slutligen helg!


Nu är arbetsveckan slut, slut, slut.

Skolprästlärarn pustar ut, ut, ut

Jag, en kursmedverkarslav

stänger tankeflödet av

och stirrar tomt framför mig!


När jag är riktigt trött skriver jag dåliga rim - som synes.

Ibland när jag inte är trött och får ett anfall av poetik kan det också slöjdas verser. Då händer det - men inte ofta - att verserna når en högre kvalitet än poemet ovan som dock är ett gott exempel på den sortens rim som uppkommer då hjärnan inte bara ser ut som utan också känns lika alert som en portion havregrynsgröt. Jag gissar att det är denna djupsinniga erfarenhet hos andra personer som gett upphov till ordet gröt-rim.

Vad har då veckan inneburit?

  • Den startade redan i söndags - söndagen är ju första veckodagen - med att jag fick leda gudstjänsten på EFS. Det jag predikade då samt andra funderingar knutna till samma Bibelavsnitt är redan utlagda å bloggen (exe-geten bräker - johannes 17:9-17 och femte söndagen i påsktiden)
  • Måndag var jag på skolan strax efter 0700 för att kolla upp en del saker innan förmiddagens personalträffar som sedan under eftermiddagen åtföljdes av planering av en bunt lektioner senare under veckan.
  • Tisdag landade Svenska kyrkans grundkurs östra Norrbotten (GrkÖN) på skolan för sina sista fyra kursdagar innan muck och sedan jag lektionerat och annat med dem var det - i och för sig icke jobbanknutet - kvällsträff med den socialdemokratiska kyrkofullmäktige-gruppen.
  • Onsdag innehöll efter mässa 0800 fler lektioner med sagda grupp varvat med förberedelser samt en middag och samvaro om kvällen. Eventuella lektionshål fylldes av samtal med från huvudstaden utsänd utvärderare av GrkÖN.
  • Torsdag undervisades det också både för- och eftermiddag och på kvällen ryckte trettiotalet personer knutna till gudstjänstutvecklingsprojektet Navet in på skolan - alltså ett kvällspass.
  • Fredag förmiddag - efter mässa 0800 - grundkursens sista timmar samtidigt som verksamheten kring Navet roterade med ett allt högre varvtal som jag helt kunde ansluta till under eftermiddagen och kvällen.
  • Lördag - alltså idag - har det sprungits vidare kring Navet och ur ekorrhjulet kunde jag kliva efter lunch.
  • Nu - lördag runt två pustar jag ut med hjälp av ett tangentbord.

Bloggande är rekreation - har ni hört så konstigt??!!
I vart fall innebär det lite reflexion - alltså återtanke på det som skett.
Och innebär på så sätt något av en debrifande traumabearbetning.
 
Apropå psalm 61 i Psalmboken så klurade en Navetkursledningsstiftskollega i morse:
När slutar lågorna och var börjar ljuset?
När slutar grenarna och övergår i trädet?
Var är gränsen mellan gåvorna och Anden? tjänsterna och Herren?
Och var slutar en lem och var börjar kroppen?


Kommentarer
Postat av: Hanna

Det har hänt ett litet genombrott i min "bok". kanske du snart får rapporter om detta på min blogg eller via mejl.

2008-04-27 @ 20:47:48
URL: http://hannajohnselius.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0