framtidsperspektiv 1

Om framtiden vet man inte allt. Noga sagt vet man innerst inne och ytterst ute ingenting. Ändå planerar man, har önskningar och förhoppningar eller farhågor – som ibland kan växa till rena katastroftankar.

Om andra däggdjur än vi funderar över framtiden vet vi inte. Kanske lite men inte i mänsklig omfattning. Vad som då är instinkt eller registrering av signaler må vara öppet. Ältandet, stötandet och blötandet av olika framtidsscenarier är vi nog i alla fall tämligen ensamma om.

 

Onsdagen denna vecka gav en framtids- och kanske planeringsgrej som kom när vi var några som efter Veckomässan var kvar och pratade med varandra. Åtminstone en av de som blev kvar bär på en rejäl entreprenörsanda parad med viss otålighet. Personen tyckte att det vore på sin plats med en ny grupp- och pilgrimsresa till den grekiska ön Samos.

 

Det var i maj månad 2018 och 2019 det gjordes vuxenresor till holmen i fråga. Konceptet påminde då om de resor som nykonfirmerade gjort till regionen och utflyktsmålen – med liknande tankeinnehåll fast på vuxiska. Efter två år gjorde man – och jag – bedömningen att saken så att säga nu var ”utfiskad”. För ungdomarna gällde dock att man planerade även 2020. Utifrån ihåliga ekonomiska argument planerade man då det som ett sista år.

Pandemin befriade Kyrkorådet från att meddela nedläggningen. 2020 ställdes in och så gick det vidare under pestens tid. Numera planerar man (än så länge) inte att ha med detta eller annat ”lika extra” för konfirmanderna. Enligt min enkla mening är det ett felaktigt vägval. Antalet konfirmander har nu sjunkit markant.

 

Tillbaka till onsdagskvällens samtal om idén med en framtida vuxenresa.

 

Till skillnad från ungdomsresorna kan en sådan vara ”deltagarfinansierad” utan nämnvärd ekonomisk ”belastning” på församlingen som säger sig vara i allvarlig ekonomisk kris med sina nästan 30 miljoner i sparat kapital. Förhoppningsvis märker du, noble Bloggläsius, att jag i detta stycke är lätt ironisk.

 

Så frågor väcktes i min huvudskalleknopp. Kan något sådant planeras utom församlingens direkta inblandning och regi? Får jag och andra göra sånt? Är det lämpligt? Illojalt? Eller något positivt? Och vad skulle innehåll och upplägg vara? Två-generations-vuxen-resa?

Vi spånade en smula i de sakerna. Väl hemma fastnade jag som den gamla kurs-och studiefunderare jag är i att börja dra upp planer åt det håll vi ordat kring; Maj månad 2024, förberedelse-träffar i studiecirkelform, innehåll och allt möjligt. Samverkanspartner? Annat?

 

Stopp i maskin!

 

Stig ska inte göra sånt! I alla fall inte själv. Tycker Stig.

Fler skallar och tankekrafter gör jox bättre. Att dela upp ansvar i sektioner – bokningar, tidfördelning osv är exempel. Pedagogiken likaså. En teolog är inte nödvändigtvis den bästa organisatören eller pedagogen.

 

Därför gör jag nu halvhalt med mina framtidsperspektiv 1. Jag frågar här till att börja med efter folk som vill vara med i att förbereda en eventuell grupp- och pilgrimsresa till den grekiska ön Samos någon gång i maj nästa år. Och efter intresserade. Är man 10 kan man fara – men inte fler än 20.


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Se min blogg!

2023-06-19 @ 23:35:44
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0