guds obegriplighet

Då och då händer det att jag här på min blogg publicerar en lätt bearbetad variant av vad jag sagt i samband med någon gudstjänst. Idag när det är ganska kallt ute får bli ett sådant Då. Ett par villkor måste dock vara uppfyllda.

Det man kan kalla ”mitt prediko-manus” skall vara framställt medelst dator, inte handskrivet. Att efteråt digitalt skriva predikade kråkfötter ids jag inte. Det betyder att tre av fyra anföranden inte riskerar att bli blogginlägg. Det måste också vara i full-text, inte bara stödord eller en mind-map. Det är inga problem för jag skriver alltid så att jag i händelse av black-out kan läsa innantill. Oftast säger jag också ganska exakt vad jag skrivit.

Med detta sagt vänder jag nu,noble Bloggläsius, din uppmärksamhet till i förrgår i Älvsby kyrka. Vi firade då Högmässa och sjöng dessa psalmer: 881, 798, 393, (709) och 490.

 

Beredelse

 

Herren är nådig och rättfärdig, vår Gud är barmhärtig. (Psalt 116:5).

Så står i dagens Psaltarpsalm och det finns tre viktiga kristna glosor somsäger hur Gud är. Nådig innebär att Gud frikänner skyldiga, rättfärdig är helt perfekt och rättvis, barmhärtig är generös och medkännande.såär Gud och det är bra att det sägs nu först. Så vi får veta hur Gud är och kan närma oss Gud. Genom att be.

För det är ju för att Gud är barmhärtig som vi börjar med bön om förlåtelse och erkänner att vi är långt ifrån samma sak. Vi är inte rättfärdiga – kärleksfulla, ärliga och annat – och inte barmhärtiga – tillmötesgående, förlåtande och annat. Det och annat bekänner vi nu.

 

Evangelieläsning: Johannes 6:37-40. Sedan "predikan".

 

Jag skall återvända till texten. Men först en del annat:

Döden gjorde hembesök hos oss. I förrgår. Eller var det dan innan? Den kom i liten form. 10 år kanske. I sällskap med ett annat inte lika dramatiskt klätt bus-och-godis-barn.

Igår tändes ljus på gravarna. Och det var Minnesgudstjänst. Och hela dubbelhelgen kallas Allhelgona. Som mixar en massa.

Jag har valt tre ord med H om den mixen. Men jag vet egentligen inte vilken H-lista jag skall ha när jag nu skall prata. Skall jag ta Helvete, Helgon, Hopp? Eller Helgon, Hopp, Himmel?

 

1: Börjar i alla fall med Helgon. Apropå går, Alla Helgons dag.

 

Helgon – är det inte sådana man har i den Romersk-Katolska och de Ortodoxa kyrkorna? Alltså personer som man bestämt att de skall anses som Helgon? Och uppmärksammar? Det gör väl inte vi som är protestanter? Eller?

 

Vi har dem! Färre än i de nämnda kyrkorna. Med mindre uppmärksamhet. Men tre – minst – finns på bild här framme i Älvsby kyrka. Ser ni dem? Vilka? [paus för åhörarsvar]

Maria, Paulus, Petrus, Maria från Magdala. Ni som ser det gamla altarskåpet på väggen ser ännu fler. Ytterligare 12-13 stycken. Någon finns på bägge ställena.

 

Vi har dem – helgonen! Personer nämnda i Bibeln och ur den kristna historien. Kyrkliga ”kändisar” – typ. Eller ”släktingar” i det kristna släktträdet. De är alla döda. Värda att minnas och lära av. Föredömen, Exempel.

 

Jag sa att alla Helgon är döda. Men: Alla döda är inte helgon. Därför är det en dubbelhelg. Helgonen igår. Alla själars dag, alltså alla dödas dag, idag – med temat...

 

2+3:Vårt evighetshopp – om Hopp och Himmel

 

Vi har lyssnat till tre texter: Ur Gamla testamentet om hopplösheten inför döden. Episteln om Uppståndelsen och hur den blir. Evangeliet – som jag läste – om Guds vilja, om Jesus och det eviga livet – som är Vårt evighetshopp. Den sista texten fokuserar vi på.

 

Jesus säger vad Gud vill!:

De som tror på Sonen/Jesus har evigt liv. De skall uppstå när Jesus kommer tillbaka.

Gud vill ge oss evigt liv och har därför gett oss kanalen till det. Kanalen är Jesus.

 

Varför tog Gud den vägen? Varför den metoden? För att göra det enkelt – tänker jag.

Det finns ju två saker som krånglar till förhållandet mellan oss och Gud: Den ena saken finns hos oss – vår Guds-olikhet. Den andra saken finns hos Gud – Guds obegriplighet. Och Jesus är lösningen på bägge problemen.

 

Jesus löser vår Guds-olikhet. Så är vi ju! Guds-olika.

Gud är kärlek står det på ett ställe i Bibeln. 100% kärlek. Ingen av er som jag känner och ingen annan av er heller förtjänar samma beskrivning – 100% kärlek.

Den olikheten i förhållande till Gud är det hos oss som gör att vi håller oss borta från Gud.

Det är VI som håller oss borta – älskar inte Gud över allting och inte våra medmänniskor som oss själva.

 

Det ser Gud. Och sörjer. Och blir arg över vår kärlekslöshet mot varandra och andra. 100% kärlek ogillar ju när det inte är 100 – typ. På något vis måste då Gud förkasta den och det som förkastar Gud.

Och då – viktigt och elementärt: Genom att bli människa – Jesus – och ge sitt liv låter Gud sin förkastelse gå ut över sig själv. Gud/Jesus dör för oss och det/han blev lösningen på den ena saken. Hindret hos oss – din och min Guds-olikhet – röjdes undan. En gång för alla. Av Jesus.

 

Guds obegriplighet då? Att det är så svårt att förstå sig på Gud?

Det löstes ju också med Jesus! Jesus är Gud som människa och visar hur Gud är. På på något annat sätt än Jesus är inte Gud.

 

Hur sa då Jesus? Detta är min faders vilja: att alla som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv. Och jag skall låta dem uppstå på den sista dagen.

 

Vi kan inte se honom! – säger man ibland. Struntprat! Det kan vi visst. I huvudet.

Vi gör ett expriment. Gör nu som jag säger. Blunda! [paus] Tänk på ett djur! [paus] Vilket som helst. [paus] Bara inte en blå ko. [paus]

Hur många såg kon? Hand upp! Vi kan alltså ”se” det vi hör. Vi kan ”se” det som beskrivs.

 

Beskrivningarna av Jesus – 4 Evangelier – visar oss hur Jesus är. De gör att vi kan ”se”. Och tro. Och ha evigt liv. Och skall uppstå. Som är Vårt evighetshopp.

 

En sak till. Jesus tog ett bröd, tackade Gud, bröt det, gav åt lärjungarna och sa: Tag och ät. Detta ÄR min kropp. Och på ett liknande sätt med bägaren med vin.

Kan man se det brödet? Som ÄR hans kropp? Kan man känna smaken av vinet? Som enligt hans ord ÄR hans blod? Man kan alltså ”se” Sonen? Och tro? Strax. Här framme.

 

På det sättet löste och löser Gud sin obegriplighet. Genom att göra sig konkret. Begriplig. Synlig. Tagbar. Ätbar. Mottagbar. Det är här och nu Vårt uppståndelse- och evighetshopp.

 

Vilka tre H-ord blev det? Helgon, Hopp, Himmel. Helvetet spar jag till någon annan gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0