tre punkter forts

Kanske skall rubriken vara tre paroller eller ännu hellre stigs tre paroller eller ännu mer exakt tre av stigs paroller eller något liknande. Speciellt svårt är det hur som helst inte att ana ett samband med inlägget innan pappahjärne-diagnosen för en knapp vecka sedan.

 

Den förrförra texten om tre punkter har nu grott till sig (eller grott igen) till att jag nu grottar in mig i tre paroller – som spegling av min tidigare text.

 

För det första: Jag vägrar ge upp!

 

Uppdraget är ju givet! Det gavs redan från första start närJesus i Lukasberättelsens sista kapitel säger till sina apostlar: Messias skall lida och uppstå från de döda på tredje dagen, och syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. Ni skall vittna om allt detta.

Med detta som fokus och ärende finns ingen anledning att generellt ge upp. Visst kan vissa arbetsformer och tillvägagångssätt lämnas men den kristna församlingens uppdrag är kvar. Inga verksamhetsutfall eller budgetprognoser ändrar detta. Jag vägrar ge upp – fast jag nu ”bara” är kristen och präst och som pensionär saknar ”anställning” och inflytande.

 

För det andra: Jag väljer vara olyckligt medveten!

 

Det är när man ser hur taskigt vädret är som man klär sig för väder. Säga Det blir varmare! när kyla och snålblåst råder är knäppt. Verklighetsrealism utan kosmetika är metoden för att kunna agera rätt. Då man lär sig mer av svårigheter än av sånt som går lätt och då motlut bygger muskler bättre än utförsbackar borrar jag gärna i också dystra problembeskrivningar. Jag förhåller mig ganska kallsinnig till ”framgångssagor” av vilket slag de än vara må och älskar ifrågasättande tankar i ständig undran kring kejsarens nya kläder. Den envist fasthållna lyckliga omedvetenheten har fört kyrkan till ett – för att ta ett exempel – pinsamt minskande antal gudstjänstfirare somman måste våga göra sig olyckligt medveten om för att kunna ta rätt beslut och välja rätta vägar.

 

För det tredje: Jag väljer tänka Ny start!

 

Jag gör detta utan ”heliga kor”. Jag när ihärdigt tanken att det är i kyrkans kor det Heliga finns. Ko-ordleken kan kanske anses kul men i klartext betyder den Bibel, Bön och Mässa! Punkt! Sådantmåste vara prio ett! Viker man ner sig vad gäller att duka Ord och Bord får alla möjliga andra engagemang och om än goda initiativ i min tanke en andra-och tredjehandsnivå – hur populära de än kan tänkas vara i egna och andras ögon.

Det blir alltså en ny start med nya människor för vilka syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas. Om – jag säger Om! – ”gamla” arbetsformer kan väckas till liv efter Coronan är det gott och väl men huvudspåret måste vara Nytt, Centralt, Prioriterat. I den andan behöver marknadsföring ske, frivilliga medarbetare rekryteras, befattningsbeskrivningar göras om, arbetstider schemaläggas, budgetar utformas osv – allt i Dyträsks församling i Vankelboda pastorat.**

 


 

* Att förra inlägget skrevs för en knapp vecka sedan verkar inte helt ha tömt läsekretsen. Märkligt! Jag vet inte om jag skall beundra eller vara bekymrad över ihärdigheten hos några som dagligen tittar in och sedan går vidare på nätet lättade eller besvikna över att något nytt inte fanns att läsa. Jag är ju själv en sådan intittare på ett par tre bloggar.

  • Kompisen tobbe lindahl får på så vis dagligen ett par besök även om han nästan enbart och inte oftare än en gång i veckan skriver om vad som hände i Hertsökyrkan i Luleå sistlidna söndag. I sitt senaste inlägg ensidig – läsvärd länk här – varierar han sig något och redogör för vad han själv sa när han predikade i ett annat sammanhang. Naturligtvis skulle jag angripit det aktuella Bibelavsnittet ur 15:e kapitlet i Lukas berättelse om Jesus på ett annat vis. Jag hade valt att vara mer exegetisk och inte så psykologiserad men det förtar inte vettigheten hos tobbe. Man kan ju göra rätt på många olika sätt.
    Ett exempel på hur jag frestas att resonera finns här. Om man i sökrutan till höger skriver den förlorade sonen hittar man mer.
  • En annan bloggkompis är johnny lestander. Han skriver stötvis om lite av varje och en hel del. Ofta påverkas hans texter av saker han läst i pressen och då och då rentav av vad jag skrivit här. Mitt inlägg tre punkter har han nämnt och funderat vidare kring.
  • Dag Sandahl har jag ingen länk till här på min blogg men hans dagliga skriverier uppsöker jag här. Där blev det tyst ett tag men nu är han tillbaka efter en rejäl Covid-19-körning. Nästan alla hans skriverier rör sig om kyrko-anknutna ting och är oftast rejält skarpsinniga.

** Se förrförra inlägget.


Kommentarer
Postat av: Torbjörn Lindahl

Ljug inte på mig. Denna vecka har jag redan bloggat TRE gånger.

Jo, exegetiken lämnar jag med förtroende i dina händer, men gäller det tänkvärda andliga och personliga tillämpningar av texten då är jag med på plan.

2020-07-04 @ 23:13:09
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: Bloggaren själv

OK. Denna vecka. Men tidigare...?

2020-07-05 @ 00:43:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0