prästmöte i Luleå 1 - som eljest

image154

Denna vecka har jag varit på prästmöte två dagar av tre. Den tredje dagen bonnade jag och prioriterade uppgiften att för alla skolans elever och en stor del av personalen tillsammans med en arbetskamrat berätta om och visa bilder från Auschwitz. Därför blir mina intryck intryck från ett ofullständigt möte med nästintill alla präster i stiftet. Det gick av stapeln i Kulturens hus i Luleå samt givetvis i Domkyrkan..

Nåväl. Vad känner jag när jag är på prästmöte?

Det är kul!
Det är kul att byta tankar, roliga historier, erfarenheter.
Det är kul att möta kumpaner man sällan träffar, vänner, tidigare studie- och arbetskamrater.

Det gnager.
Det gnager eftersom jag inte känner igen den kyrka jag blev präst i.
Om det vill jag nu skriva en del. Och en del av den del jag vill skriva kommer här.

En viktig - men jag vet inte hur viktig - orsak till att jag inte känner igen mig är givetvis det faktum att de flesta präster i stiftet i dag är yngre än vad jag själv är. Jag vet inte varifrån de kommer eller vad de heter. I den kyrka jag för 20 år sedan riktigt kände mig hemma i kände jag ju många och kände till nästan alla präster. Dåförtiden fanns det en massa stadiga gubbar och en och annan likadan tant i femtioårsåldern och uppåt och deras gedigna framtoning gjorde att jag kände mig trygg - men ibland också givetvis också ofantligt provocerad. Det gänget saknas nu. De kommer inte på prästmöte nuförtiden. Det faktum att jag nu, med några undantag, bara känner en minoritet ungdomar i min egen ålder gör att kåren verkar så annorlunda. Den verkar på något sätt förändrad eller utbytt eller nåt.

Jag är givetvis inte så korkad att jag inte begriper denna så kallade kohort-effekt och att den är naturlig. Det jag funderar är i vilket mån detta formar känslan av att jag inte känner igen mig.

De allra flesta väljer dessutom att uppträda i vad man kan kalla civila kläder. Om man med detta vill avmarkera sin prästidentitet vet jag inte men tydligt är i vart fall att man inte önskar att med klädsel markera den. Vad det i sin tur beror på vet jag inte heller. Kanske ser man sig inte vara i tjänst. Eller kanske tror man att det syns i alla fall att man har uppdraget från Gud att till människors tjänst vara präst - alltså vigd VDM, Verbi Divine Minister, det Gudomliga Ordets Tjänare. Kanske tror man att de människor man är till för i alla fall fattar att man är präst och detta då på grund av prästens helgelse eller att hans/hennes ansiktes hy på något sätt utstrålar uppdraget eller den nära Gudskontakten han/hon lever i - som det var för Moses. Vad vet jag. 
Det jag vet är att på mig märks det inte automatiskt att jag är präst. Det gör att jag behöver visa detta så att de människor jag är till för, som Gud faktiskt gett mig till, ska kunna veta. Det jag också vet är att i denna - ändå inte världens viktigaste fråga - har jag fler funderingar.

Dock: På prästmöte fattar man ju ännu sämre om de många civila okända man ser i Kulturens hus med omnejd faktiskt är präster eller om det är några andra som samtidigt vistas i samma byggnad men på någon annan konferens. Dessutom vore det väl ett kul spratt om Luleåborna tvingades lägga märke till 200 präster strosandes i city.

Det gnager värre  - ungdomar tror jag skulle sagt suger - att jag inte känner igen teologin.
Eller kanske är det sättet att uttrycka teologin, de ord man använder, som känns främmande.
Eller kan det vara frågan om en förändrad betoning av vad som är teologins kärna?
Eller - tanken har slagit mig - saknas kärna i teologin?
Eller har jag bara blivit dum i huvudet som inte förstår?

I detta måste jag tänka på vad jag kanske ska skriva.
Jag kan kanske inte skriva allt jag tänker.
I vart fall inte exakt som jag tänker det nu.
Så jag tänker ett tag till...

Kommentarer
Postat av: Pär

Intressant. En liten hypotes - kanske tänkte många att här är vi ju ändå alla präster, så det behöver jag väl inte visa upp, som någon slags jantelag eller bara "bekvämlighet". Vad gäller teologin så hade jag ett intressant samtal med en klasskamrat härom dagen kring huruvida djävulen finns eller inte. Eller rättare sagt - vi var båda väldigt tveksamma inför det faktum att kyrkan tycks ha avskaffat honom (henne?). 50-tal, nån gång, eller? Har i seminarier märkt hur ord som tradition (väldigt positivt för en lutherskt reformerad katolik som mig), bibeltrogenhet m.m. kan få folk att dra väldigt negativa associationer. Nu citerar jag en annan kamrat: "Kyrkans utveckling har ju hela tiden skett genom brott mot traditionen." Där kan man ju ha olika perspektiv, men jag ser nog traditionen mer som något levande, ett uttryck för att anden leder och utvecklar. Jaja. Lite funderingar från en nästanpräst.

2007-09-01 @ 14:22:28
Postat av: SvBG

Kort kommentar:
1. Jag förstår känslan av att inte känna igen alla. Den känslan är inte så angenäm. Personligen kände jag mig rätt så... ensam... faktiskt...
2. För egen del är det bekvämligheten som gör att jag inte bar prästskjortan. Men det är klart att om alla skulle ha sina prästskjortor skulle det bli ett helt annat genomslag i stadsbilden.
3. Håller helt med dig. Det där med kärnan... Kärnfria vindruvor är enkla att äta, men hur kan det ge ny frukt?

2007-09-02 @ 10:29:28
URL: http://www.svenbertilgrahn.se
Postat av: Madonna

Det är tidens gång...ingenting blir nånsin som förut, glöm din dröm. Utveckling kallas det.
Visst är det konstigt att tillhöra gammelstötarna? Eller finns vi för att ge nån slags trygghet och stadga? Eller borde man avgå en gång för alla. Jag kan dock känna lite avund att vara ..som en elev uttryckte sig "antikrundan" i stället för nytänkande rebell. Håhåjaja

2007-09-02 @ 19:01:43
URL: http://madonnas.blogg.se
Postat av: Svenne

Intressant att ta del av dina tankar broder, efter som du har en gåva av att kunna "skriva""tänka till".
Visst har tiden sin gång språket utvecklas osv,,men jag undrar om din far,farmor och tant vasti hade hittat kärnan ,känt igen sig hittat ansiktet i vår nuvarande kyrkas tro-liv (teologinskärna)
Hoppas innerligt att ordföranden Herren Jesus fortfarande får vara hörnstenen. Denna ordförande vilken jag förmodar att din avlidne Far ville höra om av KG i tv,n,när han ville få lite föda näring för själen..
Allt gott broder i höstmörkret!
Svenne

2007-09-03 @ 00:12:32
URL: http://svenolofsnellman.blogg.se
Postat av: Lostfanet

Jag hör till de "nya". Men mitt namn kan du. Jag har hör till de som gärna bär prästskjorta i ur och skur men jag ville testa känslan att inte bära skjortan varje dag. Dagen utan prästskjortan= Vad katten ska jag ha på mig? Klädbyte två gånger på morgonen. Har jag de här ser jag ut som en lillflicka - noll pondus... Har jag de som blev... ok, de dög... Sammanfattningsvis: Det är enklast med prästskjorta, den säger allt. MEN nu för tiden så finns det ju en uppsjö med prästskjortor: tunikor, tröjor, klänningar och fuskskjortor. Vad utstrålar det?

2007-09-05 @ 11:22:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0