distans-bibel 20 okt 20
Det roar mig! Åtminstone mig!
Jag gillar att förbereda ”lathundar” för folk som av olika skäl – geografi, tidpunkt, Corona, tillfälligtvis – inte kan där-vara där Bibelstudiegruppen samlas. Kanske gör en”lathund” att de kan med-vara på annan tid och/eller plats. Om någon använder resultatet av min tanke-ochskrivverksamhet vet jag inte men det är inte helt avgörande. Jag har ju kul.
Den 20 oktober planeras ungefär följande för Bibelstudiet i Älvsby kyrka.
– Jesus lidande, död och uppståndelse
En ”lathund” för med-varande som inte kan vara där-varande i Älvsby kyrka 20-10-06.
Är man med-varande på annan plats eller tid får man gärna SMS-a till 070-6862466.
1: Först – som vanligt – en tillbakablick.
Höstens tisdagskvällar var annan vecka utgår från bilden här invid. Klicka på den blir den större. Med den visas vad kristen tro och människors erfarenhet säger. Tillvaron är kluven men att det finns förbindelse mellan ”de två världarna”
-
Första gången, den 8 september, behandlade människans rop till Gud, alltså ”trafiken” på bron från höger till vänster. Människors rop kan summeras i bönen förbarma dig, de ord tiggaren i Jeriko riktade till Jesus.
-
Den 22 september ägnades åt Guds svar på människan rop – att bli människan Jesus. När han föddes i Betlehemkom Gud in i människans värld och änglarna sjöng lovsång.
-
8 oktober handlade om Guds förberedelse och effekten av Jesus. Det som berättas i Gamla testamentet är förberedelsen och effekten av Jesus omskrivs först i de brev som vi har i Bibelns Nya testamentet.
”Lathundar” till de samlingarna finns på Älvsby församlings hemsida eller kan beställas genom ett SMS till 070-6862466. Ange då e-postadress.
Det är helt riktigt att ana att Bibelstudiernas tema följer gången som också finns i en vanlig Högmässa i Svenska kyrkan med Kyrie, Lovsång, text ur GT och text från breven. Gudstjänsten som i sin struktur går tillbaka till de allra första kristnas tid berättar alltså på sitt sätt Frälsningshistorien, bildens bro, och efter de två läsningarna sjunger man då en Gradual-psalm. Gradual har med trappa att göra. I den gamla kyrkan (där man inte predikade såmycket som vi gör) lästes Evangeliet om Guds mest bastanta insats från en något upphöjd plats. När den som skulle läsa gick uppför trappan dit sjöngs Graduale så man kan säga att det sker en uppgradering av gudstjänsten (och historien) i och med Evangelieläsningen om Jesus. De goda nyheterna, evangeliet, budskapet av och om Jesus är grundläggande och viktigt och det blir två träffar med det som ämne.
2: Uppgift för egen del eller med någon eller några andra.
-
Fundera kring vad om Jesus du/ni fäster störst vikt vid. Gör gärna en lista. Grunna också över varför du/ni tänker som du/ni tänker.
3: En introduktion.
De fyra berättelser om Jesus som kallas Evangelier är både lika och olika varandra.
De är lika på så sätt att de till en början handlar om spridda händelser kring och ord av Jesus. Det är en mängd episoder där en sak inte annat än undantagsvis bygger på vad som hände nyss eller leder till det som sker efteråt. Man kan säga att de är episodiska till sin karaktär när de berättar om Jesus i norra delarna av landet och under resan till Jerusalem.
Väl där blir det annorlunda och från och med att Jesus rider in i staden på en åsna leder den ena saken i tydlig följd till nästa. Evangelistarna berättar inte exakt på samma sätt – tvärtom! – men de är lika i den meningen att de tecknar en tydlig händelsekedja, är konsekutiva. Just detta faktum gör att Bibelforskarna menar att när berättelserna om Jesus de första halvseklet mest formulerades och formades muntligt var det de händelserna man lade största vikt vid och när man senare skrev ned sakerna behöll man den tonvikten.
Därför fokuserar denna första träff om Guds mest bastanta insats på Jesus lidande, död och uppståndelse och tar Älvsby kyrka som sådan och korset på altaret som utgångspunkt. Först lite fakta:
Älvsby kyrka byggdes början av 1800-talet i österbottnisk stil med moderkyrkan i Öjebyn utanför Piteå som modell. Den utformades som ett likformigt kors med altaret placerat nästan mitt i kyrkan vid ett inåtgående hörn mellan östra och södra korsarmen. Det gav Kristi död och åminnelsen av denna, nattvarden, en central plats. Vid renovering 1940 flyttades altaret och det kor som nu finns skapades.
I varje korsarm finns strax under taket ända från byggnationen en stiliserad törnekrona i form av ett runt fönster. Den utformningen visar på och leder tanken till att det är genom törnekronan ljuset från ovan når dem som firar gudstjänst och att det är genom törnekronan församlingen riktar blicken mot himlen.
Altartavlan är av betydligt yngre datum men bär samma huvudsak vidare. Den är målad 1959 av Torsten Norberg från Västerbotten och dess tre bilder föreställer alla Påskdagens händelser. Jesusgestalten i mitten är målad som att mitt i steget ut ur graven komma för att möta de människor som är i kyrkan. Under Fastan när tavlan är stängd blir bilden det ögonblick i passionshistorien när Simon från Kyrene övertar korset.
Lorenz Hartman från Byske i Västerbotten skapade 1974 korset som står på altaret. Fast det nästan är kyrkans yngsta inventarium återanvänds kyrkans form av ett likformigt kors med den stiliserade törnekronan från fönstren, för tydlighetens skull utfylld med blodröd färg. I korsets armar finns inlagt de traditionella symbolerna för de fyra evangelisterna vända mot det som är centrum i deras berättelser: Jesus död (och uppståndelse).
4: En uppgift till.
-
Försök ur minnet lista upp i så bra ordning som möjligt vad som händer med och kring Jesus från och med att han rider in i Jerusalem. Papper och penna är här en bra uppfinning!
-
Jämför när din/er lista är klar med Markus berättelse som startar i hans kapitel 14. Vad saknades på listan? Vad fanns på den men inte hos Markus? Varför?
-
Jämför gärna med Matteus som startar i sitt kapitel 26 och/eller Lukas som börjar i kapitel 22. försök notera skillnader och likheter? Johannes som börjar i kapitel 17 är väldigt olika de andra tre så han kan sparas till sist.
-
I korset finns symbolerna för de fyra evangelisterna. Goggla vad som står för vem och varför.
5: Bed i din aftonbön – eller på annan tid – att Jesus lidande, död och uppståndelse skall stärka människors tillit till Guds mest bastanta insats och inspirera till att likna honom i offervillighet.
Ditt kors skall skina för min blick, när sist jag somnar in, o Herre Jesus Krist.
Då viker natten, morgon bräcker klar. I liv, i död bliv, Herre, hos mig kvar.
(Psalm 189 vers 7)