distans-bibel 17 nov 20

Vi lever i en dramatisk tid. Måndag 16 november kom nya Corona-restriktioner som reglerar att arrangemang med fler än 8 personer skall inte äga rum fram till jul. Fast det är lite i förtid agerar vi utifrån detta och det blir inga fysiska samlingar för Bibelstudier i Älvsby resten av året, bara ”lathundar” via församlingens hemsida, också härpåmin blogg.

 

Vem som helst, inte enbart dem som är listade i Bibelstudiegruppen, är välkomna att använda ”lathundarna” där och när de kan ha glädje av dem. Tankar, reflexioner, reaktioner och frågor kan man skicka som SMS till 070-6862466, som epost till [email protected] eller i vanligt brev till Stig Strömbergsson, Turistgatan 30, 94234 Älvsbyn. Det vore kul med någon form av feed-back...


 

 

17 november – Förenad i Mässan

 

1: Först – som vanligt – en tillbakablick.

 

Höstens tisdagskvällar var annan vecka utgår från bilden här invid. Med den visas vad kristen tro och människors erfarenhet säger. Tillvaron är kluven men att det finns förbindelse mellan ”de två världarna”

 

  • Första gången, den 8 september, behandlade människans rop till Gud, alltså ”trafiken” på bron från höger till vänster. Människors rop kan summeras i bönen förbarma dig, de ord tiggaren i Jeriko riktade till Jesus.
  • Den 22 september ägnades åt”trafiken” på bron i andra riktningen, från vänster till höger. Guds svar på människan rop är att bli människan Jesus. När han föddes i Betlehem kom Gud in i människans värld och änglarna sjöng lovsång.
  • Den 8 oktober handlade om Guds förberedelse och effekten av Jesus-insatsen. Det som berättas i Gamla testamentet är förberedelsen och effekten av Jesus omskrivs först i de brev som vi har i Bibelns Nya testamentet.
  • Den 20 oktober hade fortsatt fokus på Guds svar på människan rop, alltså Jesus. Han är Guds mest bastanta insats och om Honom berättar de fyra evangelie-skrifter som man läser ur i varje gudstjänst. Själva konstruktionen av Älvsby kyrka och korset på altaret visar på det mest avgörande i evangelierna: Jesus lidande, död och uppståndelse.
  • Den 3 november behandlade två saker. Fortsatt fokus på Jesus, men på vad som berättas att han gjorde och sa – ”trafik” från vänster till höger över bron – men sedan om människans svar på detta – alltså ”trafik” i andra riktningen. Människans svar är Kyrkans och individernas tro som kan uttryckas på många sätt, vanligast i de apostoliska och nicenska trosbekännelserna från den tidiga Kyrkan.

 

Lathundar” till dessa samlingar finns på Älvsby församlings hemsida eller kan beställas genom ett  SMS till 070-6862466. Ange då e-postadress.

 

2. En liten summering.

 

Ser man på dessa punkter finns två, rentav tre trådar.

 

  1. Frälsningshistorien, alltså om hur Gud i mänsklighetens historia agerat för att föra folk till sig.
  2. Ordningen för den klassiska kristna gudstjänsten, hos oss kallad Högmässa som speglar eller spelar upp detta söndag efter söndag.
  3. Det som sker i en individ som söks av Gud och därför söker och leds till Gud – Nådens ordning.

 

3. En introduktion.

 

Ser man till gudstjänstens form kan man så här långt sortera dess olika delar i ”trafikriktning på bron”. När man kommer till gudstjänstens och gudsrelationens höjdpunkt – Mässan/Nattvarden – blir det plottrigt och sönderhackat att göra så. Sånger, böner, ord skapar mer karaktären av ”trafikstockning på bron” – om uttrycket tillåts. Annat vore egendomligt! Det är i Mässan föreningen mellan Gud och människa sker. Det är i Nattvarden Gud/Jesus kommer till en människa inte bara genom hennes öron, känsla och tanke utan in i hennes kropp på molekylär nivå – om uttrycket tillåts. 

 

4: Uppgift för egen del eller med någon eller några andra – inte fler än 8.

 

  • Vilken roll har Mässan/Nattvarden för dig? Skriv gärna för eget bruk ner dina tankar. Glöm inte att fråga dig Varför? du tänker, känner, tycker som du gör. Anser du dig vara så att säga ”är färdig” i saken?
  • Vilken roll tycker du Mässan/Nattvarden skall ha i församlingens liv och rytm? Varför?
  • Vilka anledningar kan finnas att inte bruka och ta emot nattvarden – om nu Gud/Jesus valt att komma till och in i oss människor på detta vis? Riktiga anledningar? Andra?
  • Vilka anledningar kan finnas att inte duka nattvardsbordet på Herrens dag, söndagen – om nu Gud/Jesus valt att komma till och in i oss människor på detta vis? Riktiga anledningar? Andra?
  • Vad tänker du att Gud tänker i dessa saker?

 

5. Ännu mer fakta.

 

Genom historien har det skrivits hyllkilometrar om Nattvarden. Olika kristna kyrkor har brottats med att försöka förstå, greppa och beskriva betydelsen och inte sällan brottats med varandra i saken. En ”lathund” rymmer inte ens ett vettigt referat men mer fakta hittar man lätt. Kolla till exempel dessa två länkar på nätet:

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nattvard

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eukaristiska_b%C3%B6nen

 

6. Som en kort summering kan dock sägas om Mässans ”trafikstockning” på bron:

 

Svenska kyrkan tror, lär och bekänner att Jesus kroppsligt och verkligt kommer in i brödet och vinet som alltså är hans kropp och blod. Den synen kallas realpresens (jämför: really present, verkligt närvarande) och delas – fast beskrivs på annat sätt – av katolska och ortodoxa kristna. Vi delar alltså inte bara bröd och vin utan något mycket mer. Detta uttrycks på flera sätt – här några:

 

I momentet Prefationen som varierar under Kyrkans år beskrivs en egenskap hos Gud/Jesus eller något Jesus gjort.

I det efterföljande Helig finns varianter på orden Välsignad vare han som kommer... Det är samma som sjungs i Hosianna på Första Advent när Jesus kommer till Jerusalem, i gudstjänsten till brödet och vinet på altaret.

Den långa bönen innan själva delandet – Nattvardsbönen – är i sin klassiska form riktad till och påminner Fadern om det Sonen gjort (inklusive Instiftelseorden I den natt då han blev förrådd osv). Denna påminnelse – facktermen är anamnes – blir i praktiken dubbelriktad då alla närvarande i gudstjänsten får saken repeterad för sig. I bönen finns också bön om Anden – kallas epikles – över bröd och vin för att de yttre sakerna ska bli och bära Kristi kropp och blod. Nattvardsbönen leder över i Herrens bön som innehåller Ge oss idag det bröd vi behöver...

Strax innan man tar emot sjungs en tonsatt bön riktad till Guds Lamm – Jesus kallas så. Alla andra böner i gudstjänsten är riktade till Gud i allmänhet, den treenige Guden eller till Fadern. O Guds Lamm – Agnus Dei – är den enda som är riktad till Jesus – på altaret!

 

Fadern är i himlen. Sonen är på grund av Anden reellt närvarande på altaret.

I, med och under det konkreta brödet och vinet är han möjlig att ta emot så att föreningen Gud-människa stärks till evigt Liv.

 

Att inte bruka detta besannar orden: Den som missar en Mässa missar en massa.

Att inte duka detta minst varje söndag är att bromsa föreningen mellan Gud och människor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0