senkommen onödighet?

Vi har onödigt mycket böcker!

 

Så kan både tankar och tal gå i fastigheten.

Vi, Primärhustrun och jag, är bägge läsare men ytterst sällan av samma böcker. Hon har sin facklitteratur som ofta tangerar sammhällsdebatt och liknande samt skönlitteratur av olika slag. Jag läser facklitteratur i mitt gebit samt oftast böcker i och om historia och bara en och annan roman. Givetvis finns också i för oss bägge volymer i ganska udda ämnen.

 

Jag tittade igenom min fack-bokhylla med litteratur i Bibelvetenskap och näraliggande ämnen. Där finns mycket som jag vet jag läst men nog glömt en hel del av. Sådana böcker har understrykningar och marginalanteckningar och är helt OK fast flera av dem börjar vara lite till åren. Där finns skam att sägandes också en hel del som är olästa vilket är klart mindre OK. Det är dock inte det värsta. Böcker som är lästa till hälften, en tredjedel, en fjärdedel eller ännu mindre är som jag ser det hyllplanens skamfläckar. Nu har i alla fall en sådan avancerat till kategorin helt OK – fast man kan undra varför.

 

Boken – som jag snart skall berätta vilken det är – skrevs 1989. Ser jag på prislappen hittar jag förutom besked om de 129 kronor i kontanter som jag lade ut när den köptes också datum när prislappen klistrades dit: den 20:e maj 1996. När jag köpte den var den ganska fräsh men att döma av understrykningar och streck läste jag den till 25% men inte mer.

 

Jag är inte dum. Jag kan förstå orsaken. Strax efter mitten av 90-talet bestod familjen förutom madammen i mitt liv och jag själv av två döttrar i nedre tonåren, en mellanstadiegosse plus en liten kille till vilket knappast var en bra miljö för att studera exegetisk – det är Bibelvetenskaplig – litteratur. Jag hade också efter några år som stiftsadjunkt fått nytt uppdrag och var skolpräst och lärare vid Älvsby folkhögskola och bägge de 90-tals-uppdragen innehöll i väldigt liten grad uppgiften att förkunna/predika i gudstjänster. Ändå köpte jag då av någon anledning för de nämnda 129 slantarna Preaching from the Old Testament skriven av Elisabeth Achtemeier i USA.

 

Nu är den i alla fall genomläst i sin helhet. Först nu när det snart gått tre år sedan jag efter de sista fem åren i aktiv tjänst i församling med förkunnelse gått i pension. Nu när jag – till lättnad för en del? – inte håller på med att förkunna har jag läst boken Preaching from the Old Testament. Den tajmingen verkar inte mycket vettig!

 

Men boken var vettig! Trots att den har några år på nacken. Författaren är inte längre i livet. Om henne, hennes roll som forskare, lärare och ganska budskaps-konservativ debattör kan man läsa här. Hon är borta men det hon skrev lever i allra högsta grad. Mycket god Bibelteologi! Fast den är lite färgad av ameikansk kyrkoliv för drygt en generation sedan är den klart nyttig för förkunnare som vill koppla samman de skrifter som var heliga och viktiga för Jesus och de första kristna med församlingsliv av idag. Achtemeier visar att Gamla testamentet är långt ifrån passé, mycket mer än enbart förutsägelser om Jesus, inte bara sociala normer eller liknande. Det är faktiskt nödvändigt för att Nya testamentet skall bli något så när begripligt och rätt förstått och nyttigt att utifrån ett kristet synsätt fördjupa sig i.

 

Till min förvåning går boken (och annat av Elisabeth Achtemeier) fortfarande att köpa. Dock kostar den en dryg hundralapp mer än på min tid. Klicka här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0