seå 73

Svenska Exegetiska Sällskapet är en sammanslutning av akademiska lärare, studenter och andra personer med ett genuint intresse för bibelvetenskap i dess skilda former.
Så står på sällskapets hemsida och jag har i ett par tre tidigare inlägg ordat något om sällskapets existens och verksamhet.*

Jag är medlem i detta illustra sällskap i egenskap av ett exemplar av arten andra personer med ett genuint intresse för bibelvetenskap i dess skilda former. Sannolikt är jag numera Älvsby kommuns enda medlem då nuvarande översteprästen i Kalix flyttat från orten. Han har åtminstone varit medlem.


Till medlemskapet hör det årliga brevlådevittjandet då Årsboken blir fångsten. Alltså den publikation som efter en tids liggande hamnar i hyllan som ett vittnesbörd om skenbar lärdom.**


Svensk Exegetisk Årsbok årgång 73 damp därför ner i lådan ett par veckor in i oktober förra året. Bokens undertitel är Qumranfynden 60 år - sixty years of Qumran research. Och nu är den - tvärtemot andra årsböcker - faktiskt genomläst. Med attitydbyte som följd - vilken gruva!!


Hela boken är på alldeles knappt 300 sidor och innehåller:

  • Två artiklar - på engelska - med föredrag från den exegetiska dagen 2007 på 20 respektive 10 sidor.
  • Åtta andra artiklar - för det mesta på svenska men med summary in english - i olika ämnen fyller sedan ungefär 160 sidor.
  • Summa 36 presentationer och recensioner av nyutgiven Bibelvetenskaplig litteratur är de sista 90 sidornas innehåll. Här blir det en hel del språkövningar eftersom svenskan varvas med engelska, norska och danska.

Allt detta har jag nu så sakteligt och ryckteligt rott igenom. Och inser att nu blir det besök på bibblan för att fjärrlåna. Inte de böcker som är skrivna på tyska - presentationen dock på svenska - men minst ett femtal andra som verkar intressanta.


Och jag ser framtiden ljus tack vare att den ovan nämnde avflyttade var - eller är - med i sällskapet. När jag höll på med mitt magisterarbete kollade jag i hans bokhylla och fann där ett helt knippe (olästa) SEÅ. Botaniserandes i dessa fann jag någon artikel med bäring för mitt arbete och när jag bad att få låna sa han: Ta dom å behåll dom! Jag läser dom inte - men du gör! Jag adopterade inte alla men 8-9 stycken la jag rabarber på. Och kommer att läsa. Sakteligt och ryckteligt. En artikel då. En annan sen. Dessutom kommer det en ny till hösten med 2008 års exegetiska dags föredrag som innehåll. Får se om jag fattar resonemanget då. Eller i vart fall en del av det.


Detta inlägg, mina vänner, har som ni märkt en mycket hög nörd-faktor!!



* Se inläggen mail om planer, exe-get-isk dag 1 och exe-get-isk dag 2 från månadsskiftet september-oktober förra året.**  Om det allmänna ödet för årsböcker ordade jag nyligen i inlägget med samma namn.

Kommentarer
Postat av: SvBG

Det lät ju riktigt intressant. Jag har faktiskt aldig hört talas om detta illustra sällskap.

2009-02-01 @ 00:22:29
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com
Postat av: Pär

Suck. Såg idag en blänkare i Signum för en "biblisk" händelse i Uppsala 23-24 mars. "Paulus 2000 år". Tror det var arrangerat av Newmaninstitutet. Man ska bara ha råd och tid med sådana saker...

2009-02-01 @ 21:32:59
URL: http://teologinorr.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0