distans-bibel 3 nov 20

Var annan vecka sker det – tisdagskvällens samtal i Älvsby kyrka kring Bibel och tro.

Vad de där-varande, alltså de som i denna pandemins tid är där, kommer att prata om är inte 100% givet. Som någon slags ledare för sammanhanget har jag givetvis en plan men i gruppen kan finnas annat som också kommer till. Det brukar vara så. 

 

Min ”plan” har jag i alla fall skrivit som en ”lathund” för den som på grund av distans, tid, pandemi eller annat inte kan vara där-varande. Den ”lathunden” är detta blogginlägg. I PDF-format kan man ladda ner den från Älvsby församlings hemsida och så bli med-varande.


 

 

 3 november – två saker:

Guds mest bastanta insats 2 – Vad Jesus sa och gjorde.

Människans svar – Credo, apostolisk och nicensk tro

 

En ”lathund” för med-varande som inte kan vara där-varande i Älvsby kyrka 3 november.

Är man med-varande på annan plats eller tid får man gärna SMS-a till 070-6862466.

 

1: Först – som vanligt – en kort tillbakablick.

 

Höstens tisdagskvällar var annan vecka utgår från bilden här invid.

Med den visas vad kristen tro och människors erfarenhet säger.

Tillvaron är kluven men att det finns förbindelse mellan ”de två världarna”

 

  • Första gången, den 8 september, behandlade människans rop till Gud, alltså ”trafiken” på bron från höger till vänster. Människors rop kan summeras i bönen förbarma dig, de ord tiggaren i Jeriko riktade till Jesus.
  • Den 22 september ägnades åt”trafiken” på bron i andra riktningen, från vänster till höger. Guds svar på människan rop är att bli människan Jesus. När han föddes i Betlehem kom Gud in i människans värld och änglarna sjöng lovsång.
  • 8 oktober handlade om Guds förberedelse och effekten av Jesus-insatsen. Det som berättas i Gamla testamentet är förberedelsen och effekten av Jesus omskrivs först i de brev som vi har i Bibelns Nya testamentet.
  • Den 20 oktober hade fortsatt fokus på Guds svar på människan rop, alltså Jesus. Han är Guds mest bastanta insats och om Honom berättar de fyra evangelie-skrifter som man läser ur i varje gudstjänst. Själva konstruktionen av Älvsby kyrka och korset på altaret visar på det mest avgörande i evangelierna: Jesus lidande, död och uppståndelse.

 

Lathundar” till dessa samlingar finns på Älvsby församlings hemsida eller kan beställas genom ett  SMS till 070-6862466. Ange då e-postadress.

 

2: Uppgifter för egen del eller med någon eller några andra.

 

I de fyra evangelierna finns inte bara den tydliga händelsekedjan med vad som hände i Jerusalem när Jesus offrade sig själv och uppstod från de döda. Runt två tredjedelar av innehållet tar på lite olika sätt upp saker han gjorde och sa innan.

  • Gör ur minnet en lista över sånt. Sortera det du/ni minns i två spalter under rubrikerna Vad Jesus gjorde och Vad Jesus sa.
  • Markera sedan vad av detta du/ni fäster störst vikt vid. Fundera över varför du/ni tänker så.

 

3: En introduktion.

 

Bilden högst upp illustrerar att tillvaron är kluven men också att det finns förbindelse och ”trafiken” mellan ”de två världarna”. Hur förbindelsen som ytterst är personen Jesus skapats brukar kallas ”Frälsningshistorien” som ägt rum i den allmänna historien, på olika platser och på ett visst sätt. Det finns ett När-Var-Hur i hur Gud agerar, i ”trafiken” från vänster till höger.

 

Den ”trafiken” återspeglas i hur den fullständiga gudstjänsten i kyrkan ser ut – alltså Högmässan som startar i människans rop till Gud och går över att med Bibeltexter om förberedelse, effekt och fokus visa på Guds svar – Jesus. Man kan säga att gudstjänsten spelar upp ”Frälsningshistorien”.

 

I gudstjänster i alla kristna kyrkor och sammanhang läser man Bibeltexter i större eller mindre omfattning. En del kyrkor nöjer sig med de lästa Guds-orden. I andra ger någon kommentarer – främst till Evangelietexterna om Jesus. Så är det hos oss där förkunnelsen – predikan – ges stort utrymme, kanske ibland för stort. Lång eller kort, bra eller dålig så är tanken att den skall förtydliga ”trafiken” från Gud till dem som firar gudstjänst.

 

Människans svar på detta – alltså hennes ”trafik” från höger till vänster – är Kyrkans tro. Den kan uttryckas på många sätt. I Nya testamentet finns flera exempel, det kortaste i Apostlagärningarna kapitel 8 vers 37. på nästa sida finns de två Trosbekännelser från den tidiga Kyrkan som används mest.

 

Den apostoliska trosbekännelsen

är belagd från runt år 200. I svenska kyrkan liksom i den Romersk-katolska används den vid Dop, konfirmationer och i de flesta gudstjänster på sön- och helgdagar. De ortodoxa kyrkorna använder den inte.

 

Vi tror på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare.

 

Vi tror ock på Jesus Kristus,

hans enfödde Son, vår Herre,

vilken är avlad av den Helige Ande,

född av jungfrun Maria,

pinad under Pontius Pilatus,

korsfäst, död och begraven,

nederstigen till dödsriket,

på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,

uppstigen till himmelen,

sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,

därifrån igenkommande till att döma

levande och döda.

 

Vi tror ock på den helige Ande,

en helig, allmännelig kyrka,

de heligas samfund, syndernas förlåtelse,

de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

 

Den Nicaenska trosbekännelsen

formulerades under 300-talet. Den är grundläggande i och gemensam för alla kristna kyrkor. I Svenska kyrkan används den vid präst- och diakonivigningar och – men inte lika ofta som förr – vid de stora högtiderna. Katoliker använder den oftare, ortodoxer alltid. ​

 

Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader,

skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är;

 

och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son,

född av Fadern före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat;

som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den Helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa;

som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven;

som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen

och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda,

på vilkens rike icke skall varda någon ände;

 

och på den helige Ande, Herren och livgivaren,

som utgår av Fadern (och Sonen), på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna;

och på en enda, helig, allmännelig/katolsk och apostolisk kyrka.

Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse,

och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. Amen.

 

 

Dessa två bekännelser uttrycker Människans svar på Guds mest bastanta insats.

Läs dem noga.fundera över vad som tas upp och vad som inte finns med. Lär dem utantill.

På internet – Wikipedia – finns bra information.

 

PS: Säger man högt den Apostoliska tar det lika lång tid som vad man i Coronatider rekommender när det gäller att tvätta händerna. För en sund själ i en sund kropp – kombinera aktiviteterna! DS.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0