distans-bibel 22 sep 20
Att leta former för gemensamma samtal och studier av Bibeln på distans är ett trevande letande som nu blivit lite annorlunda men ändå ganska likt.
Här på min egen blogg publicerar jag klockan 18.20 de kvällar när Bibelstudiegruppen är samlad en ”lathund” att använda på annan plats och/eller på annan tid. Till detta inlägg här länkar jag på min Facebook. Här på min blogg kan kan det sedan förekomma en del ”mellanskriverier” innan det är dags för nästa ”lathund”.*
Samma tid var annan tisdag blir en näst intill helt likalydande text synlig på församlingens hemsida – här. Vi har funnit att det är bättre att göra så och att det pålyses från församlingens Facebook i stället för att där hänvisa till en privat blogg med allsköns innehåll.
På bägge platserna är följande ”lathunden” för 22 september.
Först en tillbakablick på 8 sep – Människans rop till Gud
Det började med ungefär denna bild på tavlan. Vad den i all enkelhet söker illustrera är ett avstånd mellan människors situation och Gud (eller gudarna) och att det alltid finns någon slags bro som söker överbrygga avståndet. För två veckor sedan resonerade vi kring Människans rop till Gud”(eller gudar eller annat beroende på vart ropen riktas), alltså ”förbindelse-trafiken” från höger till vänster på bilden.
Människans ”rop” är av olika slag – tacksamhet, jämmer, panik, behov, omtanke, annat – men låter och har låtit ungefär likadant tvärs genom historien och i olika kulturer. De som var ”där-varande” i kyrkan kom med förslag på ”rop” så det blev en bild till på tavlan. OBS miniatyren i övre vänstra hörnet.
De ”där-varande” styr, inte bara ledaren och det som planerats. Resonemanget kom därför också att handla om en del annat – den gången om djävulens roll som anklagare eller anfäktare och Jesus som vår företrädare både mot djävulens sanningar och Guds påminnelser om våra brister.
Nu vidare till tankar som kan leda till en ny bild.
Hur är Guds svar på människans rop?
Hur är ”förbindelse-trafiken” från vänster tillhöger?
Fundera själv, om möjligt med någon. De där-varande i kyrkan gör det i smågrupper om 3. De med-varande på annan plats eller tid får gärna SMS-a till 070-6862466.
Kan man sortera Guds svar på några sätt? Förslag? Kanske är denna uppdelning vettig.
Gud svarar i Bibeln och erfarenheten på ett individuellt sätt – olika personers historier.
Exempel finns på bönhörelse, svar, hjälp osv. Stärker tro och tillit till tacksamhet och lovsång. Exempel finns också på tystnad, icke svar, fortsatt lidande osv. Fördjupar tro och tillit i klago- och sorgepsalmer.
Gud svarar i Bibeln på ett övergripande sätt – det som kallas ”frälsningshistorien”.
-
Abraham-Isak-Jakob-sönerna → blir ett folk i Egypten
-
Moses-Josua-Domarna → ut ur Egypten till ett land och liv i lydnad. Gick sisådär.
-
David m fl kungar → stad, tempel, land. Profeter och liv i slydnad. Också sisådär.
-
Svekens konsekvenser: Assyrier+Babylonier → förlorar land, tempel, kung → Ordet, ”resten”, hopp.
-
Fortsättningen: Perser-greker-romare → Ord, kamp och hopp.
-
När tiden var inne, när riggningen var klar: Jesus – Guds svar på människors rop.
Vad händer när Jesus föds? Vad berättar Julevangeliet i Lukas kapitel 2? Vad sjöng änglarna utanför Betlehem? Och vad innebär det att Jesus är Guds svar/ingripande?
Detta repeteras varje söndag!
Människans rop till Gud sammanfattas i orden från Jeriko: Kyrie, Herre förbarma dig. Tiggaren Bartimaios påkallade Jesus uppmärksamhet med de orden. Kyrkan inleder sin Högmässa med samma ord – glöm för tillfället Beredelseord och Bön om förlåtelse som egentligen är en annan gudstjänst lite illa sammanfogad med Mässan. Kyrkan ger alltså, och skall ge, ord åt Människans rop till Gud.
Guds svar på människors rop proklameras i Gloria, i att repetera änglarnas sång när Guds föds som människa, kommer in i människornas värld. Och församlingen stämmer in i änglarnas lovsång.
Gudstjänsten innebär ”trafik-förbindelse” Gud – människa!
* Här på bloggen finns i inläggen inte jobba inte hemma, distans-bibel 8 sep 20, efter d-b 8 sep 20 och det fortsätter... texter som visar en del av hur september tänkts och gått.