soffa, val och pinne

 
 
Soffgruppen är klar!

Utegruppen vi köpte som byggsats. Jag behövde inte vara rutinerad timmerman för att få ihop den. Bara lite småhändig. Och det är jag.med betoning på små.

 

Soffgruppen är lämnad!

Det gjordes igår då vi, Primärhustrun och jag, förtidsröstade i tjyrkovalet. På vad, vem och vilka blev det åtminstone i mitt fall så att det inte blev samma grupps röstsedlar för alla tre nivåerna – lokalt, regionalt och nationellt. För mig är det också så i det "Stora valet". Jag tar inte bara samma parti kommunalt, regionalt och till riksdagen. På olika plan hanteras olika frågor vilket kan innebära att ett parti kan vara bättre på en nivå men inte på ett annat plan. Så är det också med grupperna i kyrkan.

Lokalt i tjyrkovalet fanns fyra röstsedlar att välja mellan.

Två har så många namn att det vittnar om ambitionen att vilja och kunna ta ansvar – S och C+KD. De var på plats för information och samtal efter gudstjänsten i förrgår. De andra två – V och SD – var inte ens där och har inte så många kandidater att de skulle kunna besätta platser i fullmäktige om valet skulle gå bra. Inte speciellt seriöst.

I brevlådorna har det kommit material men bara en – säger och skriver en – grupp har idats ge en lokal touche åt vad de tänker – om än sparsamt. Tre av grupperna prånglade bara ut riksmaterial och visade därmed inte prov på en enda lokal idé. Naturligtvis får sånt folk inte min lokala röst.

Man kan sätta kryss för personer man vill puffa uppåt på röstsedeln. Orsaken till att man vill puffa uppåt är olika men på lokalnivå blev det primärt förtroende som styrde mig. Och kandidaternas ålder. Eller snarare brist på hög ålder.

På regional och nationell nivå röstade jag på folk som inte vill åsiktsregistrera andra och som på sikt vill förändra själva valsystemet. Direktval på tre nivåer är en bra demokratiform om ett år i det ”Stora valet”. Ett system med indirekta val är bättre för idé- och intresseburna sammanhang. Idrottsrörelsen fungerar så liksom fackföreningar och politiska partier. I det lokala får medlemmar välja och sedan nominerar de lokalt valda ”uppåt” i distrikt och till nationella nivåer. Inte ens S som för kyrkan ivrigast försvarar direktval låter ju partimedlemmar med Bank-ID rösta om vem som skall efterträda Stefan Löfven utan tar det demokratiska beslutet genom ombud på kongress. Vilket är helt OK.

 

 

 

Pinnen passas!

Ikväll överlämnar jag Bibelstudiepinnen till en yngre kollega. Det betyder att den verksamheten nu startar upp efter sommaruppehållet och Covid-förändringarna men med annan präst som huvudansvarig. Tid och plats dock (evigt) samma: Tisdagar udda veckor 18.30. Dessutom pratkvällar de flesta onsdagar ca 19.15, efter Veckomässan.

Det är en stafett, detta med pensioneringar och ersättningar. Vad gäller ansvaret för Bibelstudieerna blev växlingssträckan tre år lång innan pinnen kunde tas emot.


Kommentarer
Postat av: Ann O Nym

KD ställer inte upp i kyrkovalet så jag antar att du menar Kr, Och Kr har inga medlemmar opa boin. Så den där C+KD-röstsedeln du nämner torde vara en ren C-lista.

2021-09-14 @ 13:53:39
Postat av: Bloggaren själv

På foldern står ”Centerpartiet i lokal samverkan med Kristdemokrater i Svenska kyrkan”. 2 av de 17 på listan har KD inom parantes. Sedan nämns i foldern att man har olika listor för stift och kyrkomöte.

2021-09-14 @ 16:45:59
Postat av: Anonym

Den där med val av Stefan Lövens efterträdare med hjälp av Bank-id vara bra.

2021-09-16 @ 09:12:06
Postat av: Tobbe

Trean var min

2021-09-17 @ 17:01:34
Postat av: Bloggaren själv

Jag fattar inte vad Tobbe menar. Kan någon förklara?

2021-09-17 @ 18:30:12
Postat av: Tobbe

Jag menade bara att det var jag som skrev den anonyma kommentaren nr 3.

2021-09-19 @ 06:22:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0