nästan färdigflyttat
Jag är i flyttartagen – något som i sanning inte saknar möda. Pinaler och prylar av mestadels inbundet slag skall transporteras från mitt arbetsrum på folkhögskolan till mitt dito i församlingsgården. Denna aktivitet kommer sig av att jag sökte, fick och tog emot en visstidsanställning som komminister i församlingen under resten av detta år och erhöll tjänstledighet samma period från skolprästtjänsten – alltså till 31 december.
Blir det så besvärlig flytt? torde någon undra. Eller så undrar man inte det alls utan funderar snarare vad detta blogginlägg kan ha för djupare mening. Jag säger på en gång: Detta blogginlägg har ingen djup mening! Det är bara en uppdatering av livet. Det är ett exempel på att när nästan inget händer kan jag på min blogg med hjälp av detta ingenting ändå få det att se ut som om någonting sker och att bloggen bubblar av kreativ aktivitet.
Men flytten är besvärlig! Det har sina rutiga skäl och randiga orsaker och detta är historien:
När jag och madammen i mitt liv sommaren 1978 flyttade in i vår första gemensamma bostad – en trea på ”stigarna” – var vi bara två och kunde därför utan allvarligt intrång i bostaden avskilja bokhylleplats och bordsyta till var sin arbetshörna. Facklitteratur och annat blev så en del av hemmiljön. Två år senare flyttade vi till en fyra vi hyrde i andra hand och det blev ännu mer utrymme särskilt för mitt jox. Sommaren 1982 blev vi suterrängvåningsparhusägare och IKEA-hyllan Nisse eller vad den nu heter demonterades och remonterades och fylldes med böcker som minsann inte blivit färre till antalet.
1983 på våren föddes vårt första barn – Snuppan kallad*. Inga utrymmesproblem. Hösten året därpå kom lillasystern – Snorvan – och 1988 första lillebrodern – Hattifnatten. Han är pappa till barnbarnen Tyra och Adrian och fyllde 25 förra veckan.
Komna såhär långt i familjebygget hade mitt arbetsrum flyttats in i ett förråd men det fungerade i alla fall då tjejerna delade rum och gossen sov hos mor och far till dess han fick eget rum. Nummer fyra – Heffaklumpen – såg dagens ljus hösten 1991 och spjälsängen stod inne hos mor och far. Än så länge rymdes pappan – alltså jag – med alla mina lärda luntor i förrådet. Jag arbetade då också kontoriserad tid på Stiftskansliet i Luleå och var inte så beroende av att arbetsplats hemma i bostaden.
I den veva när den fjärde vid 6 års ålder skulle börja skolan – läsaren får själv räkna ut hur gamla syskonen då var – tillträdde jag tjänsten som skolpräst och lärare vid Älvsby – dåförtiden Pitedalens – folkhögskola med Svenska kyrkan som huvudman. Jag flyttade då allt den litteratur och annat som fanns i förrådsarbetsrummet till arbetsplatsen därstädes. Fiffigt! Förrådet kunde inredas så att tjejerna fick var sitt rum och det blev pojkarnas tur att sova våningssäng.
Åren och tågen har gått. Piteälven har stilla flutit under landsvägsbron och allt har fungerat väl. Ingen av de fyra finns nu permanent kvar i fastigheten. Den yngste är minst utflyttad då han ”bara” har studentlya och ”kommer hem” ungefär var annan helg. Teoretiskt skulle detta kunna innebära att jag nu skulle kunna kånka hem alla mina privata pinaler från skolan och inreda ett speciellt intellektuellt utrymme. Så har jag inte gjort då en sådan åtgärd skulle medföra att vi gick förlustiga den förläggningskapacitet som erfordras särskilt när kvartetten samtidigt kommer på att de besök sina kärleksfulla föräldrar**. Alla mina böcker – och en del annat – har därför fått vara kvar i mitt arbetsrum på skolan.
Sju flyttkartonger med böcker + en del annat blev det innan rummet på skolan befriats från mina egna saker och städats av. Bara tjänstedatorn återstår att gå igenom innan den lämnas till den som förhoppningsvis passar på tillfället att vikariera som skolpräst. Jag tror mig om att hinna det innan nästa vecka.
Från och med första mars är jag församlingspräst på heltid – halvtid nu under februari. Skall bli intressant. Väldigt varierande. Denna vecka har alla skolor sportlov och därför startar vi i morgon ett 13-12, ett lägerdygn i församlingsgården med alla konfirmanderna sussandes (?) i masslogi. Innan dess är det kollegium och ett sorgehusbesök. Efter konfirmanddygnet ansvarar jag torsdag kväll för Mässan i kyrkan 18.30. På fredag är det en begravning. Nog är det omväxlande minsann.
Bytet av arbetsplats och uppdrag under 2013 kommer inte att förändra mitt bloggande nämnvärt. Min Bloggpolicy – se inläggen under den kategorin – kommer att vara densamma, lätt återhållsam. Mer Predikan mm kommer det kanske att bli men det är en öppen historia huruvida jag kommer att publicera dem alla. Nya glädjeämnen som är arbetsrelaterade kommer att tillkomma. Sådant kan jag gärna skriva om. Problem i arbete eller verksamhet – sådant finns på alla arbetsplatser – tänker jag fortsätta att vara återhållsam med. Arbetskamrater eller andra i min omedelbara omgivning skall inte behöva hysa befogad oro över vad jag skriver på min blogg. Den är alltigenom privat och personlig.
* Den vakne läsaren fattar av detta att det i hennes fall snart drar ihop sig till 30-årsjubileum.
** När så sker behöver unghögen 2+2+4+1 sovplats och en eller två får åtnjuta golvlogi i alla fall.
vad sker – sker nåt?
Följer man vad som inte verkar hända och vad som kanske sker när det gäller situationen Palestina-Israel är det väldigt tyst just nu. Inga stora saker verkar hända. Media domineras av andra allvarliga politiska konflikter typ den i Syrien eller så av rent nonsens som hästkött i annan mat eller Melodifestivalen.
Nästan varje dag tittar jag via nätet i en eller två israeliska tidningar och det ger också intrycket att det just nu förefaller ganska lugnt – under ytan i vart fall – men att framtiden kan te sig ganska osäker.
En summering av ett antal händelser sista ½året kan dock vara denna:
Under 2012 stärktes Fatah-Palestina i FN. Som tack och bestraffning för den saken bestämde sig Israel för att det skulle vara just nu som de elräkningar som det inte tidigare varit spänningar i skulle betalas. Med det som skäl frös man inne skatter man tagit upp för Palestinska myndighetens räkning. I förra veckan bestämde sig Sverige för att ge om jag minns rätt 30 miljoner för att lindra den situationen.
Förra året skedde en militär urladdning mellan Israel och Hamas-Palestina i Gaza – Operation Pillar of Defense. Bägge utropade sig som segrare.
Nyligen togs beslut om att planera nya illegala bosättningar på ockuperad mark. Alla, inte minst USA, visade upp bekymrade miner.
Val genomfördes i Israel utan att ockupationen och konflikten var direkt valfråga. Regeringen Nethanyahus underlag försvagades. Regeringsbildningen pågår för närvarande.
Obama omvaldes för en period till i Vita huset.
Dagens ledare i den israeliska oppositionstidningen Haaretz tittar in i framtiden. På engelska kan den läsas
här. Min översättning är en putsning av vad Google föreslog.
SISTA STARTUTROP INNAN NÄSTA INTIFADA
Den palestinska saken måste nu bli Israels första angelägenhet om man inte vill möta ännu en intifada.
Skriften på väggen har funnits en längre tid. De senaste dagarnas upplopp och demonstrationer i de ockuperade områdena bör inte förvåna någon. Efter åratal av politiskt dödläge, efter en valkampanj som till stor del ignorerade ockupationen och efter uttalanden från israeliska politiker som visat en farliga självbelåtenheten att sätta "situationen" längst ned på prioriteringslistan har palestinierna lämnats i förtvivlan och lidande utan någon politisk framtid.
Den senaste utvecklingen har på flera sätt bara fördjupat deras förtvivlan: Israels avsikt att bygga i Area E1, åter-arresteringarna av 14 fångar som släpptes i Gilad Shalit-affären, arméns dödande av icke-vålds-demonstranter och de hårda medel som används för att motverka demonstrationer, säkerhetsstyrkornas underlåtenhet att hindra att palestinier trakasseras av bosättare som nu blivit djärvare samt att Hamas relativa framgång i Operation Pillar of Defense när de synade Israels hand genom raketbeskjutningen.
I denna situation är ännu ett våldsam utbrott bland palestinier på Västbanken bara en fråga om tid och möjlighet. Den utökade hungerstrejken från flera fångar och en säkerhetsfånges död riskerar att bli stickan som tänder brasan.
Enligt vedertagen mening finns ingen ledning, avsikt eller energi att sätta igång ännu en intifada i territorierna men den kan bryta ut av sig själv i kölvattnet på händelserna som nu hamnat utom kontroll. Därför måste den israeliska försvarsmakten hålla tillbaka sin eldgivning så mycket som möjligt, och ta i hårdare mot de våldsamma bosättare som fortsätter att skjuta på palestinier, förstöra deras egendom och provocera.
Israel måste omedelbart stoppa åter-arresteringarna av frigivna fångar från Shalit-affären som inte återvänt till terror samt lindra säkerhetsfångarnas förhållanden i fängelset.
Inget av detta är tillräckligt, naturligtvis. Om nästa regering inte sätter den palestinska frågan högst upp på dagordningen kommer inte demonstrationer att kunna tryckas tillbaka. Palestinierna har redan visat att det är omöjligt att fly debatten om deras öde även om Israel försöker låtsas vara upptaget med andra frågor av sekundär i betydelse.
Den palestinska saken måste nu bli Israels första angelägenhet om man inte vill möta ännu en intifada.
2 av 3 - kalasskoj
Här kommer den andra av tre bloggposter – snarare fyra – kopplade till veckoslutet 22-24 februari. Just i detta fall handlar det om söndagseftermiddagen händelse. Text och väsentligheter kopplade till den hittar du, noble Boggläsius, här på ANDRA BLOGGEN. På denna plats ges bara ett par reklambilder samt meddelas att vi var ganska mycket folk. Kalasobjektens tidigare familjer blir ju ett antal och pratsamheten flödar. Kul.
1 av 3 - kamptro
Här kommer den första av tre bloggposter – eller fyra – kopplade till veckoslutet 22-24 februari. Just i detta fall handlar det om den predikan jag höll i högmässan i Älvsby kyrka, en gudstjänst i vars omedelbara närhet jag välkomnades som komminister i församlingen. Jag kom att följa mitt manus ganska ordagrant. Redan innan du nu, käre Bloggläsius, ger dig i kast med att läsa och begrunda vill jag meddela att predikan blev ganska lång – 20 + en och annan minut. I text blir den jättelångt. Skrålla på!
DEN KÄMPANDE TRON – TRONS KAMP PÅ JORDEN
767, Ingång/Introitus: 231, Kyrie: 695:1/2, 270, 358, 700:1, 399, 38, 288.
Textläsning: Luk 7:36-8:3
Trons kamp på jorden – i tre personer.
Tre personer. Då. Inte bara då och där. Också nu och här!
Två av dem har motsvarigheter här. Och en är verkligt, reellt här.
1. Kvinnan kämpar med vem hon är.
Vi får inte veta mycket om henne. Hon ges diagnosen synderska - bibelns tids sätt att säga att hon inte är på rätt väg, inte lever på det sätt Gud vill och sagt man skall leva.
På vad sätt hon är syndig står inte uttalat. En vanlig tolkning är att hon är prostituerad – och det är ju att vara på fel väg. Jag såg i en bok – men det kräver lite dribblande med det språk Jesus talade och att berättelsen sedan skrevs på ett annat språk – att det skulle kunna handla om att hon lånade ut pengar mot ränta, alltså var en ockrare. I Bibelns tid var det ingen skillnad – sådana vara också på fel väg,
Vara hur det vara vill vad gäller på vilket sätt hon var på fel väg så var det i alla fall det hon var. Tydligt och klart för omgivningen. Och för Gud givetvis. Därmed för Jesus. Och för henne själv!
Lite mer om att vara på fel väg – rent generellt:
Det betyder inte att man mår dåligt. Tvärtom! Man kan må ganska gott. Livet måste inte alls vara ett helvete.
I berättelsen står det inte hur mycket nardus kvinnan använde på Jesus fötter men i en annan snarlik berättelse nämns ett värde – nästan en normal årsinkomst. Är det så mycket hon nu kan använda tyder det ju på att fel-vägen som prostituerad eller pengautlånare varit lönsam. Hon har kunnat spara till kommande dagar. Livet har fungerat väl – fast hon varit på fel väg och vetat om det.
Till detta måste ju då sägas att om fel-vägen inte är tydligt fel utan ”bara” att man struntar i Gud blir känslan av att det fungerar i alla fall givetvis större.
Att leva på fel väg, veta det och uppleva att det mesta ändå är OK – det gör ju att man skjuter framför sig detta med den rätta vägen, detta med vem man själv egentligen innerst inne skall vara.
Varför skall jag ändra på mig? Du ändra på dig? Du/jag/vi far ju inte illa. Och gör inte andra så illa heller. Och vad skall folk säga – och jag själv säga – om jag skulle ändra på mig för att komma på rätt väg? Det jag kanske borde – men ändå...
Det man på så sätt skjuter framför sig är att skärpa sig, att börja ändra på sig, för att komma upp på den rätta vägen. För det är så vi människor tänker: Är man på fel väg, lever orätt, skall man skärpa sig, ändra på sig så man kommer upp på rätt väg – i kontakten med människor, med Gud och med sig själv. Arbeta sig upp på vägen alltså.
Kvinnan kommer till kalaset. Objuden. Och bär sig åt.
Något måste hänt innan, något som gör att hon nu på ett överraskande och opassande sätt öser kärlek och hängivenhet över Jesus. Det har Lukas inte nämnt något om tidigare men i samtalet med värden – Simon – avslöjar Jesus saken: Hon har fått mycket förlåtet, därför visar hon stor kärlek. Det är så saken skall förstås.
Ett par kapitel innan berättar Lukas att Jesus var i ett hus fullproppat med folk. Några kommer dit och bär en lam man på en bår typ hängmatta och när de inte kan ta sig fram i trängseln tar de sig upp på taket som de slår sönder – vad husägaren då tänker berättas inte – och så firar de ner den lame i hans hängmatta mitt framför Jesus. Ingenting sägs förrän Jesus öppnar munnen och säger: Min vän, du har fått förlåtelse för dina synder. Poff! Bara sådär: Du är förlåten. Fortsättningen kan ni läsa hemma i kap 5.
Har kvinnan råkat ut för något liknande?
Alltså att Jesus överraskat henne med att först-förlåta?
Utan att hon startat ett projekt att förbättra sig för att komma upp på den rätta vägen?
Att han genom förlåtelsen bara lyft henne på den rätta vägen.
Att han med förlåtelsen tagit emot henne som anständigt folk undviker.
Att han med förlåtelsen öppnat upp för henne så att hon måste fråga sig – Vem är jag nu? Förlåten? Jag? Bara sådär?
Och när hon smält att hon fått förlåtelsen – vilket mycket väl kan ha varit en kamp mot hennes vana att döma ut sig själv – söker hon upp honom som i ett annat sammanhang säger ”Jag är Vägen”. Vägen med stort V. Den Väg man förlåts upp på. Där får hon igen veta vem hon är: förlåten!
Kvinnans kamp på jorden leder till att hon vet vem hon är: Hon är en som Jesus förlåtit – trots allt.
2. Simon den försiktige – den halvvunna kampens risk.
Simon är på rätt väg i andras, i egna och i Jesus ögon. Inget snack om saken! Han är en hederlig person som lever sitt liv i största möjliga lydnad för det han vet vara Guds vilja och till nytta för medmänniskorna.
Fariséerna var sådana. Religiösa troende människor värda all respekt. Ibland pratar man om dem som om de var värdens suraste missunnsamma självgoda gnällspikar och nog fanns det sådana men i huvudsak var de positiva figurer. Simon är en sådan positiv som blivit nyfiken på Jesus och vill lära känna honom bättre. Så långt allt väl och helylle.
Och så skadas kalaset! Det oväntade händer. Kvinnan kommer med sitt sätt att tro på Jesus. Och Simon börjar fundera. Inte på vem hon är – det vet han ju mycket väl. De två brukar minsann inte vara på samma fester. Men över hur hon är. Och att Jesus inte verkar fatta. Eller bry sig. Och därmed över vem Jesus är.
Här tror jag Simon har många kollegor. Troligen också här inne. I detta med att titta snett på dem som inte är lika helylle som en själv men ändå visar att de vill vara nära Jesus – fast på ett annat sätt än jag själv. Vem är hon/han? Lite småkritiskt.
I samtalet med Simon försöker Jesus – om han lyckas framgår inte – få honom att inte grubbla så mycket över hur hon, den andre, har det med tro/Gud/Jesus utan över hur han själv har det. Vad hans avmätta och försiktiga uppförande tyder på – egentligen.
Det är som om Jesus vill säga: Beror din brist på glöd på att du tror du klarar dig nästan utan min förlåtelse? Vem är du Simon, du som är så korrekt, så städad, så kyrksam – egentligen?
Det är en viktig sak – när vi funderar över andra utmanas vi att fokusera om. Och fundera över Vem är jag? Hur är min Väg, min tro? Hur är det med förlåtelsen för min del? – så att det inte bara blir en halvkamp.
[3.]
Dina synder är förlåtna säger Jesus sist till kvinnan.
Vem är han som till och med förlåter synder? tänkte man kring bordet. Med all rätt. Vem är Jesus – egentligen?
Samma tankar fanns när Jesus gav förlåtelsen till den lame som kom genom taket. Då spetsade man till invändningen med sanningen: Vem kan förlåta synder utom Gud?
För så är det ju. Vi kan förlåta det någon gjort mot. Men inte mer.
Den Stora förlåtelsen – den äger bara Gud. Och det är bara Gud som delar ut den. Som Gud vill.
Och när Jesus gör det gör han sig till Gud och visar hur Gud är – en som delar ut förlåtelse för att ställa människor på Vägen. Oförtjänt.
Så är det än när vi i Fastan är på väg mot Långfredag och Påsk.
Med det som hände då med Jesus gick Gud in i vår kamp på jorden.
I ensamhet, i ångest, i lidande och död och genom uppståndelsen från de döda ordnades det så att den plötsliga förlåtelse som folk kring Jesus överraskades av kan komma till alla överallt.
Därför är det idag som det är här:
Därför börjar Gudstjänsten med förlåtelse – ord från Gud.
Därför säger jag det till dig igen nu: Dina synder är förlåtna!
Därför säger vi Kristi kropp för dig utgiven och Kristi kropp för dig utgjutet (till syndernas förlåtelse) här vid altarringen.
För här är ju Jesus. Och med honom förlåtelsen. Som gåva.
Kvinnan hade fått förlåtelsen och tog emot den igen – glad.
Simon utmanades att fundera över sitt förlåtelseberoende – och tog emot.
Vem av de två du är mest lik vet jag inte – men det är inte heller viktigt.
Du har fått samma förlåtelse här. Och med det, stärkt av måltiden, ett liv att leva på Vägen till nytta för Gud och dina medmänniskor.
Amen.
skitless!
Ursäkta det plumpa ordvalet i rubriken. Jag hittade i brådrasket inget annat ord för att beskriva min situation. Skitless, sa Bill. Bajstrött, sa Bull.
Slutdagarna i januari blev sjukdagar i januari. Snoret rann, hostan harklade och temperaturen blev hög uti kroppen. Kurerade mig på vanligt vis ett par tre dagar med dryck och vila och återvände vad det led till mina arbeten. Knappa veckan senare låg jag igen i närmare fyrti än trettiosju men utan hosta och snuva, bara feber. Samma kur och efter någon feberfri dag tillbaka i selen. Hela förra veckan liksom helgen och början av denna frisk men igår small det igen. Hög feber, inga andra symptom.
Nu blir det Vårdcentralen! tänkte jag i morse. Telefonerade dit 7.30 när slussen öppnar. Efter en del knappande på telefonen fick jag veta att jag skulle bli uppringd 8.15 vilket skedde och jag beskrev min situation och att det nu handlar om ett tredje återfall.
Du ska få en tid, sade sköterskan. Jag vill inte stressa dig men kan du vara här om tio minuter?
Ge mig tolv sade jag, skodde mig och for. Tvåhundra kronor senare direkt in till doktorn för berättelse och snabbsänka som var väldigt hög*. Efter lite lunglyssning – som var OK – och lite provtagning kvalificerade jag mig för en kur antibiotika och lämnade Vårdcentralen strax efter ½10.
Stack då på stuberten till Pastorsexpeditionen för att tala om att jag inte skulle komma varken under expeditionstiden eller till kvällens ungdomssamling – vilket är en separat historia jag skall berätta om vid ett annat tillfälle. Från expen ner till skolan för snabbinformation till en kollega inför ett sammanträde hon skulle vara på under eftermiddagen. Passade då också på att dumpa första lektion i morgon bitti på en annan kollega samt boka av min cateringmat för ett kalas i morgon kväll.
Via apoteket där diverse medikamenter införskaffades bar det iväg till lokala Cooperativabutiken för inköp av medicinskt motiverad glass, en dosa snus samt en del annat ägnat att höja livskvaliteten. Hemma ½11.
Nu skall jag sköta mig – nedrans i min tutt och låda! Ska låta antibiotikan fajta mer febern. Gissar att det tar ett par dagar. Oerhört försiktig ska jag vara. Inga aktiviteter i morgon eller på lördag. Förhoppningsvis är jag då så i slag att jag med matt röst kan predika i högmässan på söndag i Älvsby kyrka. Ska som det heter hälsas välkommen då. Känns lite märkligt eftersom jag faktiskt funnits i samhället och kyrkan hela tiden sedan sommaren 1978 även om jag de sista 22 åren inte haft församlingstjänst.
I vart fall är jag skitless på att ha feber!
* Ids nu inte här spåra ur i ett kritiskt filosoferande över hur en sänka kan vara hög när en sänka i terrängen faktiskt är ett ställe där det är lägre än annars.
bazinga på er!
Länge har jag fattat och med hjärta, tanke och sinne också omfattat tanken att helgtjänstgöring liksom hör samman med att vara präst. Ligger i själva grejen – typ. Denna söndag har dock inget av de två drygt halva arbeten jag har lyckats hitta på en konkret arbetsuppgift åt mig. Jag har ingen tid att passa och ärlig talat tycker jag det är ganska skönt, särskilt som de bägge arbetsplatserna med stort och smått tillsammans fyller veckans vardagar med olika tidspassningar. Hela förra veckan och till den förra helgen med Internationella konferensen plus den nyss gångna veckan till och med igår gav en räcka arbetsdagar på raken efter vilka en tidspassningslös söndag i totalslappandets tecken känts helt OK*.
Igår fick jag i alla fall prata om Jesus, vad han gjort för oss och ger oss – fyra gånger.
Vid begravningsgudstjänsten på förmiddagen anknöt jag till altartavlan i Älvsby kyrka. Den är stängd nu under fastan och visar ögonblicket då Simon från Kyrene tar korset Jesus bär, Från den bilden av Jesus lidande drog jag sanningen att också på dödens väg, ända in i döden, har Guds son eller om man så vill Gud själv gått. Inte ens där är vi därför i ett läge där Gud inte finns eller har erfarenhet av hur det är. Till detta berättade jag att bakom Simon-från-Kyrene-bilden finns den tavla som syns största delen av året och som avbildar hur Jesus kliver ut ur sin grav – och samtidigt in i kyrkan. Den uppståndne kommer till oss, finns hos oss och ger tröst. Mod att leva, förlåtelse osv. 31 personer var på begravningen.
Dopgudstjänsten klockan 13 inledde jag med orden Såhär är det! och fripratade då en del utifrån inledningen av dopordningen som lyder: Gud vill att vi skall leva i gemenskap med honom. Därför har han sänt sin Son, Jesus Kristus, för att rädda oss från det onda. Här lade jag ut texten med mer om Jesus är och hur han genomförde själva räddandet och fortsatte sedan: Genom dopet föder han oss till nytt liv, för oss in i sin kyrka och ett liv i förening med honom. Detta gör han nu med de barn, som skall döpas. Fortsatte i samma anda i något sorts tal efter det att den lilla kopplats samman med Gud/Jesus som är världens ljus. 42 personer på plats.
Samma visa vid dopet klockan 15. Färre närvarande – ca 25.
Och vid Vigselgudstjänsten klockan 16 hoppades jag att brudparet skulle ha passion för varandra. Lidelse med ett svenskt ord. Nämnde sedan att passion särskilt på engelska också betyder lidande – därav vår Passionstid. Jesus lidande visar alltså på hans/Guds lidelse för människor. Därför är Jesus lidelse modellen för innehållet i deras äktenskap – också om och när lidandet möter. Jag rekommenderade givetvis filmen Passion of Christ för att man skall få en bild av passionen, lidelsen.
Med drygt 60 bröllopsgäster kom jag således att igår ha förmånen att berätta om Jesus för ca 150 personer varav de allra flesta ytterligt sällan nöter kyrk- eller kapellbänkar. Sannerligen en förmån!
Nu till något helt annat:
Bazinga på er!
Ordet är lånat från komediserien Big Bang Theory** där ärkenörden Sheldon ropar glosan när han lyckats spela sin omgivning ett krystat och därtill fånigt spratt. Bazinga!
Anade att det skulle kunna bli så att när jag den 14:e denna månad strax före midnatt publicerade inlägget domkapitlet beslutar. Tänkte att det kanskeskulle väcka extra nyfikenhet och att en och annan läsare också skulle bli smått besviken. Gissade att en och annan besökare på bloggportalen Dagens kyrka där skulle se rubriken och tro att det nu å min blogg vankades något avslöjande eller debatttankeväckande kyrkligt stoff och titta in hos mig som vanligen besöks från 35-50 unika IP-adresser varje dag. Rätt spådde jag! Dagen efter – den 15:e – rusade besökstalet upp till 109 och betydligt fler än vanligt fick ta del av den triviala formaliteten att en veteranpräst behörigförklarats för en speciell tjänst. Bazinga!
* Jag skolkade pinsamt nog till och med från gudstjänsten idag. Jag vet att alla gudstjänster är för alla och att ingen inte hör dit men ibland blir fokusering på vissa målgrupper sådan att man – idag jag – liksom känner mig på sidan om. I Älvsby kyrka var det Pensionärernas dag med följande text på webbsidan – de medverkandes namn ersatt av anonymiserande bokstavs-kombinationer: "Sånggudstjänst för alla" Medverkande: AA, Kyrkokörerna med församlingens musiker, BB, CC. DD – /speciellt instrument nämns/, EE – /annat angivet instrument/. Efter gudstjänsten lunch och underhållning i församlingsgården för föranmälda.
Känner mig kanske mer involverad om 10 år – vem vet.
** Sänds i Kanal 5 måndag till torsdag 19.30. Rekommenderas!
idag församling!
Jag har berättat tidigare att februari månad detta är inte bara är speciell på alla sina vanliga speciella sätt utan också speciellt speciell på ett alldeles speciellt sätt – alltså att jag har två jobb om än till namnet halva sådana.
Jag är mellan två jobb brukar det sägas när man är arbetslös. Jag har ända sedan jag efter studiernas slut började stå till arbetsmarknadens förfogande aldrig upplevt det – att vara mellan jobb alltså. Just nu är det tvärtom. Jag är på två jobb. Eller snarare på två halva men det vill som till att bli dryga halva. Under februari. Från och med 1 mars är det församling på heltid.
Hur kan då en mellan jobben delad vecka se ut? Låt mig berätta…
- Måndag morgon 8.00 personalkollegium på skolan och överläggningar, planerinar och annat fram till lunch. En del av den tiden plockade jag ner privata böcker jag har på mitt arbetsrum. Tre flyttkartonger. Efter lunch packades detta upp och sorterades in i mitt arbetsrum i Församlingsgården där annat arbete inför kommande veckoslut vidtog fram till ca 16.
- Tisdagen startade med morgonbön å skolan 8.10 samt lektionsförberedelse, plock och sånt samt lektion fram till 12. Sedan församlinen för planering av konfirmandverksamheten* och fortsatta inflyttningsbestyr – tre lådor till – samt ett dopsamtal i kyrkan 18.00. Hemma strax efter 19.
- Onsdag 8.00 morgonbön och personalkollegium i församlingen fram till 10 men sedan ner till plugget. Tillbaka ca 14 för konfirmander mellan 13 och 17 och sedan (som vikarie för herden) möta församlingens Bibelstudiegrupp om knappt 30 personer mellan 18 och 21. Bibelsamtalet pausades för Askonsdagsmässa (ledd av en kollega) 18.30.
- Torsdag morgon till Församlingsgården för förberedelse och diverse inflyttningsbestyr och telefonkontakter. Iväg till ett dopsamtal 10.00 och sedan ansvar för expeditionen mellan 13 och 15. Hem en liten stund innan Kyrkans Ungdom mellan 19 och ½10.
- Fredag blev helt och fullt en folkhögskoledag med lektion första passet direkt efter morgonbön. Sedan plattan i mattan till Skellefteå för ett utvärderingssammanträde av en utbildningsinsats i somras. Hemma 17.
- Och så idag lördag: Sedan 8 en del förberedelser. Nu kort paus som ger bloggmöjlighet. 10.00 Begravningsgudstjänst. 13.00 Dopgudstjänst. 15.00 en Dopgudstjänst till men i Storfosens kapell 4½ mil härifrån. 16.00 en Vigselgudstjänst på samma plats.
Ganska full kubbning. Jag klagar inte. Jag är ju inte mellan utan på två jobb. Idén bakom bägge är att man skall söka vara optimalt nyttig och därför är det bara att ligga i. I morgon är jag i alla fall arbetsfri och måndag är min lediga dag som församlingspräst – fast då är det ju personal- och samrådstid på skolan…
Och nästa vecka kommer väl att gå på ett liknande sätt. Dock kommer jag inte då att ha begravningar, dop och sånt men skall jag predika om "den kämpande tron" nästa söndag i Högmässan i Älvsby kyrka klockan 11. Då skall jag också hälsas välkommen. Lite märkligt eftersom jag fortsatt att vara gudstjänstfirare i Älvsby kyrka hela tiden sedan jag slutade som komminister 1990. Jag har ju alltid varit här.
* Konfirmandarbetet vet jag inte hur jag skall bokföra under februari. Verksamheten sker i samverkan mellan församlingen och skolan så jag är del i det hur som haver.
domkapitlet beslutar
Jag fått ett brev som gäller mig själv där det står:
Domkapitlet beslutar.
I varje stift i Svenska kyrkan finns ett Domkapitel där biskopen är självskriven ordförande. I dagsläget är det en inomkyrklig myndighet som bland annat har hand om att ta beslut om vilka som skall anses behöriga att bli präster och diakoner eller kanske rentav förklara någon sådan inte längre behörig. När så sker beror det ofta på något allvarligt fuffens från personen ifråga vad gäller lära och liv. I början av min tid som präst var kapitlet mer inriktat bara på präster. Biskop och kapitel var prästernas arbetsgivare fast det var församlingarna som betalade lönerna. I samband med skilsmässan kyrka-stat år 2000 ändrades detta. Prästerna blev lokalanställda och kapitel och biskop sköts hamnade i bakgrunden – om de inte fick konkreta anledningar till att ingripa på någon punkt.
Mitt förhållande till Luleå Domkapitel är gott. Detta märks på att jag genom alla år praktiskt taget aldrig haft med kapitlet att göra. Hälsan tiger still. Ingen har till den myndigheten klagat på mig, på mitt sätt att vara präst, mina åsikter eller något annat. Jag har levt mitt liv ”under radarn” som det brukar heta. Ändå har vissa kontakter skett men de var i början av min tid som präst när stiftet hade arbetsgivaransvar. Till exempel skrev jag till kapitlet att jag skulle vara borta från min tjänst enär konungen ville ta en månad av min tid i anspråk och ha mig som repgubbe för att försvara några februarifrusna hjortronmyrar mellan Övre och Nedre Soppero. Likaså skrev jag till Luleå och anmälde att jag avsåg ta ut föräldraledighet och liknande – men inga andra ärenden.
Men nu har jag fått ett brev som gäller mig själv och där det står: Domkapitlet beslutar.
Epokgörande. Fast inte så farligt. Texten fortsätter med orden: ...att förklara samtliga sökande behöriga till visstidsanställningen som komminister i Älvsby församling. Den tjänst jag fått och skall tjäna på detta år.
Men lite viktig kände jag mig dock. Kapitlet ser mig! – typ. Det upplever jag inte varje dag.
Apropå Älvsby församling...
Länkförteckningen långt nere till höger har kompletterats med församlingens hemsida.
hött och bött
Den senaste tiden har händelser rullat på slag i slag. En del har jag varit med om, annat tagit del av, en del helt fräck gett blanka kissemissen i.
Ta det här med hästlasagnen till exempel. Media nästan kissar på sig av indignation och frågar vems fel det är att folk som köpt färdigprocessad lasagne ofrivilligt råkat få i sig gamle Brunte. Vem är ansvarig? Vem eller vilka skall malas ner? Couldn´t care less!
Att påven Benedictus XVI väljer att dra sig tillbaka vid svensk pensionsålder plus tjugo berör mig inte heller på djupet även om saken i sig är intressant. Jag tror det är ett klokt val. Fler med nummer XVI i namnet skulle kunna göra detsamma. Det mest intressanta i saken är att påvens aviserade abdikation blir stornyhet i tidningar, radio och TV i det protestantiska sekulariserade Sverige. Det tycker jag egentligen är anmärkningsvärt.
En sak jag är med om just nu är att håller på att för en tid fasa ut mig från att vara skolpräst och lärare på folkhögskolan – detta år. Tidigare har jag berättat att jag sökt, fått och tagit visstidsanställning som komminister i Älvsby församling fram till nyår och gör det som en sorts time-out efter inemot femton år på skolan. Under februari delar jag mig mellan skolan och församlingen. Från första mars är jag församlingspräst på heltid. Den uppmärksamme ser av detta att jag lämnar ing samma dag som påven lämnar stolen – i mitt fall dock inte för gott.
På skolans provisoriska hemsida – den ordinarie har kraschat – kan man läsa att skolan söker vikarierande skolpräst under min tjänstledighet. Jag uppmanar behöriga i min läsekrets att söka. Arbetet är utmanande, roligt, mångfacetterat och värt att pröva.
Skolan söker rektor också. Det ett viktigt och för skolan än mer avgörande uppdrag än vem som är skolprälle. Hemsidan innehåller information om vad som önskas.
I helgen var jag på Luleå stifts internationella konferens i Piteå. Den var lite annorlunda än vad den brukar vara. Mer av en arbetskonferens än en inspirationsdito. Återkommer i ärendet.
Den lutherska kyrkan i Etiopien fryser å det allvarligaste sina relationer med Svenska kyrkan enligt rapporter i Kyrkans tidning och Dagen. Inte helt oväntad reaktion på den svenska kyrkoledningens arroganta hållning vis. Återkommer kanske också i det ämnet. Eller så inte då det finns många andra som tänker och på nätet skriver klokt i saken.
I morgon blir det en ny dag som då jag är delad mellan två jobb kommer att innehålla lite av varje, både ditt och datt och en hel del hött och bött. Sova nu!.
turkel-kommittén
Den 31 maj 2010 stoppade och bordade israeliska förband den Ship-to-Gaza-konvoj som bland annat innefattade kryssningsfartyget Mavi Marmara där nio personer dödades. Israel ville inte efteråt medverka i en oberoende undersökning av intermezzot utan tillsatte en egen undersökningskommitté ledd av den pensionerade domaren i Israels Högsta domstol Jacob Turkel – Turkel-kommittén. Från kommittén kom den 23 januari året därpå en 245-sidig rapport som i allt väsentligt visade att IDF (Israels försvarsmakt) handlat OK och att det var en del av passagerarnas fel att det hela gick som det gick. Givetvis blev denna slutsats inte oemotsagd vare sig internationellt eller i Israel. Wikipedia ger en myckenhet av information i saken till exempel här och här*.
Nu har Turkel-kommittén kommit med ytterligare en rapportdel som ger rekommendationer för hur Israel skall genomföra förändringar när det gäller att utreda misstänkta brott begångna av de egna styrkorna på ockuperat territorium. I den israeliska oppositionstidningen Haaretz såg jag för ett par dagar sedan en refererande artikel lång som halva förra vintern över rapportens innehåll och rekommendationer – den nyfikne hittar den här. Så långa texter ids jag inte översätta men dagens ledare i samma tidning vill jag dela med mig av. Google gjorde som vanligt råöversättningen jag försökt fixa till språkligt. På engelska hittar du ledaren här.
KRIGET MOT KRIGSBROTTEN
Turkel-kommittén vill det som är bäst för Israel och IDF (försvarsmakten). Nu måste vi kräva att regeringen och armén inte drar fötterna efter sig eller försöker sopa rapportens viktiga slutsatser under mattan utan genomför dem snabbt, exakt som de är skrivna.
Turkel-kommittén, som sattes samman för att undersöka den klantiga räden mot en turkisk-sponsrad Gaza-flottiljen 2010 levererade en överraskning i sin andra delrapport som publicerades på onsdag. Den har upprättat en lång lista av dramatiska rekommendationer för hur Israel ska utreda misstänkta krigsförbrytelser begångna av egna styrkor.
Kommittén manar till lagstiftning som skulle skapa nya normer när det gäller regeringens ansvar för brott begångna av soldater på ockuperat område. Den förkastar också vad som hittills varit den israeliska försvarsmakten praxis och konstaterar att de operativa undersökningarna inte ger tillräckligt underlag för beslut om eller om man inte ska inleda en brottsutredning. Den försökte därmed få ett slut på den situation i vilken IDF:s befälhavare i huvudsak utreder sig själva och ibland förhindrar viktiga undersökningar.
Dessutom har kommittén funnit att militära utredningar ofta inte öppnas alls eller kvickt stängs i brist på bevis. Därför, säger den, måste bevis omedelbart säkras på platsen för varje incident och beslut snabbt fattas om man ska inleda en utredning. Den senfärdighet som är normen av i dag minskar möjligheten att samla bevis.
Turkel-kommittén vill det som är bäst för Israel och IDF. Den inser att varken militären eller det civila rättssystemet nu gör tillräckligt för att utreda misstankar om krigsförbrytelser och dra ansvariga oavsett rang inför rätta. Att godkänna rekommendationerna skulle inte bara hjälpa IDF att bättra sig och förebygga att krigsförbrytelser sker. Det skulle också bidra till att förebygga en situation där israeler ställs inför rätta för krigsbrott utomlands. Internationella brottmåls-domstolen i Haag erkänner principen om "komplementaritet" som innebär att den inte ser sig behörig om en ärlig undersökning redan har ägt rum i det aktuella landet.
I åratal har människorättsorganisationer och en handfull journalister hävdat att IDF och andra säkerhetsmyndigheter inte genomför utredningar på rätt sätt. Under det senaste årtiondet har nästan inga soldater eller officerare åtalats för att till exempel ha dödat civila och även i de få fall där utredningar inletts lades de i allmänhet ner. Detta är en oacceptabel situation som varken tjänar IDF eller Israel.
Nu måste vi kräva att regeringen och armén inte drar fötterna efter sig eller försöker sopa rapportens viktiga slutsatser under mattan utan genomför dem snabbt, exakt som de är skrivna. Det kommer att i hög grad bidra till både IDF: s moraliska image och Israels internationella anseende.
Så långt ledaren. Jag hoppas man kommer att följa Turkel-kommitténs förslag. Den nuvarande israeliska ockupations- och annekteringspolitiken är djup förkastlig men samtidigt vittnar den egna kommitténs förslag om en sundhet som präglar varje demokrati: att man vågar kritisera och vill utreda och straffa också sina egna militära förbands överlöpningar när sådana sker – som de gör. Diktaturer gör inte så. De struntar i egna soldaters missgrepp, förnekar dem ofta och uppmuntrar dem ibland – om inte annat så med tystnad.
* Många gånger är Wikipedia en god källa till kunskap – utan tvekan. Senast idag på förmiddagen byggde jag delar av en lektion i ämnet Omvärldskunskap på fakta jag hämtat om landet Mali i Västafrika som i dessa tider är i nyhetsfokus. Vad gäller folkmängd, språk, naturförhållanden och det gamla kungariket Mali på 1300-talet och staden Timbuktu som forntida handelscentrum sätter jag lika stor tilltro till Wikipedia som vilket aktuellt uppslagsverk som helst.
Men ordentlig källkritik kan generellt anbefallas när det kommer till aktuella händelser av politisk natur eller liknande. Wikipedia är brukarproducerat och därmed öppet för att olika parter eller grupper nyttjar ”faktabanken” för egna ensidiga syften genom ofta ensidig och vinklad, ibland falsk ”information”. Detta tar dock inte bort Wikipedias värde. I ”varningsrutor” kring omdiskuterat stoff anger man att osäkerhet kan råda och uppmanar läsaren en källkritisk hållning. Är läsaren hysteriskt sugen på att fördjupa sig i ett exempel på detta rekommenderar jag mina inlägg att myta och att myta? 2 skrivna några veckor efter händelserna på Marvi Marmara,
vem i ryssland?
Idag om morgonen erfor jag att febertillståndet de sistlidna dagarna vikt för mer normala kroppstemperaturer och att aktivitetslust, till och med arbetslust, återkommit. Har dock om inte bokstavligen så i alla fall bildligen spikat fast min ena fot i köksgolvet för att hålla mig inne och i stillhet denna dag och eventuellt åtminstone lejonparten av nästa. Det kommande veckoslutet kräver enligt plan full arbetshälsa.
Luleå stifts Internationella konferens går av stapeln i Piteå och där både vill och behöver jag tjänstenärvara. Då gäller det att vara kry och går jag än en gång i gång för tidigt riskerar jag ännu ett återfall. Därför är jag i stillhet.
Fast blogga kan jag göra. Ett bloggeri som jag låg efter med var att å ANDRA BLOGGEN lägga in en liten filmsnutt från senaste träffen med barnbarnen Tyra och Adrian, den jag i lördags korteligen omberättade i inlägget endorfinkickar...
Att jag har ANDRA BLOGGEN för barnbarnsfilmsnuttar beror på att jag är ohjälpligt korkad när det gäller teknikaliteter av skilda slag. Den mall eller det system jag använder för att skriva inlägg här medger vad jag fattat inte infogande av små filmer – eller så vet jag bara inte hur man gör. Tog därför...
Nej!! Håll käft!! Jag vill inte ha en massa tips om hur man kan göra!! Jag är teknologie idiot och den statusen passar mig förträffligt! Tyst i klassen!
... för ändamålet ett annat bloggverktyg som jag dock tittade lite närmare på denna morgon sedan jag publicerat den aktuella filmsnutten. Och rubrikens fråga väcktes: Vem i Ryssland?
Den ANDRA BLOGGENs bloggverktyget är nämligen fiffigt i den meningen – säkert fler meningar än jag fattat – att det förutom den senaste tidens antal intittningar på bloggen också på en världskarta visar varifrån dessa intittningar kommit. Nu skall det först sägas att det inte alls handlar om mycket folk. Totalsummorna visar att ANDRA BLOGGEN max besöks av tio personer typ barnbarnens mormor och morfar, fastrarna och en och annan till.
Men Vem i Ryssland? Och Vem i USA? Eller vilka?
Intittningarna från supermaktshåll är så få att jag gör bedömningen att det rör sig om en person från vardera hållet, eller kanske två från väst. Jag tror knappast det kan vara CIA och KGB – om det nu fortfarande heter KGB. Att det skulle vara svensk elithockeyspelare verksam i NHL eller KHL tror jag inte ett ögonblick på. Det måste vara några andra.
Västisarna är lite enklare att ana vem eller vilka de kan vara.
Jag vet att en dam over there åtminstone har brukat läsa min blogg enär hon då och då kommenterat vad jag skrivit. Hon och jag delar två intressen och när det gäller det ena är vi helt delade i våra uppfattningar – situationen i Mellanöstern som jag ju ibland skriver om. I det andra intresset – hur fantastiskt det är med barnbarn! – är vi till 100% överens även om vi lägger fantasteriet på lite olika ungar. Hennes mormorsfaktor gör att jag anar att USA-intittaren på ANDRA BLOGGEN är rothad i delstaten Indiana.
Ett möjligt andrahandsalternativ är vår äldsta guddotter som är gift och bosatt i Idaho men jag tror inte hon regelbundet läser sin gudfaders blogg – men jag kan ju ha fel.
Amerikanska utbytesvolontärer som tidigare år varit på folkhögskolan tror jag än mindre läser min blogg även om de finns i hopen av 287 så kallade ”vänner” på FaceBook.
FaceBook kan i och för sig spela en roll här. Nästan det enda jag egentligen använder just det sociala mediet till är ju att där meddela att jag här bloggat. Bland de 287 ”vännerna” finns några som kommer från Ryssland men nu bor i Sverige och kanske har någon av dessa hemma i gamla landet via Fäjjan hittat det som faktiskt är min barnbarnsblogg. Det är faktiskt min enda Rysslansledtråd.
Nåväl. Filmsnutten kan beses här och att Farfar funderar så mångordigt vittnar om att gubben denna vintervackra torsdagsmorgon på väg upp ur ohälsans djupa dy. är ganska nöjd över att hans amatörmässiga filmsnuttar trots dålig kamera och än sämre tekniskt kunnande ändå rönt internationell uppmärksamhet.
väckt av henrik viii
Av rubrikerna för mina senaste blogginlägg kan man se en utveckling från sjukdom till hälsa. Manus till den predikan jag framtalte å EFS här i byn fick rubriken
ovanligt i det vanliga. Innan dess kom
endorfinkickar... att handla om glada ting jag upplevt och i
nyttig friskus förtalte jag bland annat om mitt återvända hälsotillstånd. Innan dess hade ju inläggen
sjuk onytta II, skallen i spinn, sjuk onytta I och
sjuk längtan mer eller mindre mångordigt berört min av feber och förkylning döende lekamen.
Jag var alltså sjuk förra helgen och början av förra veckan men i slutet av veckan och under sistlidna helg bedömde jag mig så pass återställd att jag ånyo kunde börja arbeta och se ljust på livet..
Denna måndag var jag ledig. På kvällen just vid läggdags kom frossan. Efter Game of Thrones på TV1. Frös som en grön gris. Somnade ändå vad det led och vaknade till en tisdag – alltså igår – som präglades av följande klassiska poem:
Temperature's rising
Fever is high
Can't see no future
Can't see no sky
My feet are so heavy
So is my head
I wish I was a baby
I wish I was dead
Men fortsättningen av poemet stämmer inte. John Lennons Cold turkey handlar ju om snabb-avvänjning från drogberoende och de symptom hans text fortsättningsvis beskriver led jag inte av natten mot igår, igår eller natten mot idag. Bara de två första stroferna stämde – hög feber, tung i kroppen, seg i huvudet*.
Och jag sov. Hela gårdagen. Lite ryckig men i alla fall. Laddade DVD-spelaren med en skiva innehållandes en film om Henrik VIII av England i två episoder om ca 1½ timme vardera. Lade mig i soffan för att betitta dramat men fick inget tydligt sammanhang**. Väcktes dock regelbundet av den förtvivlade monarkens besvikna avgrundsvrål över att de drottningar han frikostigt försåg sig med inte födde några pojkar. Kanonskott som markerade halshuggen drottning (eller annan potentat) störde också min förmiddagssömn. Eftermiddagen och förkvällen gick sedan i samma stil fast då stod TVn bara på. TV4News om jag minns rätt. Till Veckans brott var jag dock vaken.
Med 39 garders feber tryckte jag innan sänggåendet i mig Alvedon och sov som en skjuten i 10 timmar. Är idag en något svalare kalkon än igår. Faktiskt så sval och nästan feberfri att jag orkat förmiddagsblogga.
* Egenskapen seg i huvudet behöver inte vara ett febersymptom – i vart fall inte i mitt fall enligt vad barnen i sina tonår vänligt kunde uttrycka.
** Tur att jag sett filmen förr.
ovanligt i det vanliga
Idag, Kyndelsmässodagen 2013, var jag ombedd att förkunna på Älvsby EFS. Dagens bärande text ur Lukas berättelse kapitel 2 verserna 22-40 lästes av mötesledaren. Min förkunnelse tog mest fasta på den ”:a årgångens text ur Johannes kapitel 1 verserna 14-18. Följande text är väl ungefär vad jag försökte säga minus en och annan utvikning.
Nu är glada julen slut...
Äntligen. 40 dagar efter jul. På Kyndelsmässodagen.
Och vi har hört slutberättelsen: Luk 2:22-40 om hur Jesus bärs till templet för det tack- och ersättningsoffer som hörde till. Om hur Symeon (och Hanna) ser, inser, förstår och fattar – att han är Frälsningen, Befrielsen.
Att det gamla begrep hur det var, vem Jesus innerst inne är, berodde inte på att Jesus såg annorlunda ut än alla andra småbarn – som de måste ha sett flera hundra av alla de år de väntat. Det var ju en vanlig pojke mellan 3 och fyra kilo ca ½metern lång. Med föräldrar.
Formen – alltså hur Frälsaren/Befriaren såg ut – var hur alldaglig som helst. Ändå var det just det barnet som var/är Befriaren från Gud. Just den formen innehöll det Gud gör.
Symeon (och Hanna) begrep det tack vare att Anden – Gud – visade dem att det var så. Att just den formen, just den babyn, innehöll Gud och att den babyn därför – mitt i att vara alldaglig – inte kan bytas ut mot någon annan pojke, någon annan form. Just detta barn är satt till fall och upprättelse, till ett tecken.
Detta berättar Lukas sådär 40 år efter det hände som det är det sista han valde att skriva om kring det som hände när Jesus var baby. Sedan kommer en episod när Jesus var 12 år och efter den, i kapitel 3, anknyter han till sin förlaga Markus och börjar berättelsen om den vuxne Jesus och hur han förde Befrielsen in i världen.
Ytterligare ca 20 år senare skriver evangelisten Johannes om vad allt detta innerst inne var.
Den texten läser jag nu: Johannes kapitel 1 verserna 14-18.
Innan detta har Johannes talat om Ordet – som var Gud. Är Gud.
Det är lite tillkrånglat men den form han väljer för att beskriva saken. Så den får vi ta.
Ordet är Guds tal, det Gud tänker. Det Gud tänker och säger är vad Gud är. Tanke/Ord är ett med Guds väsen. Ordet var Gud.
Det Ordet hade tidigare pytsats ut. Kommit då och då. Hörts ibland. I skapelsen var det Ordet som konstruerade det som sades – Låt det bli ljus...
Och Herrens Ord hade kommit till profeter då och då. Samt på Moses tid textats på stentavlor. Så det var känt. Berättat om. Nedskrivit – åtminstone till delar. Ordet som var/är Gud. Till ett folk. I ett geografiskt avgränsat land. Med en speciell plats, templet.
Med Jesus går Gud ett steg till – enligt Johannes.
Gud går utöver det tidigare. Till alla människor, hela världen, överallt.
Ordet/Gud blev människa och bodde bland oss. Och – fast det tog inte alla till sig – gav sin fullhet, sin gudomlighet till (oss) alla. Och – fast det uppfattade inte alla – visade hur Gud är.
Massor med folk begrep ju inte detta på Jesus tid. De kunde som inte begripa att just han, just den människan, bar Gud, var Gud. Formen var ju så alldaglig. Han såg ju så vanlig ut. Pratade som vem som helst, åt det folk åt, drack det folk drack (kanske för mycket) osv.
Och att hans död på ett speciellt sätt skulle betyda att Gud och människa kan knytas ihop begrep man inte heller. Det var ju en så vanlig och rentav ogudelig död – korsfäst med förbrytare. Men i den formen, just den formen och den personen den gången agerade Gud. Gud valde rätt och slätt att göra så.
Och eftersom Gud valde att göra så kan vi inte sådär bara byta ut Jesus mot någon annan lämpligt avlivad person. Jesus är inte en form bland många möjliga för hur Gud kan tänkas agera. Han är inte en lämplig Gudsbild bland flera andra. Han är bilden. Verktyget. Sonen. Tecknet.
Det gör saken enkel för oss! Vi kan ju veta vart vi skall gå.
Han har gett oss nycklar, vägledning, ramar och former till hur och var vi likt Johannes och de andra skall kunna få del av hans fullhet, med nåd och åter nåd som det stod i texten.
Mina Ord är ande och liv säger Jesus i kapitel 6.
Om mina ord blir kvar i er säger Jesus i kapitel 15.
Orden Jesus sa och ord andra skrev om honom är vägen till honom, till Gud.
Alltså de ord som är samlat i våra Biblar.
De liknar vanliga ord och följer samma stavnings- och grammatik-regler som andra vanliga ord. Men de är trots sin vanlighet inte utbytbara mot andra ord, andra berättelser. De är ju den form Gud i Jesus valde och knöt sig till. Och framför allt: knöt oss till.
Det är genom den formen vi får innehållet. Därför trixar inte den kristna Kyrkan och väljer annan litteratur typ Harry Potter eller nåt annat för att belysa kampen mellan gott och ont eller så. Kyrkan bevarar Bibeln som form – för att säkra innehållet.
Detta är min kropp säger Jesus kvällen innan sin död. Han tar bröd och vin och ger till lärjungarna. Johannes berättar det inte exakt så – det gör de andra tre. Men Johannes berättar i kapitel 6 att Jesus säger att den som äter mitt kött och dricker mitt blod får evigt liv. Och syftar på den enkla måltiden lik så många andar måltider.
Bröd och vin är den form Jesus valde och knöt sig själv till. Och knyter oss till så att vi når innehållet – syndernas förlåtelse, del i Honom. Det brukar man inte heller trixa med. Den form Jesus valde bevarar man – för att inte riskera innehållet.
Och hur kopplas man ihop med Jesus – Gud?
Jesus ger en form. Man är döpt och man tror.
Dopet byter man inte bort, kan man inte slarva med.
Av hans fullhet – alltså Jesus gudomlighet – får vi alla del med nåd och åter nåd. Genom de sätt Gud/Jesus valt. Det får vara Kyndelsmässodagens budskap.
Gud, Guds fullhet, Ordet som var Gud valde att komma in i världen kom i människan Jesus. Trotts att det såg enkelt och alldagligt ut fattade Symeon och Hanna saken – de var lyhörda för vad Gud/Anden sa. Och tog emot saken i den form den hade.
Genom Jesus Ord, Jesus kropp och blod ges samma fullhet till oss här på jorden. Överallt. Här. nu. Strax. Till förlåtelse och upprättelse. I och genom den form Jesus ger saken – sig själv – till oss, hans kropp, hans folk. Han är uppenbarelsens ljus.
Detta dock inte bara för personlig njutning. Han säger ju till dem som följer honom: Ni är världens ljus. Det är vårt uppdrag den vecka som kommer, att som honom vara ett ljus för folket.
endorfinkickar...
...brukar jag sällan få.
Endorfinkickar är enligt vad folk pratar något slags välbefinnande efter en idrottsprestation – typ. Man menar (och detta på fullt allvar) att kroppen efter ha hurtat runt i svettutsöndrande verksamhet känns må förtvivlat gott. Dessutom verkar det vara så att ju mer blodsmak man känt under själva hurtandet desto kraftigare endorfinrus njuter man av efteråt. Men sådana endorfinkickar brukar jag sällan få.
Ändå kan jag ana vad det kan vara – alltså välbefinnande efter det att något gått bra, efter att man någotsånär lyckats med något eller hittat något som fungerar. Så sagt blev fredag lite endorfinistisk på mina bägge halvtidsjobb.
På folkhögskolan valde jag att låta eleverna i lektionen benämnd Omvärldskunskap se en del av det program Vetenskapens värld som jag själv betittat måndag kväll. Handlade om hur våra sinnen uppfattar, tolkar, förstår och missbedömer omgivningen. Alltså om hur våra hjärnor fungerar och inte.
Det blev kul. När elever efter lektionens slut i korridoren hörs diskutera lektionens innehåll känner jag mig lite endorfinisk. Och det skulle bli mer. På andra jobbet.
I församlingsgården mötte ett femtiotal personer upp vid trettontiden för att lyssna till biskop Thomas från Egypten. Jag åkte dit på att tolka hans engelska till svenska vilket är ett kvalificerat riskuppdrag som faktiskt är svettigare än man tror. Det mariga är ju att det är en minoritet som behöver tolkningen och åtta eller nio av tio förstår tillräckligt mycket engelska för att inte behöva någon som översätter. Dessa tvåspråkiga fattar när jag som översätter inte fattar och det kan bli pinsamt. En enklare situation vore ju om ingen förutom tolken förstår vad den som blir tolkad säger.
Biskopen pratade i cirka en timme. När jag nyss läste bloggkompisen
tobbe lindahls inlägg
Dilemma förstod jag att det biskopen sa i Luleå var ungefär samma sak som han sade här och som jag fick översätta.
Efteråt kände jag mig faktiskt ganska duktig. Att några av konfirmanderna mötte upp och var fascinerade spädde på saken så jag blev nästan endorfinhög.
Igår endorfinades det dock massor, helt utan ansträngning och helt frikopplat från arbete. På ett krystat sätt intalade vi oss – madammen och jag – att vi hade ett nödvändigt inköpsärende som tvingade oss till Luleå. Ärendet tog 20 minuter och den dolda agendans punkt kunde tas fram: leka ett par timmar med barnbarnen Tyra och Adrian. Tyra tog farmor med sig in i sitt rum och stängde dörren. Adrian lekte med farfar. Mycket välbefinnande.
Idag har jag predikat och celebrerat Mässa på EFS här i byn.
Kanske kommer predikan i ett separat inlägg – måttligt endorfinisk.