akademiska avhandlingar – egna och andras

Rubriken är inofficiellt namnet på en avdelning i hemmets bokhylla. Sektionen ifråga innehåller kluriga forskningsresultat på högre nivå författade av folk i bekantskapskretsen eller släkten. Att det stå ett eller mellan bekantskapskretsen och släkten - fast nu blev det och - beror på att jag inte känner hela min släkt. Men kluriga kan de vara i alla fall. Sedan finns givetvis fler höglärda böcker men de är införskaffade främst utifrån sin klurighet och inte för att det finns en relation till kluraren.

Vad är då det kluristiska innehållet i hyllan?

  • Differentiability of Bessel potentials, Differentiability of functions in Besov spaces och Differentiability of Bessel potentials and Besov functions är tre häften som tillsammans utgör hustruns kusins doktorsavhandling i matematik. Obegriplig för en multiplikations-tabellshanterare som jag själv - samt resten av släkten på hennes sida.
  • Studies in the analytic and spectral theory of automorfic forms är också en matematikavhandling. Kluraren till denna är ett kusinbarn till mig - alltså en släkting men tyvärr utanför den direkta bekantskapskretsen. Googlar man på mitt efternamn står han för en icke ringa del av de träffar man får. En annan storträffare är ett annat kusinbarn som dömer fotboll. Boken helt obegriplig.
  • Parietal cell regeneration in rat gastrik mucosal wounds är en avhandling i medicin, skriven av en ungdomskamrat. Tror den har att göra med hur magsår framkallade hos laboratoriemöss fungerar - men är inte säker.  Fattar åssit! Alltså inget.
  • Studies on interferon producing human blood leukocytes är en annan medicinbok av en annan ungdomskamrat, numera professor. Begriper dedikationen till hustrun och äldsta dottern.
  • Författeren till Mark and mission lärde jag känna när han som teologie studerande sommarpraktiserade I Älvsby församling. Teolog alltså vilket gör boken begripbar förutom de partier där han hemfaller åt att skriva koptisk text - alltså antikens egyptiska med grekiskbesläktat alfabet. Boken dock på annan hyllplats i sällskap med andra teologiska vidunderligheter.
  • Att bli förälder är en näst intill begriplig bok skriven av en grupp i vilken ingick en kusin till mig. Om det är en avhandling vet jag inte, snarare en annan slags forskningsrapport på lic-nivå ungefär - tror jag.
  • Direct seeding af alder on famland handlar om gråal och är min svågers licenciatsavhandling. Jag begriper att det har att göra med hur någon slags sly växer men stort inte mer*.

Det är till detta bokgäng som avhandlingen nämnd i inlägget klipsk kompis nu sällat sig.


Varför skriver jag detta? Fåfänga! mina vänner. Ren fåfänga!




*  Författarna till alla dessa alster är: Britt-Marie Stocke, Andreas Strömbergsson, Håkan Blom, Lars Rönnblom, Jesper Svartvik, Lars-Erik Strömbergsson och Jan-Erik Lundh.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var en salig blandning Stig. Ordet "egna" i rubriken förbryllar. Stig fram Stig och tig inte. Låt info om dina egna alster strömma likt vatten ur klippan (berget som Mose slog på)) och visa vems son du är.

2008-12-16 @ 20:56:36
Postat av: SvBG

Precis. Jag ser mest fram emot din egen doktorsavhandling. Den enda av de uppräknade jag var nära att nästan ha tillstymmelsen till något som helst intresse av var väl Jesper Svartviks alster... Men å andra sidan fick jag svar på den fråga jag hade tänkt ställa dig någon gång, nämligen släktskapet till Markus Strömbergsson, som häromdagen utsetts till att vara en fem proffsdomare de närmaste åren.

2008-12-17 @ 12:08:36
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com
Postat av: bloggaren själv

Egen avhandling kommer ej. Någonsin! Skulle i aktuella ämnen kräva inlärning av TYSKA och upplärning av FRANSKA. Samt ENGELSKA att skriva på. Huvva!!

Är dessutom inte tillräckligt klipsk. Och vill inte begrava all tid det hög-nördiga arbete som doktorerande i Bibelvetenskap skulle innebära. Undervisar hellre. Och förkunnar när tillfälle bjuds - dock numera alltmera sällan.



Håller med SvBG att bara Svartviks alster är intressant att läsa. Som exeget är han bra. De andra avhandlingarna är kul att ha eftersom författarna är släkt och vänner och försett dem med glada dedikationer.



Mitt inlägget "Fotboll eller..." av den 22 oktober 2007 har en bild av den nämnde fotbollaren - för att nu sprida lite mer ljus till SvBG.

2008-12-17 @ 12:31:34
Postat av: Jonatan

Har egentligen inte med inlagget att gora, men lankarna du skickade fungerar inte. Finns det nan svensk kyrka i Phuket eller ar det bara i Bangkok? Kan aven meddela att hemlangtan har borjat smyga sig pa lite smatt.//Jonatan & Helene

2008-12-17 @ 15:51:24
Postat av: Hanna

Men en bok kanske du kan skriva.

2008-12-17 @ 16:27:21
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jaa! Det ryktet skall vi sprida ut så att det växer till en jätte-driva. Stig håller på skriver en bok. Till slut blir det sant eller...

2008-12-17 @ 17:33:51
Postat av: Anonym

Det ser inte ut som om det finns någon svensk SKUT i Phuket. Inte någon av de andra nordiska utlandskyrkorna heller.



Norska http://www.sjomannskirken.no/phuket

Sjømannskirken i Phuket åpnet 17. januar 2005, og var åpen i ett år etter flomkatastrofen. Arbeidet ble nedlagt i slutten av januar 2006.

2008-12-17 @ 17:46:23
Postat av: Anonym

Håller Stig på att skriva en bok? Vad hör jag?! Så spännande. Den ska jag absolut köpa. När kommer den ut?

2008-12-18 @ 08:21:29
Postat av: bloggaren själv

Sluta nu trackas, smågrisar!



Jag skriver inte någon B-O-K.

Jag skriver på en B-l-O-gg.

Ibland i ett B-l-OcK.

Men inte någon B-O-K!!



Men håll med om att ljudlikheterna finns. Särskilt som G och K ligger varandra nära rent fonetiskt och i många språk näsatan sammanfaller.

2008-12-18 @ 09:23:52
Postat av: Hanna

Snart blir väl din blogg en bok. Men du kan gott skriva en bok i alla fall. Jag trackas inte.

2008-12-18 @ 22:45:22
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0