2½ minuter teologi
Det är minsann inte ofta jag i betittandets form kan ta del av gudstjänster jag själv haft ansvaret att leda. Ibland är det när någon filmat dock möjligt att se och höra hur man själv syns och hörs. Så skedde vid glädjeämnet Mässa med konfirmation i Älvsby folkhögskolas kapell förra fredagen. Det inspelade materialet finns redigerat som minne för de tre konfirmanderna. Själv har jag en kopia i min dator och ur den finns en 2½ minut lång teologiskt välmatad snutt på ANDRA BLOGGEN – som så får sitt huvudsakliga Tyra-innehåll uppblandat med annat.
Titta på snutten. Dra på ljudet det som går för att kompensera den svaga inspelningsvolymen samt – och detta är det viktiga: begrunda vad bönens ord säger. Det är bara SÅ mycket god teologi inpackad på 2½ minut. Givetvis är det inte jag som står för formuleringarna om befrielsen hos Kristus. Det är det Kyrkan som gör. Hon har antagit denna bön som en formulering för vad Hon tror. Allt enligt principen lex orandi, lex credendi - så som du ber, så tror du.
Jag ansluter mig bara – och står för den.
Vill dela med mig av att jag via FaceBook har en av mig känd teologistuderande i Lund, fordom Älvsbyn, kommenterat filmen:
"Formuleringen av instiftelseorden var väldigt catholic, bravo! =)"
Men prästens rörelsemönster kan utvecklas:
1) be nattvardsbönen med lyfta händer (handflatorna uppåt), utom under epiklesen då man håller dem över brödet och vinet och gör korstecken
2. under den avsluatande doxologin, "genom honom, med honom..." hålla upp kalken och brödet en bit över altaret.
Testa det, det blir - om inte annat, och det är inte fy skam!- vackrare.
Tackar för kamraternas vägledande ord...
Intressant med beteckningen "catholic" som jag ingalunda ogillar. Gissar att den kommer sig av att jag tydligare än i handbokstexten formulerar Instiftelseorden ("i den natt då han blev förrådd...") som bön riktad till Fadern. Finner det naturligt att göra så då sagda ord ju är inne i en bön. Att som ibland brukligt är ge instiftelsen "förkunnelseton" och således mitt i en bön vända sig till menigheten för att primärt påminna den om händelsen blir bara konstigt - typ.
Vad gäller det estetiska måste man se till helheter. Kolla vem som står bakom altaret. Inga smärre rörelseförändringar i världen kan göra helhetsupplevelsen estetisk. ;-)
Åja, gamle kamrat, var inte så blygsam. Det man ser bakom altaret är en man iklädd de kläder som ska påminna om Kristus - en Kristusrepresentant således. Vem som personligen döljer sig bakom kläderna, orden - och rörelserna! - ska i sammanhanget vara oväsentligt!
Det estetiska är inte viktigast. Det viktigaste är att ett mer tydligt genomfört rörelsemönster gör bönen tydligare.