covid-reaktioner

Vi befinner oss i pandemins tid. Höll på att skriva på nytt i pandemins tid men det hade varit fel. Det har ju varit pandemi hela tiden sedan i mars.

 

Inte mycket är nytt – men smittsamhetsläget varierar.

Om man som jag är dagledig och varje tisdag och torsdag kl 14 tar del av vad jag och Primärhustrum kallar Dagens Tegnell anser jag mig tämligen informerad om gällande rekommendationer, råd, regler, anvisningar och tips. Folkhälsomyndigheten inklusive vår regionale Smitt-Anders är pedagogiska, sakliga och allvarliga.*

 

Inte mycket är nytt – annat än att smittan kom att öka.

Gällande rekommendationer, råd, regler, anvisningar och tips är i sak idag i mitten av november inte annorlunda än hur det var i mitten av oktober – egentligen sedan i mars. Det var följsamheten som ändrades under hösten, inte rekommendationer, råd, regler, anvisningar och tips. När dessutom fler och fler kände sig trötta på hela saken och hoppades på lindringar – i sak folksamlingar från 50 till 300 beroende på lokaler – tog man efter sommarens väderberoende ut i förskott den frihet man längtade efter. I den andan kom också vissa formella saker att ändras från första november men inom två veckor kom nya nu regionvisa rekommendationer, råd, regler, anvisningar och tips, I princip återförde dessa det hela till oktobernivån – förutom ett tillägg vad gäller resor inom och utom regionen.

 

Inte mycket är nytt – annat än just spridningstakten.

Enskilda individer skall agera som vi uppmanades att bete oss i april. Arrangörer har samma ansvar som i oktober vad gäller avstånd, antal och annat. Stora smittmotorer bedöms vara arbetsplatser och privata partajer inom eller utom den egna bostaden samt möjligen lagidrotten. Barn i grund- och förskolor driver inte, till skillnad mot vissa vuxna i sammanhangen, någon smittspridning. En och annan skola stängs men det beror just på att alla förkylda skall vara hemma. Visar test att det handlar om Corona är det vuxna som slappat, inte de höstsnoriga barnen.

 

Inte mycket är nytt – annat än kanske viss panik i kyrkliga och andra sammanhang.

Kyrkor – jag koncentrerar mig på dessa, inte bibliotek och korvköer – och andra gudeliga lokaler visar sig inte heller nu vara pesthärdar om nu någon tror så. Församlingar anpassade verksamheterna tidigt – enligt min mening också på många håll både över-, fel- och underdrivet. Älvsby församling som jag tillhör och bebor har i sammanhanget i stort agerat sakligt och sunt. Också nu kan man om man vill fira gudstjänst under de rekommendationer, råd, regler, anvisningar och tips som gäller.

Via sociala medier ser jag på andra håll i det kyrkliga hanket och störet andra attityder. Som arrangör väljer man att tänka åt folk så att ingen skall frestas att ”tänka fel”. På en del håll fläskar man då till så att man bommar igen helt. På andra håll tror man utan sakliga skäl att Nattvard smittar mer än kyrkkaffe och har bara Mässa-lösa sammankomster men med fika efteråt. Märkligt är det.

 

Så – ska jag gå i kyrkan imorgon?

Ja. Inte mycket är ju nytt. Dessutom är det Mässa och den som missar en Mässa missar en massa. Sitter man på håll i anvisat antal och agerar enligt rekommendationer, råd, regler, anvisningar och tips är det OK. Jag förutsätter att om folk som brukar fira gudstjänst känner sig sjuka – och då menar jag i luftvägarna och med feber! – så håller de sig hemma. Om personal är krasslig skall de inte dyka upp! Bär man sig åt så minimeras faror och risker – vilka farhågor och rädslor man än känner.

 

Om Bibelstudiet på tisdag ber jag att få återkomma...

 

 


* Vik en ½timme åt SVT Norrbotten från tidigare i veckan – här. Se extra noga på när Smitt-Anders med teckentolken som läromedel pratar om avstånd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0