årsböcker

Jag vet inte hur andra har det men något som kan hända i de bästa familjer - alltså även i min - är att man är med i några olika organisationer eller föreningar.som kan ha särdraget att de varje år ger ut en årsbok.
Svenska Turistföreningen är en sådan organisation.
Svenska Naturskyddsföreningen är en annan
Bägge har under många år så sakteliga fyllt vår bokhylla med de årsböcker som ingår i medlemsavgiften.
Luleå stift - inte riktigt en förening men ändå - bidrog också tidigare med Från bygd och vildmark* som dock nu - om jag fattat rätt - är ersatt av kvartalsmagasinet Signe.

Jag har nu funnit att dessa årsböcker hos oss har blivit rejält försummad litteratur.
Ett tag ligger de framme och blir kanske förstrött bläddrade i. De får sina bilder betittade och bildtexterna lästa. Och kanske läses ett avsnitt. Med betoning på avsnitt då ju böckerna ofta består av flera korta oberoende artiklar. Som kan läsas fritt från varandra.


Nu är det så att jag just faktiskt har fullbordat den nästintill totala genomläsningen av en årsbok. Vilken det är avser jag att återkomma till i ett av de kommande inlägg som just nu är under framfödande. Om läsaren fattade orden ...ett av de kommande... rätt anar han/hon att jag har flera inlägg på gång, ½färdiga eller helt i sin linda. Prydligt successivt framväxande i ordbe-handlingsprogrammet Word.


Vad kommer att komma i icke bestämd ordning?

  • En fortsatt redogörelse av varför jag gillar Svenska kyrkan
  • Eventuellt kanske ett tredje avsnitt runt detsamma - beror på.
  • Funderingar om när Livets Ords manifesterade minnet av Förintelsen.
  • Årsboken jag nyss nämnde.
  • Kanske en snutt om applåder och arbetsglädje.

Sedan kanske det händer något jag inte nu vet som behöver bloggifieras.
Men ikväll blev det bara detta.



*  Då jag arbetade på stiftet kallade jag, för att småretas med arbetskamratsredaktösen, alltid alstret för Julboken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0