gott och smått

Det är inte möjligt!

 

Denna min anspråkslösa blogg har en statistikfunktion. Jag som bloggare kan se hur många IP-adresser som varje dag är in på min blogg och hur många bloggposter som blivit lästa. I sanning rör det sig inte om höga tal, 20-40 stycken beroende på om jag bloggat och om vad. De datum det är 50 eller fler skriver jag på en lista och det sker en och annan gång i kvartalet.

 

Nu verkar räkneverket fått spader, blivit kocko och fallit i sken. Mitt senaste inlägg, det från i förrgår i kategorin Exe-geten bräker hade drygt ett dygn senare besökts av över 100 datorer eller mobiltelefoner. Ofattbart! Måste vara fel. Ämnet var ju bara SÅ nördigt!

 

Och jag funderar: Är det de lite lättade pandemi-restriktionerna som spelar in? Sitter folk de extra tillåtna timmarna på uteserveringar och andra-tredje ölen får dem att kolla min blogg? Eller var det fotbollspublik som i halvtid tänkte se om jag skrivit om nåt Bibelvetenskapligt? Mystiskt är det i alla fall, mycket mystiskt. Ser dock under torsdagen att det nu sjunker ned mot normalare nivåer.

 

Pandemisläpp?

 

Den 1 juni anpassades en del restriktioner.Media har rapporterat sedan dess om hur det går, hur serveringar och matcher fått publik och hur panem et circenses på nytt blivit tillgängligt. Kyrklig och kristlig press berättar vad som nu är möjligt för kyrkor och gudstjänster. Detta betyder massor med info från många håll.

 

Norrbotten är inte gynnsamt vad gäller smittspridningen. Kiruna och Piteå är värst, i Älvsbyn är det lågt i jämförelse med grannkommunerna. Över lag tas det varsamt med öppnanden. En del aktörer – om jag inte missuppfattade saken till exempel fotbollen hemma och lokalt – tar initiativ och tillåter smittavståndssäker publik. Andra arrangörer av annat tar det säkra före det osäkra och fortsätter hålla stängt och begränsat som i förra månaden.

 

Om detta säger jag inget mer än de två tankar jag repeterat många gånger under pandemin.

Det ena är: Risk och Rädsla är inte samma sak, inte heller Fara och Farhåga. Det gäller hålla isär de sakerna. Det som skall styra är Risk och Fara, inte de andra två.

Den andra är: Man måste undvika två diken. Att slira på restriktioner och försöka mygla runt dem för att vara fler är fel. Det ärockså fel att strama åt utöver vad som påbjuds. Bägge dikena underminerar förtroendet för de som vet och kan.

Dessutom: I informationsflöden och rapporteringar behövs lokal information via föreningars, arrangörers och andras webbplatser, Facebooksidor, Instagram och ållt de till jeromman får använda dialekt.

 

Snart sommar!

 

Inte riktigt än trots att Norrbotten är varmast i landet – enligt SMHI var det i eftermiddag 26,8 grader i Jokkmokk. Sedan kom Vidsel med 26,7, Paharova, Gällivare, Nattavaara 26,6, Kvikkjokk-Årrenjarka, Pajala, Lakaträsk med 26,3, Älvsbyn 26,2 och kyliga Karesuando 26,1 grader. I Järvsö huttrar vi i plus 23 som är ungefär samma som på Samos.

 

Men nu är det inte temperatur, ljus eller grönska som styr!

Enligt barnbarnet Lisa blir det sommar blir när hon fyller 4 år. Hon har en pirrig väntedag kvar men på lördag smäller det. Mormor och morfar – alltså vi – är på plats och beredda. Vi har dessutom denna dag varit gifta i 43 år men det är idag inte lika pirrigt som när bilden togs.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Inte undra på att Exe-geten fick många läsare. Han vräkte ju om en massa Fas 1 - 5. Lät ju som Fplkhälsomyndighetens plan för corona-restriktoners upphävande.

2021-06-03 @ 22:02:53
Postat av: Bloggaren själv

Det var en fas-ligt bra kommentar att ta fas-ta på.

2021-06-03 @ 22:53:50
Postat av: Thorsten Schütte

Håller helt med om coronadiken:
https://www.vlt.se/artikel/insandare-coronadiken

2021-06-04 @ 09:06:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0