rörigt i kyrkan

Det rubriken säger – rörigt i kyrkan – var det inte. I alla fall inte i dagens gudstjänst i Älvsby kyrka. Direkt kaos lyste med sin frånvaro. Tekniken fungerade, musikern spelade rätt, ansvarig präst var inte virrigare än vanligt, de som var där stimmade och stojade inte. Det var inte rörigt i kyrkan. Med en del av uppmarschen hade det dock strulat.

 

När jag fått förtroendet att ansvara för en gudstjänst är jag oftast noga med mitt fusklapperi. Ibland blir det jag avser att säga plitat i handskriva manus mening för mening. Lika ofta blir fulltexten nedknapprad via tangentbord och ordbehandlingsprogram och hamnar i datorn och i skrivaren. När så skett har det efteråt hänt att vad jag avsåg säga publicerades här på bloggen i kategorin Predikan mm. För en del år sedan laddade jag i en dator, då ny men nu gammal, ned ett gratisprogram för att göra tankekartor, så kallade mind-maps. Det blev då mer än senare formatet för en hel del fusklappar. Allt detta har jag noterat när jag då och då ägnar en timme eller två åt att sortera gamla predikomanus och liknande. Kortfattade stolpanteckningar på servetter eller liknande finns bara undantagsvis.

 

Under veckan som gick funderade jag en del kring gudstjänsten idag på Kyndelsmässodagen. Under lördagseftermiddagen var det dags att ge en del av funderingarna formen av fusklapp. Den där gamla datorn jag nämnde stod på med ett tidsfördrivspel som inte funkar i nyare maskiner och som jag pysslar med lite då och då. Jag gör en mind-map! tänke jag. Och gjorde det. För att det ska funka bra – något jag kommit fram till förr – skall sedan tankekartan genomgå processen Copy to Clipboard och som en bild läggas in i ett ordbehandlingsprogram och skrivas ut till fusklapp. Det var min avsikt och så gjorde jag och grep mig an nästa steg: att kopiera den uppkoma Word-filen i gammeldatorns Windows98 till ett USB-minne för att sedan plugga in det i den i och för sig inte purfärska men i alla fall nyaste datorn i hushållet och via den till sist till skrivaren.

 

Det är möjligt att du, noble Bloggläsius, fick svårt att följa denna redovisade gång. Fattar du inte kan jag bara säga: Läs förra stycket en gång till. Det är föredömligt pedagogiskt! Nu fortsätter jag.

 

Jag stoppade USB-minnet i ett hål i gammel-gammel-datorn. Ingen reaktion! Ångmaskinen fattade inte att något var anslutet. Efter ett tag började den tjafsa om drivrutiner å sånt den tyckte sig sakna men då den bara är en internet-dödad skrivmaskin gick det inte att åtgärda. Samma sak hände eller snarare inte hände när jag anslöt skrivaren.

 

Nu var goda råd dyra! Skulle jag behöva förbereda om alltsammans?

Men...Det finns ju disketter! tänkte jag. Det ligger ett par i en låda. Den paleontologiska PCn har det som kallades diskettstation. In med en platta och filen kunde kopieras – men den yngre datorn saknar uttag för diskett av det utseende som finns på varje knapp som betyder Spara i vilket program som helst. Fusk-mind-mappen blev således fortfarande fången i Computern from Jurrasic Park.

Så vad göra? Det blev att öppna filen, zooma lite och med hjälp av telefånen fotografera bildskärmen, ett tredjedels manus i taget, sedan mäjla bilderna till den yngsta datorn och redigera samman dem till något tvåsidigt utskriftsbart att ha som fusklapp för Predikan mm – det bilden visar, den som blir större om man klickar på den.

 

Så långt om rörigt i kyrkan innan kyrkan. Hur det blev och om det skall betecknas som rörigt kan var och en som har Facebook bilda sig en uppfattning om. Gudstjänsten strimades – det heter så – och kan i sin helhet belyssnas och begluttas här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0