manifestation – i luleå (?)

I olika mediala sammanhang har jag de senaste dagarna läst om den Jesus-manifestation som gick av stapeln i Stockholm för några dagar sedan. Tidningen Dagen gav full gas med bloggreportage, filmsnuttar, intervjuer osv men saken märktes också i vanlig press typ Dagens Nyheter. Tack vare webben har detta varit möjligt att betitta. Kyrkans Tidnings redaktion hade - enligt sin webb - tagit helgledigt vilket kan ses som ett tecken om något. Antingen skulle alla vara med och manifestera Jesus som uppstånden - för det var vad saken gällde - eller så gav man blanka katten i alltsammans i rädsla för att förarga några kyrkopolitiker. Vad vet jag.


Jesus-manifestationen bestod av ett antal friluftsgudstjänster på olika ställen i huvudstaden och sedan marsch till Kungsträdgården där 18.000 deltog i en friluftsgudstjänst! 18.000! Det är grejer det! Skulle Svenska kyrkan officiellt deltagit skulle den eller de församlingar som inom sitt territoriella område fått härbärgera dessa sammankomster kunna redovisa ett statistiklyft av sällan skådat slag - under rubriken annan offentligt utlyst gudstjänst eller något liknande. Att inte kyrkan nappat på detta finner jag lite underligt - statistiksugen som den ofta är.


Förstamajtåget i Stockholm samlade ungefär 3.000 om jag minns TV-nyheterna rätt och det finns personer som faller för frestelsen att göra skadeglada sifferjämförelser. Utan skadeglädje är ändå jämförelsen intressant även om Jesus-manifestationen inte bara hade Stor-Stockholm utan hela riket som upptagningsområde. Jag såg minsann på TV från olika (s)partie-manifestationer hur åhörarskarorna som samlats vid Mona och Vanjas talarstolar verkligen hade grånat till skörd. Hög medelålder - typ. Som i kyrkan en vanlig söndag. Bilder från Jesus-manifestationen visar dock på betydligt mer medelålders medelålder.


Centralt boende i Norrbotten är det förskräckligt långt till Stockholm!

Och kommer man sig väl dit är det trångt så förgjordat!


Och att tänka sig - som det stod någonstans att någon föreslog - att alla till nästa år skulle ta med sig en kompis skulle göra att det bleve nästan gräsligt packat.


Därför föreslår jag att det nästa år samtidigt som det Jesus-manifesteras i kungliga huvud-kommunen arrangeras en regional Jesus-manifestation i Luleå. Staden skulle för ändamålet kunna ha ett upptagningsområde med en radie på 10-15 mil och således nå nästan ända till IKEA. Initiativtagare skulle lämpligen kunna vara domprosten som ju är kyrkoherde i city-församlingen, herden i Gammelstad som herdar i den äldsta och ursprungliga församlingen eller herden i Örnäset om domprosten vill delegera saken inom Luleå kyrkliga samfällighet.


Jag vet inte om min blogg är ett bra förslagsforum. Dessutom finns jag ju inte i Luleå. Jag bjuder dock på förslaget och skulle någon eller några eventuella läsare av detta tycka att tanken är god kan de väl lobba i riktning mot de ovan nämnda kyrkliga dignitärerna.


Apropå Luleå blir det ett hiskeligt pendlande denna vecka. Igår kväll hämtade jag madammen på flyget. I morgon skall jag hålla ett föredrag om Paulus i Missionskyrkan kl 13.00. På torsdag skall jag till stiftskansliet på ett planeringsmöte inför en utbildning.


PS: Präster kan vara sändar- och mottagarinriktade på samma gång är rubriken på en alldeles utomordentligt bra debattartikel i tidningen Dagen. I blogginlägget tisdag 28 april berör jag samma ämne - en bit ner.


PPS: Nu återstår 787 minuter till kvällens avsnitt av LOST!

Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

med det inte sagt att den ansvarige arrangörspersonen måste befinna sig i den stiftliga huvudkommunen, då är väl bloggägarn en i stor utsträckning synnerligen lämplig person att ges den ansvarigheten speciellt då han är kunnig i att arrangörsmässigt medverka i tillställningar av modell större

2009-05-05 @ 11:13:15
Postat av: Sommarmoln

Ja visst är det bra med en jesus manifestation, men nackdelen med detta som jag ser det är att det blir lite hypat över det hela lite to much livets ord hysteri över det hela.

Mvh Ola

2009-05-05 @ 11:28:03
URL: http://sommarmoln.blogg.se/
Postat av: SvBG

God idé! Annars tycker jag att det borde Jesusmanifesteras lite oftare, på riksplanet, stiftsplanet, kontraktsplanet och församlingsplanet, men kanske framför allt på individplanet!

2009-05-05 @ 23:28:49
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com
Postat av: johnny.lestander

Mycket bra idé, intressant när du jämförde 1-maj tågen med jesusmanifestationen. Tänkte faktiskt titta en snutt på Lost igår men när jag fann rätt kanal så var det eftertexterna som vevades. Jag kom då på att jag förmodligen inte missat något väsentligt. Däremot är det Chelsea - Barcelona i kväll där kan man prata om väsentlighet.



Johnny

2009-05-06 @ 21:31:46
URL: http://j-lestander.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0