exe-geten bräker - om himmelsfärden

Bibelberättaren Lukas är ensam om att berätta om Jesu himmelsfärd. Å andra sidan gör han det två gånger - dels som slut/höjdpunkt på sitt evangelium, dels som början på sin volym två, Apostlagärningarna. I och för sig nämns saken också i slutet av Markusevangeliet inom ramen för det så kallade oäkta Markusslutet (16:9-20)*.

Då man grovt hugget kan se näst intill alla brev i Nya testamentet som äldre än alla evangelier och man i breven finner anspelningar på himmelsfärden måste berättelsen om densamma anses som en del av den ursprungliga uppståndelseberättelsen**. Även om således varken Markus-Matteus eller Johannes nämner det kan man alltså helt rimligt anta att saken mycket väl kan ha funnits på bred bas hos de första kristna även om det inte nämns tydligt i hela Nya testamentet***.


Ändå ställer jag samma fråga som när jag arbetade med passionshistorien:
Varför berättar de olika? Eller rättare sagt: Varför är det bara en som berättar??

Åren mellan händelserna och skrivandet har naturligen lett till att olika berättelsestilar med olika berättelseinnehåll haft möjlighet att utvecklas utifrån olika församlingars behov, men samtidigt bör åren inneburit - då medelhavsområdet var samfärdselmässigt öppet och utbyte av varor och människor en reell företeelse - att berättelsesärarter utjämnats och blivit mer enhetliga - eller???
Uppenbarligen är i alla fall att både Markus-Matteus och Johannes utelämnar himmelsfärds-berättelsen men Lukas väljer av någon anledning att ha med den. På liknande vis valde Markus och Johannes att inte berätta om Jesu födelse medans de andra har var sin berättelse - olika.
Crux interpretata - svårt att förstå!


Och hur skall vi förstå själva himmelsfärden?
Ordet handlar om förflyttning i rummet och då uppåt. Andra ställen i Lukas-Apostlagärningarna som talar om var Jesus befinner sig, varifrån Anden sänds, varifrån Jesus skall återkomma osv visar dock att det är i härligheten hos Gud Jesus befinner sig, inte långt ut i rymden, andra vintergatan till vänster. Den härligheten hos Gud var dessutom Sonens urläge från vilket han antog mänsklig natur genom jungfrun Maria och det är till den härligheten Jesus - fortfarande människa - återvänder genom uppståndelse och himmelsfärd. Detta gör att Kristi Himmelsfärds dag blir den dag som fullkomnar Påsken.




* Mark 16:9-20 saknas i många gamla och tillförlitliga handskrifter även om andra gamla och tillförlitliga har avsnittet eller en kortare variant. Alltsammans brukar dateras till någon gång under 100-talet och förefaller vara en sammanfattning byggd på annat material än det man finner hos Markus själv - rimligen alltså Lukas.
** Brevnoteringarna om himmelsfärden är till exempel Romarbrevet 10:5-7. Efesierbrevet 1:20 och 4:7-13, 1 Timoteos 3:16 (äldre material citerat av Paulus),  1 Petrusbrevet 3:21-22 samt Hebreerbrevet 1:3 och 4:14.

*** En annan sådan sak torde vara självklarheten att också barn kan och skall döpas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0