distans-bibel 1 dec 20

Saker förblir och ändras.

 

Med de Corona-restriktioner som reglerar att arrangemang med fler än 8 personer inte skall äga rum sker Bibelstudier och liknande på distans utan fysiska samlingar åtminstone året ut. Som brukligt kommer "lathundar" via församlingens hemsida idag den 1:a och om två veckor den 15:e.

Till detta är att det bildats en grupp på Facebook – Bibelstudier läsåret 20/21. Jag har berättat om det i tidigare blogginlägg. Genom gruppen kan man om – teknik och kunnande i tekniken räcker – delta i samtal åtminstone skriftligt, kanske också muntligt förutsatt attman har ett Facebook-konto. Via Älvsby församlings hemsida hittar man länkar och mer information. Där finns också tidigare "lathundar" att ladda ner. I pappersform finns de på ett bord i Älvsby kyrka just där man kommer in.

 

Vem som helst, inte enbart personer som är listade i Bibelstudiegruppen som den var när man kunde träffas eller de i den nya på Facebook, är välkomna att använda "lathundarna" när och där de kan ha glädje av dem. Tankar, reflexioner, reaktioner och frågor kan man skicka som SMS till 070-6862466, som epost till [email protected] eller i vanligt brev till Stig Strömbergsson, Turistgatan 30, 94234 Älvsbyn.


 

 Nu över till "lathunden" för 1 december – Nya tag!

 

1. Ingen tillbakablick. I stället en sidoblick.

 

Tidigare "lathundar" har alltid börjat med en tillbakablick – men inte idag. I stället hänvisar jag till de tidigare pdf-filerna som man kan ladda ner från hemsidan. Ikväll provar vi i stället något annorlunda – något mer direkt via internet.

 

2. Det behövs att man har Facebook – som många har.

 

När församlingen sänder sina gudstjänster via sin hemsida och sitt Facebook kan man följa dem även om man inte är Facebook-are. Det går inte när det gäller Bibelstudier läsåret 20/21. För det ändamålet behöver man – som de flesta har – ett Facebook-konto som kostar gratis. När man har ett sådant kan man söka rätt på gruppen och vara med-varande den vägen. Gruppen har bara funnits några dagar och än så länge är de flesta som är med Älvsbybor som tidigare brukat mötas när vi kunde träffas samtidigt i samma lokaler.

Det måste inte vara så. Till en sådan grupp kan man ansluta sig själv och man kan inbjuda andra att komma med. Var nyfiken och initiativrik! Det blir ett annorlunda sätt där många, inklusive jag själv, är nybörjare.

 

Så här skrev jag i gruppen natten mot den 1 december. Det får också bli instruktionen i denna "lathund":

 

Nu blev det just 1 december, midnatt mellan måndag och tisdag. Jag har inte lyckats – än – men imorgon kanske det går. "Gör om, gör rätt" säger jag till mig själv.

 

Vad var det jag inte fick till?

 

Svar: En filmad start på tankeutbyte i denhär gruppen. Jag spelade in mig själv då jag försökte ge en introduktion till att här samtala om Liv, Tro och Bibel OCH ett referat av vad främst tisdagsgruppen sysslat med under hösten. Filmen blev för lång. 30 minuter blir för mycket  att svälja för Facebook. För många bytes? Eller så gjorde jag något annat fel sedan jag fått ljud och ljus som jag ville. Försöker nog igen tisdag förmiddag.

Förresten: Något referat av höstens onsdagskvällar blev och blir det inte. Där finns ju överenskommelsen att inte yppa på sidan om.

 

Så hur kan tisdagskvällen 1 dec bli?

Jag föreslår att man kollar här runt 18.30 för att se vad som finns. Vid 19-tiden provar jag öppna det som heter "Rum" längst upp till vänster. Kanske ser och hör vi varandra då. Dessutom kan vi ju skriva samtalstrådar och samtala på det sättet inte bara då utan framöver så länge vi vill.

Det är okänd terräng - för mig i alla fall - att ha Bibelstudium med tankebyte på just det här sättet helt utan att ens vara några i samma rum. Det är okänt men inspirerande. Vi får treva oss fram tillsammans.

 

Sedan såg jag att filmen ändå hade gått igenom och var synlig. Hur fattar jag inte.

 

Kommentarer
Postat av: Torbjörn Lindahl

Min gamle kamrat fattar inte hur Facebook fungerar. Det var ju en tröst för mig som inte ens vet varför man överhuvudtaget ska ha Facebook.

2020-12-03 @ 23:22:38
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se/
Postat av: bloggaren själv

Vad gäller Facebook är det sommed mycket annat - klimatförändringar till exempel - att man kan fatta lite av (minst) två anledningar-
Den första kommer sig av att man gett sig in i att försöka förstå och funnit att det finns mycket man inte greppar, i alla fall inte direkt.
Den andra är att med lite stolhet i attityden inte befatta sig med saken.

2020-12-04 @ 15:02:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0