ingen sipp sippora

Den 25:april 2006 skrev jag ett blogginlägg som det kan vara aktuellt att påminna om såhär i Valborgs- och Förstamajtider. Om elden. Och en del annat. Läs här.

 

Igår Valborgsmässoafton kurade vi hemma i fastigheten. Det blåste liksom för kallt och två ½gamla människors lust att ge sig iväg bara för att värma korv på öppen eld ville liksom inte infinna sig på allvar. Vi blev hemma och begluttade en film som vi fann i TV-leverantörens filmotek.

 

När filmen var slut såg vi att blötsnön vräkte ned utomhus och i morse fann vi att världen var vit igen. Visserligen regnade det vita bort innan lunchtid då det till och med blev uppehåll men vädret medförde att jag avstod från att ge mig ner på byn för att se på när en massa motorcyklister på sin Majrunda gjorde uppehåll på Storgatan. För kallt!

I stället deklarerade jag. Och i eftermiddag har jag däcklarerat till sommarhjul på bilen.

 

Nu tillbaka till filmen!

 

Vi såg Exodus: Gods and Kings i nästan 2½ timme.

Ganska åckej rulle faktiskt. En typisk hållyvåddisering i gigantformat av en stor episk berättelse och därtill en biblisk sådan. Om Moses och uttåget ur Egypten.

När jag hade sett filmen om Noa för ett år sedan skrev jag här lite generellt om själva schangern – stavas egentligen genren. Det då skrivna gäller även för filmen igår som innehöll en del justeringar jämfört med originalmanus i Andra Mosebok men som helheten är ändå någotsånär bra. Givetvis är alltsammans överromantiserat vad gäller kärlek och tockena ting men det får man nog bara ta. Det är ju Hållyvådd. Men det tar ju int illt ini öga av att vila blicken på Sippora som Moses raggade upp alternativt raggades upp av i öknen – klicka på bilden blir toppsnäckan större.

 

Många konsumerar väldigt mycket film. Särskilt ungdomar. Den som ser Exodus: Gods and Kings blir inte dummare. Förhoppningsvis rentav mer intresserad.

 

Tänkvärt och associationsskapande är hur Gud framställs när Moses pratar med honom. För det är en han. Men, noble Bloggläsius, hur Gud är en han skvallrar jag inte. Du får allt vackert se filmen själv!


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Äh, din late tjuv! Just den stund vi pausade med våra motorcyklar i Älvsbyn var det riktigt fint väder och skönt varmt i solen.

(Notera min nya privata mailadress som du får)

2015-05-01 @ 21:30:00
URL: http://www.torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: bloggaren själv

Jag tänkte att du nog inte planerade att köra i det aktuella vädret. Gjorde gissningen åt det hållet eftersom du inte skrivit nåt om att du tänkte köra.
Tycker åxå det var trist att missa ljuget.

2015-05-02 @ 00:00:45
Postat av: Torbjörn Lindahl

Det kommer nya tillfällen. Älvsbyn är ju precis lagom am man vill ta en tur i något vackert väder.

2015-05-03 @ 10:14:03
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0