man får vänta

Varje dag kommer nyheter från Syrien. Ännu fler döda. Ingen kan ingripa. Ryssland och Kina stoppar tack vare ålderdomliga beslutsstrukturer FN från att agera. Om sedan andra som USA, Frankrike, Nato med flera verkligen vill göra något är ju en annan sak. I vart fall får Syriens folk vänta. I flyktingläger. Förgäves? I alla fall skandalöst!

 

Varje dag ges vi inblick i det amerikanska presidentvalet – det många väntar på. Fyra år till med Obama eller – Gud förbjude! – en ny totalreaktionär tillika åtminstone verbalt triggerhappy Romney? Valutgången påverkar retorik och aktivitet i relation till Iran, kanske Palestina-Israel, den muslimska världen och annat. Man vi får som sagt vänta.

 

I dessa väntans tider är det fortfarande så att mitt intresse för vad som händer och sker ute i världen inte enbart men ändå envist håller sig till Mellanöstern, i synnerhet frågan om ett fritt Palestina. Det finns sådana som irriteras av detta dels för att de inte tycker man skall tycka i saken – i alla fall inte tycka som jag tycker – eller för att det finns annat man kan bedöma som värre. Naturligtvis är inte Palestina-Israel den enda utrikesfrågan värd uppmärksamhet. Så snävsynt är jag inte. Finanskrisen i Grekland å Spanien å Portugal å allomstans är givetvis viktig men jag tycker den bara är så ointressant – och begriper så lite av den saken. Och många platser och kriser i världen är så svåra att bilda sig en uppfattning om då fria media saknas. Typ Jemen eller Somalia eller Vitryssland. Israel har media av vår sort och blir därför lättare att följa. Det är också så att nästan ingenstans i världen utanför USA verkar man vänta på USA-valet så intensivt som i Israel. Både den större högerregeringstrogna tidningen Jerusalem Post och den liberala mindre Haaretz visar detta varje dag genom både nyhetsartiklar och debatt. Valet och Iran, Iran och valet. Och man väntar.

 

Här är en liten amatörfilosofisk utvikning på sin plats!

I ett demokratiskt sammanhang – länder, kommuner, kyrkor inte minst, filatelistföreningar och annat – är det den demokratiskt sinnade oppositionen som är värd att lyssna till mer än makt-havarnas trumpetande. I sitt sätt att debattera stör en demokratisk opposition den bild som makthavare helst vill prångla ut och därför är den viktig. Oppositionen alltså. Det är Inte så att oppositionen nödvändigtvis har rätt och det är inte heller dess huvudroll. Det är för att den har en åsikt som kanske stör och visar och avslöjar som den är viktig. Och intressant.

Slut på filosofin.

 

Dagens ledare i Haaretz fann jag intressant. Hanlar dock inte varken om USA-valet eller om Iran – i vart fall direkt. Var dessutom lagom lång att översätta. Originalet – alltså på engelska, inte modern hebreiska – finns här.

 

RÖD LINJE, SVART BILD

Under Netanyahus ledarskap målar ultranationalism och radikal judaisms medeltida krafter en svart bild av Israel.

 

Genom att på podiet i FN: s generalförsamling i New York visa en barnslig teckning av en bomb och dra en röd linje över den drog premiärministern åhörarnas uppmärksamhet till den del av sitt tal som handlade om Iran. Benjamin Netanyahu ignorerade den palestinske presidenten Mahmoud Abbas appell från samma podium för ett fredsavtal baserat på ”det arabiska initiativet”. Det förslaget innehåller arabiskt erkännande av Israel med den Gröna linjen som gräns och normala förbindelser med alla arabstater. Premiärministern nämnde inte ens den palestinske ledaren varning för att den palestinska myndigheten skulle kunna kollapsa och att en tvåstatslösning skulle bli omöjlig. Netanyahu sa dock, med hänvisning till Abbas tal: "Vi kommer inte att lösa våra konflikter med kränkande tal i FN."

 

Som en motvikt till den iranska regimen som han beskrev som en gren av "radikal islams medeltida krafter " och Abbas "kränkande tal" framställde Netanyahu Israel som en stolt del av modernitetens krafter, ett samhälle där Judendom, kristendom och islam samexisterar i fred och ömsesidig respekt. Statsministern skröt över Israels framgångar inom vetenskap, teknik och utbildning. Han skrävlade om det stöd som Israel ger till offer för naturkatastrofer runt om i världen och landets bidrag till att förhindra svält i utvecklingsländer genom bevattning teknik. Netanyahu prisade även Israel som ett fäste för medborgerliga rättigheter och skydd av rättigheter för kvinnor och minoritetsgrupper.

 

Medan Netanyahu så kraxar om Israels upplysta status utfärdar dess religiösa ledare domar i frågor om fred och säkerhet, rabbiner nekar barn rätt till en grundläggande utbildning och kvinnor hänvisas till bakre platser i bussar. Netanyahus moderna regering nekar ett annat land dess frihet, deporterar flyktingar och sänder dem i döden, förföljer organisationer för mänskliga rättigheter och kränker den akademiska friheten. Medan Netanyahu sätter röda linjer för närliggande stater somnar ett av tre israeliska barn under fattigdomsstrecket och en av fyra israeliska forskare söker sin lycka utomlands.

 

Israel kan göra anspråk på många imponerande prestationer och har gjort sig ett fint namn i världar av vetenskap, teknik och kultur. Under Netanyahus ledarskap målar ultranationalism och radikal judaisms medeltida krafter en svart bild av Israel.


elever kulast*

Jag framlever mina dagar – alltså arbets-dagar – som skolpräst och lärare å Älvsby folkhögskola. Jag brukar beskriva mig så: skolpräst och lärare. Först präst, sedan lärare. Det betyder inte att vara präst i princip är bättre än att vara lärare. Bort det! Bägge är uppdrag eller kall med tanken att det skall vara till nytta för andra. I vart fall uppfattar jag luthersk kallelse-tanke på det sättet. Men jag är i alla fall präst och lärare i den turen och den ordningen.
 
Orsaken till ordningsföljden är att det ju är präst jag är utbildad till och vigd att vara. Lärarutbildning har jag ingen alls. Inte en poäng i pedagogik eller didaktik eller metodik eller något annat som slutar på ik som lärare lärt sig. Ändå kvackar jag i branschen och tycker att mötet med elever är det som är kulast. Betyder inte att (allt) annat inte är kuligt alls. Typ okul. Nej! Det mesta i arbetet är åtminstone kul, en del kulare och elevkontakten kulast oberoende av om det är unga eller medelålders vuxna som är ”normalelever” på en folkhögskola, äldre kyrkvärdar på en så kallad kort kurs om en dag någonstans i stiftet eller de gångna somrarnas fotbollskonfirmander som ju bara är 15 och går i grundskolan.
 
Så sett har den här veckan varit kul och långt därutöver. Mycket att göra till den grad att jag inte kommit mig för att blogga förrän nu om fredagskvällen.
 
Intressant men inte så värst kuligt – dock absolut inte okul eller kulet – var ett sammanträde runt planeringen av Älvsby kyrkas och därmed tätorts 200-årsjubileum nästa sommar. Snäppet skojigare men ändå inte extasframkallande var den nödvändiga och meningsfulla strategi-överläggningen kring skolans många olika kontakter och verksamheter kopplade till internationella förhållanden och personer – som ju är väldigt kul. Än mer internationellt – samt annat – dryftades i olika konstellationer och med olika människor på stiftskansliet under en dag och det var också kuligt. Egentligen rentav kulare då det handlade om förberedelser inför Luleå stifts internationella konferens med ca 300 personer två dagar i februari nästa år. Men det kulaste var ändå flera timmar tillsammans med elever på Svenska kyrkans grundkurs samt en timmes inhopp som lärare i Engelska A, alltså grundläggande gymnasienivå**.
 
I Grundkursen ansvarar jag för ämnet ABC med D och idag lite E. I vart fall har ”mina” lektioner*** den beteckningen. A står för latinets Adoratio, alltså gudstjänst, liturgi, andakt, tillbedjan. Biblia – också latin – står för – jag just det. Credo och/eller Confessio handlar om tro, bekännelse och sådant som leder över till Dogma, troslära. Ethos, alltså etik och moral, var på tapeten idag då eleverna beställt en genomgång av argumenten i debatten om samkönade relationer etc.
 
Nu under höstterminen har jag ingen regelbunden lektion på skolans Allmänna linje. Ämnet Religion på gymnasienivå sparas till våren. Därför var det extra kulast att få hoppa in som vikarie hos en del av allmänlinjeeleverna, de som läser Engelska A. Deras ordinarie lärare var på fortbildningsdag och jag hade fria händer att göra vad jag ville – alltså vad eleverna ville inom rimliga gränser. Så vi babblade engelska om allt möjligt de ville diskutera nu när de hade en priest or minister in the room. Mitt mål var nog mest att knyta lite kontakter och presentera mig och mitt sätt att vara. Därför sladdrade vi över på svenska lite också men det mesta var faktiskt på pratengelska. När timmen var slut sa en av tjejerna: Dethär blev ju både engelska och geografi och historia och religion och allt möjligt. Hon lät nöjd och det tyckte jag var kul. Var nog den kulaste lektionen.
 
Så till något helt annat – som faktiskt är veckans lilla okulighet. 
Min blogg är privat! Högst uppe under namnet står ju: En alltigenom privat och personlig blogg för åsikter, tyckerier och exponerad kreativitet. Om min syn på mitt bloggande och regler för kommentarer kan läsas i kategorin Bloggpolicy.
På förekommen anledning säger jag att om någon tycker att jag i mitt privata tyckande har eller gör fel så finns kommentarsfunktionen nedan som en väg att korrigera och samtala. Telefonen är dessutom uppfunnen och jag brukar svara när man ringer. Många vet också var min brevlåda bor. Att strunta i sådana direkta kontaktvägar för att i stället till arbetsplatsen utan klartext antyda något vagt och obestämt tycker jag inte är sunt. Faktiskt fegt. Tur att arbetsuppgifter av skilda slag och kontakter med arbetskamrater och elever kular upp tillvaron när sådana okuligheter en och annan gång sker.
 
Slutligen ytterligare en kul sak att nämna: Den fiffighet jag skrev om i förra inlägget lyckades – för stunden. Nästan 80 olika datorer kollade min blogg när jag på Tobbe Lindahls blogg tipsat om mina skriverier. Ett par dagar senare är allt dock tillbaka på den halva nivån, alltså det antal som vanligen gluttar in vare sig jag skrivit nåt nytt eller inte.
 

*  Ordet kulast samt fler glosor i inlägget är futtiga försök till språkliga nybildningar, kanske rentav exempel på vad texten i blogghuvudet benämner exponerad kreativitet.
**  Kanske heter det numera Engelska 1, inte Engelska A. Spelar ingen roll. Det är samma sak.
***  Egentligen är det inte ”mina” lektioner med ”mina” elever. Det är ju deras lektioner och jag är deras lärare – och deras präst. Vem som äger vad är viktigt!

mav kyrkligt skvaller

Det märkliga ordet mav i rubriken skall förstås som med anledning av. För så är det. Det jag nu skriver är med anledning av något, närmare bestämt blogginlägget Kyrkligt skvaller hos bloggkompisen Torbjörn Lindahl. Egentligen började jag där skriva min kommentar till inlägget men när jag märkte att mitt skriveri tenderade att bli långt – som vanligt – beslöt jag att i stället publicera kommentaren som ett eget inlägg här samt bara där meddela att det finns här.

 

Detta lät säkert krångligt och onödigt men är både principiellt och fiffigt.

 

Det principiella ligger i att jag själv ogillar – men fått bukt med – att kommentatörer eller kommentatöser på min blogg brer ut sig alldeles förfärligt och inte alltid håller sig till inläggets ämne. Ibland författar de egna drapor längre än förra vintern om saker de själva vill driva. Jag brukar uppmana sådana att skapa egna bloggar. Med den hållningen i bagaget måste jag ju rimligen själv försöka leva som jag lär. Jag ”kapar” därför inte Tobbes blogg med en lång kommentar utan gör en kort notis där men svävar ut här. Så långt principen.

 

Det fiffiga i saken är ju den att jag genom att göra så kanske – men bara kanske – får en och annan av hans många läsare att titta hit. När vi pratar bloggeri visar min vän sedan 50 år en mycket illa dold förtjusning över det faktum att hans blogg har fler läsare än min. Därför blir detta inlägg ett flagrant men fiffigt tilltag för att piffa upp min besöksstatistik – kanske.

 

Nu till saken – eller bisaken.

 

Tobbe skriver om något kyrkligt sydröna skvaller som han fått kännedom om långt innan det når oss andra. Vad det innehåller säger han inte men följande ord kommer: Inte ens min gamle kamrat som delat alla mina hemligheter i femtio år kommer att få saken viskad i sitt öra. Med orden min gamle kamrat menar han mig. Och jag förstår precis vad han menar. Och instämmer helt och fullt i det jag förstår att han menar. Och vet inte vad saken gäller.

 

Men! tänkte jag. Men! Tänkt om inte alla förstår vad han menar. Alla de myriader bloggläsare han vänligen ler över att han har. Tänk om de inte vet Tobbes och min relation och tror att vi babblar om alla hemligheter med varandra hela tiden. Tänk om de missuppfattar oss och tror att vi är en kyrklig skvallercentral.

Den tanken ville jag omsätta i en kommentar men den blev så lång att den blev ett inlägg här.

 

Vi är inte en skvallercentral som delat alla hemligheter i femtio år!

Det skulle ju förutsätta minst en timmes telefon- eller närkontakt minst tre gånger i veckan. Den kontaktfrekvensen har vi inte och har inte haft sedan vi gick i samma klass i grundskolan. Dessutom är vi ju präster ju! Med tystnadsplikt. Och anständiga typer som inte tjattrar om allt löst och fast. Till detta är vi egentligen inte speciellt intresserade av så kallat skvaller – vad det nu är. Var och en som anförtrott Torbjörn – eller mig – något kan därför vara fullt och fast förvissad att det inte babblats. Kanske är den upplysningen onödig men jag ger den för säkerhets skull.

 

Vad menar han då dendär Lindahl? Med orden delat alla mina hemligheter i femtio år?

 

Först skall sägas att det som nu kommer är frågan om en ömsesidighet mellan två vänner. Vi har delat hemligheter i femtio år. Förutom familjeangelägenheter typ hur mår din mamma nu då? eller bileländet krånglar! eller liknande kan det nog handla om – och nu pratar jag kyrkligt – att vi har gett varandra extra inblick i olika situationer vi hamnat i. Det har handlat om kyrkliga frågor som bekymrar oss båda eller någon av oss och att vi då talat lite frispårkigare med varandra än med annat folk. I alla fall är det så i mitt fall.

 

När vi genom åren – och detta har hänt – blivit vad vi tycker taskigt eller svagt behandlade av representanter för vad man skulle kunna kalla kyrkliga överheter eller har vi nog – i alla fall jag – gett halvsekelsvännen en mer detaljerad inblick i saken än vad jag gett kreti och pleti. Jag har mer detaljerat berättat för honom om attityder, baktaleri och tjafs jag råkat ut för. Sådant sprätter jag inte omkring mig till höger och vänster men Tobbe vet mer än andra om vad som hänt och vilka som gjort vad eller sagt si och så. Jag tror nog att jag på ett liknande fått mer förtroenden och vet lite mer om vad Tobbe stött på av feghet, löftesbrott, svek och ibland rentav mobbing än vad han spritt information om lite överallt. Och det är sådant jag uppfattar att han menar när han skriver delat alla mina hemligheter i femtio år.

 

Det blev ett ganska personligt inlägg det här – men det är ju ett mav-inlägg – med anledning av.

 

Och nu skall det bli spännande att se hur min besökskurva blir…


jobba hemifrån

I princip är det en vansklig sak när bloggare tar sig föra att skriva alltför mycket om sitt arbete eller sådant som tilldrar sig i arbetets närhet. Därför skriver jag ganska sällan om sådant. Arbetskamrater och chefer skall inte behöva snegla i bloggen för att hänga med i vad jag anser sker på arbetsplatsen. Och dialoger, eventuella problem etc skall ju hanteras där genom vanliga kontaktvägar – inte här.

Men ärbetet är en stor del av livet och därför då och då värt att beblogga. Jag jobbar ju mer än 40 timmar varje vecka och arbetet fylls av allsköns aktiviteter, både schemalagda och mer tidsmässigt oreglerade. Idag, fredag förmiddag, är jag tidsoreglerad. Till och med platsoregerlig. Jag jobbar hemifrån – typ.

 

Livsfarlig sak det där med att jobba hemifrån. Ingen är ju här och ställer krav. Eller ens ser. Frestelsen att hitta en bok att läsa i, ett TV-program att titta på, en gräsmatta att klippa, ett fönster att se ut genom, en fåtölj att tuppa av i, en blogg att inlägga i är stark. Som synes.

 

Detta betyder att jag har sovmornat och diversesysslat denna fredag förmiddag då jag enligt vad jag sagt jobbar hemifrån. Jag skriver till och med detta blogginlägg. Om en stund, när detta publicerats, ska jag börja – alltså att jobba hemifrån. Jag är ju nämligen i den fas av livet då det faktiskt ändå är möjligt. Volymen frestelser och störande faktorer har ju minimerats till just böcker, fåtöljer och lite till. Barnen är stora och utflugna och behöver varken omvårdnad, mat eller skjuts – i alla fall inte av mig och nu. När ungarna fanns i kåken var jobba hemifrån en omöjlighet i mitt fall - liksom jag ärligt talat tror i de flestas. Behov i massor, distraktioner i parti och minut och frestelser i mängd skulle inneburit både kvantitativt och kvalitativt mindre och sämre jobb som motprestation till den lön som månatligen sattes in på kontot.

 

Så nu skall jag jobba. Strax. Och läsaren kan vara lugn. Jag skall göra rätt för mig. Den moralen har jag vad gäller tid och pengar att har jag skolkat en förmiddag får jag jobba en kväll. Arbetsköparen skall få valuta för sina pengar och avtalen skall hållas. Sådetså!!

 

Nu skall alltså ett och annat mail skrivas. Bland annat till stiftskansliet med en beskrivning av vad vi önskar att handläggarna där ger till Svenska kyrkans grundkurs när den kommer på studie- och informationsbesök. Framtidsanalyser och prognoser kommer vi att önska – och en del annat.

 

Material och anvisningar för dem som går Svenska kyrkans grundkurs på halv fart och distans skall framställas och läggas ut på en plats på nätet där de kan hitta det och ta del av instruktioner och annat för att kunna jobba med det och också jobba tillsammans.

Distansgrundkurs betyder inte att de som deltar sitter hemma med läs- och inlämningsuppgifter att jobba med ensamma och redovisa för en lärare som skall bedöma om det är bra nog. Så är det oftast på gymnasier och distanskurser på universitet men inte på Svenska kyrkans grundkurs på halv fart och distans. Näpp!! Där skall vi i stället söka skapa något av ett klassrum på nätet i vilket vi kommunicerar och diskuterar både skriftligen och genom korta filmsnuttar och annat. Intressant att söka få till. Och inte alldeles enkelt.

 

Jag skall också göra ett utkast till ett förslag för – och det här låter fint – hur det innehåll och material som blivit aktuellt och därför skall tas upp på Luleå stifts internationella konferens i februari nästa år egentligen skall hanteras rent pedagogiskt med ca 300 personer närvarande. Det kan en del tro vara en enkel sak och mena ungefär det är väl bara att man håller föredrag på föredrag på föredrag på föredrag i två dagar så folk får veta och kan ta med sig hem det de (eventuellt) kommer ihåg. Inte sällan går det till så i kurs- och konferenssammanhang. Ingen tid och form för tanke, samtal, invändningar, insikt. Det funkar lika dåligt varje gång – den ensidiga föreläsningsmatningen alltså. När det går till så blir det faktiskt bara lunch- och middagsmaten folk minns. Så här behöver det funderas och skolan har fått i uppdrag att bidra med tankar kring vad man kallar den pedagogiska processen. Det lät väl också fint!

 

Första oktober möts prästerna i Piteå kontrakt till konvent – alltså prästerligt regionalt pep-talk. Dagen skall handla om Dopet och vördig prosten har bett mig ansvara för ett introducerande föredrag som start på prällarnas överläggning. Viktigt. Man kan tycka att detta med dopet, dess betydelse och hur man arbetar kring det är enkelt och självklart men så är det inte. Längre. Saken är faktiskt – min åsikt – numera i gungning. Och allvarlig sådan. Dels gungar det så att antalet som döps börjat minska påtagligt och dels svajar det så att internkyrkliga uppfattningar om dopet börjar spreta och kanske rentav står i en påtaglig teologisk förändring. Och det skall jag försöka belysa – gissar att saken återkommer här på bloggen.

 

Sådana intressantheter skall jag jobba med när jag nu strax på allvar denna fredag skall börja jobba hemifrån – fast jag kanske äter lunch först. När jag jobbat, alltså gjort helg, kommer jag att skriva ett blogginlägg till och det med anledning av vad bloggarkompisen Torbjörn Lindahl skrivit i sitt senaste inlägg Kyrkligt skvaller. Men till det återkommer jag efter jobbet.


tro och politik?

Nu skall ingen tro att detta inlägg har ambitionen att vara en fullständig och noggrann analys av hur olika sorters tro och religion påverkar politiken löverallt i världen. Långt därifrån. Det är mer frågan om lite lösa och ganska häpna funderingar utifrån nyheter och sådant främst utomlands och lite här hemma. Dock rör det sig inte om demonstrationerna och upploppen av extremistiska grupper i muslimska diktaturer och icke-stadgade demokratier. Sådant – det som till synes har varit riktat mot en dålig filmsnutt – har press, radio och TV flitigt rapporterat om. Naturligtvis är det inte en oviktig sak och illa hanterat kan det naturligtvis förvärra saker och ting en hel del men konflikten tänds och närs av extremgrupper utan tilltro till demokrati och respekt för andra människors tro och tanke och blir mycket svårt att se konturer i. Jag avstår från att yttra mig i den saken – förutom att säga att våldet givetvis är helt och totalt förkastligt och att när man medvetet förolämpar vad ens medmänniskor anser heligt agerar man ytterligt barnsligt och respektlöst.
 
Nej – det är några fenomen i etablerade demokratier med fri press som får mig att fundera lite. På tre håll – USA, Israel och Sverige. Kring presidentvalet i USA. Och OBServera: det rör sig om spridda funderingar.
 
I presidentvalet vägs de inblandades religiösa tillhörighet fram och tillbaka. Obama är kristen och Romney mormon. Så kallade evangelikala kristna – motsvarar delar av svensk frikyklighet – förefaller stödja Romney mer än Obama. Det tycker jag är konstigt då de grupperna amerikanska väljare brukar tillmäta religionstillhörigheten stor betydelse. Så var man till exempel nästan mangrant mot katoliken Kennedy som president för ett halvt århundrade sedan. Gissar att det idag är Romneys rejält konservativa ställningstaganden i privatmoraliska frågor typ samkönade äktenskap och aborter som man tar fasta på men Obamas mer socialetiska program är man inte lika attraherad av som evangelikal. Vad praktiserande katoliker, lutheraner och episkopaler/anglikaner föredrar framkommer inte i lika kraftigt i nyhetsfödet – tyvärr. Att majoriteten av judarna i USA drar åt Obama-hållet har jag dock sett uppgifter om.
 
I Israeliska tidningar är intresset för USA-valet oerhört stort och man ges nästan intrycket att landet är USA:s 51:a delstat. Regeringen och till exempel Jerusalem Post verkar satsa på och föredra en republikansk seger. Båda kandidaterna till Vita huset stöder uttalat Israel och använder relationerna länderna emellan i sina valrörelser men det verkar som om man i Jerusalem och Tel Aviv satsat på Romney.
 
I svensaka medier liksom i svensk politisk debatt har religionen inte alls samma betydelse som i USA. Det är väl bara tidningen Dagen som har nyheter i saken och då mest det som är kopplat till vad man nog anser den ganska frikyrkliga och i många stycken mycket Israelvänliga läsekretsen är intresserad av. Evangelikalernas inre debatter och sympatier i USA blir därför redovisade men inte mycket mer – eller kanske är det jag som läser slarvigt.
 
Hur som helst tycker jag amerikans politik är en konstig sak – liksom valsystemet som brottas med ett påtagligt demokratiunderskott. Hur som helst är det valet egentligen för viktigt för att helt kunna anförtros åt amerikanerna själva. Hela världen borde få rösta.
 
Blogginlägget trovärdig och ärlig för snart ett år sedan anknyter till fältet tro och politik. Läs gärna den predikan Liberias lutherske biskop höll inför presidentvalet i det landet förra hösten.

sanning & sammanhang

Den 25 juli skrev jag här på bloggen ett stycke som fick rubriken treskeppsbasilika och berättade då om en klurig kompis som lånat mig en bok som jag ganska omgående köpte ett eget ex av. Constants in context – a theology of mission for today av Stephen B Bevans och Roger P Schroederom är nu genomläst i sin helhet. Redan efter en knapp fjärdedel av de 400 sidorna gav jag den i det nämnda blogginlägget bedömningen förskräckligt intressant. Jag gav då också följande beskrivning:
 
De två författarna – katoliker i USA – nämner i inledningen några ämnesområden som alltid och överallt funnits och finns med i den kristna kyrkan. Dessa konstanter eller sanningar är om man använder de engelske orden: Christology (hur man ser på Jesus), Ecclesiology (kyrkosyn), Eschatology (människans och tillvarons slut), Salvation (frälsningen), Anthropology (människosyn) och Culture (den samtida och lokala kulturen).
Med rötter redan i fornkyrkan visar det sig att dessa konstanter eller sanningar beskrivits på varierande sätt i olika kontexter och sammanhang och att man kan skönja tre varierande tendenser eller betoningstyngdpunkter genom hela historien och i olika geografier.
 
Vad gäller tendenserna i teologi och synsätt så behandlas och definieras i del ett.
Författarna talar där om något de kallar Typ A och härleder den till fornkyrkan i det Rom-kulturella Kartago och Nordafrika med teologer som Tertullianus och Augustinius. Dessa har genom århundraden fått sina efterföljare i främst den västra delen av kristenheten med latin som kyrkospråk, alltså den Romerskt-katolska kyrkan och sedan den ur den kyrkan avknoppade protestantismen.
En Typ B är lite annorlunda och har det hellenistiska Alexandria som bas bland annat med teologen Origines. Den nyansen får sin fortsättning – om jag fattat saken rätt – från början främst inom de ortodoxa kyrkorna men kommer kvantitativt att sjunka tillbaka då flera av dessa från och med 6-700-talet hamnar inom och under Islam rent politiskt.
En Typ C har Antiokia i Syrien med en mer semitisk kultur som bas och kom att spridas östvart ända till Kina innan den också kom att hamna som minoritetskyrkor inom eller bortom den muslimska världen. Irenaeus anges som en C-teolog.
 
Detta var en sammanfattning av inledningsdelen så som jag begrep saken. Givetvis rör det sig inte om radikalt skilda och motstridiga spår. Det handlar snarare om en fläta med tre trådar som på olika sätt och med olika betoningar satts samman på lite olika sätt i olika sammanhang och tider. Under 200 sidor tecknas i del två den missionshistoriaen under åtta tidsepoker och för olika geografiska sammanhang. Epokindelningen är åren 100-301, 313-907, 1000-1453, 1492-1773, 1792-1914 och 1919-1991 och geografiskt greppas hela världen. Särskilt nytt för mig var skildringen av mission i Asien innan europeerna fann sjövägen dit runt Afrika. Mycket intressant.
 
I sin tredje del söker de två författarna på ca 100 sidor presentera en missionsteologi för vår tid och olika sammanhang som den kristna kyrkan har att vara Guds mission i. Just detta sista är viktigt. Kyrkan bedriver inte mission. Hon är Guds mission där hon befinner sig vare sig det är i Älvsbyn eller Tanzania. I de sammanhangen skall hon visa på Jesus som Guds son, värna skapelsen och frigöra hela människan ur synd, skuld, förtryck, fattigdom etc. Den sista delen tarvar omläsning. Den gedigna genomgången av dokument från Andra Vatikankonciliet och annat katolskt, Kyrkornas Världsråd arbete och dokument, Laussanne-rörelsens möten och skriverier samt olika pentekostala telogers reflexion är inte till 100% lätt att fatta och komma ihåg på en gång. Men intressant, viktig och inspirerande.
 
Jag uppmanar alla yrkesteologer i min läsekrets och alla andra intresserade av den kristna Kyrkans uppdrag i världen att skaffa boken och läsa den. 194 spänn här. Skulle verkligen vilja att vi kunde bli några som över en och annan pilsner – eller tea om så önskas – resonerar om vad den innehåller.
 
Är man snål kan man på nätet läsa boken här.

tidig mindre snillig

Lördag morgon är vad det är. Ganska tidigt när jag börjar skriva detta. Resten av familjen trynar och sover en stund till och jag har fattat posto vid datorn för att författa ett av författerierna kring olika företeelser att förmedla via min blogg detta veckoslut. Troligen kommer jag om en stund att pausa skrivandet för frukost ch detta kan mycket väl innebär att läsaren förses med det läsbara först framåt dagen.
 
Till att börja med
 
vill jag nu påtala att en sifferuppgift i förra inlägget skall ses som ett matematiskt närmevärde mer än ett exakt tal. Uppgiften i andra meningen att det i landet finns 48 personer som har efternamnet Strömbergsson är med nödvändighet inte helt korrekt. Det var så den sista december 2011 och jag uppmärksammade inte detta mätdatum. Fatalt misstag! Sedan den 6 maj lever, existerar, skrattar och gurglar lille Adrian Natanael Strömbergsson, han som är lillebror till sin storasyster Tyra och med henne huvudsakligt bebloggningsämne i de inlägg jag placerar i kategorin Farfar funderar. Siffrorna skall alltså vara 48+1*.
 
Efter denna viktiga rättelse
 
går jag nu över till att redogöra för en dröm jag drömde denna natt och inbjuder den hugade läsekretsen att inkomma med förslag hur den skall uppfattas – om den skall uppfattas på något speciellt sätt. Jag är ingen överdriven troende vad gäller drömtydning och liknande utan menar att det nog mest handlar om att den sovande skallen går på tomgång eller kanske ibland har full gas men ingen växel i och definitivt ingen bakom ratten. Att hjärnan genom sömn och drömmar bearbetar och sorterar saker den i vaket läge mött är ju odiskutabelt och nyttan av att sova på saken är oomtvistlig. Oaktat detta väljer jag liksom de flesta att göra vägval och ta beslut utifrån påverkan jag är medveten om, inte drömmar hur sanna de än kan te sig. Att det i Bibeln och kristen erfarenhet finns exempel på hur människor i drömmar fått budskap från Gud ändrar inte denna huvudinriktning. Att det är möjligt är klart men den vanligaste vägen att söka Guds ledning är ju samtidsanalys, skriftstudier, bön och samtal, inte drömmar.
 
Med detta sagt kan det ju ändå vara kul att fundera över vad en dröm betyder. Alltså drömmen från i natt. Den jag vaknade med.
 
Jag var i Björkliden. Fjällvärlden alltså. I en värld jag nyss varit i fast på annat ställe.
Jag befann mig vid järnvägen, alltså ungefär där dottern – Snorvan – bor och stod där jag på kartan placerat en gul plupp vänd mot back- och liftsystemen. Nästa helg skall Tyra och hennes farmor åka tåg dit för att hälsa på tösens faster.
Jag skulle organisera om liftar och nedfarter enligt bifogad bild. Det var drömmens projekt.
 
Härvan av backar och dragbanor skulle sorteras om efter ett nytt system där ett par gröna pister – OBServera plupparna – skulle anläggas längst till vänster – eller öster om man så vill. Nedfarter som klassas gröna är enkla historier lämpliga för barn och skidstela gamlingar. Till höger om mina gröna därefter i ökande svårighets- och halsbrytningsrisksgrad först ett par blå nedfarter följt av några röda än längre högerut och till sist svarta kamikazebackar längst åt vänster ovanför hotellet. Till allt detta raka fina liftar utan förvirrande diagonalspår kors och tvärs.
Visst verkar det vara en fiffig, tydlig, glasklar och kreativ idé om framtiden? 
 
But... there is allways a ”but”.
I alla fall om man ser till hur terrängen i området är beskaffad. Fjället Njulla där jag satt mina gröna markeringar är skitbrant med kronisk lavinfara vintertid medan området ovanför hotellet är så flackt att man inte kommer någon vart om man inte stakar sig fram. Helt fel alltså! Totalt avigt. Om man ser till hur normala kartor visar saken.
 
Kan en sådan dröm betyda något? Har den ett budskap? Eller?
Är den en signal till mig att troget hålla fast vid mina – nu pratar jag om sådant som hör till kyrka och folkhögskola med många diskussioner och vägval – idéer och visioner trots att terrängen, omgivningen, innebär svårigheter och hinder? Eller skall jag också bli en ”realist” som rättar syn, iver och uppfattning utifrån den så kallade ”verklighet” som tillvarons försiktiga åkare alltid anser att man skall ta hänsyn till?
Säger drömmen något? Eller är det bara en knäpp dröm under en god natts sömn?
 

*  Detta måste ändå ses som ett närmevärde då det också kan ha hänt annat på Strömbergssonfronten, sådant jag inte känner till. Då jag har ju kusiner som i ålder kan ha barnbarnsbarn och generationerna tenderar att kunna överlappa varandra kan fler ha fötts eller gift bort eller gift till sig namnet efter nyår utan att jag vet det. Det är inte ens säkert att jag skulle hängt med om någon av min fars kusiner eller någon som härstammar från dem har avlidit under detta år.

tidigt snilligt

Jag har ett tämligen ovanligt efternamn. Enligt Statistiska Centralbyrån finns i landet 48 personer som har efternamnet Strömbergsson. Därför är det inte ofta man på radio får höra det nämnas. Idag var dock en sådan dag.

 

Dessutom var det före sju i morse. Nästan innan hanen galit. I Vetenskaps-radion i P1. Nåt om nåt mattematiskt. A-B-C-hypotesen. Ett så kallat bevis på en sisådär 500 sidor som nån japan utomlands klurat ut. Epokgörande enligt professor Andreas Strömbergsson i Uppsala. Handlade om primtal. Jag fattade inte ett dugg fast släktingen sökte utreda saken. Begåvad pojke dendär professorn. Han är son till en son till en bror till min far.  Kul i alla fall att nån i klanen har huvvet på skaft.  Vad det verkar.

Lyssna genom att klicka här.

förtrevligheter

En av förtrevligheterna med mitt arbete är att då och då få åka på läger, konferenser eller resor. Många personer finns som tycker sådant är besvärliga förtretligheter. Jag anser inte så. Förtrevligheter är ordet. Fast visst är det obekvämt i viss mån. Packa pappas kappsäck och flytta sig någon annanstans. Sova kort i annan säng och inte ha tillgång till eget skafferi, egen internetuppkoppling och eget kylskåp. Men så är det denna vecka.
 
Om måndagen reste arbetskamraten med smeknamnet Flygarn, jag själv och 10 elever som går helfartsvarianten av Svenska kyrkans grundkurs till Jággeluoktta alias Jäkkvik drygt tre timmars bilväg hemifrån. Målet är att ha intensiva dagar med att bygga grupp samt hinna med en och annan lektion i något av de ”ämnen” som finns på schemat. Indelade i matlagningslag handlar och kockar deltagarna åt varandra och mycket prat och gemenskap blir det. Måndagen gick i det tecknet – plus resan.
 
Tisdag var det regn och rusk. Inge kul. Visst hann vi med ett par timmars lektioner och mycket annat av mer gemenskapsfrämjande karaktär men vädret var vemodigt. Till detta kom spänningen att spänningen försvann från och till ur elnätet men efter en del om och men fick vi i alla fall varm mat.
 
Idag – egentligen tekniskt igår – onsdag sken solen och vi traskade ut. Söderut. Efter Kungsleden. Upp mot stugan vid trädgränsen. Cirka 4,5 km bort. Uppför.
Skönt. Vackert med löv som börjar gulna. God gemenskap och korvgrillning innan man gick vidare mot toppen av Beljijgájse alias Pieljekajse 1137 meter över havet. Alltså ytterligare en ½mil uppför. Jag gick inte alla dagens ca 700 höjdmetrar utan nöjde mig med ungefär 580 men det var skönt i alla fall.
 
Tillbaka å lägergården bastu, dusch och middag samt Mässa i kapellet klockan 21 och efterföljande snack och samvaro. Sammantaget alltså en lång lägerarbetsdag. Den ena bilden visar en utsikt mot fjällen in emot Norge och den andra hur jag ligger på en fjällsida och blir utbränd på betald arbetstid. Riktigt förtrevligt.

så jävla fel!

För någon vecka sedan började jag att skriva på något som kanske med tiden skulle bli ett blogginlägg. Eller så var det bara för att som man säger skriva av mig. Såhär skrev jag i alla fall:
 
 
För en tid sedan skrev jag här på bloggen ett inlägg med rubriken så jävla rätt. Läs gärna som bakgrund till det jag nu skall berätta om det – inklusive den språksbruksförklaring som jag gav i slutet. Sedan jag i det inlägget redovisat intryck och känslor från en konfalägerkväll kom orden:
 
Och jag blir så arg när jag tänker på att vuxnas beslut och beslutsinkompetens kan – alltså kan – göra att detta meningsfulla inte kommer att fortsätta. Försiktighet och obeslutsamhet i styrelser, råd, utskott och kommittéer kan leda till att dessa möten inte kan leva vidare – möten som är så jävla rätt.
 
Nu finns det finns risk för att detta sker – och det känns så jävla fel.
 
 
Så långt det jag skrev för några dagar sedan.
 
Jag skrev det med en massa känslor i huvudet eller i magen eller var de nu sitter. Känslor som jag sedan lägret i början av augusti bestämt mig för att hålla fast vid, inte hålla tillbaka. Känslorna gjorde att jag resonerade ungefär:
 
Det finns så många andra som är realistiska och förnuftiga och sakliga och kloka när de tar beslut och ställning. Jag skall inte sälla mig till dem! Det får vara hur tokigt och orealistiskt som helst – jag ska kämpa för att unga människor skall få vara med, att de ska få kunna kombinera fotboll och konfa, att de skall få chansen att samlas till gemenskap, bön och snack. Också nästa år. Om så alla andra sakliga personer är kloka och tar ekonomiskt ansvar – det brukar kallas så – skall jag driva saken. Jag skall anse att ekonomin är en icke-fråga. Jag ska försvara ungarnas läger! Hur oförnuftigt det än kan verka!

 

Så känner jag fortfarande. Innerst inne och starkt. Fast andra tankar kanske har stabiliserat saken något. Eller kompletterat den. Jag är ju inte dummare än att jag kan begripa att det av ekonomiska och andra skäl kan vara svårt att fortsätta som förr. Jag kan med skallen inse att det som under våren och sommaren hänt och inte hänt i styrelser, råd, utskott och kommittéer innebär att ett visst beslut till sist blev nödvändigt – samtidigt som känslorna säger att det är fel.

 

Denna text kan man därför nu läsa på www.konfafotboll.se:

 

VIKTIG INFO OM KONFAFOTBOLL!!

 

Uppehåll för konfafotboll 2012-2013

 

Under våren 2012 har Älvsby folkhögskola fört en dialog med samarbetsparterna kring konfafotboll; Älvsby församling och Norrbottens fotbollsförbund, för att säkerställa samarbete och ekonomi. Syftet har varit att fortsätta med konfafotboll 2013 och framåt. Då den dialogen inte kunnat leda till en hållbar lösning och dragit ut på tiden, görs ett uppehåll för 2012-2013 (ungdomar födda 1998 eller tidigare).

Ambitionen är att konfafotboll ska återkomma året därpå dvs 2013-2014 (ungdomar födda 1999 eller tidigare).

Vi vill uppmuntra var och en som hade konfafotboll som alternativ 2012-2013 att hitta ett annat alternativ för konfirmation. Det börjar vara dags att anmäla sig så vänta inte för länge. Ett tips är att Googla konfirmation och din ort så hittar man många roliga alternativ.

 

Jag kan som sagt inse och förstå att detta blev nödvändigt och att det ställt sig svårt att ha något nästa år. Jag sörjer över hur beslutsfattare i vuxenvärlden hanterat och inte hanterat saken, hur de låtit saken dra ut på tiden och inte velat mobilisera sig för att gemensamt täcka ett ekonomiskt underskott skolan på sikt inte kan bära själv.

Men: Det beslut jag inser blev nödvändigt att ta känns samtidigt så jävla fel – om språkbruket ursäktas.


lingonskog

Vackra höstdagar växer lingon i skogen!
 
Troligen gör det så även om det är regn och rusk men då är det inte lika kul att vara ute och plocka. Men det var det idag, söndag. Fint väder. 20 liter krafsade jag och madammen ihop på ett par timmar. Inte så värst tätt alltså. Där det växer gott om bär tar det ju bara en liten stund att få ihop en hink. Vi var alltså inte på världens ställe men med lingon kan man alltid vinna en arbetsseger – och så får man ju vara ute i skogen lite längre.
Om lingon ska också sägas att bilden som pryder inlägget är stöldgods. Arbetskamraten Vivi-Ann har också plockat bär och i sin Facebookstatusuppdatering illustrerat detta med en bild jag tyckte var värd att spridas också på detta sätt. Tack!
 
Annars har helgen mest gått i funderingarnas och grubblandets tecken. Igår – lördag – körde jag de 16 milen mellan Älvsbyn och Överkalix fram och tillbaka och bakom ratten hinner man tänka en hel del. Arbetsrelaterade tankar kring teologi, motivation, lojalitet, uthållighet, vägval, arbetsformer, prioriteringar och så vidare. Och församlingars ansvar och skolans möjligheter i sådana sammanhang. Blir nog anledning att framöver både korteligen och långeligen beröra ämnet.
 
I Överkalix kursade jag. Inte kursade i betydelsen sålde grejer. Inte heller gjorde konkurs. Jag ledde en kurs. Kyrkvärdskurs med 20 deltagare – lika många som dagens antal lingonlitrar – från olika församlingar i Kalix-Torne kontrakt. Alltid kul.
Många har verkligen besvärliga präster....
 
I morgon drar jag till fjälls. I tjänsten. På hösten. Inte helt fel. Svenska kyrkans grundkurs reser till Jäkkvik som dess sed är för några dagars intensiv samvaro. Hoppas vädret blir bättre än förra året då vi faktiskt satt inregnade på fjällgården hela tiden.
 
Och idag, den nionde i nionde 2012, är det sju år år sedan min far dog. Sorgen är givetvis över men det går inte en dag utan att någon tanke går till honom eller till mamma. Hon dog också på hösten men två år tidigare.

coldplay

Det är fredag kväll och kanske borde jag skriva något på min blogg. Var ju några dagar sedan sist. Måndag kväll strax före midnatt för att vara exakt. Efter första dagen av höstterminens första arbetsvecka efter kompledigheten efter konfafotbollen som jag berättade om i början av augusti – den där ledigheten som delvis tillbringades i Barcelona. I Spanien alltså.
 
Hela den resan hade ju egentligen att göra med att madammen i mitt liv bokat konsertbiljetter för den 30:e augusti. I Stockholm. Så den skulle vi ju på. Med omvägen över Barcelona.
Vad ska Stig med en biljett dit till? undrade lillsvägerskan när hon tidigare i år fick veta att madammen bokat två biljetter varav en var för min räkning. Hon tyckte det var bortkastat på en sådan som jag. Det var det i och för sig inte även om det nog är så att det är min lagvigda som står både för parets musikalitet och stora musikintresse. Vad är det för nåt? hade jag frågat när hon berättade om sin biljettbokning. Det är en av de få skivor du brukar undra vad det är när jag spelar dem blev svaret. Så jag följde med.
 
Vi hade varit på stan under dagen och sammanstrålade vid fyrasnåret med nämnda svägerska och hennes dotter som den begåvade läsaren kan räkna ut är en kusin till våra barn. Vi tog oss en matbit och ett glas vitt på ett lokalt näringsställe och begav oss sedan dit vi skulle – Stockholms stadion. En OS-arena till alltså. Samma vecka som den i Barcelona.
 
Från ½18 var det insläpp. Några små töser med sittplatsbiljetter frågade om vi hade ståplats på innerplan och önskade byta men avvisades vänligt men bestämt av hustrun. Hon menar att på konsert är det innerplan som gäller. Jag är inte lika fundamentalistisk i det avseendet och kan mycket väl tänka mig att sitta men jag följde efter och vid sextiden hade vi nått en position framme vid första avgränsningsstaketet från ingången räknat.
Klockan 19 skulle konserten börja. Då hade det kommit mycket mer folk inklusive ytterligare delar av den släkt jag fick i hemgift när vi gifte oss. Och trångt blev det. Jättetrångt. Folk ta mig faktiskt överallt. Blev för mycket för svägerskan som lösgjorde sig ur trängseln och drog sig bakåt efter ett tag.
 
Strax efter sju kom det in en tös som började skutta runt på podiet till musik. Hon skuttade riktigt energiskt faktiskt men var ju inte attraktionen vi betalat för att se. Hon var ett förband. Sånt hör till och vi fick åse ungefär tre kvarts skuttande.
Sedan steg spänningen. Tekniker och andra flyttade pinaler och samt rörde sig under en ½timme i vad jag tror är utstakat koreografiskt mönster i avsikt att hålla modet uppe för folket i trängseln.
 
Strax efter 20 kom en annan tös som också förbandade en knapp timme men i en helt annan stil. Jag kom på mig själv med att undra över vad som skulle ha hänt om huvudnumret startat 19 som utlovat var och töserna kommit efteråt. Hur många hade då varit kvar? Fick veta att en sådan förändring av konceptet naturligtvis inte kan gå för sig. Förband hör som till och de skall vara just förband, inte några eftersnören.
 
Sisådär kvart över nie startade det som var annonserat till klockan sju och då blev det jättetrångt. Folk tryckte på en aning extra och jag talade vid min madam och sade: Jag lösgör mig och går bakåt. Det är ju så trångt att om jag vill lägga in en snus kan jag inte vara säker på att den hamnar i rätt mun.
 
 
Det var egentligen ett bra val. Längre bak är överblicken bättre. Artisterna ser ju hur som helst ut som myror på håll men storbildskärmarna syns bättre bakifrån – tyckte jag. Och när bandet tvärt förflyttade sig till en annan scen på bakplan kom jag ju riktigt nära. Närmare än alla andra i vårat gäng. Så nära att jag med min urusla mobiltelefon med knappar, inte appar, kunde ta en del bilder. Faktum är att jag faktiskt hade kunnat klippa till dem när de bakom spärrband sprang till den scenen. Men det gjorde jag ju inte.
 
Alltsammans var kul och bra – inget snack om det. Inte slog det Bruce the Boss på Nya Ullevi för några år sedan men det var helt OK. Och kul att göra något ihop med frun och ett par av hennes syskon och några till. För det är ju så livet är. Tillsammans med andra får man inte alltid göra det man själv allra mest gillar och föredrar utan man får gilla och föredra det som den man gillar gillar och föredrar mer än vad man själv gör. Och det fram och tillbaka. Det är kul. Värt att gilla och föredra.
 
Så var ett fredagskvällsblogginlägg skrivet. Om veckan med att Svenska kyrkans grundkurser börjat och annat viktigt hänt kommer jag att berätta vad det lider. Dessutom är inte arbetsveckan slut. I morgon strax efter sju på morgonen rattar jag min bil till Överkalix – den nyfikne må konsultera en karta – för att där leda en kyrkvärdskurs mellan 10 och 16 ungefär. Så det blir först i morgon kväll som det blir fredagsmys.

välsignelsevatten

Inte ofta får man läsa både i Lokala Världsbladet alias Piteå-Tidningen och i Kyrkans tidning och i Dagen om samma sak med lokalanknytning till orten jag bebor. Kolla länkarna här och här och här.
 
Först tre positiva uttalanden:
 
Ett: Jag har stor respekt och beundran för Frälsningsarméns sociala arbete och tycker att idén med två spänn per flaska är bra. Fint initiativ.
 
Två: Jag hoppas verkligen att fabriken på orten blir livskraftig och kan öka sin produktion – helst så att än fler människor får anställning där.
 
Tre: Vattnet i Älvsbyn är ett riktigt bra vatten! Det är älvsvatten filtrerat genom en rullstens- och sandås. Redan älvsvattnet är ju fullt drickbart som det är och i kranen smakar det förträffligt. På butelj måste det därför också vara OK.
 
Men...
 
Jag hade nog för egen del föredragit namnet Vatten till välsignelse – underförstått: för andra – eller nåt liknande, inte Välsignat vatten. Ändamålet är ju att försäljningen av vattnet skall bli till välsignelse för andra, inte att de som häller i sig drycken skall bli extra välsignade för egen del.
 
Att vatten i sig skulle kunna ha speciellt välsignade H2O-molekyler är ett tema som man kan möta som gimmick i vampyrfilmer och liknande. Det finns även kyrkor som ger dopvatten speciellt välsignande karaktär också utöver när man döper i det – men det är väl knappast Frälsningsarméns och lejonparten av protestantismens hållning. Välsignat vatten kanske öppnar för ett litet missförstånd, vad vet jag.
 
Hur som helst är Älvsbyvattnet välsignat gott. Köp det!
 
EXTRA! EXTRA!
Dagen efter kan man i Lokala Världsbladet se vad Svenska kyrkan tycker i saken - om nu det en person på ett kyrkokansli tycker skall anses vara kyrkans hållning. Läs här.

glada fötter

Jag märker att min blogg senaste tiden mer och mer fått karaktären av dagbok än en samling tematiska artiklar i olika ämnen och av skilda skick och fasoner. Må så vara. Ibland blir det så och variationer går över tid. Tids nog blir jag tematisk och tyckande igen. Vänta bara! Jag befarar att jag kommer att ha anledning till sådant den närmaste tiden.
 
Även om jag publicerade förra inlägget sent på kvällen skrevs det på Arlanda innan jag fick gå ombord på planet. Givetvis kom jag ombord och möttes dryga timmen senare på Kallax av den yngre av sönerna som kärvänligt kommit för vara flygtaxi. En knapp timme i bil och hemkommen möttes jag av glada fötter då lilla Tyra – snart 2½ – kom springande genom hallen för att ge farfar en stor kram.
 
Lycka!! Släng dig i väggen, Barcelona!!
Inte för att det var tokigt men i jämförelse...
 
Tyra var alltså på plats. Liksom lillebror Adrian. Och föräldrarna. För så hade det varit. När vi var bortresta hade barn och barnbarn ockuperat och bebott fastigheten. Yngste sonen – chauffören – var som beständigt hemma i stället för att vistas i ett öde studentområde i Luleå. Den äldre gossen – Tyras hulde fader – med sin familj hade valt bort lägenhetstillvaro på Porsön för villa- och gräsmatteliv. Och den yngre av pojkarnas storasystrar hade tillbringat några från arbetet i Björkliden lediga dagar med att ansluta. Huset fullt i folk samtidigt som vi själva var bortresta.
 
Detta innebar att gräset var klippt och de svarta vinbären plockade! Då den unga familjen hade tagit ägarherrskapets sovrum i besittning och jag förpassades till lillrummet nere gjorde inget. Så fort jag skulle gå ner för trappen ville Tyra följa efter och var jag uppe fick jag läsa böcker med henne i knät eller byta flin med hennes tandlöse lillebror. Schmöööör! var ett högfrekvent uppskattningsord under konfafotbollslägret förra sommaren och fullt användbart också som beskrivning av allt detta.
 
Lördagen var begravningsdagen. Pappan till mina sedan sedan mellanstadiet nästan 50 år tillbaka bästa vänner skulle vigas till den sista vilan. Speciell sak. Meningsfullt att vara med. Allt skedde i Örnäsets kyrka i Luleå, den kyrka där jag som barn och tonåring lekt, 400 meter från min dåvarande adress. Också lite speciellt.
 
Väl hemma på eftermiddagskvisten grillades det och åts innan den unga familjen for hem. Idag skall alla barn med respektive och barnbarn – förutom björklidarna – möta schammor när hon kommer med flyget och göra det vi inte hann när det hände – fira hennes födelsedag. Till kvällen kommer då det minst unga paret – alltså madammen och jag – att landa hemma i vår ensamhet inför arbeten i morgon. I mitt fall som skolpräst rör det sig om att nu när sommarlovs-konfafotbolleriet från tidigare i juli-augusti kan anses fått sin kompledighet vara med när Svenska kyrkans grundkurser startar i morgon. Dessutom skall jag göra mig känd i skolans andra undervisningsgrupper som startade samma morgon som jag badade i Medelhavet.
 
Kategori?
Utifrån rubriken och inledningen givetvis Farfar funderar. En annan bild kommer att komma senare. Likaså en filmsnutt på ANDRA BLOGGEN. Det måste vänta tills dess jag har hunnit redigera å allt.
 
 
Tillägg söndag kväll
 
Madammen hämtad på flyget strax efter 15 för snabb transport in till mathak i Luleå. Middag med alla utom björklidarna. Sedan fortsatt födelsedagsfirande med hela flocken och tårta hos äldsta dottern. Hemma på kvällen.
Nu finns en liten Tyra&Adrian-film på ANDRA BLOGGEN - här. Med passande text. Detta inlägg har också fått en mer passande bild: Badrumsspegeln efter Tyras tandborstning. Behöver inte putsas på ett tag.




RSS 2.0