distans-bibel 3
När denna text poppar upp är klockan 18.30 tisdagen den 21 april. Tidigare idag skickade jag ett SMS till dem som brukar möta upp för Bibelstudium i Älvsby församlingsgård tisdagar i udda veckor klockan 18.30. Jag lade ut ganska exakt sammameddelande på församlingens Facebook-sida – detta:
Bibelsamtal vecka 17 – öppet för var och en som vill.
I kväll 21 april blir det likt hur det var i Stilla veckan för 14 dagar sedan. Personer som inte är ”riskgruppare” har Bibelstudiet i kyrkan som har förlängda öppettider och är bemannad mellan 18 och 19 eller längre - i kväll av mig, Stig Strömbergsson.
Var och en som kommer kan be, tända ljus etc och placerar sig lite glest. Ungefär 18.30 har vi en kort Andakt och samtalar sedan på "Bibelstudievis". Enligt den gruppens planering är vi nu framme vid Andra Petrusbrevets första kapitel, alltså något nytt för de tre planerade gånger som är kvar denna vår. En möjlighet att ”hoppa på” om man inte varit med tidigare.
De två senare gångerna har jag ungefär kl 18.30 på webbsidan stigstrombergsson.blogg.se publicerat en "lathund" för hemma-funderingar. Kanske blir det så nu också - eller senare. Jag har ingen uppfattning om någon använt de tidigare ”lathundarna”. I och för sig har det för egen del varit kul att skriva dem men jag vet inte om de varit till nytta, glädje eller irritation för andra. Vore kul att veta.
Alltså 18.30 i kyrkan för friska inte riskgrupp.
/Stig Strömbergsson, präst/
Så långt det meddelandet.
Det som nu kommer här på bloggen är ett försök likt inlägget distans-bibelstudiuma för två veckor sedan och distans-bibel 2 för en vecka sedan att med en ”lathund” för att läsa och fundera själv om man inte är på plats. Det blir lite introduktion och en del frågor att fundera kring. Tankar, undringar, åsikter osv om själva textavsnittet och annat kan man ge genom att fram till strax före halv åtta skicka ett SMS till 070-6862466 – jag har alltså telefonen igång. Annan tid kan man kommentera här på bloggen.
Detta experiment med distans-Bibelstudium är i första hand för dem som brukar vara med på tisdagskvällarna. Är du inte en sådan men ser det här är du givetvis välkommen att använda ”lathunden” och ge kommentarer etc men det är bra – för att kunna förstå hur experimentet faller ut – om just du väntar med kommentarer och liknande till när som helst efter 20.30 den 21 april 2020.
En sak till innan själva ”lathunden”. Denna min blogg är inte en officiell församlingsblogg. Den är en privat och personlig blogg för åsikter, tyckerier och exponerad kreativitet kring allt möjligt. I Coronatider lånar jag ut den för ett experimentet med distans-bibelstudium. Om det blir fler gånger och då kanske på annan plats på internet får framtiden utvisa.
LATHUND den 21 april 2020 för distans-Bibelstudium kring Andra Petrusbrevet kapitel 1 vers 1till 16.
1. Kort inledning
Med start 14 januari samlades vi fem gånger kring vad Jesus-ombudet Petrus skrev i sitt första brev. Sedan kom Covid19. Det innebar att det två gånger blev betydligt färre som mötte upp – i Stilla veckan var vi två – men också att de som varit hemma fick tillgång till en ”Lathund” för egen läsning och eftertanke. Vad det har inneburit kan man inte säga mer än att på så sätt avlutade vi genomgången av Petrus första brev.
Petrus andra brev är väldigt olikt det första – inteminst vad gäller språk, ordval, grammatik et och sådana saker. Innehållsligt står det inte i motsättning till det första men det mest sannolika är ändå att de två breven inte har samma författare och att det andra är märkbart, kanske 50 år, yngre. Detta är en dominerande uppfattning hos Bibelforskare men redan i fornkyrkan såg man det. Då kyrkofadern Eusebius av Cæsarea (263-339) skrev sin Kyrkohistoria berättar han om vilka skrifter och böcker som ingår och bör ingå i Kanon, alltså vara rättesnören i och för Kyrkan. Om Petrusbreven nämns då: ”Ett brev av Petrus, vilket kallas hans första, erkänns allmänt som äkta. Det brukas även av de äldre kyrkolärarna i deras skrfter som obestritt äkta. Men om det honom tillskrivna andra brevet har vi erhållit underrättelse, att det icke hör till kanon, ehuru det av många anses lärorikt och jämte de andra bibliska skrifterna ofta blivit läst.”
Att en skrift från antiken bedöms vara en så kallad pseudobiograf och har en annan författare än den angivne är i sig ingen farlig eller märklig sak. Det ansågs då vara helt OK om någon i efterskott skrev något i en angiven annan försfattares namn bara man var på samma linje – typ. Därför finns flera med eller mindre vidlyftiga ”Petrus-skrifter” från tiden 100-200. Dessa – till exempel Petrusevangeliet, Petrusakterna och Petrusapokalypsen – har aldrig varit aktuella för att ingå i Kanon – alltså vara rättesnören. De finns tillsammans med annat i en bok som heter Apokryfer till Nya testamentet. Petrusskrifterna där verkar mest varit på tapeten i kyrk-nära grupper i Egypten där också Andra Petrusbrevet verkar ha spelat större roll än i andra delar av den tidiga Kyrkan. Med detta sagt...
2. Läs nu kapitel 1 vers 1 till och med 15. Läs det en gång till högt för dig själv – och kanske någon annan.
3. Som tidigare: Först Aha och Åhå. Låt detta ta en stund. En kvart, 20minuter.
Kom någon Aha-upplevelse? Var det något du tycker texten säger till dig, något du tar fasta på, tycker är viktigt? Som fick dig att om inte hojta så i alla fall säga just Aha! Dela det gärna dina Aha! som ett SMS eller som kommentar nedan.
Suckade du något Åhå! Vad är nu detta? Det är lite motsatsen till Aha, saker man undrar över, vill ha belyst, fråga om eller diskutera, rentav invända mot. Och samma sak: dela dina Åhå som SMS eller kommentar.
4. Några andra tankespår.
-
...genom kunskap om Gud och Jesus, vår Herre står i vers 2. Se också noga vers 3-4.Vad och vem är i centrum? Vilken roll spelar Jesus? Vilken ”effekt” eftersträvas hos oss som läser? Vad har han gett oss och med vilken avsikt?
-
I vers 5 blir det som en stege eller utveckling för dem som får brevet och då också oss: tro, styrka, kunskap, självbehärskning, uthållighet, gudsfruktan, broderlig omtanke, kärlek. Hur går det utvecklingen för oss? Personligen? Som församling? Vad stimulerar och för framåt? Vad hindrar? Personligen? Som församling?
-
Den typen av kedjor fanns i förkristen tid hos grekiska filosofer. De viktigaste dygderna var klokhet, tapperhet, måttfullhet och rättrådighet. Senare tillfogade kristna tro, hopp och kärlek. Man kan dock undra varför dessa sju Kardinaldygder ofta är mindre intressanta att fundera över jämfört med de sju Dödssynderna Högmod, Girighet, Vällust, Avund, Frosseri, Vrede, Lättja.
-
Petrus andra brev är skrivet för att hjälpa dem som tror att stå emot falska läror och oetiskt liv inom den kristna gemenskapen. Finns det problemet idag? Hur ser det i så fall ut?
Till sist: Be din aftonbön – för gruppen, församlingen, landet, världen och annat!
Aha och åhå vers 5-7. Aha! vilken bra sammanfattning av allt man behöver för att orka hålla i och växa i tron. Åhå! Jag väntat mig uppräkningen i andra ordningen med kärleken först.
Vers 5-8. Kan detta vara en beskrivning av helgelsen? Finns det en fara i denna kedja, att man riktar blicken och tanken på sig själv? Blir självgod (egenrättfärdig)? Om man vrider tillbaka till vers 1 och 3 så vänds blicken rätt igen.
Kommentar onsdag förmiddag:
Förutom att Petrus andra brev i sig är intressant tycker jag att utfallet av mitt "pedagogiska experiment" också är det. Vi var fem personer i kyrkan som startade samtalet IRL och kommentarerna ovan visar att ytterligare (minst) två var aktiva samtidigt hemma. Deras kommentarer vävdes in i det samtal kyrkbänkisarna förde.
Jag är inget pedagogiskt geni men tycker i alla fall att mitt försök med "Lathund" i alla fall är ett försök och det är bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig slå en båge - eller vad det nu heter. Att i dessa tider ut- och omforma församlingslivet kring Ordet och Bordet är viktigt och jag tycker det är mer rätt att försöka göra det på andra sätt än de vanliga än att - vilket jag funderade på att göra - sätta allt på paus resten av våren.
Jag kan på Facebook se vilka som åtminstone sett att jag lagt ut något på min blogg, dock inte om de läst själva bloggposten. Vissa som jag ser har sett tror jag knappast trycker sig igenom blogginlägg av denna typ. Andra bedömer jag mer benägna att nappa på kyrkskriverier av detta och annat slag. Hur det än är med alltsammans kommer jag våren ut att fortsätta med "distans-bibel" och inte - som jag funderade över - bara sätta det på paus.