grkön
grkön - eller rättare skrivet GrkÖN - är min förkortning för en ny arbetsuppgift som möter mig denna termin: Grundkurs Östra Norrbotten som är en variant på det kursutbud som folkhögskolan ger och därför väl värd att kommentera.
GrkÖN har startat och består just nu 15 elever av vilka de flesta är bosatta i området kring Kalix och Haparanda. De går en variant av Svenska kyrkans Grundkurs som aldrig getts förut. Bakgrunden till detta är av tväggehanda art - positiva och en negativa.
Negativa orsaker
är bland annat den - som jag menar - destruktion av utbildningarna för tjänst i Svenska kyrkan som konstruktionen av ett nytt utbildningssysten innebär. Jag har tidigare, för ganska länge sedan, kommenterat detta på bloggen i vad jag vill minnas tre inlägg: job på sin askhög - extended version (8 december 2005), Jeremiad om försöka hit och föröda dit (12 februari 2006) samt utveckling - inveckling - avveckling - förveckling (22 april 2007).
Utredningen kring detta ligger ni i all sin briljanta härlighet på allas bord, remisstiden går ut till veckan och debatten rasar. Sistlidna nummer av Kyrkans tidning innehåller tre sågningar av främst sättet man i framtiden avser att utbilda diakoner samt i förbigaende också en protest över förslaget att Grundkursen skall försvinna som obligatorium samt stympas från 16 till 10 veckor. För debatten se länkarna nederst.
Positiva orsaker
är det faktum att Högskoleförbundet Östra Norrbotten - ett samverkansorgan mellan de fyra kommunerna Kalix, Överkalix, Haparanda och Övertorneå - vid inventering av regiones kompetensbehov kommit fram till att det behövs någon form av kyrklig utbildning i området för personer som av olika anledning inte kan för introducerande studier omlokalisera sig söderöver. Kontakt togs med Luleå Stift som passade bollen till Älvsby folkhögskola.
Trots sina invändningar mot att grundkursen förkortas, konstruerar skolan inför framtiden en försöksvariant av Svenska kyrkans grundkurs på 10 veckor, utlokaliserad till Kalix-Haparanda, lärarledd till ca ½ och distansstudieinternetorganiserad på den andra ½tiden.
15 elever har nu börjat denna kurs med att delta under en fyradagars startvecka på folkhögskolan. Nästa vecka reser jag och en annan lärare till Kalix för att i två dagar (fm-em-kv-fm-em) ha lektioner, starta grupparbeten och introducera individuella uppdrag vilka alla skall rapporteras och diskuteras via nätet andra dagar. Så pågår det sedan några veckor innan en ny fyradagars i Älvsbyn följt av ett kortare uppehåll innan några veckor där och en här efter påsk.
Det var en kul vecka med entusiastiska elever och flitiga lärare!!
Dilemmat
är dock om vi skall göra en dålig kurs för att i debatte om de framtida kyrkliga utbildningarna visa att 10 veckor är otillräckligt - eller om vi vill att kurser skall bli bra för deltagarnas skull.
http://www.kyrkanstidning.com/nyheter/utbildningsforslag_mots_av_hard_kritik_0_4130.news.aspx
http://www.kyrkanstidning.com/nyheter/-risk_att_kvaliteten_pa_kurserna_sjunker-_0_4129.news.aspx
http://www.kyrkanstidning.com/kontroll/logga_in/?redirect=/ledare_och_debatt/debatt/default.aspx
GrkÖN har startat och består just nu 15 elever av vilka de flesta är bosatta i området kring Kalix och Haparanda. De går en variant av Svenska kyrkans Grundkurs som aldrig getts förut. Bakgrunden till detta är av tväggehanda art - positiva och en negativa.
Negativa orsaker
är bland annat den - som jag menar - destruktion av utbildningarna för tjänst i Svenska kyrkan som konstruktionen av ett nytt utbildningssysten innebär. Jag har tidigare, för ganska länge sedan, kommenterat detta på bloggen i vad jag vill minnas tre inlägg: job på sin askhög - extended version (8 december 2005), Jeremiad om försöka hit och föröda dit (12 februari 2006) samt utveckling - inveckling - avveckling - förveckling (22 april 2007).
Utredningen kring detta ligger ni i all sin briljanta härlighet på allas bord, remisstiden går ut till veckan och debatten rasar. Sistlidna nummer av Kyrkans tidning innehåller tre sågningar av främst sättet man i framtiden avser att utbilda diakoner samt i förbigaende också en protest över förslaget att Grundkursen skall försvinna som obligatorium samt stympas från 16 till 10 veckor. För debatten se länkarna nederst.
Positiva orsaker
är det faktum att Högskoleförbundet Östra Norrbotten - ett samverkansorgan mellan de fyra kommunerna Kalix, Överkalix, Haparanda och Övertorneå - vid inventering av regiones kompetensbehov kommit fram till att det behövs någon form av kyrklig utbildning i området för personer som av olika anledning inte kan för introducerande studier omlokalisera sig söderöver. Kontakt togs med Luleå Stift som passade bollen till Älvsby folkhögskola.
Trots sina invändningar mot att grundkursen förkortas, konstruerar skolan inför framtiden en försöksvariant av Svenska kyrkans grundkurs på 10 veckor, utlokaliserad till Kalix-Haparanda, lärarledd till ca ½ och distansstudieinternetorganiserad på den andra ½tiden.
15 elever har nu börjat denna kurs med att delta under en fyradagars startvecka på folkhögskolan. Nästa vecka reser jag och en annan lärare till Kalix för att i två dagar (fm-em-kv-fm-em) ha lektioner, starta grupparbeten och introducera individuella uppdrag vilka alla skall rapporteras och diskuteras via nätet andra dagar. Så pågår det sedan några veckor innan en ny fyradagars i Älvsbyn följt av ett kortare uppehåll innan några veckor där och en här efter påsk.
Det var en kul vecka med entusiastiska elever och flitiga lärare!!
Dilemmat
är dock om vi skall göra en dålig kurs för att i debatte om de framtida kyrkliga utbildningarna visa att 10 veckor är otillräckligt - eller om vi vill att kurser skall bli bra för deltagarnas skull.
http://www.kyrkanstidning.com/nyheter/utbildningsforslag_mots_av_hard_kritik_0_4130.news.aspx
http://www.kyrkanstidning.com/nyheter/-risk_att_kvaliteten_pa_kurserna_sjunker-_0_4129.news.aspx
http://www.kyrkanstidning.com/kontroll/logga_in/?redirect=/ledare_och_debatt/debatt/default.aspx
Kommentarer
Trackback