20 liter lingon till

Så mycket blev det igår. 20 liter lingon till.

 

Vi var i Unbyn med en blandad avsikten att om vädret så behagade just kunna plocka lingon. Skulle det regna hade vi fått nöja oss med den behagliga sysslan att vara barnbarnvakter åt lilla Ava. Hennes pappa hade nattskift mot lördag- Mamman skulle genomföra sin veckliga ridning å hästkreatur. Är man i korvårsåldern behövs då andra entusiastiska vuxna att köra med. Mormor och morfar är som gjutna för ändamålet. Avas yngste morbror anslöt också.*

 

Lilla Ava är alltså i korvårsåldern. Den sammanfaller med tvåårsåldern. Det visade sig när vi picknickade i skogen. Meej kojv! skallade ropen tills kojven var slut och hon kunde gå över till haft och bylle. Påläggen från smörgåsarna hade då också försvunnit.

 

Vi plockade inte hur länge som helst men dottern och mågen alias systern och svågern ville bjuda på middag. Eftersom Gratis är gott! blev vi kvar utefter kvällen. I sin tur ledde det till att jag ”skolkade” från gudstjänsten idag. Jag ville att de hopsamlade bären skulle nå statusen rensat och packeterat skick. Rensningen innebar dessutom att ungefär en liter goda blåbär för ganska omedelbar förtäring separerades till en särskild liten bunke.

 

Ser jag tillbaka på de tre sista veckornas bloggande och icke-bloggande skapas denna lista:

  • mån 24/8 kl 09.07: POLARBRAND!
  • mån 24/8 kl 12.53: om jag skulle predika
  • mån 24/8ckl 21.13: lätt utschasad
  • tis 25/8: Ø
  • ons 26/8: Ø
  • tor 27/8: Ø
  • fre 28/8 kl 16.21: s och c stänger kyrkan
  • lör 29/8 kl 11.36: fader cortinas by
  • sön 30/8: Ø
  • mån 31/8 kl 14.53: kvartsbra bok
  • tis 1/9 kl 10.17: en vecka senare...
  • tor 3/9 kl 22.11 (i Jäggelouktta): polarisarnas läge mm
  • fre 4/9 kl 22.32 (i Jäggelouktta): 45 tittare
  • lör 5/9, publicerat sön 6/9 kl 00.46 (i Jäggelouktta): hur gick det sen?
  • Sön 6/9 kl 22.22 (i Jäggelouktta): inte jobba inte hemma
  • tis 8/9 kl 18.20: distans-bibel 8 sep 20
  • ons 9/9: Ø
  • tor 10/9: Ø
  • fre 11/9: Ø
  • lör 12/9: Ø

Som synes växlar ämnen och innehåll. Tecknet Ø avslöjar att flit och uppehåll i inläggandet varierar. När jag ser tillbaka märker jag rentav ett och annat hål av försummelse.

 

Onsdagen den 9 september var det 15 år sedan pappa hastigt. Det hade kunnat vara värt en notis. Sorgerna med sina faser av chock-reaktion-bearbetning-nyorientering efter åldriga föräldrar har naturligtvis haft sin gång sedan lång tid tillbaka men de finns liksom ändå kvar som en del av livet.

Att det samma dag var IBAPABD kanske också skulle ha nämnts med tillägget att jag uppvaktade fem men fick retur enbart av två kollegor. Jag ser likheter mellan IBAPÅBD och flitigt gudstjänstliv: om inte ens prästerna går in för det blir det ingen lekmannarörelse!

 

Den här veckan blev det som synes i alla falle en bloggpaus. Det var av några mer eller mindre vettiga inte familjebundna anledningar.

Jag tror att jag är och av mig själv och andra uppfattas som en ganska rationell typ. Stig fungerar mer utifrån tanke och argument än utifrån känslor av obehag eller liknande. Nu betyder inte detta inte att det då och då händer eller inte händer saker som får mig att känslo-reagera. Kraftigt. Till och med överilat.

Det sker sällan och jag blir själv förvånad när det händer. Jag blir också i eftertanken karga blekhet förbluffad över styrkan hos gamla tidigare erfarenheter när de egentligen är vad som kring en småsak framkallar tungsinne och/eller ilska. Jag anar att andra vid mina sällan förekommande känslo-ryck uppfattar mig som den vanlige agumentative Stig men nu i en (ännu) elakare form än vanligt. Kanske.

 

Och i det läget var det bäst att inte blogga.

Bättre att tänka och be en och annan oskyldig om förlåtelse.

 

 


* Lite i någon sorts limbo är han nu. Manus för hans doktorsavhandling vid Luleå Tekniska Universitet är sänt till trycket. Disputationen – som jag säkert likt avhandlingen inte kommer att förstå ett vitten av – skall ske senare i höst. Och lingon behöver ju han också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0