tjurskallefaktor 2

Den envetenheten som jag så vältaligt i förra inlägget beskrivit ursprunget till (genetik), stödfaktorer för (uppväxt och dricksvatten) och yttringar av (envishet) gör att läsaren nog förstår att jag synnerligen motvilligt lägger ned sådant jag påbörjat. Har man satt plogen i backen ska man plöja färdigt! brukar jag säga. Helt i dåligt sällskap är jag då inte eftersom Frälsarn säger något liknande. Han säger så i ett sammanhang som handlar om att följa honom. Jag skvätter devisen lite kring vadsomhelst.

I alla fall är jag där nu. Lägger ner ett projekt. Ett helt eget projekt där jag inte är beroende av någon annan än mig själv. Avsluta något påbörjat alltså. Efter eget val. Huvva!! Så naturvidrigt!! Så tvärtemot!!


I inläggen begadkefat och garagestädning har jag berättat att jag gett mig på att (åter)studera Bibelhebreiska. Det är det projektet jag nu lägger ned. Eller åtminstone på is. Utan tidsram för nedfrysningen.

Jag vill inte tro att det beror på att jag inte skulle kunna genomföra det. Alltså inte skulle vara klipsk nog. Och det hägrar - läsaren kan inte ana hur mycket - att kunna sitta och ha framför sig en uppslagen Biblica Hebraica Stuttgartiensia och ett lexikon och ett par översättningar till andra språk och en vetenskaplig kommentar till säg profeten Jesaja. Eller Psaltaren. Eller kanske språkligt lättare mer berättande litteratur som Första Samuelsboken. Det vore hur läckert som helst att själv dechiffrera grundtexten och söka förstå och tolka den samtidigt som jag ur kommentaren lär mig jättemassor.*


Dock är vägen till den nöjesplatsen alldeles för lång. Och fylld med grammatik, glosor och annat jox. Bara med språkarbete. Som givetvis är nödvändigt för att lära ett språk.


Så med min höga tjurskallefaktor väljer jag att sätta mig under min korkek och lukta på något annat. Troligen en Bibelkommentar till någon Nytestamentlig bok då jag kan pyssla med grekiskan. Eller till något ur Gamla testamentet där jag då får offra grundtexten. Det får gå det också. På samma sätt som man i brist på bröd får äta limpa.


Så om - vilket jag inte tror - läsaren bespetsat sig på bloggiga utvikningar kring jussiv, hitpa'el, status constructus eller andra hebreiska vidunderligheter meddelar jag härmed att besvikelsens epok närmar sig. I stället kan det bli nyheter och bulletiner utifrån annan läsning - under kategorin predikaren 12:12 eller studier.



*  Till de delar av Bibeln som är skrivna på grekiska - alltså främst Nya testamentet - kan jag dock högeligen roa mig på detta nämnda sätt.

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Vilken tur att du inte lyckades lura med mig i detta projekt.

2009-01-19 @ 11:45:33
Postat av: Pär

Tja, jag har förträngt det mesta av det där. Tyvärr. Så jag hade ju naturligtvis sett fram emot att få påminnas om hitpael m.m.

2009-01-19 @ 22:35:51
URL: http://teologinorr.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0