ser storebror mig?

Rubriken är en lätt ändrad fras ur boken 1984 om ett framtida kontrollsamhälle där Storebror ser dig! är villkoren för alla människors åsikter, känslor, göranden och låtaden. George Orwell skrev 1948 som en kritik av Stalins välde i Sovjet. Mer om boken får du, noble Bloggläsius, själv googla fram.

 

Jag skrev förrförra blogginlägget blått skåp 1 och länkade till det på Facebook. På fäjjan kom denna fråga – från en inte lokalt kyrkligt verksam person men i hyfsat uppsatt position:

Codex ethicus Stig vad säger du om innehållet i den vad gäller vigningstjänsten och sociala medier?

Jag svarade: Codex i allmänhet? Eller syftar du på något speciellt?

Svaret kom: Tänkte att du hade en åsikt även om den delen, nu när den är med i Codex ethicus.

 

Jag erkänner att mina anlag för paranoia satte hjärnan i högvarv.

Gick jag för långt i blått skåp 1? Bar jag mig illa åt? Kommer Storebror att hemsöka mig?

 

Det blev att snabbt som ögat ta fram Codex ethicus Luleå stift – riktlinjer för tolkning av diakonens och prästens vigningslöften, utfärdad av biskop Åsa Nyström den 25 april 2019*. Jag skummade igenom häftet på nytt och läste särskilt sidorna 14-17 om Mediakontakter och Sociala medier för att utröna om jag genom mitt bloggande gått över någon sorts gräns och kanske svikit mina prästlöften. Det kändes viktigt då den avkragning jag nämnt i samma blogginlägg handlar om hur man anser att den avkragade förhållit sig till just sina prästlöften.

 

Codex ethicus är en bra text som jag inte har några problem att ställa mig bakom rent åsiktsmässigt. Jag avser också att beteendemässigt hålla mig inom ramarna men 100% fritt från tabbe och misstag kan jag inte garantera.

 

Utgåvan 2019 är en uppdaterad version av sådant som funnits under hela min prästtid, också före de så kallade sociala medierna. Det handlar inte om att det skulle vara olämpligt att kritisera och ifrågasätta kollegors och/eller kyrkliga organs vägval och åsikter. Det handlar om tonfall, personangrepp, olämpligt språk etc. I gamla ethicusar sades till exempel att präster inte skall uppträda polemiskt i relation till varandra eller gå till angrepp på kollegor i snigelmedias insändarspalter och i intervjuer. Den hållningen har nu utvidgats till via internet nytillkomna kanaler. Inget märkvärdigt i sig. Man kan och ska visa respekt för en meningsmotståndare även om man inte håller med vederbörande. Opposition, avvikande mening och debatt i sig inte något kränkande eller illojalt.

 

Jag läste och frikände mig själv. Det var skönt och jag hoppas jag dömt mig rätt...

 

I anslutning till förra blogginlägget petruskapsyl 2 har i kommentarsfältet ställts följande fråga: Har herr föredettingen någon kommentar till det biskopliga nattvardsbrevet?

 

Det är klart jag har men blir det svar så skrivs det i alla fall inte i natt. Inte imorgon heller. Då åker farmor och farfar – det är vi – till för att hälsa på i de 10-och 8-åriga barnbarnens skola. Efter sista lektion går sedan resan via bad i Nordpoolen hem till oss för föräldrafritt besöksveckoslut.

 

 


* 26 juni 2019 bloggade jag om Codex eticus i inlägget två bra en dålig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0