positiva smittor?

Det är visst och sant att en del smittar. Det är också tur att inte gör det. Men en del drabbar. Man kan drabbas och det hände mig i slutet av förra året då det på TV – kanal 1? – gick en serie om svenska drottningar.

 

Jag såg serien. Monarkistiska romanser och relationer intresserar mig inte alls men historia tycker jag är kul. Serien var väl – enligt experter – lite sisådär rent faktamässigt men som tittare blev jag hur som helst i alla fall lite mer allmänbildad vilket inte gör ont någonstans. Lite nyfiken blev jag också och drogmig till minnes att jag bland böcker jag sparat efter pappa har en tjock rackare av Sven Stolpe om drottning Kristina – hon som lämnade sin tron och sitt land med dess torftiga kulturliv och stelbenta protestantism för att konvertera till den mer öppna katolska kyrkan och ansluta sig till bildningen på kontinenten och i Rom.

 

Naturligtvis var de drygt 500 sidorna intressanta på flera sätt, till detta inte i ringa utsträckning ganska obegripliga. Stolpe hade arbetat med saken på 1950-talet* och jag frågar mig för vilka han skrev. Själv var han konverterad katolik, inte helt ovanligt då bland så kallade kulturpersoner. Han var väldigt lärd och jag får intrycket att han skrev för andra lärda. Citat på latin och franska översätts inte och boken nämner och hänvisar friskt till 15-1600-talsförfattare, helgon och allt möjligt utan att berätta vilka dessa egentligen var. Boken har också spetsiga formuleringen och är ett inlägg i en ”debatt” som i mitten av förra århundradet pågick bland historiker och teologer med de forskningsverktyg – inte minst psykologiska – som då var aktuella. Således ett bedårande barn av sin tid men ändå värd att läsa, smittad av TV. Vill du,noble Bloggläsius, veta mer om innehållet kan du klicka här.

 

På SVT har jag sett och sett om viss avsnitt av serien Rosens namn. Den bygger på en roman av Umberto Eco och har filmatiserats förr med Sean Connery i huvudrollen. Nu var alltsammans 8 avsnitt om vardera en timme och ledde till återbesök vid hyllan med ärvda böcker. Den läser jag nu.

 

TV smittar men som tur är inte alltid. Den sevärda treavsnittsserien om George Washington leder inte till mer läsning. Serien The Queens Gambit har inte inneburit att jag rensat hyllorna på kommunala bibblan på alla schackböcker. Men om drottning Kristina och hennes tid har jag läst smittad av TV.

 

 


* Boken i första upplaga publicerades 1960 och 1961. Pappas variant med de två delarna i en volym trycktes 1982.


Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Och vi har börjat titta på "The Crown" vi fick som julklapp, om den "eviga" drottningen Elizabeth II. Riktigt bra!

2021-01-10 @ 22:10:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0