lojalitet & lojalitet

Vad är att vara lojal?

 

Jag tycker det alltid är en aktuell fråga. Den förtjänar att komma mer i fokus nu i dessa dagar. Vad är att vara lojal i samhället, på arbetsplatser, i kyrkan, i förhållande till styrning och ledning, på annat vis. Den saken skall jag skriva om men inte i detta inlägg. Nu handlar det om något helt annat.

 

Det har varit en skickelsediger helg. Jag gillar det ordet: skickelsediger. Första ledet – skickelse – är samma saksom händelse. Andra ledet – diger – betyder stor eller omfattande – typ i Digerdöden. Nu var det helgen, inte en pest, som var skickelsediger. Ava var här.

 

Vi – det är jag och hennes mormor – hämtade henne på förskolan i fredags. Det heter förskola nu och ve den morfar somsäger dagis. Ava som är 1 år och 8 månader reagerar inte men den året äldre kusinen Lisa tycker man skall ha ordning på terminologin. Mamman och pappan var inplanerade på något rajtantajtan och önskade barnfritt på fredagskvällen så det var bara att lojalt ta en kula för laget. Tösen hämtades efter lunch.

 

Hon är kul! Bläddrar i böcker, skriver (som bilden visar) och surrar hela tiden. Språket är ännu mest många gånger tämligen obegripliga substantiv men faktum är att som morfar språkbada i hennes småbarnspladder kom att leda till att gubben fattade mer och mer.

 

Efter hennes åkmadrassåkning och annat kom så föräldrarna på lördag eftermiddag och vi kunde triumferande och lite skadeglada meddela att deras älskade dotter inte frågat efter mamma och pappa en enda gång. Igår for familjen hem till Unbyn igen. Tystnaden lade sig i huset.

 

Vad tycker du om att...? Vad är din åsikt om....? Hur ser du på....? kan vara frågor du, noble Bloggläsius, eventuellt ställer vetandes att jag ofta har mer eller mindre välkomna åsikter om både ditt och datt.

 

Hallå! Jag har haft barnbarn på besök!

Då finns inte tid för åsikter! I alla fall inte att uttrycka sådana i skrift.

Men nu är vi två pensionärer i huset....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0