fot i golvet?

Domprosten i kungliga huvudkommunen tar sin mats ur skolan. Ganska enastående egentligen. Läs gärna dessa artiklar och begrunda. Begrunda åxå att när man vill kan man utan beredning och handlingar trycka fram 300000 slantar (+100000 till) till något kulturellt i huvudstaden - men det är förståss när man vill. Heder åt Dompan!!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,816898,00.html
http://www.kyrkanstidning.com/ArticlePages/200604/27/20060427141916_Headline967/20060427141916_Headline967.dbp.asp 
http://www.kyrkanstidning.com/ArticlePages/200604/28/20060428165019_Headline967/20060428165019_Headline967.dbp.asp 
http://www.kyrkanstidning.com/ArticlePages/200604/28/20060428152004_Headline489/20060428152004_Headline489.dbp.asp 
http://www.kyrkanstidning.com/ArticlePages/200604/28/20060428120858_Headline626/20060428120858_Headline626.dbp.asp 
http://www.kyrkanstidning.com/ArticlePages/200604/28/20060428141612_Headline099/20060428141612_Headline099.dbp.asp

lärar-roll-länk

Den artikel länken nedan leder till parallellställer två olika saker på ett intressant sätt - HomO och republikanska radiostationer i USA. Frågan artikeln sysslar med gäller tabu-belagda åsikter och lärares uppgift här i jämmerdalen. Läs den!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=538607

Thomas logion 82 inför Valborg

Jesus sade: "Den som är nära mig är nära elden,
och den som är fjärran från mig är fjärran från Riket".


Denna Jesusreplik finns inte i något av de fyra evangelierna i Bibeln. Länge visste man bara om den genom att en eller ett par tidigare kristna författare citerat ur minnet av vad som brukade sägas om Jesus. Av det som brukade sägas kom mycket men inte allt med hos de fyra evangelisterna och Bibelforskarna har brukat anse det som ett oskrivet men äkta Jesusord - ett så kallat agrafa.
När man i Egypten i mitten av 1940-talet på ett ställe i öknen fann en massa gamla handskrifter fanns Thomasevangeliet där och i det fann man Jesusrepliken om elden - en replik som passar sig väl för vårtal.
Handskrifterna man fann tillsammans med Thomasevangeliet är ur kristen synvinkel minst sagt skumma. Thomasevangeliet innehåller 114 lösa Jesusrepliker av vilka flera är så eljest mot vad vi ur Bibeln vet att Jesus brukade säga att man ur kristen synvinkel behöver anse dem skumma. Men flera Jesusrepliker är dubbletter till vad som finns i Bibeln och andra kan mycket väl vara OK. Jesusordet om elden är en replik man menar vara OK - ett äkta agrafa - som passar väl för vårtal i Valborgsmässotid.

nu är glada lovet slut, slut, slut

Nu är glada lovet slut, slut, slut.
Sommardäcken plockas ut.ut, ut.
Vinterdäcken stuvas in i garaget innerst in.
För nu är det barmark!
 
Att dikta är svårt och att lyckas är en utstuderad marighet. Ovanstående kvalitetspoem bekräftar väl detta på ett tydligt vis. Shakespeare skulle aldrig kunnat skriva detta. Förutom att hans poesi låg på en annan nivå ingick inte sommar- och vinterdäck i hans referensramar.

Påsklovet - jag är alltså påtvingat ett sådant - är slut i och med att denna dag går från vår tid och jag har tillbringat det studerande för full maskin. Detta verkar vara vanvettigt men då yrket gör att man skall ha andra att studera behöver paradoxalt egna studier bedrivas på o-yrkes-tid. Mina magisterstudier går så sakta från bok- och pappershögar till formulerade kapitel och en del av materialet skall kanske manglas i seminarium i början av maj.
Ett par dagar under lovet har vädret varit så bra och därtill synkroniserat med hustruns o-yrkes-dagar på så vis att resa till slalombacke kunnat ske. Igår var det helt perfekt och skinnet i ansiktet känns idag som två storlekar för litet. För tydlighetes skull nämner jag att det inte beror på närkontakt med underlaget utan på en rentav värmande sol över Arjeplogs-området.

Yrkligt har alltså inget hänt. Det har ju varit lov.
Kyrkligt verkar inte mycket hända heller. Den nye Ärkebiskopen gör inget väsen av sig och media har slutat väsnas kring honom och hans utnämning. Lokalt har hållits Kyrkofulmäktige - läsaren får här gissa om felstavningen är medveten eller avsiktlig samt om jag o-lämnat det nordsvenska negagtions-oet med tanke eller o-tanke.
Nåväl: Älvsby församlings resultat förra året rent ekonomiskt var 1.017.000 slantar plus men då var hälften av detta köpeskilling för försåld prästgård. Kyrkråder - pojken jag skrev om i sagoform förra året och som ett relativt nyligt inlägg återvisat till - stoppade inte allt detta i sin spargris detta år. Pojken har nämnligen kommit på att spargrisen inte kan öppnas och därför sparade han årets slantar i en annan burk. Den i de tidigare sagorna nämnde Påver upplever sig nog fortfarande påvert behandlad men nu kanske det kan ändras.

Nu ska skalas potatis men vilken dag som helst återkommer jag med ett nytt alster, kanske ett poem, på min blogg.

PS: Inläggen om Kyrkråder och Påver heter en sann saga respektive sagan sagolikt sann. De skrevs 24 mars respektive 23 april förra året i min gamla blogg och flyttades till denna blogg i juli 2005. Klicka under ArkivJuli 2005 och leta där eller under KategorierFörsamling så finns de bland de äldsta inläggen.

olostig skrämsel

I ett antal TV-tidningar och programtablåer annonserades idag att i och med kvällens avsnitt av lost skulle serien ta säsongsuppehåll. Det var falskt alarm. Bara nästa vecka är det uppehåll. Bra.

postpåsk

Nu är själva Påsken över och praktiskt taget alla helgdagarna - utom en - blötsnöregnade bort. Det var ett riktigt sk-t-väder som gjorde att man var inne, åt, läste, åt lite till, titta på TV och satt vid datorn. Givetvis inte den dator som har internet eftersom arvingarna abbonerat på den. En dag - Påskdagen - befann sig himlen vara tid- och fläckvis blå men en egendomligt lysande gul mojäng infälld så då for vi för att åka slalom. De svängar som då försökte genomföras är avbildade häinvid.

Nu "försmäktar" jag under ett påtvingat lov och planerar att använda tiden till mitt studieprojekt som jag nog mer skriver om än skriver på. Men skam den som ger sig! Bara man bestämmer sig kryper det fram om inte rolig så i vart fall krånglig text ut fingrarna med en hastioghet av 1-1½ sida i timmen. Att sedan få till alla fotnötter i ett notsystem blir en nöt att knäcka.

I kväll är det kyrkofullmäktige. Alla handlingar damp ner i lådan i förra veckan och bland annat har församlingen för år 2005 redovisat ett överskott på en miljon kronor. Jag tycker det är väldigt konstigt eftersom tanken inför 2005 på åtti till hundra tusen i bistånd till Lutherhjälpen med 100% - enligt de som sitter på (i något fall satt på) de kyrkopolitiska taburetterna - skulle leda till församlingens konkurs, friställandet av personal och andra vederstyggligheter.
I kväll skall dock inte överskottet läggas till kapitalet och enligt några märkligheter i kyrkoordningen göras oåtkomligt för framtida verksamhet. I den form av kapital ligger redan ungefär 10 miljoner. Tanken nu är nån form av annan fondering vilket gör att lusidorerna faktiskt kan brukas när behov uppkommer. Det handlar alltså om att lägga millen i en spargris som inte är låst.

Funderar över mycket nu om både det ena och det andra - inklusive frågan (OBS figuren ovan) om den egna kyrkotillhörigheten. Men stannar här.

fattar man bättre än Jesus?

I dagens Piteå-Tidning kan man läsa att Center-gruppen i Älvsby kyrkofullmäktige motionerat om att fullmäktige skall tycka att man i församlingen skall övergå till alkoholfritt nattvardsvin. Artikeln - länk finns nedan - sammanfattar motionen som jag i sin helhet läste igår när handlingarna för fullmäktige damp ner i brevlådan

Då och då väcks diskussionen i denna fråga, ungefär vart femte år. Det angivna skälet är - och det är säkert äkta hos dem som yrkar på att införa det alkoholfria - omsorgen om personer med missbruk i bagaget även om jag aldrig från dessa själva mött önskemålet. De gånger man möter frågan är det oftast helnyktra som i mån om sin nykterhet driver saken.

I relation till detta kan jag inte låta bli att ställa mig några frågor:
Var Jesus verkligen omdömeslös när han kvällen innan sin död tog en av den judiska påskmåltidens vinbägare och gav till lärjungarna? Gjorde han fel när han gjorde så och bar han sig illa åt vid brölloppet i Kana när han gjorde vatten till vin? Var han så okunnig och vilsen att nutidsmänniskor - i detta fall centern - är klokare än Jesus? 

Jag tycker man skall förbli vid det Jesus gjorde så långt det är möjligt och inte gå in för att agera annorlunda. Att sedan tajmingen - två dagar före Skärtorsdag - är dålig är inte centergruppens fel. Men lite bismak får i alla fall jag.

Motivet - solidariteten med de som är drabbade - är viktigt. Dock saknade jag centerns solidaritet med de svaga när S-gruppens förslag om att delar av överskottet från 2004 skulle kunna ges till Lutherhjälpen i kamp mot AIDS och svält diskuterades i kyrkoråd och fullmäktige förra våren. C+Kd+V+Kh röstade ner förslaget i både råd och fullmäktige och om detta kan man läsa i tidigare inlägg i denna blogg*.

Nu är det Stilla veckan. I morgon är sista skoldagen. På Skärtorsdag fokuserar man i kyrkor, kapell, på institutioner osv hur Jesus kvällen innan sin död tar ett bröd, tackar, bryter, ger åt lärjungarna och säger: Tag och ät. Detta är min kropp som blir offrad för er. Gör det till åminnelse av mig. Likaså tar han bägaren, tackar, ger åt lärjungarna och säger: Drick av den alla. Detta är det nya förbundet i mitt blod som blir utgjutet för alla till syndernas förlåtelse. Så ofta ni gör detta, gör det till min åminnelse.

Efter Skärtorsdag kommer Långfredag - det som Nattvarden drar oss in i. Och sedan kommer Påsken med Jesu uppståndelse - den unika händelse som ger allt han säger och gör auktoritet. Det ni!

http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=22675&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

* Inläggen heter en sann saga respektive sagan sagolikt sann. De skrevs 24 mars respektive 23 april förra året i min gamla blogg och flyttades till denna blogg i juli 2005. Klicka under ArkivJuli 2005 och leta där eller under KategorierFörsamling så finns de bland de äldsta inläggen.

offra offentligheten

Hur skall SSU-Anna-Sjödin göra?
Skall hon sitta kvar och rida ut sin fyllegrej?
Ska hon avgå?

Offentlighet har sitt pris. Vid samling med Pite kontrakts präster - ett 25tal - fick ett par icke kyrkligt aktiva personer tala till prästerna om hur man upplever präster. En av dem sa vad gällde etiska frågor: Präster är vanliga människor som drabbas av vanliga människors frestelser och svagheter. Men de behöver vara ett snäpp bättre.
Så är det nog med alla offentliga personer, däribland SSU-basen Anna Sjödin som i dagarna nog repat sig efter fyllefestens kopparslagare men upplever att domsklockorna ringer i alla fall. I dagens Piteå-Tidning kan man rösta. Där finns också ett åsikt uttryckt av en ur rörelsen. Länk finns nedan.

Tidningen innehåller också en nyhetsartikel om konfirmationens nedgång. Jag hittade tyvärr ingen PT-länk till den men en NSD-länk fanns.

http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=22457&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False
http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=18113&arkiv=False

...länge, länge sedan

Nu är det nästan en vecka sedan jag skrev på bloggen och det är väl dags att ge den trogna (?) läsekretsen något nytt att betrakta. Möjligheten att kolla hur många som gluttar in på bloggen har varit borta ett tag men jag såg nyss att det hela är fixat och att det trogna dussinet per dag är kvar samt att det någon dag faktiskt tokrusat till det tredubbla. Jag gissar att det var den dag en hetsig debatt utbröt på en annan blogg (www.fredriknorberg.blogg.se) kring hur läsare av det han skriver kommenteras med påhopp och annat. Någon anonym tjomme var spydig och bloggägaren röt till varvid tjommen sa att andra typ fader stig åxå var anonyma. Bloggägaren contrade med att namnet fader stig var hans egen benämning på mig samt att han länkat till min blogg och den dagen kikade tydligen en och annan in.

Präst i arbetslag var namnet på en fortbildningsdag idag för alla präster i Pite älvdal. Det blev en dag med samtal om hur präster uppfattas av folk i allmänhet - deras "utseende" - och hur de ser på sig själva i olika roller och funktioner - deras "självbild".
I jakten på hur man ser på prästers "utseende", alltså hur de uppfattas av folk, har jag forskat bland elever på skolan och de samtalen har varit intressanta. Förtroendet för kåren är påfallande vad gäller vår förmåga att lyssna och hålla käft. Man såg oss som lugna, stabila och kris-skicliga men ingen sa ungefär: "Präster bär en övertygelse som de vill att vi andra skall omfatta". Vanskligt är det att bygga teorier på vad folk inte säger men den skrämmande tanken slog mig: Tänk om vi inte, förutom den viktiga funktionen att stödja människor, inte ses som bärare av en övertygelse? Kan det vara så att detta som är så viktigt för oss varit så osynligt för våra medmänniskor att det kommit bort?

Apropå kommit bort: Det är en timme och tjugofem minuter till kvällens avsnitt av Lost.

RSS 2.0