en omläst bok om...

Naturligtvis, noble Bloggläsius, minns du antingen inte eller har någon som helst aning om vad jag skrev på denna min blogg i novenber 2007. Hur som helst fanns där inläggen skellefteå-resa och skellefteå-resa – fortsättningen som hade viss anknytning till den bok jag nu läst noga och slarvigt ett varv till. En del av det mest intressanta i boken nämns, nästan refereras, i de länkförsedda kursiva orden jag gav nyss. Andra delar av boken där författaren William L Holladay i detalj diskuterar hur psalmerna i Bibelboken Psaltaren i Gamla testamentet i hyfsat modern tid översatts och fungerat i olika amerikanska och engelska större och mindre protestantiska grupper är i all sin späckade faktarikedom mindre intressanta – för mig i alla fall.

 

Långt senare än november 2007, förra månaden faktiskt, berätade jag i inlägget efterklok lärpenning om ett egenvalt studieprojekt som kapsejsat. Att försöka restaurera utflugna kunskaper i hebreiska genom att ge sig på litteraturgenren poesi gav jag upp. Både hebreisk text, lexikon och Bibelvetenskapliga kommentarer sattes tillbaka i bokhyllan men en del annan litteratur – om Psaltaren i allmänhet – fick dock fortsätta att vara framme. En sådan bok är, av den ovan nämnde författaren, The Psalms through three thousand years – Prayerbook of a cloud of witnesses på drygt 350 sidor. Den är nu omgenomläst och skall strax återplaceras på sin hyllplats bland sina exegeitska kompisar. Min rekommendation i november 2007 av den boken kvarstår! Den finns häftad på Bokus – här – och kan därifrån införskaffas utan alltför stort ingrepp i budgeten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0