hearthunt completed

Detta är det andra inlägget kopplat till resan till Norwich november månad 2010. Inläggets skrivande stund var tisdag 9 november sen eftermiddag då Grund-kursens snokande-arbete och vi lärares samtalssammansvetsande således var inne på sin andra dag. Publicerades på bloggen måndag kväll veckan efter.

Måndag kväll förde vi i gruppen samtal efter en trestegsmodell plockad ur förhållningssättet Exposure. I en runda fick var och en berätta vad som hänt, vad man sett och hört under dagen. En andra runda var ämnet vad var och en känt och sedan reflekterade vi tillsammans. Att göra på detta vis är väldigt bra för det egna tänkandet även om det sagda resultatet inte kanske blir sådär allmänt briljant – särskilt när man är trött. Ett par timmar tog det i alla fall.

Denna morgon inleddes med Mässa i katedralen 08.00. Det var vår grupp + fem som deltog inklusive de två som ledde gudstjänsten och betjänade oss andra. Biskopen av Norwich var en av dessa två. Väl klara möter vi när vi skall gå därifrån till våra olika möten och spanings-uppdrag hela Katedralskolans elev- och lärarhop på inmarsch i kyrkan för sin dagliga morgonsamling med information om rugbylagets match senare på eftermiddagen, vem som vikarierar för vem osv. På fredagar är morgonsamlingen för de skoluniformklädda eleverna och svart-cape-ade lärarna dessutom en gudstjänst, fick vi berättat för oss.

Vår grupp delades i två där jag hamnade i en taxi som skulle ta oss till ett möte med Sjukhuskyrkan på Norwich Universitetssjukhus. Vi kom till fel lasarett. Telefonerande ledde till ny droska för färd till rätt ställe men då det ”bara” var en personbil blev någon tvungen att lämna gänget. Alltså lilla jag.

Jag bad en i receptionen peka ut på en karta var jag befann mig och hon visade lite vagt på ett område väster om centrum och en bit ut samt talade om för mig i en vänster-höger-visning hur jag skulle gå för att promenera in till stan. Traskade på och kom när terrängen öppnade sig att se spiran på katedralen långt borta i fjärran och därmed blev ju kursen utstakad. Låt din kyrka visa stigen... som det står i psalm 370 vers 5. Då nämnda kateralspira är illa hög – högst i England, tror jag – och därför näst intill kittlar himlens änglar under fötterna var sträckan hyfsat lång. Passerade många vanliga bostadskvarter och bland annat den (mittpådagenstängda) pub vars skylt bepryder detta inlägg. Efter en timme var jag i centrum på nytt och kunde efter en tids tittande där nå läget antytt av detta inläggs rubrik*.

Hela flocken återsamlades till tisdagslunch med efterföljande träff i Baptistkyrkan i Norwich. Tagna av pastorns entusiasm pausas det just nu i väntan på Evening song i katedralen 17.30. Alltså andra gudstjänsten denna dag i samma kyrka. Mellan dessa två har det – likt alla dagar – firats ytterligare två och senare i kväll beds completorium som katedralens femte gudstjänst. Gud skall tillbes properly verkar vara motivet för ett sådant gudstjänstliv, inte om böne-gudstjänsterna är välbesökta eller inte. Tänkvärt för en sönderpredikad sönderpredikande lutheran som jag.

Gissningsvis blir det middag på stan efteråt innan natten före tredje dagen.



* Historien bakom detta har jag för tre år sedan berättat i inlägget praha X - blind som en fladdermus. Förra året fann jag ett lämpligt och ortstypiskt i katedralens souvenirbutik. Detta år blev det alltså ytterligare ett men ett annat som en present till madammen i mitt liv.

Kommentarer
Postat av: Ellen

Var det samma sjukhus som vi besökte förra året? Det ni skulle till alltså, inte det du hamnade vid.

Min hur fantastiskt det var... Och så trevliga människor.

Men det märks att ni inte har blivit bättre på att planera i förväg, verkar vara lika random som förra året.

2010-11-15 @ 20:55:52
URL: http://cascadeis.blogg.se/
Postat av: bloggaren själv

Vaddå "blivit bättre"?

I år liksom förra året är det ju eleverna själva som planerar och bestämmer hur deras dagar skall se ut. Just denna egen-research är en viktig del av hur man ser på det man skall göra. Skall jag själv påverka min tillvaro och ta ansvar eller skall jag låta mig serveras av andra - och vara passivt rescencerande?

2010-11-15 @ 21:23:43
Postat av: Maggan

Synd att du inte kunde vara med på besöket med sjukhuskyrkan. Det var ett fantastiskt fint besök som vi hade där ifjol, hoppas att de som var där i år fick samma fina besök och mottagande.

2010-11-15 @ 22:21:47
URL: http://maggander.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0