onsdag i lovet


Sportlov är det.
Ganska skönt faktiskt.
Och programmet blir varierat.




Måndag kväll stod jag i valet mellan två kval:

Skulle jag kl 1830 gå på den socialdemokratiska kyrkofullmäktigegruppen och säga min mening?

Skulle jag kl 1900 gå på planeringsmöte inför OAS-konferensen till sommaren och säga min mening?


Jag gick på OAS...

Konferensen blir i sommar och de lokala förberedelserna pågår.

Programmet kan man hitta på http://www.alvsbyoas.blogspot.com/.

Vad sa jag för mening??
Det säger jag inte här - i vart fall inte än. Och detta med hänvisning till förra inlägget.

Det var harmeligt att missa S-gruppsmötet.
Förra gången gick vi genom verksamhetsrapporter etc för församlingen vad gäller 2006. Där såg vi bland annat att gudstjänststatistiken är något vikande och samtal fördes kring orsaker och väg-förändrings-vägar. Det vill jag inte berätta allt om - med hänvisning till förra inlägget.
Jag utlovade i alla fall att till nästa gång - alltså i förrgår - förbereda en presentation av vad som utmärker församlingar som inte minskar utan i stället ökar antalet regelbundna gudstjänstfirare. Då jag måndag kväll gick på det andra mötet kunde jag ju inte vara på det första och alltså får jag presentera det hela nästa gång. Det jag då kommer att säga är bland annat att faktorer för växande församlingsgemenskaper är att

  1. en del växande församlingar är så kallat högkyrkliga men andra är det inte.
  2. det finns inga regionala tydliga tendenser mellan nord-syd, tätort-glesbygd etc.
  3. man betonar Jesus Kristus som uppstånden från de döda och att han är Guds Son - annorlunda sagt Gud som människa.
  4. man låter Jesu död stå i centrum genom att varje sön- och helgdag fira nattvard  - så förkunnar man  "Herrens död tills dess han kommer åter".
  5. man accentuerar Bibeln som Guds ord genom att se till att det finns regelbundna Bibelstudier.
  6. man ställer den dagliga bönen i centrum - ofta genom att grupper i församlingen ber Tidegärden.
  7. man bygger sociala nätverk människor emellan.
  8. politikerna spelar ingen aktiv roll för det som sker, varken som gas- eller bromsfaktorer..

Igår var vi till exempel på slalomtur till Galtis utanför Arjeplog. Detta gör att idag lyder benen bara motvilligt huvudets order. Nu är det drygt en halvtimme kvar till LOST.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0