om ordmärkeri mm

I förra inlägget beskrev jag mig själv med orden lite och inte lite av en ordmärkare och överkänslig petimeter. Jag står för den beskrivningen men behöver också vara medveten om att det inte alltid är en konstruktiv väg att gå för att främja en sak, föra ett samtal och vara öppen för dialog. Visst kan man märka ord men det bör inte ske på bekostnad av helheter och avsikter – så vida det inte rör sig om rena faktafel.

 

Draggar jag i min huvudskalleknopps dunkla djup flyter ett minne upp av en sak jag läste på 1970-talet. Jag hade då efter min farmor fått ärva Samlade skrifter af Carl Olof Rosenius i fyra band och läste noga genom den första volymen.* Där fanns en artikel som jag vill minnas handlade om att skilja mellan falska och sanna läror, predikanter, förkunnare och skrifter. När gäller sådant påstår Rosenius att det är viktigare att lyssna till rösten än att i detalj granska orden. Är det Herdens röst – alltså Jesus röst – man hör eller är det mest fina lämpliga korrekta ord? Naturligtvis vet han – som alla andra – att röst och ord hör ihop och att ord ska vara sanna och exakta. Det han ändå trycker på att man behöver ha ett visst överseende om någon uttrycker sig fel eller avigt men ändå har en intention och är sann i den sak han eller hon vill framföra.

 

Varför flyter detta upp i min skalle just nu?

Och klart på sidan av vad Rosenius då egentligen behandlade?

 

Till mitt blogginlägg om boken The end of Israel – dispatches from a path to catastrophe av den 30:e juli – här – gav bloggkompisen tobbe lindahl en kommentar om ordet blaska, ett ord som kan låta nedsättande. Det startade en dialog och han gav mig en utmaning som jag först sa pass till. Igår när det regnade gav jag mig ändå i kast med att utreda saken närmare. Jag fick fram ett resultat som jag försökte få in som en kommentar men det funkade inte. Jag sökte på ett annat sätt men det gick inte heller att publicera. Därför kommer nu här ett inlägge med det jag inte fick igenom som kommentar igår – en lista över bloggningar med ordet blaska och vilka tidningar det då gällt:

 

Jag kunde inte hålla mig! Jag beslöt att kolla.

Alla mina blogginlägg har jag i ordbehandlingsformat sparat i en mapp i min dator. Det gör att det är relativt enkelt att genom en sökfunktion få fram dator och innehåll i bloggposter då jag använt ordet ”blaska”. Här kommer listan med datum och vilken tidning jag betecknat med det irriterande ordet. Jag lägger till blasklappen att jag kan ha missat något gång.

 

2009-01-07 Dagen. 2009-01-26 Piteå-Tidningen. 2009-04-30 Kyrkans Tidning. 2009-06-13 Piteå-Tidningen. 2009-08-13 Kyrkans Tidning. 2010-03-14 Kyrkans Tidning. 2011-01-31 Tidningen Land. 2011-03-24 okänd dags- eller samfundspress. 2011-04-29 Daily Observer i Liberia. 2011-10-20 Piteå-Tidningen. 2011-10-21 Tidningen Östran som då var värld för Dag Sandahls blogg. 2011-11-04 Piteå-Tidningen. 2011-11-08 Dagen. 2013-05-23 Dagen. 2014-05-01 flera tidningar – Piteå-tidningen, Dagen och Haaretz. 2015-10-05 Dagen. 2016-01-23 fackförening KyrkA:s medlemstidning. 2016-12-12 Piteå-Tidningen. 2017-07-29 Kyrkans Tidning. 2020-04-22 Piteå-Tidningen. 2023-03-21 Kyrkans Tidning, Dagen och Världen Idag. 2023-05-31 Kyrkans Tidning. 2024-07-30 Jerusalem Post

 

Som synes blir det drygt 20 gånger på 15 år bland säg 2000 blogginlägg. Det lustiga är att sakerna jag de facto behandlar i de olika inläggen mycket sällan blir något man kommenterar – märk-ligt nog.

 

 

 


* Volymerna 2-3-4 har jag inte läst igenom. Så inte heller de två volymerna av hans kommentar till Romarbrevet som jag nyligen förvärvat.


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Jag får ödmjukt böja mig i stoftet. Jag lovade ju ge mig om du kunde visa att du någon gång kallat israeliska oppositionstidningen Haaretz för blaska. Du gjorde jobbet och lät mig komma till 2014-05-01 där Haaretz omnämns som blaska i gemenskap med Piteåtidningen och Dagen. Visserligen i en passas som inte huvudsakligen handlar om innehållet i blaskorna utan om olika typer av betalspärrar för digitala läsare.

Men har jag lovat så har jag: jag ger mig.

Men vill då passa på att deklarera att om JAG någon gång skulle benämna tidning eller tidskrift för blaska då är det avsett vara ett negativt omdöme.

End og diskussion?

2024-08-11 @ 14:31:55
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0