seå 87/2022
I förra inlägget snärlig 2023? aviserade jag den sista december tankar på att jag i och med utgången av 2022 skulle bli en avgången bloggare. Denna tankegång skapade inget mediapådrag likt vad som hänt om kungen abdikerat eller så. Det kom ett par vädjanden om att fortsätta på Facebook – jag nämner där att jag bloggat – men i övrigt inget. Å andra sidan kom inga Äntligen! eller Så skönt! eller Det har jag tyckt länge! Ändå är inget av detta orsaken till att jag nu i januari detta nya år faktiskt befinner mig vid tangentbordet och skriver det jag nu skriver. Det är nog mest motviljan mot lösa trådar som leder till seå 87/2022.
I förförra inlägget oenkelt att fatta jag skrev jag den 29:e december: Boken som kom är dock inget för trångskallar vare sig före, under eller efter jul. Jag har nu hunnit till sidan 202 och återkommer i saken när jag bökat mig igenom de drygt 200 sidor som är kvar.
Nu är det bökat! 420 sidor av Svensk Exegetisk Årsbok – som jag brukar kalla Nördboken. I år är underrubriken Bibeln i politiken – The Bible in Politics. Den saken hade jag inleningsvis missuppfattat. Jag trodde det skulle handla om Politik i Bibeln och berätta för mig hur man genom att vetenskapligt nagelfara Bibeltexter visa på politiska spel bakom till exempel israeliternas uttåg genom Röda havet, intrigerna vid kung Davids hov och statskuppen som satte Salomo som hans efterträdare och en massa annat. Så fel jag hade! De 17 artiklarna gräver inte främst, nästan inte alls, i de sakerna. Det vore om inte helt omöjligt så i alla fall saftigt anakronistiskt. Med det fina ordet syftar jag på att blanda tider och med vår tids uppdelning mellan religiösa ting och samhällssaker – vi gör ju den uppdelningen! – skruva sönder det som i källmaterialet är EN sak. Det är värt att betänka att folk under lejonparten av mänsklighetens historia överallt där människor funnits och finns inte har man delat världen i skilda andliga och sekulära områden. Det är de sista 200 åren som man i en begränsad västeuropeisk miljö tankemässigt sökt separera tingen så att samhällssaker som är gemensamma och religion som så kallad privatsak avgränsats från varandra. Möjligen funkar det hyfsat för oss – vi är ju barn av vår tid – men uppdelningen funkar inte om man med vår tids brillor glor på gångna tider.
Nu handlade Nördboken inte om Politik i Bibeln utan tvärtom: Hur Bibel och Bibelargumentation påverkar och påverkat politik. Det är ett ganska nytt forskningsfält som ligger under det man med ett fint ord kallar receptionshistoria. De 7 huvudartiklarna tar upp sånt i hyfsat aktuell tid – Bibelargument och tolkning i England och Tyskland under Första världskriget, tankar kring Den barmhärtige samariern som argument för både generös och restriktiv svensk asylpolitik, vissa amerikanska evangelikalers framfart i Trump-anda osv. Naturligtvis intressat och inte lite avslöjande. Jesus red på en åsna men helt klart är att det – här syftar jag inte på forskarna i Nördboken utan på dem de beforskat – finns nutida åsnor som försöker rida på Jesus.
Bland de 10 andra artiklarna behandlas också en del andra spridda ämnen av ganska smala karaktärer. Det är ju all vetenskaps villkor att nörda in på någon detalj i något sammanhang. De 23 recensionerna visar samma spretighet och helt klart finns det många böcker jag inte tänker köpa – men kanske fjärrlåna via lokala biblioteket. Från den inrättningen har jag redan en som jag nu skall försöka ge mig på. Den 15 december nämnde jag den i bloggningen nördbok och axess.
Så till något helt annat för bloggläsare som också är fäjsbåckare. Klickar man här möter man barnbarnet Lisa när hon reagerar på att hon senare idag med föräldrar blir middagsbjudna. Mormor och morfar skall koka palt.
Läs min kommentar (nyss skriven) till ditt förra inlägg.