Kommer ni efter får ni gå ikapp. Skulle ni i början ”gått för mycket” har ni inget för det. Ni får inte slappa i slutet utan skall hålla tempot. Då konfan gick igång i skarven september-oktober och vi detta år – just på grund av när Påsken infaller – konfirmerar så sent som i mitten av maj kommer det att handla om 16-17 gudstjänster. Glädjande nog har det fungerat för de allra flesta. De möter upp, knotar inte. Fast för några veckor sedan uppmanades en handfull eftersläntrare av 40 att skärpa till sig – vilket de av allt att döma gör.
När jag var i fjällen skrev en av dessa i slutet av förra veckan till mig på Facebook:
Kan du skriva vilka datum och tider det är gudstjänster under påsk? + en söt smily.
Då jag via internet hade tillgång till församlingens hela kalender och alla bokningar kunde jag göra en lista som jag la i Facebookgrupperna för årets och fjolårets konfirmander samt Kyrkans Unga. Det är det meddelandet jag nedan kopierar in så att också du, noble Bloggläsius; kan se vad som händer och sker i Älvsby församling runt Påsken 2014 som vi firar enligt tidpunktsbeslutet i Nicea 325.
Tjära konfirmander – detta år och tidigare!
Under Påsklovet är det en massa helgdagar med en massa gudstjänster. Här kommer en lista över det som händer i Älvsbyn och Vidsel. Är ni bortresta till andra ställen så kolla där. Ett sätt att göra det är att Googla på en kyrkas eller en församlings namn – eller spana efter affischer.
Älvsbyn
- Söndag 13 april kl 16.00: Familjegudstjänst, Anna-Karin.
- Onsdag 16 april kl 18.30: Musikgudstjänst i Stilla veckan. Stig med – men ansvarar inte för musiken.
- Skärtorsdag 17 april kl 19.00: Nattvardsgudstjänst. Yvonne.
- Långfredag 18 april kl 11.00: Långfredagsgudstjänst. Stig. Sedan korsvandring ca en timme genom byn till avslutning på EFS. Räknas som två om man är med hela tiden.
- Påskafton – lördag – 19 april kl 23.30: Påsknattsmässa. Anna-Karin.
- Påskdagen – söndag – 20 april kl 11 – OBS: i Korskyrkan: Gemensam Påskgudstjänst med Nattvard för alla kyrkor i Älvsbyn. Yvonne.
- Annandag Påsk – Måndag – 21 april kl 11.00: Högmässogudstjänst. Stig.
- Onsdag 23 april kl 18.30: Veckomässa. Stig.
- Söndag 27 april kl 11.00: Högmässa. Yvonne.
Vidsel
- Söndag 13 april kl 11.00: Högmässogudstjänst, Anna-Karin.
- Onsdag 16 april kl 19.00 på EFS: Passionsgudstjänst. Yvonne.
- Skärtorsdag 17 april kl 19.00: Nattvardsgudstjänst. Stig.
- Långfredag 18 april kl 11.00: Långfredagsgudstjänst. Tomas.
- Påskdagen – söndag – 20 april kl 11: Högmässa. Tomas.
- Annandag Påsk – Måndag – 21 april: Kanske på EFS. Kolla affischer utanför.
- Söndag 27 april kl 11.00: Kanske på EFS. Kolla affischer utanför.
vv07 – hemma igen
Norra Norrlands kustland, inland och fjälltrakter levererar olika årstider samma dag!
Vårvinterveckoledigheten är över och vi är hemma igen.
Det är slut med snö, skidföre, vinter och sol för denna gång.
Den så kallad ”våren” betyder brunt, mulet, barmark och lera.
Vette katten vad jag föredrar...
Lördagen innebar viss uteaktivitet. Inget bra slalomljus så jag avstod. Molnigheten och lite snöfall ibland skapar vad vi kallar släpljus som gör att alla kontraster försvinner och det blir helt vitt så vitt man kan se. Räddlivad som jag är väljer jag att avstå från utförsåkning i blindo och ägnar tiden åt andra uteaktiviteter – och annat.
Söndag morgon var vädret bättre. +4 grader i skuggan och gnistrande sol men en dag för packning och resa. Farmor skulle åka tåg med den lilla medan farfar – alltså jag – och hennes onkel skulle köra bil med alla grejer, saker, pinaler och jox. 12.11 vinkades de två av. Innan för rutan syns de två Greta-Garbo-typerna av dem man ser i reflexen i densamma. Strax innan 18 kom bilen till Luleå och strax efter samma klockslag kom tåget från sol i Björkliden till +2 och regn vid kusten.
Vad det led kom vi ett par timmar senare hem till fastigheten. Samma väder som i Luleå. I alla fall var vi i tid för att se sista avsnittet av Lillyhammer – ett annat vinterparadis.
vv06 – morgonsex
När jag börjar skriva detta inlägg är det lördag morgon strax efter klockan sex. Den lilla barnbarnstösen ansåg redan ett stycke före nämnda klockslag att det var färdigsussat. Jag som också efter ett tag vaknade har avlöst farmodern som sällskap framför Disneykanalen* – med tillfälle att blogga.
Räknar jag efter är detta det sjätte inlägget denna vårvinter mer eller mindre tydligt kopplat till kategorin Speciella-resor. Sjätte inlägget vid sextiden – det blev rubriken morgonsex. Jag undrar om den kommer att inverka på besöksstatistiken. Kanske kommer folk som på nätet googlar efter både det ena, det andra och det sexte att luras hit. Statistiken kommer att ge besked.
I det första av den nu aktuella serien inlägg under kategorin Speciella resor (vv00 – inte packad än) skrev jag om resa och ledighet något värt att nu anknyta till: Miljön liksom tiden jag förfogar över och aktiviteterna jag befinner mig i brukar stimulera till olika typer av tankeverksamhet och ibland kan det ploppa ut som skriven text. Och skulle vädret bli dåligt blir det ju ännu mer tid till sådant.
Ha! säger jag. Trefalt Ha!
Så blev det inte alls! Inte den här gången heller.
Det var inte så att jag inte var rustad. Det var jag i dubbla mått. Minst.
Nya testamentet på grekiska fanns i ränseln plus en speciell bok designad att dyrka upp grammatiska lås i texterna samt en vetenskaplig kommentar till Efesierbrevet – på engelska. Sådant jox är i min mening den perfekta utrustningen om snöovädersorkanerna skulle slå till och jag timme efter timme dag efter dag skulle befinna mig ostörd ro inblåst i en förhyrd stuga. Som komplement och för variation lades också ett par böcker ungefär kring temat vuxenpedagogik för kyrkligt bruk i bagen. Också viktigt och intressant.
Mycket oläst blev det! Och av tre anledningar:
- Vädret var ju perfekt söndag till torsdag. Således inget läsande stugsitteri.
- Jag fann en annan bok – om Lannavaare-missionen.
- Den yngre av sönerna kom inte ensam. Att han under veckan skulle ansluta visste vi men som vuxen inverkar han inte nämnvärt på läs- och studiemiljö om sådan av andra skäl skulle uppkomma – lika lite som hans syster med sambo som bor och arbetar här. Men lilla Tyra kom med! Och hon fyller tid och rum med snatter, skratt, aktivitet och allt.
Tro inte jag klagar! Bort det! Böckerna finns ju kvar till en och annan annan regnig dag.
* Flickan är djupt försjunken i programmen men jag menar att långa och korta Disneyfilmer numera ingalunda håller halten från fordom. Ytligt, blajigt, pastellfärgat och tredimensionellt dataanimerat. Tacka vet jag när tecknat var tecknat, Snövit graciös, Baloo fyndig och Kalle arg som en bålgeting!
vv05 – slocknad sol
Riktigt så illa är det inte – att solen slocknat alltså. Tvärtom!
Vårvinterbrännan i ansiktet fick sig en påspädning för femte dagen i rad – om än inte riktigt lika intensivt som tidigare i veckan. Det mulnar faktiskt på en smula nu denna torsdagseftermiddag.
Nej, det är Tyra-solen som slocknat för en stund efter en full aktivitetsdag. Hon kom igår med tåg tillsammans med sin onkel Daniel. Vid 8-tiden på morgonen hade tåget lämnat Luleå. Redan runt två på natten väckte den lilla tösen sina föräldrar och var orolig över att hon skulle missa tåget.
Under resan tog hon sig en tuppis men sedan hon kom hit var det full fart. Ute. Öva slalom med farmor som pedagog. Mat och folk. Somnade vid 9-tiden på kvällen.
Pigg som en nötlärka väckte hon den hulda farmodern vid 6-tiden i morse. Vad det led anslöt sig till den vakna lilla damen hennes farfar – det är alltså jag – och ännu senare den utmattade onkeln. Han och farmor for till backen medans jag och barnet skulle göra en del ärenden och vara ute fram till lunch.
Hoppet är det sista som lämnar människan. Det talesättet besannades idag. Fast jag uifrån bättre vetande och den beprövade erfarenhet fyra barn gett innerst inne i mitt oslipade intellekt vet att man inte kan planera att en fyraåring skall vila säg mellan kvart i 11 och halv 12. Jag vet ju att sådant aldrig funkar. Inte heller denna dag. Men jag hoppades...
Hennes ovila – nordsvensk formulering – på förmiddagen plus lunch plus slalomträning med farmor har medfört att hon nu är en slocknad sol. Men snart skall hon väckas – för mat.
Jag å min sida ägnade efterlunchtiden åt en millång turskidtur i funderande ensamhet. Skönt.
vv04 – arbetspendling
I ett par av de senaste inläggen har jag nämnt boken
Lannavaara-missionen och Læstadianismen.som jag hittade i bokhyllan på
Gammelgården här i Björkliden. Då de väloljade dragbanorna stannar redan 16.00 och utförsåkningen med detta kan ställas helt åt sidan har jag om kvällskulorna läst berättelsen om ett mycket speciellt missions-initiativ för ungefär 150 år sedan – missionsskolan i den lilla avkroksbyn Lannavara mitt mellan obygden och ingenstans. En prinsessa .av huset Bernadotte tog initiativet till förmån för evangelisation i den samiska nomadbefolkningen och alltsammans utvecklade sig till ett mycket intressant stycke lokal kyrkohistoria. Boken tecknar detta på ett grundligt och intressant sätt och ger på sina drygt 200 sidor i förbifarten god inblick i och kring den Læstadianska väckelsen under inemot 40 år.
Till vad gagn har detta idag? Tre svar kan ges:
Ett: Majoritetssamhällets hållning till etniska och språkliga minoriteter.
Det är ganska förvånande hur de olika attityder som då fanns från det kulturbärande svenska storsamhället och brottningarna mellan åsikterna liknar situationen av idag. Då handlade det om urbefolkningen, idag mest kring olika invandrargrupper. I vissa avseenden verkar vi inte ha kommit någon vart.
Två: Majoritetskyrkans hållning till en religiös minoritet.
I förhållande till den Læstadianska väckelsen kan det idag låta precis som för mer än 100 år sedan. Och väckelsen själv kan idag låta då. Majoritetskyrkan – då statskyrka – var kluven i sin hållning. Högre upp i de kyrkliga maktpyramiderna och på avstånd misstrodde man väckelsen – eller ignorerade den – men lokalt och i regionen fanns präster som samverkade med predikanterna till folkets fromma. Väckelsen själv hade också två tendenser – samverkan med kyrkan eller övertygelsen om att de var de ”riktiga kristna”. På något vis är dagens läge bara en repris av gårdagens. Ingen lär sig nåt!
Tre: En oväntad person kan betyda mycket.
Lapska Missionens Vänner anställde en person utifrån – dalmasen August Lundberg – som med sitt lyssnande sätt, sitt stora tålamod och sin enorma arbetsnit blev oerhört betydelsefull. Han blev föreståndare för Missionsskolan men sedan den en bit in på 1900-talet lagts ned kom han att på heltid predika bland samer och nybyggare. Varje år arbetspendlade han inom hela området innanför den gula ramen på bilden. Här bör man minnas att det hela utspelade sig på häst-och-släde-åldern – på vintern ren-och-ackja-åldern – och att området näst intill i sin helhet låg bortanför skylten Här slutar allmän väg. I början av hans tid hade gruvorna nära den gamla kyrk- och marknadsplatsen Gellivaare ännu inte öppnats, Kiruna var inte uppfunnet, järnvägen låg i framtiden. Ändå färdades han vida omkring och samlade dem som bodde i små byar och samevisten till gudstjänst och själavård i Læstadiansk anda. I sanning en märklig man besjälad av en evangelisk tro och engagemang för sina medmänniskors eviga väl.
Särskilt den tredje av punkterna ger tillfälle till tankar under skidåkning en vårvintervecka i solen. I sanning en märklig man, efterföljansvärd på många sätt. Och utmanande i en tid då kyrkan medvetet drar ner och krymper sitt slit – förutom att hon förslappas i tilliten till Försoningen.
Boken kan fjärrlånas på bibliotek. ISBN 91-22-01347-4
vv03 – manchester
Det är onsdag morgon och solen skiner ännu en dag. Denna dag kommer den inte stt skina snsam. Såg på Facebook för en stund sedan att sondottern Tyras pappa satt henne och hennes farbror på tåget i Luleå. De är på väg hit och beräknas anlända strax efter ½1. Kul. Kategorin
Speciella resor kan kanske bli konkurerad av
Farfar funderar, vem vet.
Såg förresten också på Facebook att en kusindotter till mig just disputerat i något jag inte riktigt begrep vad det handlar om. Säkert snillrikt i alla fall. Hennes bror – jag vet mig inte någon gång ha träffat dem – har också forskat. Hans för mig helt obegripliga doktorsavhandling i matematik pryder dock bokhyllan. Jag skall naturligtvis se till att också den nydisputerades alster hamnar där som ytterligare ett publicerat bevis på att åtminstone en och annan i släkten är smart.
Igår – alltså tisdag – kände jag av muskler, leder, senor och ligament jag hade glömt att jag hade. Ingen gång tidigare denna säsong har jag åkt slalom. Förra vintern inte heller en meter. Igår blev det backen. Eller backarna. På grund av nattkylan dock en bit in på förmiddagen.
I gnistrande sol och ganska kraftig vind var föret fantastiskt! En och annan minusgrad och perfekt
manchester – så kallas det underlagsmönster mågaämnet med arbetskamrater med sina pistmaskiner fixar fram under kvällar och nätter och som syns på bilden.
Efter ett tag värk i muskler, senadrag under fötterna och syrebrist orsakad av att jag glömde att andas under nedfarterna. Det var faktiskt mitt i hela sin härlighet ganska jobbigt. Gav upp efter 1½ timme då jag undan den blästrande blåsten tog min tillflykt till stugan och boken Lannavaara-missionen och Læstadianismen.
Den stora bilden? Inte jag! Mågaämnet - alltså dotterns sambo och manchesterfabrikant.
vv02 – mer än 2 mil
Så är det ikväll när jag skriver detta. Måndag kväll. Internetuppkopplingen är usel så det går inte att publicera – men det är skrivet. Jag försöker i morgon, kanske från hotellreceptionen.
Mer än två mils skidåkning i benen efter turåkning, inte slalom. Slalom står på programmet för i morgon tisdag då vädret bedöms bli lika enahanda solgassigt som idag. Inte ett moln på himlen, ett par minusgrader och ingen vind.
Det blev bil till Abisko i morse och sedan söderut längs Kungsleden till Ábeskojávir – jag gillar de samiska namnen. Vi stannade vid sjöns norra spets. Hade vi åkt vidare till Abiskojaurestugorna skulle turen blivit ca 13 km enkel väg och med en måttlig höjdskillnad – bara drygt 100 meter. Dock lämnade vi de sista 1,5 km åt sitt öde, fikade och efter ett så kallat lappkast åkte vi tillbaka till bilen. En skön tur – i sanning. Ansiktet bränner efter en sådan dag. Gårdagen var inte så tokig heller i det avseendet. Pionröd i nobban är vad jag har blivit.
Natten mellan lördag och söndag hade vi inte fått stugan utan bodde på Gammelgården. Det är inte ett härbärge för gamlingar som vi i 60-års-åldern utan rätt och slätt namnet på ett äldre trivsamt vandrarhem för gäster i alla åldrar.
I en korridor i detta vandrarhem fann jag en bokhylla för gäster att fritt botanisera i. Man kan ta en bok man tycker är intressant och kan lämna böcker man själv läst. Jag försåg mig med tre stycken som jag ämnar återställa innan vi reser hem på söndag (tror jag). Två böcker på engelska om Alexander den store och en monografi* med titeln Lannavaare-missionen och Læstadianismen skriven av Olaus Brännström.
Farbror Olaus var domprost i Luleå när jag växter upp. Han var teologie doktor efter att ha forskat om den Læstadianska själavårdstraditionen. Vad jag vet kunde han nio språk och jag gissar att han mitt i en mening kunde växla mellan svenska, engelska, tyska, franska, finska och skellefteåbondska. Mer passivt hanterade han den hebreiska Gamla testamentet ursprungligen är skrivet på, Nya testamentets grekiska – kanske också klassisk sådan – samt det gamla kyrkospråket latin. Han var lärd som bara den, folklig i sin förkunnelse och sitt möte med folk och en passionerad odlare av rosor. Runt 1980 valde vi honom till biskop. Numera hittar man mycket sällan sådana lärda personer i Svenska kyrkans ledning.
Så nu läser jag i stugan om Lannavaare-missionen. Intressant!
* En monografi är ett verk som håller akademisk halt och är ett resultat av att författaren beforskat ett speciellt ämne. Ingen tyckarbok, alltså. Seriös kartläggning och faktaredovisning.
spänt läge
När jag – fåfängt – i sökande efter hockeymatchen Skellefteå-Linköping klickade mig fram bland de TV-kanaler vår fjällsemesterstuga erbjuder såg jag på BBC en förbliflytande text som väckte mitt intresse. Den handlade om ett utspel av Israels premiärminister. Som nyhet kom den även i svenska medier vilket gjorde att jag – det var länge sedan – uppsökte den israeliska oppositionstidningen Haaretz´ hemsida för att läsa där.
Som brukligt lät jag Google göra en råöversättning av den nyhetsartikel man på engelska kan läsa
här. Jag putsade till det till vad jag tycker blev bättre svenska. På samma sätt hanterade jag den mer analyserande och argumenterande och samtidigt lätt ironiska artikeln av Gideon Levy. Originalet kan läsas
här. Översättning av den kommer direkt efter nyhetsartikeln.
NETHANYAHU: PALESTINIERNAS ENSIDIGA ÅTGÄRDER KOMMER ATT BESVARAS AV ISRAEL
"Vi är beredda att fortsätta samtalen, men inte till vilket pris," säger Premiärministern inför det andra trepartsmötet.
Netanyahu vill ha fredssamtal , men "inte till varje pris".
"Ensidiga åtgärder från palestinierna kommer att mötas med ensidiga åtgärder från Israel" sa premiärminister Benjamin Netanyahu i sitt öppningsanförande vid vid på söndagsmorgonen regeringsmöte.
Netanyahu anklagade den palestinske presidenten Mahmoud Abbas för sammanbrottet i fredssamtalen och sa att hans hot om att vända sig till FN inte skulle påverka Israel.
"Vi är beredda att fortsätta samtalen, men inte till vilket pris som helst” sa premiärministern och tillade att i detta kritiska skede av kontakter kring utvidgade fredssamtal valde palestinierna att vidta ensidiga åtgärder i och med att Abbas undertecknade ansökningingar om att ansluta sig till 15 internationella konventioner.
"Vi var redO att de kommande månaderna ta svåra steg i försök att skapa en ram som gör det möjligt att avsluta konflikten men just som vi var på randen av detta ramverk bröt palestinierna mot de överenskommelser som ingåtts" sade Netanyahu ."Hoten kommer inte att påverka oss. Palestinierna har mycket att förlora på ensidiga åtgärder".
Ministern för Strategiska frågor Yuval Steinitz uppmanade Israel att hålla inne de skatter som uppburits för den palestinska myndigheten. "När jag införde detta straff tidigare meddelade den palestinska myndigheten inom två månader att den skulle sluta med ensidiga åtgärder" sa Steinitz innan söndagens morgonmöte. "Jag tycker det är dags för en ännu hårdare reaktion".
De israeliska och palestinska förhandlingsdelegationerna väntas på söndag mötas tillsammans med USA: s särskilda sändebud för förhandlingarna, Martin Indyk. Justitieminister Tzipi Livni och premiärminister Benjamin Netanyahus särskilda representant Isaac Molcho kommer att representera Israel vid mötet. Chefsförhandlare Saeb Erekat och underrättelsechefen Majd Freij kommer att representera palestinierna.
Detta blir det andra trepartsmötet amerikanerna har stött sedan samtalens sammanbrott förra veckan. Det första mötet, som började onsdag kväll och pågick tidigt in på torsdagsmorgonen var mycket svårt med meningsutbyten, anklagelser och hot, och hamnade i en återvändsgränd.
Barak Ravid 6 april 2014
DET ÄR PALESTINIERNAS FEL, LÅT DEM BETALA
Detta cyniska och värdelösa spel vars enda syfte är att återigen bevisa att de ockuperade bär skulden kommer att sluta i ett blodbad.
Amerikanernas och även israelernas oförskämdhet har, tro det eller ej, nått ännu nyare höjder . Detta kan ses i de hot som de båda länderna att införa sanktioner mot den palestinska myndigheten. Israel hotar att hålla inne skatt som uppburits för palestinierna och har även uttalat hot mot deras mobilkommunikation.
USA hotar att dra in stödet till den Palestinska Myndigheten. Europa, Washingtons träl, står i tur. Det är otroligt att ockupanten inför (ytterligare) sanktioner för de ockuperade. Det är otroligt att det som har framkommit från allt prat om bojkott, avyttring och sanktioner mot Israel är fler sanktioner mot palestinierna. Det är som att säga till dem: Ni bröt det, ni köpte det.
Men vem bröt det ? Vem bär skulden för sammanbrottet i samtalen? Vad exakt har palestinierna gjort för att förtjäna straff (igen)?
Efter Israel svek sitt löfte att släppa en handfull palestinska fångar och började ställa villkor för fullgörande, utlyste ytterligare ett anbudsförfarande för nya bostäder i bosättningarna, vägrade att lämna kartor med föreslagna gränser, saboterade samtalen med det löjliga kravet på ett erkännande av Israel som ”en judisk stat”, inte visade den minsta lust att avsluta ockupationen och fortsatte att bygga med oförminskad styrka i bosättningarna och att döda oskyldiga (också med oförminskad styrka) – efter allt detta tog palestinierna ett litet nästan desperat steg så de bär skulden.
De vände sig till världen och, hemska tanke, bad att få ansluta sig till 15 internationella konventioner. Palestinierna gjorde den stora dumheten att ansöka om medlemskap i Genèvekonventionen, konventionen om barnets rättigheter och konventioner mot folkmord, rasism, diskriminering av kvinnor och personer med funktionshinder, Haagkonventionen om lagar och regler i krig på land och även den internationella konventionen mot korruption. Du bröt det, du köpte det, kära palestinier.
Palestinierna använde inte terror eller våld. De underteckna inte ens Rom-konventionen som skulle ha öppnat dörren till den internationella brottmålsdomstolen i Haag. De närmade sig bara några internationella konventioner och blev ursinnigt attackerade från Jerusalem till Washington.
JustitieministernTzipi Livni hotar. Regeringens samordnare för verksamheten i territorierna förbereder en bunt åtgärder. Och USA:s fredsminister John Kerry och rättfärdighetens president Barack Obama, de "ärliga mäklarna" lägger redan vantarna på pengarna.
Först måste vi fråga oss – vilken synd gjorde palestinierna sig skyldiga till genom att försöka ansluta sig till internationella konventioner?
Israel är så säker på det rätta i sin väg, på sin armé som den mest moraliska i världen, och att dess ockupation är mer upplyst än någon annan – så vad finns det att vara rädd för ? Vad Israel har att dölja som gör att det så fruktar de internationella organen för rättvisa och lag? Vad är det för dåraktigt prat om att det är palestinierna som vidtar "ensidig åtgärder"?
Varje palestinskt barn som skjuts av den israeliska försvarsmakten, alla nya hem som byggs i bosättningarna och varje beslut Israel tar att inte släppa fångarna är inte inte ”ensidiga åtgärder”. De tas, trots allt, efter samråd med palestinierna. Endast att vända sig till världen är ensidigt och bryter samtalen.
För det andra måste vi fråga vad är syftet med straffen? Att stoppa biståndet och samtalen kommer att innebära slutet för den palestinska myndigheten. Är det vad USA vill?
Är Israel medvetet om följderna av detta steg som kommer att slå in skallen på den fiktiva skapelsen kallad den Palestinska Myndigheten, vars enda syfte är att vara Israels underleverantör av säkerhet, sanitet, utbildning, hälsa och sophämtning? Och vad kommer att ske efter att PM kollapsat? Det kommer att meddelas efter 20-nyhetserna som är gränsen för vad Israel ser.
Detta cyniska och värdelösa spel vars enda syfte är att än en gång bevisa att de ockuperade är dem som skall klandras; att konflikten har två jämnstarka sidor, att det inte finns någon grundläggande rättvisa eller fruktansvärd orättvisa alla kan se; att sanktioner inte får införas mot ockupanten men bör och måste införas mot den ockuperade – det spelet kommer att sluta i gråt och sedan i blodsutgjutelse.
Israel, med det blinda stödet från USA, kommer att vinna igen och palestinierna kommer att vara på fallrepet. Bra för dig. Bravo Obama och tre hurra för premiärminister Benjamin Netanyahu.
Gideon Levy 6 april 2014
vv01 – en solig dag
Igår lördag stack vi hemifrån ackompangerat av följande text på Facebook:
Nu start mot fjällen. Bilen lika nedlastad som när alla barnen var små och skulle med. Fast vi har ju en mindre bil nu. 11 personer markerade ”gilla” till detta.
För att kringgå besvärligheter i kontakten mellan min telefon och datorn vad gällde överföring av bilder publicerade jag åxå på fäjjan ovanstående bild i obeskuret skick och utan text. Jag gjorde det för ett par timmar sedan – vilket lett till 17 ”gilla” såhär långt.
Vi hade bra bilväder igår. Det var mulet, lite regn/snö. Vi visste att det var hårt väder i Björkliden men innan vi var framme sisådär runt 17.30 hade det blåst över. För sent dock för avancerat friluftsliv. Middag och sedan nattinatti på Gammelgården som är byns vandrarhem. En natt var bokad där innan vi idag skulle få den stuga vi hyrt för hela veckan.
Den äldre av döttrarna – Snorvan kallad som liten – arbetar på hotellet. Bara släkskapet gör henne naturligtvis till min favorithotellreceptionist men som yrkeskvinna tog hon idag flera poäng. Vi är helt klart inbokade på absolut bästa läget i hela stugbyn. Stuga 20 ligger i slutet av en rad med utsikt över hela samhället, Torne träsk och Lapporten. Fast det märkte vi inte förrän under eftermiddagen då vi fick tillträde till huset.
Jag ägnade förmiddagen åt turskidåkning.till Tornehamns kyrka och tillbaka – ca en mil. I strålande solsken och sådär 4-6 minusgrader i skuggan. Madammen åkte slalom, tidvis med dottern och hennes kompisar. Bilden tog jag från spåret på väg tillbaka mot byn. Och det vädret är tänkt att fortsätta...
ett test
Jag har ju fått en ny mobbe, via jobbet. Testar hur det är att blogginlägga den vägen. I vart fall går det att skriva även om ordet
pekfingervals får en kraftigt förstärkt innebörd.
vv00 – inte packad än
I april månad förra året skrev jag en del blogginlägg med rubriken
vv – betyder
vårvinter – följt av en
sifferkombination som angav vilket inlägg i ordningen det var frågan om och till sist någon sorts
titeltext. De flesta av dessa inlägg hamnade i kategorien
Speciella resor. De skrevs under en sådan när madammen i mitt liv och jag var i Björkliden på vårvinterveckosemester.
Speciella resor använder jag just till sådana längre historier som fjällturer, utlandsvistelser och liknande.
Dagens resa till Luleå – fredagar är tjänstefria dagar – för att vara barnbarnsvakt kunde mycket väl ha blivit och ansetts hur speciell som helst men torde om den bebloggats i stället ha hamnat under rubriken Farfar funderar. Den blev dessutom inställd då magsjukans krampfyllda ulkningar i någon mån slagit sina lovar kring och i fastigheten de underbara barnbarnen bebor. Att dra på sig sådant och kanske sedan smitta ner ett helt fjällhotell är att göra den kommande veckans resa alldeles onödigt speciell. Farfar – det är alltså jag om någon inte fattat det än – blev alltså hemma för att plocka, packa och förbereda för avresan i morgon. Och skriva detta blogginlägg.
Det är till Björkliden resan går också detta år. Den yngre av döttrarna med sambo bor där. Vi kombinerar fjälltur med att träffa dem en del. De jobbar och vi bor för oss själva men en hel del samvaro hinns med.
Ur bloggläsarens synvinkel är alltså en ny serie att vänta under kategorien Speciella resor. Vad jag kommer att skriva om vet jag inte nu. Jag brukar inte nöja mig med meteorologiska rapporter kombinerade med notiser om mat och dryck även om sådant är ofantligt viktigt när man fjällsemestrar. Miljön liksom tiden jag förfogar över och aktiviteterna jag befinner mig i brukar stimulera till olika typer av tankeverksamhet och ibland kan det ploppa ut som skriven text. Och skulle vädret bli dåligt blir det ju ännu mer tid till sådant.
Så – önskar läsekretsen att jag skall använda en och annan instormad dag till att här belysa något speciellt kan förslag ges i kommentarfältet. Troligen struntar jag i tipsen men man kan ju aldrig veta...
Bilden? Utsikten från den förhyrda stugan för ett år sedan.
kan stega vidare!
Att
när nöden är som störst är nörden närmast fick jag erfara kvickt så alldeles förskräckligt. Som svar på mitt nödanrop i förra inlägget gav mig signaturen
Pär i en kommentar en uppmaning. I morse löd jag och skickade den trasiga filen till honom. Runt lunch hade en hel fil kommit tillbaka.
Tusen tack, bockningar och bugningar!
Jag erkänner gärna att när jag i förra inlägget bad om dataassistans fanns just Pär med efternamnet Parbring i mina tankar. När han för ett antal år sedan var elev vid
Svenska kyrkans grundkurs vid Älvsby folkhögskola korsades våra vägar och sporadiskt har vi haft kontakt sedan dess. På sin egen blogg
teolog i norr karaktäriserar han sig som
pappa, präst och nörd på så många sätt. Just datanördigheten var vad jag förlitade mig på.
Jag länkar inte här på min blogg till hans. Det räcker med 3-4 präster i länklistan men helt klart skulle han kunna kvala in om jag ville ha fler. Hans blogg är innehållsrik och läsvärd. Dessutom är han en av de bloggskribenter som regelbundet skriver på nätet i
Tidskriften Evangelium –
här – som kan nås via min länk
dagens kyrka.
Läs gärna den unge Parbring! Han är kunnig, reflekterande, pedagogisk. Jag hade tänkt att han skulle efterträda mig som skolpräst vid folkhögskolan men har inte tjatat på honom. Han är både småbarns- och villaförälder boende i Västerbotten och med detta troligen lite svårflyttad. Men han skulle vara som hand i handske för uppdraget – kunnig, vetgirig, reflekterande, pedagogisk, socialt kompetent och en fena på datorer.