sandahl har fel

Överkänsliga läsare varnas!

 

På webbsidan https://kyrkligsamling.se skriver kyrkodefluencern Dag Sandahl dagligen en dagsedel. När på dygnet han skriver fattar jag inte men mellan halv nio och nio om morgonen kan man hitta något nytt – utom på söndagar då han helgar vilodagen på annat vis.

 

Jag benämnde honom defluencer då jag förstår att många – främst sådana som sällan eller aldrig läser hans reflexioner – skulle benämna honom som en sådan. Så gör man ju med folk som likt barnet i sagan öppet gärna och ofint hävdar att kejsaren är naken. Det gör Dag dagligen och från och med idag länkar jag (återigen) långt nere tillhöger till hans texter. Hans kunskap och analysförmåga är imponerande. Och inspirerande.

 

Tyvärr finns här och var i kyrkan en tråkig bokbålsmentalitet värd att jämföra med den i Tyskland 1933 – googla bokbål. Då ratades och förstördes böcker utifrån vilka (de judiska, vänsterriktade eller pacifistiska) författarna var och inte utifrån vad deras böcker innehöll i sak. Einstein och Freud är exempel som fick ge elden näring.

 

I kyrkan finns liknande men inte lika sprakande tunnelseenden även om man sällan konkret bränner böcker. Det finns kyrkliga företrädare för vilka man förväntas ha viss respekt som om Dag eller andra säger: Han/hon är en sån och sån så hans/hennes tankar vill jag inte på något sätt och i någon mån befatta mig med! Motviljor av den sorten – eller kan det röra sig om det beklämda begreppet fobier? – har till ock med gått så långt att det just i fallet Dag Sandahl finns exempel på att när X anmälde Y för Domkapitel Z var en av anklagelsepunkterna att Y hade kontakter med Dag.*

 

Av detta förstår du nog, noble Bloggläsius, att jag tar en viss risk när jag återigen långt nere till höger länkar till vad Dag skriver och dessutom rekommenderar dig att läsa hans dagsedlar vars innehåll som jag som jag redan sagt finner inspirerande avslöjande.

 

Men för att jag inte skall framstå som ett tankelöst mähä vill jag påpeka att jag inte varje dag håller med honom i allt. Hans interna kyrkosystemskritik inspirerar även om jag kan tycka ett han har fel i en och annan löpning. I dagens dagsedel – klicka här – finns två saker men de är inte tillräckligt grava för att bokbål skall tändas.

 

  1. Dag menar att man i stället för stordrift med gudstjänstgleshet – mitt uttryck – ska man välja småskalighet med gudstjänstlivsgas. Tanken att sammanlysa gudstjänster för att så samla en massa folk leder fel (och fungerar inte). I stället ska massmöten vara en massa gudstjänster i en massa kyrkor. I detta håller jag med helt och fullt men när han fortsätter med Ledig söndag en gång i månaden ska prästerna glömma har jag annan mening. En söndag i månaden att gå i kyrkan och fira gudstjänst bänkifrån så han/hon får känna hur pastoratets mat faktiskt smakar mår både präst och församling bra av.
  2. Som jag fattar det anser Dag också att arbetsteam präst-musiker-diakon är celler för utveckling. Fyra-fem sådana uppsättningar skulle åstadkomma sammantaget mer än ett stort arbetslag på 15-20 som måste ha en administrativt inriktad chef, ett par halvbasar på mellan-nivå och en informatör som tillsammans bildar en ledningsgrupp för att samordningsbromsa allt andra tänker och hittar på. I princip delar jag synsättet men håller inte med om trojkans utseende. Jag anser att en pedagog skall infogas så det blir en kvartett.

 

Efter att så tydligt markerat avstånd uppmanar jag dig, noble Bloggläsius, att ta del av Dags dagsedlar! Dummare blir du inte.

 

 


* Domkapitlet friade Y men X bad aldrig om ursäkt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0