några flingor

Denna bloggpost handlar inte om vad jag stoppar i filmjölken eller annars äter till frukost.* Det handlar inte ens om att det börjat snöa igen – om än nu mycket lätt.** nu gäller det några andra tankeflarn utan nämnvärd fördjupning.

 

Överklagandenämnden slog till igen!

Den kyrkopolitiskt tillsatta Stiftsstyrelsen i Härnösand har försökt focka sin biskop. Visst har genom historien kungar, kejsare och andra överheter både fockat, landsförvisat och halshuggit folkmed mitra och kräkla men att ett i demokratisk ordning tillsatt sammanhang som stiftsstyrelsen i Härnösand försökt saknar motstycke. Svenska kyrkans Överklagandenämnd har att se om beslut tagits i rätt ordning – inte om det var rätt beslut – har ogiltigförklarat tilltaget. Bra.***

 

Facebookgruppen Prästkollegor.

Den gruppen är stundom en märklig historia där några kollegor i långa diskussionstrådar kan fördjupa sig i vad jag ofta tycker är rena pinsamheter. Många är med i gruppen men bara några få skriver men dessa skriver desto mer. Jag har där sett långa tankebyten kring om präst, musiker och dopbarn skall räknas in i de 8 som får samlas eller om de skall räknas som ”arrangörer” av evenemang. Likaså travar sig synpunkterna på om man inför en begravning kan möta en anhörig till någon som avlidit med Covid och vilka skyddsdräkter som då är lämpliga, om man skall ha plasthandskar när man döpet och liknande. Min stilla undran är om detta uttrycker att man är rädd om folk eller rädd för folk – typ.

Jag försökte för en tid sedan öppna en annan tanketråd och skrev:

  • Nu öppnar regeringen för fritidsaktiviteter av olika slag för ungdomar och barn, ute och inne. TV visar att bland annat idrottens organisationer och representanter är glada.
    Hur är attityden i församlingarna? Hur planerar man att ”öppna upp”?

Ytterst få svar! I praktiken inget!

På Kyrkans Tidnings Facebook gav jag en mer utvecklad tankegång apropå denna artikel:

  • Möjligheter! Livesända ”små” gudstjänster med barn och unga där allt kan hända och händer. Om tre månader när ”etablerat kyrkfolk” fått sina sprutor och – som många prognoserar/hoppas – kommer tillbaks är det ett helt nytt gudstjänstliv veteranerna – jag är en – måste lära sig, gå in i och underordna sig. Jag hoppas man slutar längta till att få återgå till hur det var innan Coronan och i stället vågar sig på ett sådant försök till paradigmskifte.

Ingen har kommenterat vare sig artikeln eller min kommentar. Det får mig att stilla undra: Är ingen i den moderna kyrkan intresserad av vad som förr brukade kallas ”evangelisation”?

 

Facebookgruppen Bibelstudium läsår 20/21 – en öppen grupp.

Då den 27 januari är en speciell dag skrev jag där igår om följande programändring:

  • Trångt om ”utbudet”. Facebookgruppen ”Bibelstudium läsåret 20/22” flyttar sig 24 timmar denna vecka. Det var tänkt att jag onsdag 27 januari kl 19.00 – efter den digitalt sända gudstjänsten som börjar 18.30 – skulle öppna ”Rum” för samtal om vad de som kopplar in sig vill prata om. Så blir det inte. Gudstjänsten blir och kan följas på församlingens Facebook men jag har krasst och själv valt att skjuta på ”Rum-mötet” till torsdag kväll på samma tid.
    Varför?
    Det är ”Förintelsens minnesdag”, med andra inslag jag tänker värda att försöka ta del av och inte vill ”konkurrera” med. SVT2 sänder ett program kl 18.00 och i SVT1 börjar ett annat 18.45. TV är lätt att ta del av. Samtidigt kl 19.00-20.30 ger Älvsby folkhögskola genom verktyget Zoom en digital kurskväll i regi av läraren Matilda Wiklund som varit i Auschwitz. Zoom-kvällen är öppen och kostnadsfri. Det som behövs är att man skaffar gratisappen Zoom och loggar in på den med denna länk:
    https://us02web.zoom.us/j/7255204765.
    24 timmar efteråt, på torsdag 19.00, öppnar jag ”Rum”!

 

Jag byter Bibelfokus. Lukas får vila ett tag.

Jag har de sista månaderna tampats med en mycket tråkig och fruktansvärt innehållsrik Bibelvetenskaplig kommentar till Lukasevangeliets grekiska text. Kommentaren är på engelska och nu när jag tuggat mig genom volym 1 kommer volym 2 om drygt andra halvan av evangeliet att få vänta ett tag. Jag skall bita i och kanske bräka kring något annat nördigt exe-get-iskt.

 

 


* För den faktahungrige nämner jag dock att på vardagar blir det nästan alltid havregrynsgröt med hemkörd lingonsylt och äppelmos. Givetvis russin i gröten. Helgerna kan det bli annat.

** Såg i någon sorts media – Lokala Världsbladet alias Piteå-Tidningen eller Facebook – att det för någon dag sedan var det datum om vilken Bondepraktikan visste att förtälja att den dagens snömängd var hälften av vad vintern skulle bjuda. Tänkvärt.

*** Egentligen är det intressant att se hur kyrkliga överheter tagit beslut utifrån ”regler” de och vissa lobbyister önskar tillämpa och inte vad som faktiskt gäller. Luleå Domkapitel fick samma pisk på fingrarna för något år sedan när det gått utöver gällande regelverk och och avkragat ett präst. Bakslag för ”utöverheten”!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0