kris och krig

Jag har läst ännu en bok: Franklin D. Roosevelt – President i kris och krig, skriven av journalisten och författaren Lennart Pehrson. Den är på drygt 260 sidor och är en biografi om honom som vann ett presidentval, vann ett till och så ännu ett innan det sista ett halvår innan han dog.

 

Egentligen är det lite märkligt att FDR fått så lågmäld historia jämfört med samtidstyperna Churchill, Stalin, Hitler och Mussolini. Vald ledare från depressionen genom 30-talet och kriget fram till ett USA som krupit fram ur garderoben America first för att dominera långt mer än halva världen ekonomiskt,politiskt och militärt. I någon annan bok jag nyligen läst – Gileads döttrar jag skrev om i förra inlägget? – stod det att historien upprepar sig inte men den rimmar. Det är tänkvärt sett till sekvensen och vågrörelserna Kennedy-Johnson-Nixon-Ford-Carter-Reagan-Bush1-Clinton-Bush2-Obama-Trump och nu Biden – alla gubbar jag minns. Rent historiskt fyller den en kunskapslucka hos mig, inte minst vad gäller hans syn på Sverige och hustruns roll i sammanhanget. De var ju för katten nästan sossar! Men också att historien rimmar gör boken om Roosevelt extra intressant.

 

Läs den! ISBN 978-91-7545-912-7.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0