grkön - knappa veckan senare

I lördags - observera att lördagar stundom är bloggdagar - knypplade jag ihop ett inlägg kring den nystartade Svenska kyrkans GRundKurs i Östra Norrbotten. De 15 deltagarna hade då varit några dagar i Älvsbyn och sedan dess, alltså i denna vecka, har kursen fortsatt på ett annorlunda vis - nämnligen i Kalix. Fotografiet föreställer lokaliseringsbyggnaden i vilken två dagars intensivt lektionerande sig tilldragit havit för att därefter övergå till skrivande å Internet med något av en kulmen idag.

Med andra ord blev det väldigt intensivt denna vecka. Och lärorik.
Resa redan om måndag närä lunch strax efter det att Snorvan levererats till järnvägen för resa till jobb i Björkliden - om detta se inlägg åren dom går av den 27e januari. Via ett mycket givande samråd i Luleå kring det utseende en Bibellinje vid Älvsby folkhögskola skulle kunna ha nåddes Kalix vid 16tiden. Lokalkolleri, inkvartering och planeringsjobb blev måndagskvällens tidsfördriv innan tisdagens och onsdagens intensiva lektionsarbete med gruppen vidtog. Och idag har vi efter elevernas egna arbete igår haft lektioner via nätet.

Det är intressant att pröva nya arbetsformer - och inte så lite krävande.
Det tar tid att tänka nytt. Det tar både arbetstid och övertid - ibland också fritid.
Dock är det viktigt med sådan tid då det i nytänketid finns potential för utveckling och framåt-skridande. Givetvis gäller inte detta all nytänkeritid då den också innehåller - och måste få innehålla - idéer och uppslag som är tankeåtervändsgränder och känns som slöseritid. Men nytänkeri är ändå absolut nödvändigt för att verksamhet inte skall först stanna av och sedan bara erodera bort.
Denna nytänkeriets lag gäller verksamhet på skolan, i kyrkan i stort och lokalförsamlingen i smått. På skolan är det bra fart nu. Jag säger inget mer...

Bilden är märklig och intressant om man kollar portalen.
Sannolikt är pelarna inte från antiken utan från den tid då man byggde antikhärmande - jag gissar den tid då ett tidigare Folkets hus byggdes i Kalix. Det har behållits och det gamla får stå kvar som en ingång till något nytt. Detta nya är kanske mindre vackert och stilfullt eller så vackert och stilfullt på ett annat sätt. I vart fall är det ett mycket mer idag funktionellt Folkets Hus med bibliotek, undervisningslokaler och mycket mycket annat - kallat Kalix Univer-City.

Att låta gammalt få stå kvar som ingång till något radikalt förnyat är kanske en modell för kyrko- och församlingsutveckling - typ. Jag säger inget mer...

PS: Såg just att morgones glutta-på-blogg-på-kvällen-teori håller. ½22 tre dussin - drygt. DS.

Kommentarer
Postat av: Madonna

Jag försöker lära mina nya vänner lite nytänkande som att blogga.... men det går trögt.
Förr kunde jag se totalt antal bedökare på bloggen men det hittar jag inte längre.?? Annars har jag samma fenomen, ett troget gäng som tittar in varje morgon...

2008-02-02 @ 09:24:43
URL: http://madonnas.blogg.se
Postat av: Madonna

Ps Jag har bytt namn på din länk hos mig, det kanske lockar en och annan besökare till dig DS

2008-02-02 @ 20:50:44
URL: http://madonnas.blogg.se
Postat av: Kattis

För att ordet "här" i meningen om ditt blogginlägg är en länk. typ.

Sådant man kanske ser om man har mindre skitiga glasögon.

Kram.

2008-02-03 @ 20:16:18
URL: http://katkitchensink.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0