fördelning 12-6

Jag har nu läst ut andra julklappsboken.

Egentligen hade jag kunnat skriva om den redan igår på Tredjedag Jul men saker kom emellan. Det var lagomt kallt och snöade alldeles våldsamt så det blev två snöskottningar att fördriva tiden med.* När vi senare på SVT såg första avsnittet av serien Rosens namn kämpade jag så till den milda grad med soffaslummer att jag var tvungen att se om det lite senare på kvällen. SVTplay levererade två avsnitt på raken om Stockholms blodbad för 500 år sedan, massakern då stordansk imperialism och tyskt kapital sökte befästa sin makt över vårt fria svenska folk och den långa ludna svansen.** Sammantaget blev effekten att jag först idag skriver om julens andra bok.

 

Blogginläggets rubrik är fördelningen mellan konsonanter och vokaler i författarens namn. Grzegorz Flakierski är född 1956 i Polen, har bott i Sverige sedan 1969. numera utanför Kramfors och är verksam som kulturskribent. För 10 år sedan gav han ut boken Statskuppen i Norrland och lilla Ava 2½ gav den till sin morfar dvs mig i julklapp. Hur hon surfat fram till den på nätet förstår jag inte men gissningsvis var hennes hulda moder henne behjälplig.

 

Statskuppen i Norrland är ingen sanningsfylld faktabok. Nu kan även fiction som inte är sann historia berätta en historia med sanning men då boken har 10 år på nacken finns givetvis en lucka i tiden. Senare regeringars – observera pluralen! – fram-och-tillbaka-hållningar vad gäller norra delen av landet är inte fullständig uppdaterad. Läs här eller på andra framgooglade platser om Norrbottniabanan för att få ett exempel på statsmäktigt hattade.

 

Vidare om boken där baksidestexten lyder:

 

När statsminister Axel Oxenstjärna favoritstatsråd Sven Luser håller ett tal som hånar Norrland är måttet rågat. Norrlänningar är ett tåligt släkte, men nu har de fått nog. Det börjar hända saker norr om Dalälven som ingen räknat med.

"Statskuppen i Norrland" är en politisk satir som gisslar opportunism, korruption och inkompetens. Bakgrunden är ett demokratiskt underskott i en globaliserad värld där allt mer av makten har flyttats från de folkvalda till marknadens gränslösa krafter.

Men sådant kan väl ändå inte hända här.

 

Läsningen innebar ca 250 sidors igenkännande småleenden kring människors känslor, resonemang och attityder samt flera rejäla flatskratt på makthavares och byråkraters bekostnad. Vad gäller attityd identifierade jag mig särskilt med funderingarna på sidorna 182-183 hos en Luleåbo. Hans känslor kan lätt flyttas till alla möjliga hierrarkiska sammanhang, inte minst kyrkliga.

 

12-6 var fördelningen konsonanter-vokaler i författarens namn. När jag på nätet sökte information om honom föreslog Google efter förnamnet först en annan. Räkna bokstäverna i Grzegorz Brzęczyszczykiewicz.

 

 


* På kvällskvisten gick det över i plusgrader och regn – verkligen inget att driva med.

** Det kursiverade är troligen helt obegripligt för den som på 1970-talet aldrig var på några kristna ungdomsläger. Orden är ur ett potpurri av truddiluttar som sammanvävdes när man gratulerade någon som fyllde år eller vid lägrets slut hyllade kökspersonalen för deras berömvärda insatser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0