predikoönskemål


I en kommentar till mitt inlägget 24 år sedan - och trött av den fjärde april efterlyste signaturen Gunilla en predikan. Hon föreslog till exempel Johannes evangelium kapitel 14 verserna 15-21.

Jag tänker nog inte skriva en predikan kring den texten - i alla fall inte nu.
Men jag fick en annan idé:

  1. Jag lägger in texten - den kommer strax.
  2. Läsare av min blogg uppmanas att i kommentarer ge sina tankar kring textavsnittet.
  3. Och så får vi se vad det blir - kanske en predikan.

Så var så goda att dela med er av era tankar.
Här är Joh 14:15-21 - ord Jesus sa till sina lärjungar kvällen innan sin död.


"Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud.
Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: sanningens ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er.
Jag skall inte lämna er ensamma, jag skall komma till er. Ännu en kort tid, sedan ser världen mig inte längre, men ni skall se mig, eftersom jag lever och ni kommer att leva. Den dagen skall ni förstå att jag är i min fader och ni i mig och jag i er.
Den som har mina bud och håller dem, han älskar mig, och den som älskar mig skall bli älskad av min fader, och jag skall älska honom och visa mig för honom."

Kommentarer
Postat av: Pär P

"Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud." Var nyligen till bjärka-säby. Peter Halldorf pratade om Andens böjningsmönster. Att vår lydnad till gud - och därmed till hans bud - är något som kommer innifrån, där vårt hjärta säger "jag vill". På detta "jag vill", detta närmande till gud följer lydnad, men en lydnad som är helt beroende av Anden - hjälparen.

Har nyligen kommit hem från påsknattsmässan. JESUS KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN, HALLELUJA!

2007-04-08 @ 01:43:22
Postat av: Gunilla I

Hej Pär,
kul med livstecken från en vän.. om än på en annans blogg...
Men som Stig har lärt... för att kunna leda måste man lära sig lyda. Det håller faktiskt enligt min mening
Här kommer ett bidrag från mig:

Sanningens Ande, som av höjden talar,
Som oss upplyser och som hugsvalar(tröstar)
Kom låt oss leda, bo i dessa salar.
HELGA VÅR KUNSKAP.......
Led oss att söka i allt vad vi lära
evige faderns kärlek, makt och ära.
Låt oss i Sonens kunskap frukter bära.
HÄR FÖR GUDS RIKE.......
Du som är vägen,sanningen och livet.
eviga ljus, till salighet givet.
Kristus..låt ordet...i vårt hjärta skrivet,
HÄR OSS FÖRNYA......
Herre...du ensam är det sanna ljuset..
vilket leder oss hem till fadershuset.
Lyd oss... att under vandringen i gruset
DIG MÅ VI FÖLJA......

(Psalmen av Topelius Zacharias 1869-1880)'
Som gick rakt in i mitt hjärta...
To be continue...

2007-04-08 @ 22:48:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0