εν Πυθαγόρειο 0/16

Nu kommer första bloggposten om denna försommars speciella resa. Tidigare år har det handlat om när församlingens nykonfirmerade rest till en plats i Turkiet inte så långt från den antika staden Efesos. Rubriken på de blogginläggen var – till exempel i juni förra året – έν Έφέσω, i Efesos. Siffror visade vilket inlägg i ordningen det var och vilket år det gällde.

 

Nu åker vi inte dit. I stället blir det den näraliggande grekiska ön Samos – vilket skapar ett problem om än litet. Använder jag rubriken εν Σάμος kommer det att kollidera med hur jag namngett blogginlägg från när jag och madammen i mitt liv alldeles privat och helt för egna beskattade penningar semestrat på sagda holme. Då det finns all anledning att anta att en resa med 36 ungdomar och 7 andra vuxna ger en annan upplevelse än en parresa med hustrun behövs en alternativ titel. Den lilla staden Pythagorion – allt är förresten litet på Samos – som vi skall bo i utkanten av får ge sitt namn. Med grekiska bokstäver så snobb jag är. Då är detta är nollte inlägget – vi har ju inte åkt än.

 

Det var för fem-sex år sedan som det dåvarande arbetslaget i Älvsby församling bestämde sig för att ta nya tag vad gällde konfirmandverksamheten. Det koncept man haft med cykling på Gotland som var både kul och intressant – men ack så väderberoende – hade börjat rinna ut i sanden och antalet konfirmander blivit lågt*. Nya grepp alltså! 

  • Först söka göra en kvalitetshöjning av själva vinterverksamheten.
  • Sedan ett läger inte innan konfirmationen utan efter, som grädde på moset. Och detta läger i form av en studieresa till en Biblisk plats – man valde Efesos.
  • Kyrkofullmäktige ökade anslagen, gav saken tre år. Andra eller tredje året kom jag in i bilden.

När treårsperioden var slut sa Kyrkofullmäktige: Fortsätt så länge ni tycker saken fungerar!

Det är vad vi gör nu – men eljest.

 

Redan i höstas när planerna drogs upp var vi ytterligt tveksamma till att ha Turkiet som resmål. Det var den inrikespolitiska utvecklingen, inte säkerheten, som var orsaken. Vi valde därför att tänka konceptet baklänges. Alltså inte Turkiet med Efesos och Marias hus och en dagstripp till Samos utan Samos med (eventuell) dagstripp till Turkiet med Efesos och Marias hus. Fiffigt och lika dyrt/billigt.

 

Frågan kom: Vad då göra på Samos hela tiden? Mer än bada och sola?

Svar: Damma av Gotlands-stuket där det cyklades mellan kyrkor vars takmålningar och symboler var lägrets ”läromedel”!

 

Att cykla på Samos är ett trafikmässigt högriskbeteende men inom vandringsavstånd finns ett otal större och mindre kyrkor som har ikoner som kan vara utgångspunkter för samtal kring Bibel och Tro. Exakt hur det skall kunna vara på måndag skall jag reka söndag efter lunch – om det inte blir pilotstrejk. Och sedan på måndag göra en ny rek-tur för tisdag och onsdag. Torsdag förhoppningsvis till Turkiet över dagen. Sedan får vi se.

 

Men vi har inte åkt än. Vi far i morgon eftermiddag. Vi har abonnerad kvälls- och nattbuss till Arlanda varifrån flyget lättar strax före 7 – om jag minns rätt.

Och det är för att vi inte åkt än detta inlägg är det nollte i serien εν Πυθαγόρειο.

 


*  Jag var med ett år. Lånades ut av Älvsby folkhögskola som då var min arbetsgivare. Jag var då inte med i konfaläsningen som sådan utan bara under själva cykelturen. I inlägget jag är tillbaka! av den 15 juni 2007 berättar jag i efterskott om saken, metoden och en del följder – klicka här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0