distans-bibel 4

När denna text poppar upp är klockan 18.30 tisdagen den 5 maj. Igår förmiddag skickade jag ett SMS till dem som brukar möta upp för Bibelstudium i Älvsby församlingsgård tisdagar i udda veckor klockan 18.30. Jag lade ut ganska exakt samma meddelande på församlingens Facebook-sida. Igår kväll när jag skrev förra blogginlägget infogade jag samma text – kolla där.

 

Nu kommer en till ”lathund” för distans-bibelstudiuma likt de för två, fyra och sex veckor sedan. Det blir en kort introduktion och en del frågor att fundera kring. Jag/vi/de som är i Älvsby kyrka samtalar där och hemifrån kan man – som ett par gjorde förra gången – dela med sig av tankar, undringar, åsikter osv om själva textavsnittet och annat genom att från 18.30 till ungefär 20.30 skicka ett SMS till 070-6862466 – jag har alltså telefonen igång. Annan tid kan man kommentera här på bloggen.

Vemsom helst – inte bara dem som brukar vara med på tisdagskvällarna – är givetvis välkomna att använda ”lathunden” och ge kommentarer också när som helst efter 20.30 den 5 maj 2020.

En sak: Min blogg är inte en officiell församlingsblogg. Den är en privat och personlig blogg för åsikter, tyckerier och exponerad kreativitet kring allt möjligt. I Coronatider lånar jag ut den för försöket med distans-bibelstudium. Om det blir fler gånger och då kanske på annan plats på internet får framtiden utvisa.

 

LATHUND den 5 maj 2020 för distans-Bibelstudium kring Andra Petrusbrevet kapitel 1 vers 16 till och med hela andra kapitlet.

 

1. En (inte så) kort inledning

Hela tiden efter nyår har Jesus-ombudet Petrus brev varit på tapeten när man samlats för att läsa och samtala kring Guds Ord. Fem träffar hann det bli innan Covid19. Att flera som brukar komma är i riskgrupp har sedan inneburit att betydligt färre varit med rent fysiskt och att de som varit hemma fick tillgång till en ”Lathund” för egen läsning och eftertanke. På så sätt avlutade vi genomgången av Petrus första brev.

Petrus andra brev som vi började på för två veckor sedan är väldigt olikt det första – inte minst vad gäller språk, ordval, grammatik och sådana saker. Innehållsligt står det inte i motsättning till det första men det mest sannolika är ändå att de två breven inte har samma författare och att det andra är kanske 50 år, yngre. Redan i fornkyrkan såg man det så. Kyrkofadern Eusebius av Cæsarea (263-339) skrev i sin Kyrkohistoria om vilka skrifter och böcker som ingår och bör ingå i Kanon, alltså vara rättesnören i och för Kyrkan: ”Ett brev av Petrus, vilket kallas hans första, erkänns allmänt som äkta. Det brukas även av de äldre kyrkolärarna i deras skrfter som obestritt äkta. Men om det honom tillskrivna andra brevet har vi erhållit underrättelse, att det icke hör till kanon, ehuru det av många anses lärorikt och jämte de andra bibliska skrifterna ofta blivit läst.”

Att en skrift från antiken bedöms vara en så kallad pseudobiograf och ha en annan författare än den angivne är i sig ingen farlig eller märklig sak. Det ansågs då vara helt OK att någon i efterskott skrev något i en angiven annan försfattares namn bara man var på samma linje – typ.

Petrus andra brev är skrivet för att hjälpa dem som tror att stå emot falska läror och oetiskt liv inom den kristna gemenskapen. Vi vet inte exakt vilka de var eller var de levde. Det mest troliga är att det rör sig om ganska små grupper – 20-50 personer? – i nuvarande Turkiet som får brevet uppläst för sig. Gemensamt för dem är att de satt tro till Jesus och en del av dem tillhör områdets judiska minoritet med sina skick och bruk. Andra, kanske de flesta, kommer ur den mer majoritets-hedniskt-grekiska miljön med dess värderingar och etik. Brevet vill uppmuntra tro, främja utveckling och varna för faror. I början av brevet ställs därför kunskap om Gud och Jesus, vår Herre i centrum liksom utvecklingen av tro, styrka, kunskap, självbehärskning, uthållighet, gudsfruktan, broderlig omtanke, kärlek.

 

2. Läs nu kapitel 1 vers 16 och kapitel 2 i sin helhet.. Läs det en gång till högt för dig själv – och kanske någon annan.

 

3. Som tidigare: Först Aha och Åhå. Låt detta ta en stund. En kvart, 20 minuter.

Kom någon Aha-upplevelse? Var det något du tycker texten säger till dig, något du tar fasta på, tycker är viktigt? Som fick dig att om inte hojta så i alla fall säga just Aha! Dela det gärna dina Aha! som ett SMS eller som kommentar nedan.

Suckade du något Åhå! Vad är nu detta? Det är lite motsatsen till Aha, saker man undrar över, vill ha belyst, fråga om eller diskutera, rentav invända mot. Och samma sak: dela dina Åhå som SMS eller kommentar.

 

4. Några andra tankespår.

  • Brevet hänvisar i slutet av kapitel 1 till Petrus erfarenhet – händelsen finns hos tre av evangelidterna, till exempel Matteus kapitel 17. Vad han och med honom de andra apostlarna varit med om är trovärdigt och med tiden blev det till vad vi kallar Nya testamentet. Samma trovärdighet har profetorden i skriften, alltså det vi kallar Gamla testamentet.
    Utifrån detta kan man fundera kring Bibelns ställning idag? Auktoritet för lära och liv? Problem? Tendenser? Personligen? I kyrkan? Vad innebär det ”att man aldrig kan tyda en profetia
    på egen hand” (vers 20)? Ska ”de mest andliga” stå för betydelsen eller ska man ska vara flera som hjälps åt genom att dryfta varandras tydningar?
  • I varje mänskligt sammanhang finns personer som påverkar och som påverkas. Man ha ofta ett givet formellt ledarskap som styr och mer informella som påverkar. Antal, position, ålder, talträngdhet och annat påverkar och skapar ”kultur” i en grupp och en församling.
    Författaren varnar i andra kapitlet för vissa (icke namngivna) personer och deras påverkan. Vad är det för typer? Utom- eller inomstående? Hur agerar de? Vad vill de? Vem har de i fokus? Finns hos oss i vår tid, i vår kyrka, i vår församling ”lobbyister” – grupper och/eller personer – med inflytande? Med positiv påverkan man inte behöver varna för? Med negativ som gör brevet aktuellt?
  • Kapitel 2 vers 20-22 tar upp en knepig tanke som finns här och var i Nya testamentet – svårigheten eller rentav omöjligheten för den som avfallit att komma tillbaka.
    Hur skall man förstå detta?

 

Till sist: Be din aftonbön – för gruppen, församlingen, landet, världen och annat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0