om att vara bortkommen - alltså lite LOST

Det är onsdag och således dags att skriva en fundering i viken jag på ett pekurligt sätt kan väva in en notis om det tidsintervall som återståt till kvällens avsnitt av LOST. Vad klockan är nu talar jag inte om utan tidsangivelsen kommer på slutet. I stället tänkte jag dela med mig av några funderingar till den känsla av bortkommenhet jag upplever när det talas om vad som är politiskt korrekt - förkortat PK.


Vad är det?? Varuti består egenskapen politisk korrekthet??


Till att börja med brukar många begreppet negativt. Man anklagar någon för att vara politisk korrekt och vad jag fattar avser att man är medlöpande vad gäller strömningar i tiden, trender och nymodigheter. Svenska kyrkan har därför - kanske med rätta - anklagats för att bete sig politisk korrekt när representanter för henne beslutar att låta sig representeras i samband med Pride-festivalen senare i sommar men nobbar den Jesusmanifestation som för några veckor sedan gick av stapeln i Stockholm. Men å andra sidan blir det ju politisk korrekt bland många Jesusmanifesterare att strunta i Pridefestivalen. Utan att hemfalla till diskussion av just dessa saker - även om jag anser att kyrkan skulle ha varit med i det ena och väl kan vara med i det andra - vill jag bara torgföra tanken att vad som är politisk korrekt verkligen beror av sammanhanget, kontexten om man uttrycker det på intellektualistisk dialekt.


Bland folk på fest är det politisk korrekt att ta ett järn. Hos nykterister är det exakt lika politisk korrekt att låta bli. Engagerar man sig i OAS-rörelsen sommarmöten är man inte politiskt korrekt men andra anser att just sådana engagemang är ett uttryck för politisk korrekt anpassning till en modern tidsanda.* Om man ur konservativ hållning politisk korrekt-anklagar vissa uppfattningar är man ju ändå medlöpande politisk korrekt i det sammanhang där man själv befinner sig. Att säga Var f-n är ringen!!?? kan mycket väl vara korrekt - om än knappast politiskt - när man förlagt sin vigselring. Att använda samma ord i kyrkans vapenhus strax innan vigseln och den kontrollerande handnedstickningen i fickan inte omedelbart gav guldkänning är dock knappast korrekt - ens politiskt.**


Så, käre och kära läsare: Fundera i vilket sammanhang du är politisk korrekt. Och hur bortkommen du blir när du också där uttrycker andra meningar än vad som gäller - vad som är politisk korrekt.



Nu är det 72 minuter kvar till kvällens avsnitt av LOST.




*  Tidningen Kyrka och folk är garanterat inte politisk korrekt i Svenska kyrkan av idag. I denna ledare framförs dock anklagelsen om politisk korrekt på ett oväntat sätt.

**  Jag glömmer aldrig paniken i blicken hos den brudgummen.


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Är det PK att inte se lost?

2008-05-30 @ 22:26:57
URL: http://lycksele.blogspot.com
Postat av: bloggarn själv

Att vara PK är att vinnlägga sig om att stämma in i sitt sammanhang hur stort eller litet det än är. Om LOST är PK går inte att besvara eftersom det, med undantag för en - säger och skriver EN - annan person (lostfanet alias Hanna Johnselius i Kalix), inte finns något sammanhang att vara PK i - typ.

2008-05-31 @ 15:42:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0